سام کاویانی: همانطور که شما خواننده عزیز بهتر آگاهید در حال حاضر برندهای متعددی از مبدأ چین در ایران مونتاژ میشوند که گاهی نام برخی از آنها برای شماری از خریداران وطنی نیز گنگ و نا آشناست. در این میان، وضعیت فروش و موقعیت این برندها در خود کشور اصلی هم موضوعی است که همواره مورد توجه برخی از هموطنانمان بوده است. برای پاسخ به این تقاضا، ما تنها میزان فروش آن دسته از برندهایی که فعلاً در کشورمان مدلی برای تولید دارند را درج نمودیم و در آغاز نیز، سراغ آن طیف از برندهایی رفتهایم که فروشی بیش از صد هزار دستگاه را در بازار چین سال ۲۰۱۸ برای خود رقم زدند.
جیلی
در حال حاضر، تنها یک سدان نسبتاً قدیمی از جیلی به نام GC6 در کشورمان توسط خودروسازان بم مونتاژ میشود؛ اما خود جیلی از معدود خودروسازانی از چین است که در سال ۲۰۱۸ میلادی با رشد فراوانی در موطن خود مواجه بود و مجموع فروش آن از ۱,۲۵۱,۶۵۶ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۱,۳۸۲,۱۱۹ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
چانگان
چانگان تنها با یک مدل و آنهم کراساوور CS35 که در سایپای کاشان مونتاژ میشود در بازار ایران حضور دارد. فروش این برند چینی با کاهش شایان توجهی از ۱,۰۵۵,۰۹۶ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۸۵۱,۳۶۱ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
هاوال
هاوال برندی است که تنها به ساخت خودروهای شاسیبلند در چین اشتغال دارد و هماکنون تنها مدل H2 آن توسط شرکت بهمن موتور در ایران عرضه میشود. این برند هم نتوانست از سایه رکودی که پارسال دامنگیر بازار چین شد رهایی یابد و فروش آن از ۸۴۹,۵۵۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۷۶۶,۰۶۲ دستگاه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.
BYD
برند BYD یا همان بی وای دی در کشورمان با شرکت کارمانیا کار میکند و با محصولات گوناگونی از سدان F3 گرفته تا کراساوورهای S6 و S7 حضور دارد. خوشبختانه BYD توانست از کسادی بازار چین در پارسال جان سالم به در برده و حتی رشد خوبی را هم در این بازار تجربه کند. مجموع فروش این برند از ۴۰۳,۴۹۶ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۵۰۷,۱۲۷ دستگاه در سال ۲۰۱۸ افرایش یاید.
چری
چری در کشورمان حضوری فعال و گستردهای دارد و انواع مدلهای جذاب و متنوع آن توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده و از محبوبیت درخوری نیز نزد آحاد خریداران وطنی برخوردارند. با این وجود، چری هم در پارسال دچار کاهش فروش مختصری در بازار چین شد و کل فروش آن از ۴۵۵,۷۱۸ در سال ۲۰۱۷ به ۴۴۳,۷۰۲ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
دانگ فنگ
شرکت دانگ فنگ تنها با برخی از مدلهای قدیمی خود ازجمله هاچبک H30 CROSS و سدان S30 در بازار کشورمان حضور دارد که اتفاقاً این مدلها در بازار وطنی از اقبال نسبتاً خوبی نزد خریداران بهواسطه سادگی تعمیرات و آپشن های زیاد رفاهی برخوردارند؛ اما به نظر میرسد که سال ۲۰۱۸ برای برند دانگ فنگ در خود چین چندان خوشیمن نبود و حجم فروش آن با کاهشی فراوان از ۶۳۹,۲۴۸ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۴۴۰,۴۱۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
بایک
بایک برندی است که از حضور آن در کشورمان سالهاست که میگذرد ولی به دلائلی هنوز نتوانسته توفیق چندانی را در این بازار کسب کند. این برند فعلاً در شرکت دیار خودرو و تنها با یک نماینده یعنی مدل X25 به تولید میرسد. فروش بایک با افتی شایان توجه از ۵۶۶,۸۵۶ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۴۳۷,۷۶۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
زوتی
محصولات زوتی هم بهصورت مونتاژی، مثل سدان آریو ۳۰۰ در سایپا، کراساوور کوپا T210 در ریگان خودرو و هم بهصورت وارداتی ازجمله کراساوور دامای X7 در بازار ایران حضور دارند. این برند هم مثل اغلب هموطنان خود در پارسال با کاهش فروش ملموسی در بازار چین مواجه بود و حجم فروش آن از ۳۱۱,۲۶۶ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۲۳۲,۴۰۹ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
جک
برند جک سالهاست که بهواسطه شریک خود کرمان موتور حضور تنگاتنگی در بازار خودروهای مونتاژی کشورمان دارد. این شرکت نیز همچون چری در بازارهای صادراتی، نقش فعال و پر تحرکی را برای صنایع خودروسازی چین ایفاء میکند. با این وجود، فروش جک در پارسال کاهش یافت و از ۲۱۹,۶۵۱ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۱۸۵,۲۵۹ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
فاو
در حال حاضر، محصولات فاو ازجمله سدان بسترن B30 توسط شرکت بهمن موتور در ایران عرضه میشوند. فاو نیز در سال گذشته میلادی با کاهش فروش در بازار چین مواجه بود و مجموع فروش آن از ۱۹۱,۱۷۹ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۱۶۰,۳۶۸ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.
در بخش بعدی این متن به سراغ آن دسته از برندهای چینی مونتاژ ایران خواهیم رفت که فروش آنها در خاک چین در سال ۲۰۱۸ میلادی کمتر از صد هزار دستگاه بوده است.
پایان بخش اول
Cadillac
۲۱ بهمن ۱۳۹۷هاوال h2همونی نیست که داتیس خودرو
داره با اسمش کلاه برداری میکنه؟الان این تو بهمن تولید میشه؟
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۷خودشه
هایما کجای لیسته؟
مهدی
۲۲ بهمن ۱۳۹۷هایما چون کلا مجموع فروشش زیر ۱۰۰هزارتا هست تو قسمت بعد میاد…
محمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۷همه ۱۰۰.۰۰۰ تولیداتش رو هم فکر کنم تو ایران فروخته
احسان
۲۲ بهمن ۱۳۹۷در سال ۲۰۱۸ مجموع فروش تمام مدلهای هایما در چین ۸۹هزار تا بوده
حمیدرضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۷به نظرم جک اگر در بازار ایران سرمایه گذاری بیشتری کنه خیلی موفق تر میشه چون خیلی خوب جا افتاده
احسان
۲۲ بهمن ۱۳۹۷بله مگه همین بازار ایران سرپا نگهش داره..!
محمدرضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۷ممنون مقاله خوبی بود
کاش امار فروش جهانی و فروش در خاک چین هر مدل رو میگفتین
مهدی
۲۲ بهمن ۱۳۹۷آمار ماهانه و سالانه تمام مدلها در سایت carsalesbase در دسترس هست.
فروش مدلهایی که تو این مقاله اشاره شده به ترتیب فروش متوسط سالانه:
۱- هاوال اچ۲ از ۲۰۱۴ ۷۳۵هزار
۲- BYD F3 از ۲۰۰۶ یک میلیون و ۵۵۰ هزار
۳- آریزو ۵ از ۲۰۱۶ ۳۶۰هزار
۴- چانگان CS35 از ۲۰۱۲ ۸۰۰هزار
۵- جیلی GC6 از ۲۰۰۶ ۶۸۵هزار
۶- تیگو۷ از ۲۰۱۶ ۱۲۵هزار
۷- زوتی Z300 از ۲۰۱۲ ۱۹۰هزار
۸- جک S5 از ۲۰۱۳ ۱۳۲هزار
۹- H30 از ۲۰۱۰ ۱۴۵هزار
متاسفانه مشخصه دقیقا مدلهای کم فروش چین رو در ایران به صورت گسترده تر عرضه کردن…
محمدرضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۷من به چند شهر چین سفر کردم . از خودروهایی که به ایران فرستاده فقط BYD دیدم . مخصوصا مدل f3 که بعنوان تاکسی بود . از برندهای خارجی هم تو چین نیسان خیلی زیاد دیدم
emad1990
۲۱ بهمن ۱۳۹۷بهتر بود دنبال امار فروش ماشینایی باشین که تو ایران موجودن
وگرنه فروش کلی برند جیلی یا…. اطلاعات خاصی به من بیننده نمیده
ولی اینکه بدونم چنتا gc6یا h30 یا… تو چین فروش رفته جالبتره
بهنام
۲۲ بهمن ۱۳۹۷بهتر بود آمار فروش هر محصولی که در ایران هم عرضه میشه رو بصورت جداگانه اعلام میکردین نه آمار فروش کمپانی رو.