جرقه‌ای کوچک! بررسی شورولت اسپارک 2016

دوشنبه 3 خرداد 1395 - 09:30
مطالعه 8 دقیقه
2016 Chevrolet spark
در زمانه‌ای هستیم که خودروها بیش از هر زمان دیگری مجهز و ایمن و جادار هستند و البته برای همه‌ی این موارد باید پول بیشتری نیز پرداخت.اگر پول یک...
تبلیغات

در زمانه‌ای هستیم که خودروها بیش از هر زمان دیگری مجهز و ایمن و جادار هستند و البته برای همه‌ی این موارد باید پول بیشتری نیز پرداخت.
اگر پول یک مشکل برای شماست، خودروهای کمی هستند که با تجهیزات محدود و قیمت کم تولید می‌شوند اما این هشدار را به شما می‌دهیم که با خرید مدل‌های پایه، شانس بزرگی را از دست می‌دهید و همه‌ی خوبی‌هایی که در یک خودروی اندکی گران‌تر وجود دارد برای شما قابل‌دسترسی نخواهد بود.

یک هفته تست و بررسی شورولت اسپارک LS کاستی‌های بازار خودروهای ارزان را نشان داد اما در برخی موارد، بیش از آنچه که انتظار داشتم را دریافت نمودم. این خودرویی است که با داشتن 13535 دلار صاحبش می‌شوید و عملاً هیچ‌چیزی ندارد. شیشه‌ها و آینه‌های برقی، قفل مرکزی و حتی کولر را فراموش کنید. همچنین دکمه‌ای روی کلیدها وجود ندارد بنابراین نیازمند چرخاندن کلید در هنگام باز و بسته کردن درب هستید...

تمام آنچه که به دست می‌آورید پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.4 لیتری است که 100 اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس 5 سرعته ی دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. هرچند چراغ‌های جلوی اتوماتیک و دوربین پشتی، صندلی‌های عقب تا شونده، 4 درب و 10 ایربگ وجود دارد.

زمان‌هایی وجود داشت که خودرو را بسیار ابتدائی می‌یافتم. واردکردن و خارج کردن کلید به داخل شکاف در به نظر می‌رسد که کاری غیر استادانه و خام است. زمانی که دوستان و آشنایان را باید سوار کنم، مجبورم تا دستم را دراز کنم و قفل در را از داخل باز کنم. حرکتی ناهنجار در دنیای خودروهای امروزی است اما به‌هرحال درها را برای سرنشینان باز می‌کنم و دوستان به استهزا می‌گویند که جوانمردی هنوز نمرده و من یکی از افراد نایاب روزگار هستم!
به نظر می‌رسد دیگر نواقص کمتر قابل‌توجه باشند. نبود آینه‌های تنظیم شونده‌ی برقی کمتر از قفل مرکزی جلب‌توجه می‌کند.

درحالی‌که نمی‌توانم پنجره‌های عقب را باز کنم به رانندگی دردناک خود ادامه می‌دهم و این چیزی نیست که همه‌روزه بتوانید با آن کنار بیایید. البته بررسی خودروی مذکور در زمستان صورت گرفت و من نگرانی از بابت نبود کولر نداشتم!

مدل پایه‌ی اسپارک به‌هرحال تجهیزات اندکی دارد که برای مثال می‌توان چراغ‌های اتوماتیک را نام برد که در دیگر خودروهای ارزان چندان دیده نمی‌شود و می‌تواند در شب نگرانی‌های راننده را تا حدی برطرف نماید. دوربین دید عقب نیز ویژگی خوب دیگر است.

دیگر ویژگی استاندارد اسپارک که باعث جلوگیری از بازگشت این خودرو به عصر حجر می‌شود، سیستم اطلاعات سرگرمی است. بله! اسپارک LS، خودروی بدون کولر و آینه‌های برقی، یک صفحه لمسی 7 اینچی با قابلیت حمایت از اندروید اتو و اپل کارپلی دارد.
این یک ویژگی لوکس است که باعث ایجاد حسی مدرن در اسپارک شده و راه آن را از رقبای ارزان دیگر همچون میتسوبیشی میراژ جدا می‌سازد. اگر شما گوشی همراه سازگار با اندروید اتو یا اپل کارپلی ندارید بهتر است این خودرو را فراموش کنید.

در مورد اندروید اتو، تشخیص صدا با نرم‌افزار گوگل انجام می‌شود و این به‌طور شگفت‌انگیزی کمک‌کننده و مناسب است. نه‌تنها می‌توان کلمات، مقصدهای سیستم ناوبری و موزیکی خاص را گفت بلکه می‌توان سؤالاتی درباره‌ی وضعیت هوا، زمان سفر و حتی زمان بازی تیم مورد علاقه را نیز پرسید.
در جاده باید خاطر نشان کرد که اسپارک یک دیوِ سرعت نیست. گیربکس 5 سرعته ی دستی به شما کمک می‌کند تا هر اسب بخار در دسترس را جمع‌آوری بکنید. تعویض دنده‌ها در اسپارک خوب بوده و نسبت به رقبای کوچک دیگر، فواصل بین دنده‌ها کمتر است. به علاوه مدل مجهز به گیربکس دستی لذت بیشتری از نسخه‌ی اتوماتیک دارد.

بله این خودرو کند بوده و پیشرانه به منظور دستیابی به سرعت‌های بالا به تقلا می‌افتد اما در شهر اسپارک عملکرد خوبی دارد. پارک این خودرو نیز تلاش زیادی نمی‌خواهد و پیشرانه در سرعت‌های کم چالاکی زیادی دارد.

دیگر خودروهای ارزان می‌توانند حسی شبیه به زندگی محدود در یک جعبه‌ی مجازات را داشته باشند و در چندین مورد، اسپارک نیز از این حس در امان نیست. صندلی‌ها حمایت زیادی را به عمل نمی‌آورند. صندلی عقب کوچک است و افراد کوتاه‌قد بیشتر از سایرین در آن احساس راحتی خواهند داشت. صندوق‌عقب نیز کمی محدود است اما صندلی‌ها می‌توانند به‌صورت 60/40 بخوابند و فضای بیشتری را ایجاد نمایند. باید گفت که دکمه یا اهرمی برای باز کردن صندوق وجود ندارد و شما باید شخصاً با کلید آن را باز کنید.

در موارد زیادی یک خودروی ارزان معامله‌ی خوبی به حساب می‌آید. درحالی‌که اسپارک فاقد تجهیزات زیادی است اما در برخی موارد نیز دست بالا را دارد. این خودرو کم‌مصرف است و سواری خوب و سرزنده‌ای دارد. وجود اندروید اتو و اپل کارپلی به‌صورت استاندارد باعث ایجاد توازن نسبی شده و در مقایسه با رقبا در پله‌ای بالاتر قرار می‌گیرد. جزئیاتی وجود دارد که باعث می‌شود تا به اسپارک به چشم یکی خودروی بسیار ارزان نگاه نکنیم. هر خریدار اسپارک کلیدهای خودرو را در جعبه‌ای مشابه با جعبه‌ی اسمارت فون ها تحویل می‌گیرد، حقه‌ای که برای خریداران جذاب است. اگر دنبال خودرویی ارزان و شهری هستید، اسپارک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نقاط قوت: قیمت پایین، اندروید اتو و اپل کارپلی استاندارد، سواری سرزنده
نقاط ضعف: کند بودن، فضای بار کوچک، فقدان اکثر تجهیزات

مشخصات شورولت اسپارک 2016
پیشرانه: 4 سیلندر 1.4 لیتری
قدرت: 98 اسب بخار و 127 نیوتون متر گشتاور
گیربکس: 5 سرعته ی دستی یا CVT
مصرف سوخت EPA (لیتر در هر صد کیلومتر): 7.8 شهری، 5.7 بزرگراهی
قیمت: آغاز از 13535 دلار

[دانلود ویدئو]
منبع: autoguide

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.