با اینکه تولید «ایمپالا» دو بار متوقف و سپس از سر گرفته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از متشخصترین نامها در بین محصولات شورولت باقی مانده و در برخی سالها، حتی در لیست پرفروشترینها در بازار امریکا نیز جای گرفته است. با این حال، مدلهای بسیار موفق دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی همراه با زنجیرهای از مدلهای ناامید کننده برای ایمپالا باعث شد تا این خودرو به یکی از شاخصهای «خودروهای کرایهای» تبدیل گردد. امّا مدل اخیر ایمپالا برای ۲۰۱۴ با یک طراحی جدید و برجسته، تکنولوژیهای مدرن و پیشرانهها با انژکتور مستقیم که شامل یک موتور چهار سیلندر هیبریدیشده نیز میشوند، باعث شده تا این تصویر از ایمپالا تغییر کند. ایمپالا تا رسیدن به این نقطه مسیر زیادی را پیموده است؛ موضوعی که در ادامه آن را نسل به نسل بررسی خواهیم کرد.
شورولت ایمپالا ۱۹۵۶ در نمایشگاه موتورامانمایشگاه خودروی جیام موتوراما شروع دوران ایمپالا محسوب میشود. نسل اول: شورولت ایمپالا اسپورت کوپه مدل ۱۹۵۸
ایمپالا مدل ۱۹۵۸ که بر پایه خودروی نمایش داده شده در جیام موتورما ۱۹۵۶ ساخته شده بود، از یک طراحی منحصر به فرد کلاسیک دوران «هارلی ارل» با المانهای کرومی بزرگ که بر روی گلگیرها کشیده شده بودند، بهره میبرد. در این مدل، شورولت اولین بار از چراغهای جلوی دوتایی و چراغهای عقب سهتایی استفاده میکرد. نسل اول: شورولت بل ایر ایمپالا کانورتیبل مدل ۱۹۵۸
یکی از پیشرفتهای مهم در شاسی این مدل، حرکت از فنرهای صفحه نیمهبیضی به کویلها در عقب بود. نسل دوم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۵۹
وقتی بیل میشل (Bill Mitchell) جایگزین «ارل» در ریاست بخش طراحی جنرالموتورز شد، مدل ایمپالا صاحب یک طراحی خمیدهتر، با ارتفاع کمتر و عریضتر همراه با یک بال عقب غیر عادی شد. نسل دوم: شورولت ایمپالا اسپورت سدان مدل ۱۹۵۹
مدلهای چهار در هاردتاپ و سدانها به فرمهای بدنه کوپه و کانورتیبل در نسل اول اضافه شدند. نسل سوم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۶۳
ایمپالاهای مدل ۱۹۶۱ که در طراحی آنها تجدید نظر صورت گرفته بود، با یک طراحی جعبهای و ابعادی منظم، رویکردی محافظهکارانه را به نمایش گذاشت. در این نسل، ایمپالا یک فرم بدنه واگن نیز اضافه کرد. نسل سوم: شورولت ایمپالا کانورتیبل مدل ۱۹۶۴
پس از سپری شدن دوران اولیه خودروهای عضلانی، اولین نشان SS بر روی یک مدل تولید و همینطور موتور بزرگ نمادین ۶/۷ لیتری بر روی این نسل از ایمپالا ارائه شد. نسل چهارم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۶۵
طراحی جمعوجور و با ویژگیهای کلاسیک بیشتر که در مدل ۱۹۶۵ از ایمپالا وجود داشت، باعث تا تولید این خودرو از مرز یک میلیون دستگاه در سال عبور کند که رکوردی برای یک مدل در خط تولید محسوب میشد. همچنین در این نسل، ایمپالا کاپریس به عوان نماد خودروهای چهار در هاردتاپ شورولت از راه رسید. نسل چهارم: شورولت ایمپالا SS کانورتیبل مدل ۱۹۶۶
چهار نوع موتور V-8 که حجم آنها از ۴/۶ تا ۷/۴ لیتر متفاوت بود، در این نسل از ایمپالا ارائه میشد. موتور پایه در این مدل، یک ۴/۱ لیتری شش سیلندر بود. نسل پنجم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۷۱
آخرین موتور بزرگی که برای مدل ۱۹۷۱ از ایمپالا اضافه گردید، بزرگترین موتوری بوده که تاکنون شورولت تولید کرده است. ظهور بنزین بدونسرب در سال ۱۹۷۲ باعث کاهش نسبت فشردگی، کاهش قدرت و افت عملکرد خودروها شده بود. همچنین، در این سال، برای آخرین بار نشان ایمپالا برای یک «کانورتیبل» استفاده شد. نسل پنجم: شورولت ایمپالا کانورتیبل کوپه مدل ۱۹۷۲
مدل ۱۹۷۳ نیاز به سپرهای ضربهگیر پیدا کرد که یک گام قابلتوجه به سمت عقب محسوب میشد. نسل ششم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۷۷
در پاسخ به اولین بحران انرژی که در پاییز سال ۱۹۷۳ میلادی رخ داد، ایمپالا در مدل ۱۹۷۷ در یک فرم کوچکشده جدید ظاهر شد که با ابعاد کوچکتر، وزن کلی کمتری داشت. با این حال، فضای حمل وسایل بزرگتری برای آن درنظر گرفته شده و تنها اندکی از فضای داخلی کاسته شده بود. همین ویژگیهای کاربردی از مدل شورولت باعث شد که در رده بالای آمار فروش قرار گیرد. نسل ششم: شورولت ایمپالا سدان مدل ۱۹۸۰
در این نسل، تقاضا برای ایمپالا رفتهرفته کم شد که بخشی از آن به غافلماندن شورولت از مهندسی این مدل بود. در نتیجه، ایمپالا پس از مدل ۱۹۸۵ به بازنشستگی رفت. با این حال، خودروی اصلی با فرم سدان و واگن با عنوان «کاپریس» ادامه یافت. نسل هفتم: شورولت ایمپالا SS مدل ۱۹۹۴
پلتفرم نسل ششم پا به سن گذاشته ایمپالا در سال ۱۹۹۱ بازنگری شد و ایمپالا برای مدل سال ۱۹۹۴ تولدی دوباره یافت. این مدل که منحصراً به صورت چهار در بود، از طراحی گردگوشه بیرونی و نشان SS استفاده میکرد. نسل هفتم: شورولت ایمپالا SS مدل ۱۹۹۶
تولید ایمپالا بار دیگر در سال ۱۹۹۶ متوقف شد تا فضا برای سوار شدن بر موج شاسیبلند در صنعت خودرو باز شود. نسل هشتم: شورولت ایمپالا LS مدل ۲۰۰۰
در سال ۲۰۰۰ نام «ایمپالا» دوباره به عنوان یک مدل چهار با پیشرانه V-6 و پلتفرم بدنه W جنرالموتورز احیا شد. ایمپالا ۲۰۰۰ در تریم پایه خود گنجایش ۶ سرنشین را داشت که برای تریمهای بالاتر این ظرفیت به ۵ سرنشین میرسید. نسل هشتم: شورولت ایمپالا ایندی SS مدل ۲۰۰۴
یک موتور سوپرشارژر ۳/۸ لیتری V-6 که قدرتی برابر ۲۴۰ اسببخار به همراه داشت، انرژی زیادی برای مدلهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از ایمپالا SS ایجاد کرده بود. نسل نهم: شورولت ایمپالا SS مدل ۲۰۰۹
این نسلی بود که برای سال ۲۰۰۶ از راه رسید. شورولت در این نسل، در تلاش برای نگه داشتن جایگاه ایمپالا SS، برای اولین بار از یک موتور V-8 با حجم نسبتاً کوچک ۵/۳ لیتری با دیفرانسیل جلو استفاده کرد. ایمپالا در حال حاضر، از نسل سوم پلتفرم W جنرالموتورز بهره میبرد. البته این پکیج تنها سه مدل سال دوام آورد، امّا اضافهشدن سطوح ترمی و پکیجهای پلیس باعث ایجاد حال و هوایی تازه در ایمپالا میشد. نسل نهم: شورولت ایمپالا LTZ مدل ۲۰۱۱
خودروی پلیس کاپریس با دیفرانسیل عقب که در استرالیا ساخته میشد، ایمپالا 9C1، در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد؛ ولی ایمپالاهای شهری از این نسل تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافتند. نسل دهم: شورولت ایمپالا مدل ۲۰۱۴
مدل جدید ایمپالا ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ۲۰۱۲ ایجاد کرد و سپس به خطوط تولید در اوشاوا، اونتاریوی کانادا و هامسترامک میشیگان در امریکا راه یافت. همچنین پلتفرم سالخورده W جای خود را به پلتفرم جدید اپسیلون II داد که با بیوک لاکراس و کادیلاک XTS مشترک بود. طراحی این پلتفرم جدید توسط «اوپل» صورت گرفته بود. نسل دهم: شورولت ایمپالا LT مدل ۲۰۱۵
در ایمپالای جدید با اینکه تغییرات اندکی در ابعاد داخلی و خارجی صورت گرفته، ولی چیزهای جدید زیادی به عنوان یک سدان خانوادگی دارد. اولین موتورهای چهار سیلندر (با و بدون سیستم هیبریدیمتوسط eAssist)، طراحی شگفتانگیز در داخل کابین، ارتقای سطح طراحی بدنه و مجموعهای از تکنولوژیهای مدرن ایمنی و ویژگیهای اطلاعات و سرگرمی در قالب نسل بعدی سیستم «مایلینک»، از جمله موارد جدید در ایمپالا ۲۰۱۵ هستند. همچنین این اولین مدل از ایمپالا است که با آن میتوان در سکوت و آرامش رانندگی کرد.
احسان آرسنالی
۱۳ خرداد ۱۳۹۴جالب بود.
فکر نکنم تو ایران مدل های قدیمی ایمپالا دیده باشم بیشتر کامارو و نوا تو ایران محبوب بودند
سجاد
۱۳ خرداد ۱۳۹۴یک نمونه مدل 71 خیلی تمیز و سرپا در سریال “وضعیت سفید” بکار گرفته شده بود .
فورد
۱۳ خرداد ۱۳۹۴انصافا همشون زیبا هستن مخصوصا اون 1956 با این نسل اخریه
ashkan
۱۴ خرداد ۱۳۹۴چندتا هست همین طور مدل 1964 و همین طور 1994 (که 1994 فت و فراونه)
سهند
۱۷ شهریور ۱۳۹۵مدل های ۷۹ تو ایران هست تو شهرهایی مثل تبریز و رشت و کرج زیاده
s.class
۱۳ خرداد ۱۳۹۴دو نسل اولش و دونسل اخرش لایک
k-sh
۱۳ خرداد ۱۳۹۴طراحی داخلی مدل ۲۰۱۵واقعاً زیباس یکی از زیبا ترین داشبورد ماشینهای سدان واقعا دل نشینه
s.M.s
۱۳ خرداد ۱۳۹۴یاد GTA 5 رو رقص ماشین ها افتادم :))
ahm
۱۳ خرداد ۱۳۹۴نسل دوم (مدل سال 1959)چه جوری با وجود این باله های بزرگ (در عقب)پرواز نمی کرد !!!
حتما وزنش خیلی زیاد هست؟
صادق
۱۳ خرداد ۱۳۹۴درود
واقعا ایمپالا همیشه خودروی خوبی بوده
به شخصه نسل چهارمشو واقعا دوست دارم، یه ماشین همه چی تمومه
ارادت
شلبى
۱۳ خرداد ۱۳۹۴اون عکسایى که از نسل هاى اول انداخته کادیلاکن و ایمپالا نیستن،ایمپالا خودروى فوق العادیه و در ایران طرفدار زیاد داشته قبل از انقلاب،
نسل هفتمش خود کاپریس تخم مرغیه،کاپریس تخم مرغى که واقعا یک اسطوره بود
نسل جدیدش هم بسیار مدرن و زیبا شده،هم از نظر ظاهر و هم طراحى داخلى،تو تستا و مقاله هاى مختلف هم خیلى ازش تعریف میکنن
فریا
۱۳ خرداد ۱۳۹۴نه شلبی جان . خود ایمپالاس . تفاوتشون تو بال عقب و اجزای سپر ها و خطوط بدنه کاملا معلومه .
شلبى
۱۳ خرداد ۱۳۹۴سلام بر فریاى عزیز،والا دوتا عکس سوم و چهارم از بالا فکر میکنم کادیلاک الدورادو باشن،حتى اگه دقت کنى لوگوى قدیمیه کادیلاک هم در جلوشون مشخصه
ارادت
شلبى
۱۳ خرداد ۱۳۹۴درسته فریا جان،چک کردم ایمپالان،ولى جالبه لوگویى که روى نسل اولش خودره عین لوگوى قدیمیه کادیلاک
فریا
۱۴ خرداد ۱۳۹۴درسته لوگوش از دور شباهت زیادی با کادلاک داره ، ولی جزئیاتش خیلی فرق داره .
gg
۳ مهر ۱۴۰۰دوست عزیز همه عکس ها ماشین های شرکت شورلت و مدل ایمپالا هست اشتباه می کنید بخواطر تشابه
امیر
۱۳ خرداد ۱۳۹۴خدایی زبان طراحی جدید شورولت خیلی زیباتروبا ابهت تر ومدرن شده وماندگارتر
P.G
۱۳ خرداد ۱۳۹۴ولى من از نسل پنجمش خیلى خوشم اومد،به خصوص اون کروک قرمزه
اگه زیرش رو یکم تغییر میدادن و به شکل عرشه کشتى درمیاوردن میشد ازش دو منظوره علاوه بر ماشین به عنوان یه قایق بزرگ مجلل هم استفاده کرد!
تصور کنید باهاش بخواید تو خیابونا و کوچه پس کوچه هاى تنگ مولوى این ور اون ور برید،فکر کنم یکى از سخت ترین کارهاى دنیا باشه!:)
علي رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۴تاریخچه ای از اصالت..
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۴اگه پاش به ایران باز میشد مطمئنن خیلی پرطرفدار میشد…
نسل آخر رو میگم
Nima
۱۳ خرداد ۱۳۹۴خیلى از آزرا و کادنزا و … که تو ایرانه بهتره!
اى کاش میومد!
Nima
۱۳ خرداد ۱۳۹۴در حال حاظر یدونه نسل شیش رو دارم 1977 هست.ماشین واقعا نرمى هست و سوارى واقعا لذت بخشى داره و در عین سنگینى خیلى راه میره!!!!!
و وقتى تو خیابون باش میرى احساس میکنى توى کشتى زمینى نشستى!
واقعا قابل توصیف نیس!!!
ٌصادق
۱۳ خرداد ۱۳۹۴دوستم یه ایمپالا 59 داره باز ساری کردن خیلی ماشین عالی هستش خوش رخه !!
در ضمن کادیلاک 59 سری 60 یا همون الدورادو هستش که باله عقبش عمودیه و با این فرق داره
فریا
۱۳ خرداد ۱۳۹۴دف جلو برای ایمپالا که یه سدان فول سایز با اصالت ـه ,واقعا خجــــالت آوره :|
اصلا قابل هضم نیست برام که این شاهکار طراحی دف جلو باشه …
احمد باقری
۱۳ خرداد ۱۳۹۴جالب بود.
milad
۱۳ خرداد ۱۳۹۴ما یدونه ابمپالا77داشتیم.موتور305گیربکس اتومات350صندلی برقی..شیشه برقی ..تنظیم فرمان..اینه برقی و….خلاثه کلی امکانات که الان برای به کره ای با این امکانات 150تا200تومن باید پول بدی.
سعید
۱۳ خرداد ۱۳۹۴نسل اولش خیلی جالب و قشنگه.
دوتا نسل آخری هم فوق العاده هستن
کافر مقدس
۱۳ خرداد ۱۳۹۴یکی از خفن ترین ایمپالاهای موجودی که دیدم
http://www.overpic.net/viewer.php?file=xg5c3yomv19o2hdsw0bsw.jpg
در ضمن این نمونه و این نسل تو مطلب اصلا بهش اشاره نشده:| البته به این مطالب ناقص عادت داریم:D
shahryar
۱۳ خرداد ۱۳۹۴نسل هشتمش شبی ماکسیماس
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ خرداد ۱۳۹۴درود .
نسل های اول و دوم بسیار عالی هستند . طراحیه اتاق .
واقعا برای جنرال موتورز متآسفم که مدل کاپریس کلاسیک رو گذاشت کنار . حیف .
عاشقش بودم . خیلی لوکس بود . خیلی .
مجتبی(ساروی)
۱۳ خرداد ۱۳۹۴از سال 2011تا 2014چه اتفاقی افتاد که اون طراحی مسخره ی سال اخیرشئن یه دفعه اینقد تغییر کرد مدل 2014و2015خیلی خوشکل شدن
HoSsEiN
۲۹ خرداد ۱۳۹۴ما شورولت کاپریس ۱۹۹۱ داریم .. به این موضوعربطی نداره اما چون امکاناتشون خیلی نزدیک به همه میگم … به طور مثال یکی مثه من که از بچگی توو کاپریس تخم مرغی نشستم ماشینای جدید مثه اپتیما و … کاملا بی معنیه .. امکانات و ایمنی که واسه سرنشینای شورولت قائل شدن یجور احترام به شخص سرنشینه .. از نظر من توو سال ۱۹۹۱ چیزی ساختن که حتی خودشون هم دیگه نمیتونن بهتر ازونو تولید کنن .. فول برقی بودن در کنار خیلی مسائل دیگه مثه خنک کننده روغن گیربکس یا موتوری که ابدا یاتاقان نمیزنه شاید بشه گفت چیزاییه که حتی الان هم خیلی شرکتا فقط توو رویاهاشون میتوونن به تولیدش فکر کنن
AMIR
۲۸ شهریور ۱۳۹۴با وقار
IMPALA
۹ بهمن ۱۳۹۴به نظر بنده دوستانی که می گن عکسای اول ، کادیلاکه، درست می گن . چراکه نشان کادیلاک جلوشون هست.
MAHDE MCJUSA
۲۶ خرداد ۱۳۹۹درسته حله همش ون عالین مهم اینه که امریکاییه
Saber
۲۲ خرداد ۱۳۹۵Impala Faqat 1971
GOD BLESS AMERICA
۲ آبان ۱۳۹۵پیکان و پراید و شاید سمند هم اگه همین قدر پیشرفت می کردند ، الآن محصولات کره ای و چینی انقدر در بازار کشور دلبری نمی کردن.
سینا
۵ مهر ۱۴۰۰لعنتی این نسل های 2و 3 و 4 خیلی قشنگ بودن کل اینستاگرام بهش میگن کشتی اما نمیدونم چرا از نسل های جدید به غیر از این اخریه زیاد خوشم نیمد اصلا تبهت کشتی رو زیر سوال بردن ولی بازم جنرال موتورز چیزی کم نزاشته برای نسل های اولیه سنگ تموم گذاشتن فقط مشکلشون اون روزا مصرف سوخت 19 لیتر در 100 کیلومتر بود اونم به خاطر کاربرات دو دهانس وگرنه سواری فوقالعاده نرم و کم اصطهلاکی بودش 🇺🇲🤩