از سال ۲۰۱۶ به بعد و زمانی که فروش خودرو پس از رکورد اقتصادی بزرگ بهبود یافته بود بازار خودروی آمریکا نشانههایی از رکورد دوباره را نشان داد. برخی خودروسازان ماههاست که با مشکلاتی روبرو هستند و شیوع گسترده ویروس کرونا نیز وخامت اوضاع را در پی داشته است. همهی آن کاری که باید بکنید تماشای روند فروش شورولت و مزداست، دو خودروسازی که آمار فروش خود در ماههای اخیر را منتشر کردهاند.
بنا به گزارش اتوموتیونیوز، ماه ژوئن دوازدهمین ماه پیدرپی بوده که فروش سالبهسال شورولت و مزدا افت داشته است. این وبسایت همچنین میگوید که دو شرکت یاد شده از سال ۲۰۱۱ تاکنون پایینترین فروش کلی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را بر جای گذاشتهاند. البته همه خودروسازان شرایط مشابهی نداشته و برخی بهتر عمل کردهاند. برای مثال سوبارو ماه پیش نود و یکمین ماه پیاپی با رشد فروش سالبهسال روبرو شد و در نیمه اول سال ۲۰۲۰ سهم ۵.۲ درصدی از بازار را به دست آورد که آنهم رشد را نشان میدهد. البته شورولت و مزدا به شرکتهایی همچون فیات، مینی و اسمارت ملحق شدهاند خودروسازانی که بیش از یک سال است افت فروش را تجربه میکنند.
مزدا استارت خوبی در سال ۲۰۲۰ نداشته است. در پایان سال ۲۰۱۹ بود که فروش مزدا ۳ افت ۲۱.۵ درصدی را تجربه کرد. فروش برخی محصولات شورولت همچنان کامارو نیز همچنان رو به افول است. این خودروی عضلانی در سهماهه دوم امسال کاهش فروش ۴۶.۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ داشته و این خودرو کورس رقابت را به فورد موستانگ و داج چلنجر باخته است. البته اگرچه فروش کلی شورولت افت داشته اما سیلورادو با عملکرد خوب خود رم را پشت سر گذاشته و دومین پیکاپ پرفروش آمریکا لقب گرفته است.
این میتواند اولین سال از سال ۲۰۱۴ تاکنون باشد که فروش سالانه خود در آمریکا به زیر ۱۷ میلیون دستگاه میرسد. خودروسازان روند تولید محصولات خود را از سر میگیرند اما هنوز وضعیت با دوران پیش از کرونا بسیار متفاوت است. باید دید در آینده این خودروسازان چه عملکردی خواهند داشت.
آرین
۱۹ تیر ۱۳۹۹واقعا برای مزدا حیفه…
نه از طراحی مشکل داره
نه از لحاظ فنی مشکل داره
از طراحی داخلی بروزی هم سود میبره
چند وقت پیش شنیده بودم درخواست وام کرده.
وقتی CX9 و MX5 و 6 و….میبینم یجوری لبخند میاد رو لب هام که چقد جذاب ان لامصبا
بهترین روز هارو برای این برند آرزو میکنم و از خدا میخوام یکی از مدل هاشو نصیبم کنه ?
مهدی
۱۹ تیر ۱۳۹۹یک جور ارزو کن یکی هم نصیب ما بشه بزاریم تو کمدمون
بهنام
۱۹ تیر ۱۳۹۹نظرم اینه که افت فروش شورولت در مقابل رقبا قابل پیش بینی بود چرا که غیر از سیلورادو بقیه ی محصولات چیز خاصی در چنته برای پاسداری از میراث بزرگ شورولت ندارن. البته کوروت بنظرم بتونه آبروداری کنه. من درعجب از سرگذشتی است که برای مزدا داره رقم میخوره.. خودروهایی عالی با طراحی زیبا که اکثرشون تو کلاسی که حضور دارن جزء بهترین ها هستن ولی در کمال تعجب میبینیم فروش نمیرن. کجای کاری مزدا میلنگه من نمیدونم.
بهنام
۱۹ تیر ۱۳۹۹نظرم اینه که افت فروش شورولت در مقابل رقبا قابل پیش بینی بود چرا که غیر از سیلورادو بقیه ی محصولات چیز خاصی در چنته برای پاسداری از میراث بزرگ شورولت ندارن. البته کوروت بنظرم بتونه آبروداری کنه. من درعجب از سرگذشتی است که برای مزدا داره رقم میخوره.. خودروهایی عالی با طراحی زیبا که اکثرشون تو کلاسی که حضور دارن جزء بهترین ها هستن ولی در کمال تعجب میبینیم فروش نمیرن. کجای کار مزدا میلنگه من نمیدونم.
دانیال
۱۹ تیر ۱۳۹۹(( شاید )) بخاطر طراحی های مزدا باشه
فوقالعاده ظریف و با خطوط نرم و بدنه ای صیقلی مانند دارن این نوع طراحی برای مردم نکته سنج و سلیقه هایی مثل سلیقه ی مردم ایران بسیار زیبا و دلرباست ولی مردم آمریکا تا اونجایی که اطلاع دارم ماشینهای هیکلی و جادار با چهره های خشن می پسندن. مزدا حتی نسلهای جدیدش صندلی های عقب آنچنان جاداری نداره. ولی کیفیت متریال و هندلینگ حتی توی شاسی بلنداش کم نظیره.
البته شاید دلیل اصلیش این نباشه و مشکل چیزی بزرگ از این باشه
Lorenzo
۱۹ تیر ۱۳۹۹شورلت کامارو زد ال وان.سیلورادو.کوروت داره
تاهو اس اس 650 اسبی و سیلورادو 650 اسبی در راهن
فرشاد
۱۹ تیر ۱۳۹۹مزدا به این خوبی چرا فروشش اونی باید باشه نیست
ADAK
۱۹ تیر ۱۳۹۹مردم امریکا لیاقت مزدا را ندارن که نمیخرن :-)
برن همون کرولا پیرمردی شون را بخرن
AMIR-REZA
۱۹ تیر ۱۳۹۹مزدا ؟؟آخه چرا ؟؟!؟!؟!
ALIREZA
۱۹ تیر ۱۳۹۹مزدا مهم نیس چرا شورلت اینطوری شده ؟
Lorenzo
۱۹ تیر ۱۳۹۹فیس لیفت مزخرف کامارو
Saeed
۱۹ تیر ۱۳۹۹مزدا طراحیاش فوق العادس و تو کمپانیهای غیر لوکس ،به نظرم زیباترین طراحی و جذاب ترین سواریو داره اما فارغ از تعصب ایراداتی داره که رو فروشش تاثیر میزاره ناخواسته .بعنوان مثال نسلهای جدید این خودرو همچنان کمبود فضا ردیف دوم در سدانها و ردیف دو وسه در کراس اوورها را داره به نسبت رقباش.سواری همچنان اسپورت هست بر اساس سیستم تعلیق بکار رفته که فوق العاده هیجان انگیزه اما مشتریان این گروه ماشینها عمدتا دنبال ماشینهای نرم ،فضای زیاد هستن و برای قشر خریدار تو اینلول این موارد اهمیت بیشتری داره تا زیبایی ،طراحی ولذت رانندگی.مساله بعدی اعتقاد عجیب مزدا به استفاده از موتورهای تنفس طبیعیه و عدماستفاده از موتورهای حجم پایین با سیستمتوربوعه که میتونه رو مصرف تاثیر خوبی بزاره و درآخر به نظرم اصلی ترینچیز قیمت گذاریه.مزدا با طراحی جدیدش مخصواصا مزدا ۳ جدید واقعا ترکوند و لول کاریه خودشو بالاتر از خودروهای اقتصادی کشوند و تقریبا شد نیمه لوکس اما قیمتم به همون اندازه برد بالا(نسخه های ارزون پایه فاقد آپشن هستن و یکم میره بالا و چن تا آپشن اضافه میشه قیمتش از رقباش تویونا،هوندا،کیا….خیلی بالاتر میره) و این برای کسیکه تو دنیا میخواد مثلا یه سدان یا هاچبک کامپکت اقتصادی بخره(جزو ارزونترین گروههای خودرویی)توجیه پذیر نیست.از بابتی همزمانی ارائه مزدا۳ با cx30که یجورایی نسخه کراس مزدا ۳ بود با توجه به میل بازار به کراس اوورها عجیب بود و ناخواسته باعث تمایل مشتریا به خرید cx30 شده تا مزدا۳ و این خودش آمار فروش مزدا۳ آورده پایین.هر چند در کل جدای همه این مسائل ،جذاب ترین و دوست داشتنی ترین خودرو ساز غیر لوکس همچنان مزداس به نظرم.
حسین دهمرد
۱۹ تیر ۱۳۹۹مزدا جادار بودن رو تا حدودی فدای زیبایی میکنه. داخلش که سوار میشی حس میکنی تنگ تر از رقباس که البته من یکی که خوشم میاد :/
محمدامین مقدم
۱۹ تیر ۱۳۹۹MAZDA
سواری بینظیر ظاهر بینظیر .ظرافت خاصی در وجودش هست . تنها خودروساز بی ادعا مزداست .