شکسته شدن رکورد 400 متر دنیا با کوروت C8 توئین توربو
وقتی که هشتمین نسل شورولت کوروت در سال 2019 معرفی شد این برند اظهار داشت به خاطر ECU قفل شده نمیتوان کوروت پیشرانه وسط را تیون کرد. البته این به معنی عدم تلاش برخی شرکتها و افراد از جمله املیا هارتفورد نبود و پافشاری او روی این موضوع جواب داد. او پشت فرمان کوروتی نشسته که عنوان سریعترین کوروت پیشرانه وسط دنیا با وضعیت حضور قانونی در جادهها را یدک میکشد.
اما این خودرو چقدر سریع است؟ این کوروت که فونیکس نام دارد توانسته در پیست بیکرزفیلد کالیفرنیا رکورد جدیدی را در مسافت 400 متر ثبت کند. او روز رکورد را با تستهای حدود 10.5 ثانیهای شروع کرده است؛ اما پس از اندکی تلاش این زمان به حدود 10 ثانیه رسیده است. با استفاده از سوخت مسابقهای متانول کوروت موردبحث قدرت 1000 اسب بخاری را به زمین منتقل کرده هرچند اسپین چرخ ها در دنده یک و دو مشکل اصلی راننده بوده است.
پس از اندکی استراحت و بازگشت به پیست هارتفورد رکورد 9.98 ثانیه را ثبت کرده اما سرانجام توانسته با رکورد جدید یعنی 9.90 ثانیه پیست را ترک کند. او به بهبود رکورد خود ادامه داده و به مدد دو توربوی نصب شده روی پیشرانه زمان 9.47 ثانیه را بر جای بگذارد. همین زمان نسبت به رکوردهای پیشین بسیار خوب بوده اما مقامات پیست به او توصیه کردهاند پیش از ترک پیست یکبار دیگر هم زمانگیری کند. او سرانجام زمان 9.41 ثانیهای را با سرعت 233.09 کیلومتر بر جای گذاشته است. در واقع این فونیکس خودروی بسیار سریعی است.
اما چرا این کوروت با نام فونیکس شناخته میشود؟ اواسط سال پیش بود که خبر مربوط به مشکلات پیشرانهای اولین نسخه از این کوروت توئین توربو منتشر شد. پس از آن بود که پیشرانه کاملاً بازسازی شد و هدف هم تحمل قدرت 1200 اسب بخاری و حل مشکل ECU قفل شده بود. در واقع این خودرو دارای یک ECU جداگانه و مستقل برای مدیریت سوخت، زمانبندی، بوست و دیگر پارامترها میباشد. به همین خاطر کوروت C8 موردبحث جان تازهای پیدا کرده است.