دامنه مسافت الکتریکی ۳۸۳ کیلومتری در مدل جدید شورولت بولت EV یکی از موضوعاتی است که مایه مباهات جنرالموتورز محسوب میشود. با این وجود، این کمپانی میخواهد خریداران جدید بولت EV را برای کاهش دامنه این خودرو به ۲۳۰ کیلومتر، پس از اتمام دوره ۸ ساله گارانتی آماده کند. جنرالموتورز این نکته را در راهنمای بولت توضیح داده است.
البته قبل از اینکه این مطلب را ادامه دهیم، لازم به یادآوری است که کاهش ظرفیت باتریها چیزی نیست که تنها مختص باتریهای مورد استفاده در شورولت بولت باشد. در ابتدای معرفی نیسان لیف به بازار خودرو، مدلهایی که مخصوصاً در آبوهوای گرم با آنها رانندگی میشد، با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودند و نیسان برخی راهحلها، از جمله جاسازی بهتر بسته باتری و آپشن لیزینگ جایگزینی باتریها برای این منظور ارائه کرد تا بحث و مناقشه در این زمینه را فرو نشاند. رانندگان تسلا مدل S نیز میبایست با کاهش ظرفیت باتری خودرویشان کنار میآمدند. امّا به بحث بولت EV که برگردیم، در صفحه ۳۲۲ از راهنمای این خودرو که فایل PDF آن از اینجا قابلدریافت است، میخوانیم:در حالی که کاهش ۱۰ درصدی بُرد مسافت نمیتواند نگرانی چندانی را برای مالک خودروی الکتریکی به همراه داشته باشد، ولی ۴۰ درصد مسافت ۳۸۳ کیلومتر، معادل ۱۵۳ کیلومتر است که نمیتواند بهسادگی از کنار آن گذشت؛ به این معنا که یک بولت مدل ۲۰۱۷ در سال ۲۰۲۵ با یک شارژ کامل تنها میتواند ۲۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته هر خودرویی که ۸ سال از عمر آن بگذرد، مشکلات زیادی نسبت به یک مدل جدید خواهد داشت، ولی در اینجا دو پرسش مهم مطرح میشود. اول اینکه از آنجا که جنرالموتورز بازار گستردهتری نسبت به یک EV معمولی، برای بولت درنظر گرفته، باید دید که موضوع «کاهش دامنه مسافت» چقدر از دید عامه مشتریان بازار خودرو قابلقبول است. و دوم اینکه آیا عبارت «حداکثر ۴۰ درصد کاهش ظرفیت باتری»، پیشبینی مهندسان است یا اینکه وکلای جنرالموتورز آن را پیشنهاد کردهاند؟همانند سایر باتریها، میزان انرژی قابلذخیره در باتری با ولتاژ بالای «پیشرانه» با گذشت زمان و اضافهشدن مایلهای رانندگی، کاهش خواهد یافت. بر اساس میزان استفاده، این باتری میتواند حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت خود را در طول دوره گارانتی از دست دهد. در مورد سؤالات احتمالی در مورد ظرفیت باتری باید گفت که یک تکنسین خدمات در نمایندگی میتواند وضعیت وسیله نقلیه شما را با توجه به پارامترها مشخص کند.
فرشاد سجادیان
۲۰ آذر ۱۳۹۵طبیعیه که بعد از مدتی از ظرفیت واقعی باتری کم شه اما ۴۰ درصد دیگه خیلی زیاد و غیر معموله 😐 با این افت ظرفیت بالا، یه موج منفی و البته به حق به سوی بولت هدایت میشه. تازه این ۴۰ درصد چیزیه که خودشون میگن، عقل حکم میکنه که خریداران باید منتظر افت ظرفیت بیشتر از ۴۰ درصد باشن. اگر قرار باشه همه الکتریکیها اینجوری باشن، به هیچ وجه تو بلند مدت صرفه اقتصادی ندارن چون تعویض باتری هزینش بالاست، احتمالا پر خرجترین بخش یه خودروی الکتریکی.
elemento
۲۰ آذر ۱۳۹۵همه ی باتری ها کاهش ظرفیت دارن.
اما یادمه یک جا خوندم باتری های BMW i8 بعد از 10 سال، فقط ،16درصد ظرفیتشون رو از دست میدن.
با احترام به ماشین امریکایی ، من بخوام ماشین انتخاب کنم فقط ماشین آلمانی.
آلمانی ها برای تک تک جزئیات فکر کردن
یادش بخیر چند روز پیش یک Lexus NX و BMW X3 جلوم حرکت میکردن یک مقایسه ای از ظاهرشون انجام دادم.
برام جالب بود ، لوله ی اگزوز و انباری NX از عقب کاملا دیده میشد. با وحود اینکه ماشین شاید 1 ماه عمر نداشت اما لوله ی اگزوز اینقدر از کف ماشین فاصله گرفته بود فکر میکردی آویزونه.
من این حالت رو در نیسان مورانو و قشقایی هم دیدم. از پشت چند تیکه از جمله اگزوز از زیر ماشین آویزون دیده میشه.
اما BMW X3 با وجود قدیمی تر بودن، کف ماشین یک پارچه بود. صاف و یک دست و انصافا خیلی حس بهتری به آدم میداد.
.
.
این یعنی توجه به جزئیات و اینه که خیلی مهمه
بنتلی
۲۰ آذر ۱۳۹۵مجید جان اگه اشتبا نکنم_مطمئن نیستم_باتری i8 توسط سامسونگ تامین میشه…درمورد nxهم باید بگم در دوام و کیفیت لکسوس شکی نیس و این یه چیز اثبات شدس…
MPH
۲۰ آذر ۱۳۹۵i8رو نمیدونم ولی فکر کنم i3باتریش سامسونگه
PARKER
۲۰ آذر ۱۳۹۵بنتلی جان…
خداییش ، پیغمبریش ! جون هر کی دوست داری ! من در مورد کیفیت لکسوز حرف زدم ؟؟
کی در کیفیت بالای لکسس شک داره آخه ؟؟
مثلا من کیفیت RAV4 خیلی قبول دارم ، ولی به نظرم در طراحیش هیچ توجهی به جزئیات نشده. خیلی زمخت طراحی شده.
حرف من توجه به جزئیاته.
ژاپنی ها = خدایان کیفیت
آلمانی ها = خدایان توجه به جزئیات و ظرافت
انگلیسی ها = خدایان لوکس سازی
بهزاد
۲۰ آذر ۱۳۹۵دوست گرامی از اثرات گشت زنی بیش از حد در اینترنت یکیش همین توجه بسیار زیاد به جزییات و وسواس در مورد ظاهر خودروها بوده و مورد دوم مشخصات کاتالوگی که به احتمال زیاد بیش از 90 درصد خودروهای جهان آمارشون در ذهن ثبت شده و هر تجربه ای به اشتراک گذاشته میشه احتمالا 99 درصد مربوط به رخ ، صدای اگزوز ، درگ در آپارات ، و برخی ارقام کاتالوگی هست و مباحث شیرین و چرب و چیلی که ایجاد میشه.
در نهایت 100 درصد برنده ی اصلی اون دو نفری هستند که سوار nx و x3 شده بودن و لذت زودگذری که از پشت مانیتور یا کنار خیابان برای لحظاتی کوتاه نسیب علاقه مندان اینترنتی شده.
ونوم
۲۰ آذر ۱۳۹۵اولا که کاهش ظرفیت باتری طبیعیه مثل همین موبایل دستمون در ثانی 8 سال اونجا معمولا ماشین کسی نگه نمیداره سوما قطعی نگفتن چقدر کاهش ظرفیت شاید ده درصد باشه که فوق العادس و در اخر المنتو گرامی بی ام و i8 موتور درونسوز هم داره ولی شوی ولت کاملا برقیه
امپراتور لامبورگینی
۲۰ آذر ۱۳۹۵ونوم گرامی ، چیزی که در جواب من گفتی ، به دوام باتری جه ربطی داره ؟
ونوم
۲۰ آذر ۱۳۹۵سلام اقا مجید منظورم اینه بی ام و تمام فشار رو باطریش نیست و موتور درونسوز هم کمکه به خاطر اون شاید افت ظرفیتش کم هست
AK_007
۲۰ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز, اگ ماشینو بعد از ۸ سال تحویل بگیرن و بازیافت کنن بله!
ولی در نظر بگیر ماشینو ۶ سال نگه داشتید بعدش میفروشید به کس دیگه
اون نفر دومی پدرش در میاد!
احمد باقری
۲۱ آذر ۱۳۹۵فعلا که تکنولوژی باطری ها اینجوریه.