شورلت

تاریخچه‌ کوتاه شورولت کوروِت Z06

شورولت کوروِت Z06 جدید مدل ۲۰۱۵ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد که تمامی واکنش‌ها به آن به شدت مثبت بودند. مردم هواکش‌های زیبا، باله‌های تهاجمی و ظاهر فوق العاده ی آن را می‌پسندند. افراد همچنین از تغییرات زیاد آن نسبت به مدل پایه‌ی کوروِت شگفت زده شدند. ولی اگر شما با تاریخچه‌ی این خودرو آشنا باشید، Z06 شما را متعجب نخواهد کرد.

Chevrolet Corvette Z06 1963
Chevrolet Corvette Z06 1963

این نظر ما در مورد کوروِت Z06 جدید است: این خودرو قرار است حداقل ۶۰۰ اسب بخار نیرو داشته باشد، این خودرو ۸۱۳ نیوتون بر متر گشتاور خواهد داشت، ظاهر آن فوق العاده خواهد بود، و سرعت فوق العاده بالایی خواهد داشت. تئوری‌های دیگری نیز به وفور وجود دارند، مانند این نظریه که ممکن است این خودرو اولین گیربکس دو کلاچه روی یک کوروِت را داشته باشد.
همانند بسیاری از نظریه‌ها، تئوری کوروِت DCT بر روی یک تصویر خاص تمرکز می‌کند. به طور مشخص این تمرکز بر روی طراحی داخلی آن قرار گرفته است. هر چند ممکن است این تئوری کمی مرموز به نظر برسد، بر روی دو عدد از جزئیات به ظاهر فرعی تمرکز می‌کند. اولین مورد مانند یک P بزرگ می‌ماند که در زیر یک گیره قرار گرفته است، و نشان دهنده‌ی این است که گیربکس خودرو در حالت پارک قرار دارد. گیربکس‌های دستی حالت پارک ندارند. علاوه بر آن، دسته‌هایی در کنار فرمان قرار دارند که علامت‌های مثبت و منفی بر روی آن‌ها به جای REV MATCH که امروزه در کوروِت Stingray یافت می‌شود قرار گرفته‌اند.
و سپس خود دسته دنده قرار دارد، که ظاهراً زمینه‌ی چوبی همیشگی در دستگیره‌ی آن وجود دارد. یا این که می‌تواند یک دسته دنده‌ی سنتی همراه با یک ترمز دستی الکترونیکی وجود داشته باشد. همان گونه که گفتم، تمامی این مجموعه برای نظریه پردازان توطئه بسیار جذاب می‌باشد.
بیشتر از این وارد جزئیات آن نخواهیم شد، زیرا پس از معرفی رسمی از تمامی آن‌ها آگاه خواهیم شد. بحث وجود یک گیربکس DCT بر روی Z06، در صورتی که بدانید که نسل‌های قبلی آن چه خودروهایی بوده‌اند بسیار منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

کوروِت C2

خودروی Z06 اصلی توسط یکی از مهندسان بزرگ کوروِت، Zora Arkus-Duntov به عنوان یک پکیج رقابتی در نسل دوم کوروِت عرضه شد. خودرو در این پکیج دارای سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای قوی‌تر و یک باک بزرگ بود تا خودرو بتواند بدون نیاز به توقف‌های زیاد مسیرهای طولانی‌تری را طی کند. با قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار در سال ۱۹۶۳، یا کمی بیشتر از ۱۳۰۰۰ دلار با پول امروزی، این خودرو یک گزینه‌ی کاملاً کمیاب بود. برآوردها متفاوت هستند، ولی بیشتر آن‌ها با این موافقت می‌کنند که بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ فقط ۲۰۰ عدد کوروِت Z06 تولید شد.

Chevrolet Corvette Z06 C2
Chevrolet Corvette Z06 C2

همان گونه که انتظار می‌رفت، این خودرو یک رقیب بزرگ برای شِلبی کبری در مسابقات SCCA در آن زمان بود. پس از تغییراتی اجمالی و مختصر که لقب Z06 بود، پکیج‌های آپشن تزئینی به مدت بیش از ۳۰ سال ناپدید شدند. مدل‌های قوی دیگری مانند نسل چهارم ZR-1 وجود داشتند، ولی هیچ کدام از آن‌ها چه از نظر نام و چه از نظر مفهومی با Z06 مطابقت نداشتند.

کوروِت C5

نام Z06 بالاخره در سال ۲۰۰۱ و در نسل پنجم کوروِت به دنیای اتومبیل‌ها بازگشت. به جای موتور LS1 350 اسب بخاری مدل پایه، این خودرو مجهز به یک موتور ۳۸۵ اسب بخاری LS6 بود. به جای داشتن سقف تارگای جداشونده، سقف آن به منظور استحکام بیشتر و داشتن هندلینگ بهتر ثابت بود. ترمزهای آن نیز بزرگ‌تر شده بودند، و سیستم اگزوز آن از جنس تیتانیوم بود.

در سال ۲۰۰۴، یک کاپوت فیبر کربنی به منظور کاهش وزن خودرو بر روی آن نصب شد. در حالی که این خودرو برای پیست به معنای واقعی مانند Z06 اورژینال نبود، ولی امکان استفاده از آن به عنوان یک خودروی مسابقه وجود داشت.

کوروِت C6

نسل ششم کوروت Z06 نسخه‌ی تکامل یافته‌ی C5، و بیشتر برای مسابقه مناسب بود. این خودرو دارای یک موتور بزرگ هشت سیلندر ۷ لیتری با ۵۰۵ اسب بخار نیرو بود. در بین آپشن هایی که برای مسابقه‌ای تر کردن خودرو ارائه می‌شد یک سیستم روغن مخزن خشک وجود داشت که برای تحمل فشار بیشتر در سر پیچ‌ها طراحی شده بود، به غیر از این مورد امکان انتخاب سیستم تعلیق سفت‌تر و خنک کننده‌ی گیربکس نیز وجود داشت.

در مدل سال‌های بعدی، آپشن های از جنس کربن بیشتری ارائه شده بود، مانند ترمزهای کربنی که به منظور از بین بردن کامل عدم تعادل ترمز طراحی شده بود. آن‌ها آپشن های گران قیمتی بودند که خرید آن‌ها فقط هنگامی منطقی به نظر می‌رسید که می‌خواستید از کوروت خود بیش از حد استفاده کنید. C6 Z06، به هیچ وجه یک خودروی مورد پسند افراد میان‌سال نبود.

کوروِت C7

با نگاه به ظاهر آن متوجه می‌شویم که نسل هفتم Z06 دیگر خودرویی در راستای اهداف مدل اصلی نیست. این یک خودروی فوق العاده است که هنگام رانندگی شما را روی صندلی میخکوب خواهد کرد. وجود اسکوپ ها، دریچه‌های هواکش و باله‌ها فقط برای زیبایی ظاهری خودرونیست. ظاهراً آن‌ها C7 را به یک خودروی قوی برای مسابقه تبدیل کرده‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها برای صاحبان کوروت هایی قرار داده شده‌اند که ارزش آن‌ها را می‌دانند.

با وجود کوروِت Z06 جدید، به نظر می‌رسد دیگر کوروت خودروی اسپرت آمریکا نیست، به هر مفهومی که باشد. کوروت هم اکنون خودروی مسابقه‌ای آمریکا می‌باشد.
و اگر تمامی کشورهای دیگر قرار است یکی از این خودروها را داشته باشند، چرا ما نداشته باشیم؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. pentagon usa

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    کوروت سوپر اسپرت با نصف قیمت!

    1. سينا

      ۲۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      دستش درد نکنه.

      1. Zonda R

        ۲۷ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        اخرشه

    2. Reza

      ۲۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      حتی کمتر

  2. ali97

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    ((و اگر تمامی کشورهای دیگر قرار است یکی از این خودروها را داشته باشند، چرا ما نداشته باشیم؟))
    .
    .
    چون ما به جاش یه عالمه دزد داریم که اجازه ی اینکارو نمیدن
    اره..

  3. زیگما

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    ویژگی هایی داره که هیچ سوپر اسپرت دیگه ای نداره. تو تیزرش صدای خودرو هم بود.واقعا هیجان انگیز بود .وقتی گاز میداد مو به بدنت سیخ میشد. برخلاف بعـــــــضی از سوپر اسپورت ها که جیغ جیغو هستن….

    1. sorena330

      ۲۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      کاملا موافقم،مثلا هرچند لامبورگینی یکی از بی نقص ترین و کامل ترین سوپر اسپرت هاست اما از صدای موتورهاش به خصوص در دورهای بالا متنفرم،بیشتر مردم رو آزار میده تا به هیجان آوردن خیلی فرکانس بالایی داره…

  4. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    کیا یادشونه؟! ، کوروت تو گرنتوریسمو PS1 !

    1. PEUGEOT

      ۲۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      مدل قدیمیش چقدر با مدل جدیش فرق کرده!!!!
      طراحی مدل های جدیدش رو دوست دارم.
      P E U G E O T

    2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      آره ، دو مدل گرن توریسمو یادمه.یکیش 3تا کلاس ماشین داشت که تو کلاس A نیسان بود و سوبارو و … و کوروت c5 (من همیشه 328i بودم از کلاس B )، یه مدل دیگه بود که کاملتر بود ، اول کشورو انتخاب میکردی بعد خودروسازی و … پولی بود ، اون کوروت c5 و c2 داشت .

  5. Kurosh

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    کوروِت از همو اوّل عاشق وکشته مرده زیاد داشته تا برسه به ما…!
    درود ولایک بر تو باد ای معشوقه دیرینه..

  6. Saied

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    خیلی خشگله!!!
    ولی به نظرم به پای gtr ما نمیرسه! طرف دارای gtr لایک کنن!

    1. Zonda R

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      Gtr هم خیای توپه
      اما قیمتش از این بیشتره

  7. javid

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    به نظر من اگه چراغ های عقبش در آخرین نسل دایره ای بود اصالت خودش رو بیشتر نشون میداد

  8. Saied

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    با اون عکس سیاه و سفید خیلی حال کردم! یعنی اونا تو سال ۱۹۶۳ میلادی ( اون چیزی که عکس نشون میده) حد اقل یه ۳۰۰ سالی از علان ما جلوتر بودن!

    1. Zonda R

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      پدال جون دمه شما گرم
      ویرایش چی میگه؟!؟!;-)
      اخره باحالی

  9. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6526 ديدگاه)

    درود.

    من که از قیافه ی عقب نسل جدیدش اصلا خوشم نمیاد.خیلی ضایع هست.

    چراغای گرد بیشتر بهش میامد.

    تا اونجایی که من میدونم کوروت ، بهترین خودروی سال 2013 انتخاب شد .

    اون هم به خاطر پیشرفت های قابل توجهی که نسبت به قبل داشته.

    البته مرسدس بنز SLS هم دوم شد و علتش هم به خاطر قیمت بالای اون ماشین

    بود.

    ((( ایران و المان )))

    1. Zonda R

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.a
      Sls
      دنیای وقار و موندگاری
      ولی کوروت کلاسش با sls متفاوته

  10. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    این ماشین نشون دهنده سرمایه گذاری درست و مدیریت باعرضه شرکتی هست که همین چند سال پیش در حال نابودی بود و حالا ماشینی عرضه میکنه که هم به لحاظ کارایی فنی و مهندسی و هم به لحاظ طراحی خارجی و داخلی فراتر از انتظارات ظاهر شده.خیلی دوست دارم روزی بیاد که نمایندگی های رسمی جنرال موتورز رو در ایران ببینم.خیلی دوست دارم این اتفاق بیفته

  11. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (645 ديدگاه)

    همیشه کوروتو به عنوان بهترین ماشین آمریکایی قبول داشتم ( نظر شخصی )

  12. skazi68

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خدا من چ کناهی کردم که داری اینجوری امتحانم میکنی

  13. amin

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حرف نداره.

  14. زیگما

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر درگ gtr و z06 هستم.

    1. مک میسل

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      زیگما منم منتظر درگ gtr و z06 هستم ولی به نظرمgtr میبره…..

  15. محمد

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    باحاله

  16. یه پسل باهوش

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    چقدر z06 باحاله !

  17. محمد

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کرمشو انداختین بعد 15 سال دوباره برم سراغ ps1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا