شورلتهنسی

ملاقات با کاماروی هزار اسبی هنسی

با اکسورسیست یا «جن گیر» آشنا شوید که نسخه جان هنسی از کامارو ZL1 محسوب می‌شود و در واقع، پاسخ وی به هیولای ۸۴۰ اسبی داج، یعنی دیمن (به معنای جن) است؛ یک ترکیب حساب شده از رقابت در سطح بالا.

کامارو ZL1 هنسی
هنسی با استفاده از یک کامارو ZL1 به عنوان خودروی پایه، قدرت بیشتری برای آن ایجاد کرده تا باز هم بر سرعت و شتاب آن بیفزاید. جان هنسی و تیمش به سراغ همان موتور سوپرشارژر ۶.۲ لیتری LT4 از کوروت Z06 رفته است. پیشرانه‌ای که در حالت عادی، قدرتی معادل ۶۴۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۸۶۷ نیوتن‌متر  تولید می‌کند. امَا با قرار گرفتن در پشت فرمان نسخه هنسی، قدرت یک هزار اسب‌بخار در دور موتور ۶۴۰۰  و گشتاور ۱۳۱۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۴۰۰ در اختیار شما قرار می‌گیرد. در بهترین حالت، وقتی این خودرو با آپشن تایرهای درگ رادیال همراه شود، اکسورسیست می‌تواند سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت را در زیر ۳ ثانیه ثبت کند و همین طور، مسیر یک‌چهارم مایل را در کمتر از ۱۰ ثانیه به پایان برساند.

کامارو ZL1 هنسی
ارتقای «اکسورسیست» می‌تواند بین مدل نرمال ۱۰ سرعته ZL1 و یا مدل جنگنده 1LE انجام شود. البته 1LE سریعترین نسخه از این نسخه سریع از خودروی عضلانی امریکایی محسوب می‌شود. 1LE در مقایسه با مدل استاندارد ZL1، سه ثانیه سریعتر در پیست آزمایشی جنرال‌موتورز (موسوم به «میلفورد رود کورس» به طول ۴.۷ کیلومتر) عمل می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این خودرو بتواند نسبت به زمان ۷ دقیقه و ۲۹.۶ ثانیه ZL1 در پیست نوربرگ‌رینگ، زمان بهتری را ثبت کند. و این وضعیت، درست قبل از این است که هنسی بخواهد قدرت بیشتری نیز به 1LE اضافه کند.

کامارو ZL1 هنسی
تفاوت کلیدیِ دیگری که بین ZL1 و ZL1 1LE وجود دارد، در بسیار از عناصر پیشرانه و آئرودینامیکی است که در آنها وجود دارد. ضمن اینکه در 1LE ، به جای سیستم انتقال قدرت ۱۰ سرعته، یک گیربکس دستی ۶دنده با قابلیت تطبیق با دور موتور و نسبت دنده کوتاه‌تر در دنده ششم (به منظور ایجاد شرایط بهتر در مسابقه) استفاده می‌شود. اینها همه برای راضی کردن علاقه‌مندان به دنیای سرعت و مسابقه برنامه‌ریزی شده است.

کامارو ZL1 هنسی
دامپرهای DSSV که توسط «مولتی‌ماتیک» برای نسل قبلی هیولای پیست‌ها، کامارو Z28 توسعه داده شده‌اند، در ساختار این خودرو نیز قرار گرفته‌اند. این دامپرها یکی از بهترین نمونه‌ها برای یک خودروی مسابقه‌ای محسوب می‌شوند و نه‌تنها موجب کاهش وزن قابل‌توجه در پیچ‌ها می شوند، بلکه دارای یک سیستم تنظیم زاویه کمبر فوق‌العاده هستند.

کامارو ZL1 هنسی
تنها یک اشاره کافی است تا وضعیت را از «جاده» به «پیست» تغییر دهید و در عرض یک زمان کوتاه، زاویه کمبر منفی را به اندازه ۱.۵ درجه اضافه کنید. همچنین با توجه به امکان تنظیم ارتفاع رانندگی در جلو به اندازه ۱۰ میلی‌متر در هر کدام از طرفین و یک محور عقب با قابلیت تنظیم در ۳ جهت، شما می‌توانید به سرعت و به سادگی، به وضعیت رانندگی دلخواهتان برسید.

کامارو ZL1 هنسی
یک جلوپنجره بزرگتر در جلو کار گذاشته و چراغ‌های روشنایی روزانه به منظور صرفه‌جویی در وزن و بهبود جریان هوا، از طراحی کامارو حذف شده‌اند. اسپلیتر نیز رشد کرده و صاحب یک جفت «صفحه موج» شده است. در عقب، اسپویلر ZL1 تبدیل به یک بال شده که می‌تواند در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، نیروی داون‌فورسی برابر ۱۳۶ کیلوگرم تولید کند. سپس نوبت به بال فیبر کربنی بزرگتر در لبه عقب و همین‌طور، منحرف‌کننده‌های جریان هوا و صفحات موج در جلو، به منظور نگه داشتن کامارو در سطح مسیر پیست می‌رسد.

کامارو ZL1 هنسی
قدرت بالاتر به لطف استفاده از یک سوپرشارژر بزرگتری و با جریان قوی‌تر و یک سیستم خنک‌کننده داخلی با فشار ۱۴ psi میسّر شده است. سرسیلندرهای کارخانه‌ای نیز اصلاح شده‌اند، میل‌بادامک ارتقا یافته، و سیستم القا نیز با جریان آزادتری عمل می‌کند. همچنین یک برنامه سریعتر ECU برای استفاده حداکثر از قابلیت‌های گیربکس ۱۰ سرعته و سرعت بیشتر در تعویض دنده‌ها طراحی شده است. البته  مدل‌های «دو پدالی» نیاز به یک آپگرید ۹۹۵۰ دلاری برای استفاده از تمام این قابلیت‌ها خواهند داشت. خودروی پایه کامارو برای مشتری، در ابتدا هزینه‌ای معادل ۵۵ هزار دلار دارد که بعد از اقدامات هنسی و در مدل «اکسورسیست»، قیمتی برابر  ۱۱۹ هزار دلار پیدا می‌کند.

آپشن‌های دیگر
کامارو ZL1 هنسی
دو گزینه برای سوپرشارژر وجود دارد؛ یک نمونه ۲.۹ لیتری به صورت انتقال مثبت یا سوپرشارژر گریز از مرکز. در مورد تایرها نیز، هنسی گزینه‌هایی برای مشتریان درنظر گرفته است. پکیج «درگ پک» شامل یک سری چرخ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای نیتو درگ رادیال ۳۱۵/۳۰-۲۰، ارتقای میل‌لنگ، جک و ابزار می‌شود و با هزینه ۸۹۹۵ دلار در اختیار قرار می‌گیرد. پکیج دیگر «رود ریس پک» نام دارد که با هزینه ۶۹۹۵ دلار، مواردی چون چرخ‌های ۲۰ اینچی سبک‌وزن هنسی و تایرهای میشلن پایلوت اسپورت کاپ ۲ را به کامارو اضافه می‌کند.

رانندگی با اکسورسیست
کامارو ZL1 هنسی
جنگجو و عصبانی، و در عین حال، ارتباط پذیر و قابل‌کنترل. ممکن است این گفته بسیار مبالغه‌آمیز باشد، امّا می‌توانید اکسورسیست را به عنوان یک پورشه GT3 RS با مشکلاتی در زمینه مدیریت خشم درنظر بگیرید. البته مشکلات دیگر را هم می‌توان به آن اضافه کرد. در هر صورت، این خودرو یک جنگجوی واقعی است؛ می‌تواند به‌راحتی آتشی را که موتورش به زندگی وارد می‌کند، لمس کرد.

کامارو ZL1 هنسی
امّا با اینکه قدرت یک هزار اسب‌بخار در نگاه اول بسیار نگران‌کننده و ترسناک به نظر می‌رسد، رانندگی با این خودرو به شکلی فوق‌العاده، ساده است و شما احساس نمی‌کنید که یک سطح قدرت بیش از حد برای آن ایجاد شده است. بخش بزرگی از این وضعیت به تنظیمات اولیه خودرو برمی‌گردد.

کامارو ZL1 هنسی
شاسی و سیستم فرمان فوق‌العاده باعث شده تا موتور قدرتمندتر ارتقا یافته توسط هنسی، درخشش بیشتری در هنگام رانندگی داشته باشد. دور سوپرشارژر در سیستم پیشرانه، ویژگی‌های متفاوتی دارند. دمنده «انتقال مثبت» شرایط گشتاور لازم در دور موتورهای پایین‌تر را فراهم می‌کند و عملکردش بیشتر شبیه به یک توربوشارژر است. این حالت باعث می‌شود که «اکسورسیست» قدرتمندتر از آنچه هست، به نظر بیاید و سطح قابل‌توجهی از گشتاور، از همان استارت نخست در اختیار شما قرار گیرد.

کامارو ZL1 هنسی
سوپرشارژر «گریز از مرکز» بسیار خطّی‌تر عمل می‌کند و عملکردش در حوزه دور موتور بین ۵ تا ۷ هزار خودش را نشان می‌دهد. ضمن اینکه با یک سوپاپ دمنده بزرگتر، در هنگام فشار پدال گاز، سر و صدای بیشتری نیز تولید می‌کند. در مجموع، اگر راننده‌ای هستید که بیشتر در خیابان‌ها گردش می‌کنید، بهترین به سراغ گزینه سوپرشارژر انتقال مثبت بروید، امّا اگر می‌خواهید با این کامارو که دارای اسپلیترها و بال ویژه است، به پیست مسابقه قدم بگذارید، حتماُ سوپرشارژر گریز از مرکز را انتخاب کنید.

کامارو ZL1 هنسی
تا قبل از اضافه شدن آپشن‌ها، این تایرهای ایگل F1 سوپرکار 3R هستند که با ابعاد ۳۰۵ در جلو و ۳۲۵ در عقب به صورت استاندارد استفاده می‌شوند و عملکردی نسبتاً قابل‌قبول در جاده دارند.

مقایسه با دیمن
کامارو ZL1 هنسی
شرایط متفاوت است. وقتی داج اعلام می‌کند که «دیمن» به لطف تایرهای ضخیم و چسبناکش، چسبندگی فوق‌العاده‌ای در تمام مسیرها، و به‌خصوص در پیچ‌ها دارد، همه می‌دانیم که مهارت اصلی این خودرو در حرکات نمایشی در مسیر مستقیم است. امّا شکی وجود ندارد که عملکرد اکسورسیست 1LE در پیست مسابقه، سریعتر از دیمن است، امّا اینکه بتواند آن را در خط مستقیم نیز شکست دهد، با یک علامت سؤال مواجه است؛ چرا که تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند ترانس‌بریک، سیستم ذخیره گشتارو، خنک‌کننده هوشمند و برنامه سوخت‌رسانی ویژه مسابقه در ECU ندارد. ضمن اینکه اکسورسیست به دلیل ماهیت تیونینگی که دارد، نمی‌تواند از جایگاه «دیمن» در دنیای خودرو برخوردار باشد. امّا این به معنای نادیده انگاشتن اکسورسیست نیست. اکسورسیست خشونت بیشتری نسبت به دیمن دارد و به علاوه، نشستن در پشت فرمان آن، بسیار از آسان‌تر از یک «دیمن» است.

[دانلود ویدئو]

منبع: topgear

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. M.us

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    هنسی واقعا یدونست کارش درسته این کامارو بدجور وحشیه ،اولش کهzl1معرفی شد نیم ساعت داشتم به عکساش نگاه میکردم خیلی خشنه عاشق ماسل کارهام هدف از ساختنشون یه ماشین عضلانی و سریع با قدرت و گشتاور ویرانگر و در عین حال ارزون ،همین و بس لاتی گری هم که تو خونشونه

    1. سامان اذری

      ۲۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3218 ديدگاه)

      هرکی هرچی میخواد بگه
      من تو نسل جدید کامارو رو از ماستنگ خیلی بیشتر دوست دارم

      1. (Ali (Chevy nova

        ۲۹ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        داش سامان
        خوش بحالت اىنقدر راحت بىن اىن ماشىنها مىتونى ىکى رو انتخاب کنى
        من که واقعا نمىتونم بىن کامارو. چلنجر و موستانگ ىکى رو انتخاب کنم

      2. Raha

        ۲۹ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (288 ديدگاه)

        جناب سامان
        منم با نظر شما کاملا موافقم
        جذاب تره

        1. سامان اذری

          ۲۹ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (3218 ديدگاه)

          رها و علی جان
          من هردوتاشو از نزدیک دیدم
          کامارو ابهتش خیلی زیاد تر شده ولی ماستنگ یکم فانتزی تر شده
          چراغهای ماستنگ شبیه بقیه محصولات فورد از جمله تاروس شده
          درسته زبان طراحی یه شرکت باید یکی باشه ولی ماستنگ یه مدل خاص برای کمپانی هست که نباس به اون چراغهای گرد دست بزنه
          ولی کامارو خیلی با ابهت تر شده عالیه
          هم جلو هم عقب هم کابین کامارو خیلی شاهکار شده

      3. مهدی

        ۳۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        شورولت خیلی بهتر نشده موستانگ خیلی زایه شده
        یه خورده هم لوس تر شده طراحیش به نظرم
        ولی خب موستانگ 2019 یدونس

  2. Sina

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    با اسم هوشمندانش و دلیل انتخاب و معناش خیلی حال کردم

  3. کارل شلبی

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    اکسورسیست
    جانم شورولت
    ???

    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      اخ گفتى کارل شلبى
      جووووووونم شورولت

  4. الف.ی

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1771 ديدگاه)

    فوق العاده شده
    کامارو به تنهایی هم خیلی قابلیت اسپرت داره این مدل هنسی که دیگه جای خود
    یه نابودگر مریخیه!!!!!!!!!!!!!!

  5. Fk

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    هنسی میشه گفت تقریبا بی همتاس
    تصور کنید هزار أسب
    البته قابل توجه اونایی دیمن بسخره میگرفتنو میگفتن دیمن أخرت تیون کارخونس
    هنسی با هزار أسب نتونست دیمن بگیره
    پس اینقدر تیون تیون نکنید !!!!!!!!

    1. Mahdi CHEVROLET

      ۲۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      هنسی روی دیمن هم کار کرده و ۱۵۰۰ اسب ازش کشیده بیرون

      1. (Ali (Chevy nova

        ۲۹ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        دىمن که سلطان هستش و بحثى هم توش نىست
        ماشىنى با 2/3 دهم شتاب به 100 مىرسه و 840 اسب قدرت و 1024 نىوتن!!!! گشتاور بى نظىره
        اما……
        من معتقد هستم با ورود کامارو copo رقابت با دىمن به بالاترىن حد ممکن مىرسه

  6. Abbas_us.c

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    Motor weekدیمن رو تست کرد 10ثانیه با بنزین اکتان93 1/4مایلو زد ولی صفر تا صدشو 2.3ثانیه دراوردن!!!! رقابت خیلی خیلی نزدیکی با دیمن داره

    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      عباس
      اىن مدل بنظرم نمىتونه رقىب دىمن باشه چون تىون شورولت نىست
      رقىب دىمن کامارو کوپو هستش که تىون خوده شورولت هستش
      رقىب اىن کامارو چلنجر دىمن هنسى هستش

    2. Mahdi CHEVROLET

      ۲۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      عباس فکر کنم اون با لاستیک معمولی بوده
      تو یه سایت خارجی خوندم با لاستیک درگ میتونه ۹.۶ بزنه ولی با لاستیک معمولی ۱۰ میشه

  7. mamdamer

    ۲۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقا ترانس بریک چیه؟!؟!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا