آخرین نسخه شورولت ترکس در سال ۲۰۱۳ توسط جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. این بار کمپانی آمریکایی تصمیم گرفته است تا مدلی دیگر از ترکس را تحت عنوان Trax 2015 و قطعاً با تغییراتی که در آن لحاظ کرده است در بازارهای جهانی عرضه کند.
این پست در واقع اولین تجربه رانندگی با این خودرو را برای شما بازگو میکند. شورولت ترکس ۲۰۱۵ اصولاً برای بازار اروپا طراحی شده و در حال حاضر در کشورهای مکزیک و کانادا به فروش میرسد. به زودی نمونههای این خودرو به بازار امریکا خواهد رسید و باید ببینیم وضعیت رقابت کراس آورهای موجود در بازار از کیا سول و میتسوبیشی اوت لندر اسپرت گرفته تا نیسان جوک و ترکس ۲۰۱۵ به کجا خواهد کشید.به نظر میرسد طراحی، برقراری ارتباط و کاربردی بودن کمی بیشتر از پویایی رانندگی برای جنرال موتورز اهمیت داشته است. این شورولت جوانپسند در اصل خواهرخوانده بیوک Encore است و شاسی و منبع تغذیه خود را از او قرض گرفته است. قیمت ترکس ۲۰۱۵ حدود ۲۰ هزار دلار است که از مدل بزرگتر Equinox ارزانتر بوده و همرده جوک و اوتلندر اسپرت قرار میگیرد. بهای این خودرو از قیمت پایه ۲۵ هزار و ۸۵ دلاری بیوک Encore خیلی کمتر است. در ترکس نیز مانند بیوک شما تنها یک انتخاب در مورد پیشرانه خودرو دارید و آن هم یک موتور ۱.۴ لیتر ۴ سیلندر توربو شارژ با سیستم تزریق دریچهای است که میتواند گشتاوری معادل ۲۰۰ نیوتن متر را در ۱۸۵۰ دور در دقیقه تولید کنند. زمانی که دور میللنگ به ۴۹۰۰ دور در دقیقه برسد بیشترین توان خودرو معادل ۱۳۸ اسب بخار تولید خواهد شد. در این نقطه صداها کمی آزاردهنده و ناخوشایند میشود و ۶۵۰۰ دور در دقیقه خط قرمز ترکس ۲۰۱۵ محسوب میگردد. با این وجود موتور به کار رفته در این خودرو که نمونه آن را در سدان ها و هاچ بکها سبکتر نیز شاهد هستیم به اندازه کافی مناسب است ولی توربو شارژ آن کمی مشکل دارد. متأسفانه ۰ تا ۱۰۰ ترکس ۲۰۱۵ در ۹.۲ ثانیه پر میشود که نه تنها انتظارات شما را بر آورده نخواهد کرد بلکه برای تنظیمات سریعترین و سبکترین دیفرانسیل جلو شرمآور است.
فضای صندوق در حالت استاندارد برابر ۵۲۹ لیتر و در حالتی که تمامی صندلیها خوابیده باشد تا ۱۳۷۰ لیتر افزایش مییابد. طراحی ظاهری آن نیز همچنان خوب است و به یک دوبین نمایش عقب خودرو مجهز شده است. مسافران داخل خودرو میتوانند از تمامی امکانات ارتباطی و اطلاعاتی استفاده کنند. بسته به نوع تریم، از تجهیزات ارتباطی داخل ترکس ۲۰۱۵ میتوان به شبکه 4G LTE، پورتهای USB، سیستم MyLink با صفحه نمایش بزرگ و سرویس Siri اشاره کرد. امکانات داخلی خودرو فضای ذخیره را چند برابر میکند.
فهرست تجهیزات استاندارد و آپشن های این خودرو نیز شگفتآور است اما یکی مشکلات آن بحث سبک طراحی یا همان استایل است. در خودروی آزمایش ما فضای داخلی کابین مملو از رنگ طوسی و پلاستیکهای سفت و سخت بود. اما یادمان باشد این یک شورولت است که هر طور شده باید خود را از بیوک جدا کند. به نظر میرسد این وضعیت داخلی در آینده مشکلساز شود. ولی جای شکرش باقیست که کابین ترکس از کابین بچگانه نیسان جوک خیلی بهتر است ولی در مقابل کیا سول جدید حرفی برای گفتن ندارد. ترکس ۲۰۱۵ در تریم های LS، LT و LTZ عرضه میشود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم قیمت این خودرو از ۲۰ هزار دلار آغاز میشود. در کل ترکس خودروی راحتی است ولی نمیتواند رقبایی چون نیسان و کیا را کنار بزند. با این وجود از نظر قیمت و موارد دیگر به نظر میرسد که باید شاهد فروش مناسب این کراس آور امریکایی باشیم.
مشخصات فنی:
بدنه:
- موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ درب واگن، ۵ نفره
- ابعاد: ۴.۲۸ متر طول، ۱.۷۸ متر عرض، ۱.۶۷ متر ارتفاع، ۲.۵۶ متر فاصله محورهای جلو تا عقب
قیمت:
- مدل پایه: ۱۹۵۰۰ دلار
قوای محرکه:
- پیشرانه: موتور چهار سیلندر ۱۳۶۴ سی سی ۱۶ سوپاپ سرسیلندر و بلوک آلومینیومی
- قدرت: ۱۳۸ اسب بخار در ۴۹۰۰ دور بر دقیقه
- گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر در ۱۸۵۰ دور بر دقیقه
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
قابلیتها:
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۹.۲ ثانیه
- شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت: ۳۴ ثانیه
- طی مسیر ۴۰۰ متر: ۱۷ ثانیه
- نهایت سرعت: ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (EPA):
- شهر: ۹.۰۵ لیتر در صد کیلومتر
- بزرگراه: ۶.۹۲ لیتر در صد کیلومتر
un4given
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دم شوی گرم چه قیمت خوبی داده !
ولی خوب با اینکه از طراحیش خوشم اومده ولی موتور ضعیفی داره بازم نسبت به ابعادش .
ولی سگش به هم نوعهای کره ایش شرف داره .
matin
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳این ماشینه 2015 هست ولی طراحیش مثل ماشینای 2010 هست
رضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳اونجاش که نوشته شتاب9.2 ثانیه اون شرم آوره!!!!
یاد ماشینای داخلی افتادم با شتابهای زیر 3 ثانیشون!
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ماشین خوبیه ولی همونجوری که نویسنده ی عزیز اشاره کرده،رقبای قوی ای داره.یه نکته هم بگم،به نظر من نباید توی خودروهای نسبتا ارزون قیمت و غیر اسپرت توربوشارژر و سوپرشارژر بکار برده بشه،چون هزینه ی نگهداری و تعمیراتیشون بالا میره.(البته من در جایگاهی نیستم که این به این حرفم عمل بشه ولی خب نظرمو گفتم)
سجاد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳“نمیتواند رقبایی چون نیسان و کیا را کنار بزند”
باور کنید دلم واسه ترکس گرفت با تمام وجود داره واسه خوشحال کردن مردم کشورش تلاش میکنه با حداقل قیمت! اونوقت تازه باید بیاد تو کشور خودش با چندتا ماشینه غریبه هم بجنگه و تو نمایندگی ها با کلی ذوق و شوق تو چشم مشتری ها نگاه کنه که شاید بهش لبخند بزنن … چند وقت پیش با داییم واسه خرید ماشین رفتیم نمایندگی ایرانخودرو با پررویی میگفتن ماشین نداریم پیش فروش هم نمیکنیم تا دستورالعمل جدید بیاد نمایندگی سایپا هم 4 تا پراید دم در داشت که برچسب21 ملیونی خورده بودن مسئول اونجا میگفت قبلا فروخته شدن و اگه اونا رو 23 بدیم باز هم تو 1ساعت فروش میرن…. آخه تا کی؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳درود . تا وقتی ما ساکت باشیم .
رضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سجاد لایک
درباره شورولت قشنگ نوشتی
sadegh
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳بچه ها اینم تاریخچه شورلت هستش، اگه دوست داشتید مطالعه کنید، چون زیاد بود اینجا ننوشتمش
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%AA
meysam
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳تا وقتی که سرمون به سنگ بخوره سجاد. هنوز نخورده.
زیگما
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی دیر وارد امریکا شد
درست مثل کروز هاچ بک که جی ام از نفروختنش در امریکا پشیمونه.
کیا سول هم mpv شهری است و در کلاس این قرار نمیگیرد.
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳زیگما جان یه سوال داشتم
به نظرت میشه BMW سری 6 رو با جنسیس کوپه و کامارو مقایسه کرد؟ اصلا اینا با هم وجه اشتراکی دارن؟ ممنون میشم اگه توضیح بدی.
زیگما
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳نه
ب ام و سری شش دو درب یک ماشین لوکس و با قیمت بسیار بالای 75 هزار دلاره. در صورتی که کامارو و جنسیس 25 هزار تا هستن!
لاکچری رو با معمولی مقایسه نمیکنن.
در مقایسه چند چیز رو باید در نظر گرفت
بدنه و کلاس و سایز ماشین ها باید مشابه باشن
دیفرانسیل عقب و یا جلو بودن گاهی در مقایسه ها منظور میشن
معمولی یا لاکچری یا اسپرت یا ماسل بودن خودرو هم باید در نظر گرفته بشه.
ب ام سری شش اولا لوکس هست ولی اون دو تا نیستند
سری شش Grand tourer حساب میشه ولی اونا Grand tourer نیستند
و…
حتی خیلی ها جنسیس رو با ماسل کار هایی مثل کامارو و موستانگ هم مقایسه نمیکنن. چون بنظرشون ماسل کار بحث جداست.
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ممنون داداش.به نظر من تا حد زیادی این بحث مقایسه سلیقه ای شده هر چند البته کلیات مشخصی این وسط وجود داره.به این خاطر اینو پرسیدم چون این مقایسه رو انجام دادن و مبناشون هم فکر کنم قدرت تقریبا نزدیکشون بوده.البته نظر شما رو بیشتر قبول دارم.ارادتمندم.
زیگما
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳شاید هدف از مقایسشون فقط مقایسه قدرت بوده و بقیه چیز ها رو مقایسه نکردن.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳درود . شاهین جان اگر منظورت مقاله ی مجله ماشینه باید
بگم مقالش درسته .
اگر قرار باشه یک ماشین لوکس با یک ماشین معمولی با
همان مشخصات فنی مقایسه بشه و امکانات و کیقیت کابین
مطرح نباشه ، اشکالی نداره .
مثل مقایسه ی افرود بنز جی کلاس با لندکروز .
شاهین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳بله میلاد جان مجله ماشین رو میگم.البته کامل نخوندمش ولی عکساشو که دیدم خیلی تعجب کردم.
میلاد جون این مقایسه کردن هم مثل طراحی و زیبایی نسبی شده!
ROLSE ROISE
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی باحاله!!!!!!!!
ای کاش تحریم برداشته شود و ازاینا تو ایران بیاد!!!!!!!!!
matin
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳وایسا تا بیاد
Metalhead
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳طراحی عقبش زیبا نیست ، جولوش هم عین ایسوزو میمونه
مجتبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳شتاب 9 که بهتر از شتاب 11 هیوندای توسانه
تازه توسان با موتور 2.4 شتابش بالای 10 هست
احسان(احسان سابق)
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳مصرف سوخت و قیمتش خیلی عالیه.واقعا شولت تو این دو زمینه خیلی خوب عمل میکنه
امید
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دوس داشتنیه
HUMMER BLACKWOOD
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳شورلوت و موتور کوچیک . کی فکر می کرد. طراحی داخلیش خوبه و نیمرخ قشنگی داره اما فکرنکم تو کشور خودش فروش داشته باشه
محمد
۴ شهریور ۱۳۹۳واقعا معرکه است .خوشم میاد همه جوره عالیه ، شرکتش از خوب تا عالی تولید می کنه ، خوش به حال مردم کشورش ، تولیدات کشورش بد نداره ، دمشون گرم ، باعث افتخار همه دنیا هستن ، به اینا میگن خودروساز.
علی
۲۶ فروردین ۱۳۹۴تفاوت بین ls-lt-ltz تو چیه؟
چند جا خوندم تو امارات موتور 1.8 داره.راسته؟
reza
۲ دی ۱۳۹۴سلام به دوستان عزیز ماشین عالیه تو کره مونتاژ میشه قدرت و سرعتش حرف نداره طراحیشم که معلو م چیه موتور هم جنرال موتور من یکی ازش دارم مدل ۲۰۱۴ دو دفرانسیلشو با قدرت ۱۴۰ps کسی سوال داشت در خدمتم در اروپا هم هستم مرسی
Sajjad.a8
۶ دی ۱۳۹۴انصافا همینکه سرعت کمی داره، خودش یه حسنه، فقط شتابش مشکله
ما ایرانیا با جاده هامون ۱۵۰ تا زیاده
Nimosh
۲۱ دی ۱۳۹۴میگن مجوز واردات این خوردو رو دولت داده! درسته؟؟ پلاک شده تا حالا؟؟
ضیا
۲۶ شهریور ۱۳۹۵سلام من خودمدتراکس دارم و تا سرعت ۱۸۷ کیلومتر در ساعت باهاش رفتم اگه جادش بهتر بود بیشتر هم میتونستم برم .آقایی که مشخصات مینویسی دقت بیشتری بکن حداثر سرعت ۱۷۷!!!! اگه میخوای هم عکس از کیلومتر گرفتم برات میفرستم
ضیا
۲۶ شهریور ۱۳۹۵من ماشینمو (تراکس) از امارات آوردم منطقه آزاد اروند و موتورش ۱۸۰۰ توربوشارژ هستش
امیر
۶ مهر ۱۳۹۷سلام من مدل 2015ارس دارم خیلی عالیه رانندگی حرف نداره کم مصرف پرشتاب هست تو سان و اسپورتیج حریف این شورولت خوشگل نمیشه