شورلت سابربن که تولد آن به اواسط دههٔ ۳۰ میلادی بازمیگردد، قدیمیترین خودروی در حال تولید دنیا محسوب میشود. این نماد آمریکایی از آن زمان تاکنون طی نزدیک به نود سال و در دوازده نسل تولید شده و همچنان باقدرت به تاختوتاز خود ادامه میدهد. حال تیم Fleet Logging تصاویر نقاشی مانندی از همهٔ نسلهای سابربن تهیه کرده که امکان مشاهدهٔ تکامل این خودروی قابلاحترام را فراهم میکند.
نسل اول از ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۰
اولین نسل سابربن با مدل ۱۹۳۵ به بازار عرضه شد و به خاطر برخورداری از ساختار بدنهٔ تمام فلزی، خودروی قابلتوجهی محسوب میشد. در آن زمان استفاده از چوب در ساختار بدنهٔ خودروها معمول بود و بنابراین برخورداری سابربن از اتاق تمام فلزی یک برتری فروش عمده در برابر خودروهای اتاق چوبی به آن میداد. نسل اول سابربن که روی شاسی تراکهای نیم تن شورلت ساخته شده بود، با یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه میشد.
نسل دوم ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶
نسل دوم سابربن که در سال ۱۹۴۱ معرفی شد، از بدنهای مدرنتر برخوردار بود که ظرفیت حمل هشت نفر را داشت. این نسل با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و یک گیربکس سه سرعتهٔ دستی قابل خریداری بود. نمونههایی از نسل دوم سابربن در جنگ جهانی دوم هم بهعنوان خودروی حملونقل نظامی خدمت کردند.
نسل سوم ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۴
پس از جنگ، شورلت در سال ۱۹۴۷ نسل جدید سابربن را معرفی کرد. این نسل از زبان طراحی نرمتر «ادونس دیزاین» تراکهای آن زمان شورلت استفاده میکرد. همچنین در این نسل برای اولین بار خریداران امکان سفارش یک گیربکس اتوماتیک را هم داشتند.
نسل چهارم ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹
سابربن تا نسل سوم صرفاً با پیشرانههای شش سیلندر خطی عرضه میشد اما در نسل چهارم که در سال ۱۹۵۵ معرفی شد، سرانجام پیشرانههای V8 به زیر کاپوت این ماشین راه پیدا کردند. علاوه بر این، درحالیکه نسلهای قبلی بهصورت محرک عقب تولید میشدند، در این نسل برای اولین بار سیستم چهارچرخ محرک بهعنوان یک آپشن جانبی توسط شرکت ناپکو روی سابربن قابلنصب بود.
نسل پنجم ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶
در سال ۱۹۶۰، نسل پنجم سابربن با ظاهر تیرتر و مدرنتری به بازار آمد که مشابه تراکهای شورلت در آن زمان بود. با توجه به محبوبیت سیستم چهارچرخ محرک، در این نسل شورلت این سیستم انتقال قدرت را بهعنوان یک آپشن کارخانهای ارائه کرد.
نسل ششم ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲
سابربن در نسل ششم یک بازطراحی اساسی را تجربه کرد که خطوط نرم و منحنی نسلهای قبلی را بسیار کاهش داده و این سبک جدید را به یک رویهٔ طراحی برای نسل بعدی تبدیل کرد. در این نسل همچنین برای اولین بار بدنهٔ سهدرب برای سابربن ارائه شد که شامل یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت شاگرد میشد. علاوه بر این، برای کسانی که به توانایی بیشتری نیاز داشتند، نسخهٔ سهچهارم تن هم به خانوادهٔ سابربن که تا پیشازاین نیم تن بود اضافه شد.
نسل هفتم ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱
نسل هفتم سابربن که در سال ۱۹۷۳ به بازار آمد، در ظاهر حتی جعبهایتر از قبل شد و با این ظاهر ۱۸ سال روی خط تولید باقی ماند. در این نسل سابربن برای اولین بار به خودرویی چهاردرب تبدیل شد. نوآوریهای فنی در طول عمر این نسل نیز شامل معرفی گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک جدید و قفل اتوماتیک چرخهای جلو میشد که امکان فعال کردن سیستم چهارچرخ محرک را بدون نیاز به پیاده شدن فراهم میکرد.
نسل هشتم ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹
پس از هجده سال سرانجام نسل جدید سابربن در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. این نسل طراحی مدرنتری پیدا کرده بود و با برخورداری از سیستم تعلیق جلوی مستقل، در جادهها سواری راحتتری داشت. بزرگترین موتور قابل انتخاب برای نسل هشتم سابربن یک نمونهٔ ۷.۴ لیتری V8 با ۲۹۰ اسب بخار قدرت بود که صرفاً در نسخهٔ ۲۵۰۰ (سهچهارم تن) ارائه میشد.
نسل نهم ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶
نسل نهم سابربن که روی پلتفرم GMT800 ساخته شده بود، با مدل ۲۰۰۰ به بازار آمد و از سال ۲۰۰۱ سیستم OnStar شورلت برای آن قابل سفارش بود. برای نسخهٔ ۲۵۰۰ این نسل یک پیشرانهٔ عظیم ۸.۱ لیتری V8 بهعنوان یک آپشن سفارشی ارائه شد که در ابتدای عرضه ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور داشت اما در سالهای پایانی عمر این نسل خروجی آن کاهش یافت.
نسل دهم ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴
نسل دهم سابربن که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، خطوط نرم بیشتری در طراحی خود داشت. این نسل همچنین به تکنولوژیهای پیشرفتهتری مثل دوربین دید عقب، پایش نقاط کور و دستیار پارک مجهز شده بود تا سابربن را به عصر مدرن وارد کند.
نسل یازدهم ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
سابربن در نسل یازدهم از طاهر عضلانیتر و عمودیتری برخوردار شد و پیشرانههای جدید با تزریق مستقیم سوخت موجب کاهش مصرف سوخت آن شدند. در این نسل همچنین به لطف سنسورهای راداری که بر ۳۶۰ درجهٔ اطراف خودرو نظارت داشتند، ایمنی سابربن هم افزایش یافت. علاوه بر این، در نسل یازدهم صندلیهای تاشوی ردیف سوم جایگزین صندلیهای نیمکتی قابل جابجایی نسلهای قبلی شدند.
نسل دوازدهم ۲۰۲۱ تا…
نسل کاملاً جدید سابربن بهتازگی با مدل ۲۰۲۲ به بازار آمده است. این نسل برای اولین بار به سیستم تعلیق مستقل عقب مجهز شده که در کنار آپشنهایی مثل سیستم تعلیق بادی تطبیقی و کمکفنرهای مغناطیسی، سواری بسیار نرمتر و راحتتری را نسبت به نسلهای قبل ارائه میکند. در داخل خودرو نیز سرنشینان میتواند تا پنج نمایشگر داشته باشند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل هم به موتورهای سابربن اضافه شده است.
Sajjad
۴ آبان ۱۳۹۹نسل 1973 بعد از این همه سال هنوزم زیباست
زیزیگولو
۴ آبان ۱۳۹۹به نظر من از سال 1955 به بعد افتاده رو غلطک
Hadi
۴ آبان ۱۳۹۹از ۱۹۶۷ به بعد خیلی بهتر شدن…
این نسل جدیدشم که حرف نداره…
پدال از این دست مقالات بازم بزار خیلی خوبه ?
سامورایی
۴ آبان ۱۳۹۹نسل قبلش از نظر من قشنگ تر بود
محمد
۴ آبان ۱۳۹۹چه باسابقه
Sina
۴ آبان ۱۳۹۹واقعا ممنون از پدال بابت اینجور مطالب
اصلا واقعا آدم حال میکنه بخونشون?
ایکاش پدال همیشه از این مطالب بذاره
و دوباره مطالبی مثل بررسی تاریخچه به صورت دقیق تر (مثل موستانگ) و یا سری مطالب ابر خودرو های فراموش نشدنی و از این جور مطالب مثل همین مطلب بالا که گذاشته رو بیشتر کنه.
این سابربن هم چقدر با عظمت و زیباست.
و عجب تاریخچه طولانی و جالبی داره
ارش
۴ آبان ۱۳۹۹خیلی جالبه قدیمی ترین اس یو وی دنیا یه عکس قدیمی ازش دیدم مدل۱۹۳۵ قابلیت حمل ۷ الی ۸ سرنشین رو داشته مدل دهه هفتاد هم که تو ایران زیاد بود و هنوز هم تک و توک هستن .
ارشیاSVJ
۴ آبان ۱۳۹۹طراحیه نسل جدید نسبت به نسل قبلی یه افتضاحه به تمام معناست!
AMG_73/JUST AMG/JUST/G63/SLS/CLS///
۴ آبان ۱۳۹۹ارشیا SVJ
منم مثل تو نمیتونم با طراحی جدید شرکتا کنار بیام
ولی باید عمیق تر نگاه کنی و از یه زاویه دیگه نگاه کنی///….
AMG_73/JUST AMG/JUST/G63/SLS/CLS///
۴ آبان ۱۳۹۹به نظر من نسل 1973 به بعد سابربن بود
هنوز هنوزم عالیه
ولی وقتی یوکان اومد یکم اوضاع عوض شد
یوکان ارتقاء یافته سابربن بود و واقعا از همه نظر عالی بود????
ولی سابربن هنوزم یه شیر غرانه و ماشین سگجونیه
MaF
۴ آبان ۱۳۹۹فقد نسلای6 ، 8 ، 9 ، 11 ، 12……………….
نه اینکه بقیه نسلاش بدباشنا ، همشونم عالین
جمشید
۵ آبان ۱۳۹۹از قدیمیها شورلت بلیزر خیلی داخل ایران محبوب بود