قریب به ۴۵ سال از ورود کامارو به جمع پونیکارها میگذرد. طی این مدت، فراز و فرودهای زیادی در بازار جهانی داشته و جای پایش را به خوبی محکم کرده است. هرچه زمان به جلو میرفت، تلاش کمپانی برای ارائه مدلی بهتر، بیشتر و سختتر میشد. چه بسا چندین و چندین طرح که تنها برای یک بهروزرسانی آن بررسی شده و مورد موافقت قرار نمیگرفتند. موارد اینچنین در تاریخ این آمریکایی اصیل آنقدر جذاب است که تصمیم گرفتیم ۶ نسخه از آن را که در مرحله پیش از تولید، رد شدهاند معرفی کنیم. با پدال همراه باشید.
کامارو نوماد (Nomad)
زمانی که شایعات برنامه فورد برای ارائه ماستنگ کانِستوگا (Conestoga) شدت گرفت، شورولت بر آن شد تا با استفاده از ستونهای C و D مدل نوماد ۱۹۵۵، اولین نسل کامارو واگن را روانه بازار کند؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد و طراحیهای موجود، بعداً در واگنهای جنرال موتورز مورد استفاده قرار گرفتند.
XP-873 مینی کامارو
طراحی این هاچبک دو درب، ایده تولید گونهای ارزان و دوستداشتنی از کامارو را ایجاد کرد که بهعنوان خودرویی ۲+۲ به رقابت با فولکس بیتل بپردازد؛ البته به احتمال زیاد تحت نام زیربرند کوروِیر (Corvair). جدای از آب-خنک و دیفرانسیل عقب بودن آن، این ایده هم هیچوقت عملی نشد.
ایتالیِنِیت اِستادی (Italianate Study) نسل دوم
تصویری که میبینید مربوط به ۱۹ آگوست ۱۹۶۹ بوده و طرحی اولیه برای بهروزرسانی نسل دوم کامارو است. ارتفاع کمتر جوانب بدنه، چراغهای مخفی جلو و استفاده دوباره از پنجره بهاصطلاح کوآرتِر (Quarter) عقب از ویژگیهای بارز آن هستند. این طرح در آخر نهایی نشد و به خط تولید راه نیافت.
زبان تولد این مدل مفهومی شبیه به هواپیماهای دهه ۵۰ میلادی است. مجموعه سقف مشابه پرندههای نظامی و بالههای روی گلگیر عقب باعث تمایز آن (از طرحهای موجود و معاصر خود) میشدند. کامارو مدل ۱۹۹۳ الهاماتی از زبان تامکَت گونهاش در بخش بالایی داشت اما بالهها مورد توجه خاصی قرار نگرفتند.
مرکز طراحیهای مفهومی جنرال موتورز (Advanced Concept Center) در نیوبری پارک (Newbury Park) کالیفرنیا، این مدل را صرفاً با هدف نمایش و آماده کردن خریداران بالقوه، برای روبرو شدن با طراحی انقلابی نسل چهارم کامارو متولد کرد. انصافاً هم علیرغم برخی تفاوتها، شباهت زیادی به مدلی تولیدی داشت.
این ماکت گلی، از نظر ابعاد و تناسبات بدنه اشتراکاتی با هولدِن کوپه ۶۰ مفهومی دارد که از پلتفرم زِتا (Zeta) بهره میبُرد و قرار بود مبدل به پونتیاک GTO شود. با اینکه در تولید آن نیم نگاهی به کامارو ۱۹۶۹ شده اما درموجع شباهت کمی با مدلهای پیش از خود دارد.
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵چقدر تامکت iroc Z زیبا و منحصر به فرده.
uss zumwalt DDG-1000
۱۱ شهریور ۱۳۹۵دقیقا منم ازش خوشم اومد
Ashkan
۱۱ شهریور ۱۳۹۵تام کت و GMX282 حرف نداشتن
Pagerrari LaZonda
۱۲ شهریور ۱۳۹۵Iroc_a
شبیه کوروت استینگری هست.
ASTON MARTIN
۱۳ شهریور ۱۳۹۵مدل های فوق العاده ای هستن توی اون دوران.. چرا هیچ وقت اجرایی نشدن؟میتونستن با اقبال و فروش عالی مواجه بشن حتی.
حميد
۱۱ شهریور ۱۳۹۵خدا رو شکر اینها تولید نشدنند
خیلی زشتند
king 918
۱۱ شهریور ۱۳۹۵خدایی الان استینگری پادشاهی میکنه از همه لحاظ
حمید
۱۱ شهریور ۱۳۹۵نمیدونم چرا تام کت تولید نشد؟؟؟
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ شهریور ۱۳۹۵عکس 2 و 3 و4 که دیدم بد نبودن اما اگه همه ی این مدلها تولید میشدن روزی واقعا میتونست به اعتبار کامارو لطمه بزنه اخه کاماروی استیشن؟؟؟؟؟؟؟؟ تو عکس 2 کامارو استیشن شده
این اشتباهات زیاد صورت گرفته
مثلا یکی از بزرگ ترین اشتباهات فورد این بود که تاندربرد رو که رقیب کوروت بود و تو فروش در 1955 کوروت رو شکست داد به یه مدل 4 نفره تبدیل کرد و از حالت 2 نفره خارجش کرد و همین باعث شد که تاندربرد دیگه پیش ما نباشه اما کوروت هنوز هم هستش
سامان اذری
۱۲ شهریور ۱۳۹۵کامارو باس چراغاش گرد باشه و مثل 2 تا چشم به ادم نگاه کنه
احمد باقری
۱۳ شهریور ۱۳۹۵کامارو، عالیه.
مسعود
۲۵ شهریور ۱۳۹۵نوماد ، نومادم آرزوست .
تو نسل بعدی انشا الله.