چرخشی عالی به گذشتهٔ شورولت
-دیترویت میشیگان
امروز ما به خاطر مرگ یک خودروی افسانهای سوگواریم. خودروی فوقالعادهای که تمامی ویژگیهای لازم برای لذت بردن از رانندگی را دارد. پیشرانهٔ V8، گیربکس دستی و محور محرک عقب. این خودرو همچنین بسیاری از تکنولوژیهای دستوپا گیر امروزی را دور انداخته است تا لذت ناب رانندگی را برای راننده به ارمغان آوَرَد. این خودرو شورولت SS است که من مشتاقم بارها و بارها با آن رانندگی کنم. این خودرو که یک سدان عضلانی است، در اصل همان هولدن کومودور است که توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن در استرالیا عرضه میگردد و چند سالی است که توسط شورولت با نام SS در ایالاتمتحده هم عرضه شده است؛ اما بهتازگی تولید نسل کنونی کومودور خاتمه یافته و اوپل اینسیگنیا عنوان نسل جدید آن در استرالیا عرضه خواهد شد. به همین دلیل بهزودی تولید شورولت SS نیز که تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت محسوب میشود پایان خواهد یافت و مطمئناً به این زودیها جایگزینی برای آن معرفی نخواهد شد؛ بنابراین این آخرین باری است که با شورولت SS دیدار داریم.
محاسن
یک کوروت چهاردر: در زیر کاپوت شورلت SS تنها یک پیشرانهٔ V8 ساده قرار ندارد بلکه این پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LS3 جنرال موتورز است که قبلاً در کوروت C6 بکار میرفت. این موتور در اینجا ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تماماً فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. این عمل توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انجام میگیرد درحالیکه SS به سیستم کنترل سواری مغناطیسی جنرال موتورز هم مجهز است؛ بنابراین این خودرو را میتوان یک سدان بزرگ با پیشرانهٔ عضلانی دانست. رانندگی SS نیز بیشتر شبیه یک کامارو است تا یک سدان فول سایز.
اتاق جادار: با وجودی که SS ویژگیهای اسپرتی دارد اما هنوز هم یک سدان فول سایز است که بهراحتی میتواند پنج بزرگسال را بدون هیچ مشکلی حمل نماید. در این ماشین راننده و سرنشین جلو فضای کافی در اختیار دارند و فضای پا و سر مناسبی هم برای سرنشینان عقب وجود دارد درحالیکه صندوق بار آن نیز کاملاً جادار است؛ بنابراین اگر خواهان یک کامارو هستید اما میخواهید دوستان یا خانوادهٔ خود را هم با آن حمل کنید، یک SS بخرید. البته برای این کار باید عجله کنید.
خاص بودن: تا زمان نوشتن این مطلب، شورلت بیش از ۱۰ هزار دستگاه SS را از زمان معرفی در سال ۲۰۱۳ به فروش رسانده است. این امر موجب شده که SS خودروی کمیابتری از بسیاری از خودروهای بازار باشد. بهعنوانمثال، در بازهٔ زمانی مشابه، میزان فروش اسمارت فورتو دو برابر فروش شورلت SS بوده است؛ بنابراین این ماشین واقعاً خاص است و بهاحتمالزیاد شورلت چیزی شبیه به آنرا در آینده نخواهد ساخت.
معایب
ظاهر معمولی: هیچکس با نگاه به SS متوجه نمیشود که یک پیشرانهٔ V8 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت در زیر کاپوت آن قرار دارد. بهعنوانمثال، زمانی که این خودرو در کنار یک شورلت مالیبو قرار میگیرد، هردو بهطور قابلملاحظهای شبیه یکدیگر به نظر میرسند بهخصوص از عقب. حتی با رنگ نارنجی نمونهٔ مورد آزمایش ما نیز همچنان شورلت SS بیشتر مانند یک سدان خانوادگی معمولی به نظر میرسد تا یک سدان عضلانی پرقدرت.
فضای داخلی منسوخشده: با قیمت کمتر از ۵۰ هزار دلاری که برای خرید این سدان اسپرت پرداخت میکنید، تجهیزات بسیاری مانند مجموعهٔ کامل اطلاعاتی-سرگرمی، گرمکن و سردکن صندلیها، تهویهٔ اتوماتیک دو منطقهای و در کل تمامی تجهیزات و ویژگیهایی که از چنین خودرویی انتظار دارید را دریافت خواهید کرد؛ اما همهٔ اینها در فضای داخلیای قرار گرفتهاند که احساسی کهنه و قدیمی دارد. البته این کابین برای چند سال پیش که SS در ایالاتمتحده معرفی شد خوب بود اما شورلت در طول این سالها تغییر و بهروزرسانی چندانی در آن انجام نداده است. بااینحال همهچیز در داشبورد خودرو خوب به نظر رسیده و احساس مناسبی دارد درحالیکه صندلیها هم راحت هستند اما در بسیاری از قسمتها پلاستیک خشک بکار رفته که با گرافیک قدیمی صفحهنمایش ترکیب شده است.
رقبا
دوج چارچر SRT و فورد تاروس SHO
مشخصات فنی
Chevrolet SS 2017 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی) |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۷۹۶ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۴۶۵ لیتر |
قیمت پایه | ۴۶,۶۲۵ دلار |
قیمت تستشده | ۴۹,۹۱۵ دلار |
منبع: Motor1
فرشاد سجادیان
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ماشین خوب و بی حاشیهایه، حیفه که دیگه تولید نشه. مدل قدیمیترش رو سوار شدم، چهره خاص و خیلی هیجانانگیزی نداره اما در عین سادگی، زیبا و هماهنگه.
Mercede kaviani
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر فراوان از زحمات شما وسایر دوستان در اطلاع رسانی به علاقمندان اتوموبیل
افسوس که چنین اتوموبیل فوق العاده ای به تولید ان خامته داده میشود
با تشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
Amir
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶خداحافظی با یک اسطوره …
دلم خیلی براش تنگ میشه …
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶حیفشه که تولید نشه
شورولت اخه چرا
پرهام
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶حیفه واقعا
کاش با مدل جدید همه رو غافلگیر کنه!
آرش آمریکایی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶من ایمان دارم که خیلی زود برمگرده
با یه چهره عضلانی و یه موتور بهتر برای رقابت با دوج چارجر
ونوم اف ۵
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶میشد با یه فیس لیفت حالا حالا ها تو بازار باشه حیفه واقعا
(ali(CHEVY NOVA
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶حىفش واقعا
سعید(تهران)
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چون چارجر هلکت هست غمی نیست…
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶اون که به جای خود ولی حیفه این ماشین دیگه وجود نداشته باشه
حمید عاشوری
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶انصافا ی ماشین عضلانی و متمایزه..وقتی تازه تو انگلستان عرضه شده بود با bmw M5 مقایسه میشد،البته با نصف قیمت M5
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶مصرف بالا چهره قدیمی و احتمالا درست معرفی نشدن باعث شده امار فروشش خیلی پایین باشه و واقعا کنار گذاشتنش منطقی هست ولی هرچی فکر میکنم میبینم از لذت رانندگیش نمیشه گذشت
akrh78
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان من یه چیزی رو نفهمیدم.ss همون کومودوره با کومودور همون ssـه؟منظورم اینه که کدوم اصلی هستن و کدوم اونیه که اسمشو عوض کردن؟به نظرم اول ss بوده.زمانی که بازی میکردم ss توی موست وانتد بود….