سام کاویانی: اخیراً در برخی از سایتهای خبری از عزم شرکت دیار خودرو برای ارائه محصول جدیدی به نام بایک D20 سخن رانده شد. به همین بهانه، ما مطلب کوتاهی را در این زمینه تهیه نمودیم که امیدوارم موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد.
سنوا D20 یک خودروی ساب کامپکت از شرکت چینی بایک است که در اصل نسخه فیسلیفت مدل سابرینا محسوب میشود. این خودرو که در دو نسخه سدان و هاچبک تولید میشود، نخستین بار، سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه شهر چنگدو در معرض دید عموم نهاده شد. سنوا D20 بر مبنای پلت فرم نسل اول اسمارت فورفور/میتسوبیشی کولت مدل ۲۰۰۴(سری W454) تکوین و توسعه یافته است. این خودرو فعلاً تنها در کشور الجزایر تولید شده و از جمله بازارهای صادراتی آن میتوان به کشورهای آفریقای جنوبی و مکزیک اشاره داشت.
طراحی بدنه بایک سنوا D20 تشابه بسیاری به نسل اول مرسدس بنز کلاس B دارد. البته این مسئله جای شگفتی ندارد زیرا که از سال ۲۰۰۵ تاکنون شرکت بایک و مرسدس بنز یک جوینت ونچر یا شرکت مشترک به نام beiging benz را راهاندازی نمودهاند که در آن با همکاری با یکدیگر سریهای C و E و همچنین GLC از مرسدس را برای عرضه در بازار چین مونتاژ میکنند. با این حساب، طراحی بایک D20 هم از چشمان تیزبین مسئولان مرسدس بنز دور نمانده و احتمالاً با اجازه آنها صورت گرفته است. در مقام مقایسه با سابرینا، بایک D20 تنها از سپرهای جلو و عقب جدید و چراغهای نونوار بهره میبرد.
گرچه داخل کابین بایک D20 از مونتاژ منظم و دقیقی بهره میبرد اما کیفیت پلاستیکهای به کار رفته در آن چندان چنگی به دل نمیزند و همان پلاستیکهای خشک و ارزان را در اینجا بهکرات میبینیم. در این میان، صندلیها نسبتاً راحت بوده و محافظت خوبی از بدن به عمل میآورند و فضای داخل کابین هم درمجموع جادار میباشد.
در حال حاضر، بایک D20 تنها با دو پیشرانه ۴ سیلندر با حجمهای ۱.۳ و ۱.۵ لیتر عرضه میشود که هر دو پیشرانه نیز اساساً متعلق به شرکت میتسوبیشی است. این دو پیشرانه به ترتیب از توانی معادل ۹۹ و ۱۱۳ اسب بخار برخوردارند. نیروی حاصل از این پیشرانهها بهواسطه دو گیربکس متفاوت ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلویی این خودرو منتقل میشود.
در برخی از سایتهای خودرویی آفریقای جنوبی از نحوه سواری بایک D20 چندان تعریف نشده و سواری این خودرو را درمجموع آشفته و نامنظم ارزیابی نمودند و حتی برخی از سایتها نیز پیشرانه آن را درمجموع پر سر و صدا و رفتار گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک آن را در زمان تعویض تا حدی گیج و حتی آزاردهنده در هنگام تردد در جادهها توصیف نمودند. البته برای قضاوت نهایی در این زمینه باید منتظر تست این خودرو در جادههای کشورمان و توسط کارشناسان زبده بود.
از نقطه نظر ایمنی، این خودرو بهطور استاندارد به ۲ عدد کیسه هوا مجهز است اما در نسخههای فول بایک D20، این عدد به ۶ کیسه هوا افزایش مییابد. همچنین این خودرو به سامانههای ایمنی همچون ABS،EBD و BOS و میلههای درون دربها، سنسور پارک و… مجهز است.
نسخههای فول بایک D20 به تجهیزات رفاهی از جمله کروز کنترل، سانروف برقی، صفحه نمایش لمسی به سایز ۶.۵ اینچ، دوربین دید عقب، آینه الکتروکرومیک، چراغهای خودکار جلو، کنترل سیستم بر روی فرمان با ۶ عدد بلندگو، چراغهای مشایعت در تاریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،۶ عدد اسپیکر، صندلیهای چرمی، کروز کنترل، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، شیشههای مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، تهویه مطبوع مجهز به فیلتر تصفیه هوا و… مجهز هستند.
قیمت نسخههای متفاوت این خودرو در بازار آفریقای جنوبی از رقم ۱۴۹,۹۹۰ راند (۱۰,۷۵۰ دلار) شروع و به عدد ۲۰۹,۹۹۰ راند (۱۵,۰۵۰ دلار) ختم میشود.
مشخصات فنی بایک سنوا D20
پیشرانه | لیتری ۱.۳ | لیتری ۱.۵ | |||||||
توان | ۱۰۲ اسب بخار | ۱۱۶ اسب بخار | |||||||
گشتاور | ۱۲۸ نیوتنمتر | ۱۴۸ نیوتنمتر | |||||||
نوع جعبهدنده | ۵ دستی | ۴ اتوماتیک | ۵ دستی | ۴ اتوماتیک | |||||
مصرف ترکیبی | ۶.۲ لیتر | ۶.۵ لیتر | ۶.۵ لیتر | ۷.۰ لیتر | |||||
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | |||||||
فرم بدنه | هاچبک D20 | سدان D20 | |||||||
طول | ۳۹۹۸ میلیمتر | ۴۳۱۰ میلیمتر | |||||||
عرض | ۱۷۲۰ میلیمتر | ۱۷۲۰ میلیمتر | |||||||
ارتفاع | ۱۵۰۰ میلیمتر | ۱۵۰۳ میلیمتر | |||||||
فاصله محوری | ۲۵۰۰ میلیمتر | ۲۵۰۰ میلیمتر | |||||||
سایز رینگ و لاستیک | ۱۷۵/65R14 | ۱۸۵/60R14 | |||||||
وزن (کیلوگرم) | ۱۱۰۰ الی ۱۰۹۱ | ۱۱۳۵ الی ۱۱۰۵ | |||||||
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر |
علی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷تو مقاله نوشته کارشناسان زبده کشور ?
کسی که پراید سوار میشه حتما به اینم میگه شاهکار خودرویی قرن خب !
یانکی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷خیلی ستمه.بنز بی کلاس هم فاجعه بود.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اسفند ۱۳۹۷لِنگِه کفش کُهنه ، در بیابان نِعمته .
این خودرو را ، مثل باقی آشغالهای ایرانی و چینی به فال نیک و مثبت بگیرید .
آهای ایرانی ، نِق نَزَن ، لیاقتِ تو کمتر از این حرفهاست ، فردا تو صَف بایک سنوا D20 با اتحاد و پشتوانه این مِلَت ، تحریمها را زیر پا میگذاریم .
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۷اول که طراحی داخلی رو نفرمایید بنز، بفرمایید سمند سورن
بعد هم اکثر چینیها با طراحی رینگ و لاستیک کوچک،
چرا آخه این ظلم رو در حق نمای جانبی میکنن؟؟؟
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۷داشبوردش منو یاد سورن انداخت!
(Saeed(peugeot
۱۲ اسفند ۱۳۹۷خیلی داغونه چهرش …
انگار رینگ و لاستیکش و قرض گرفتن از جایی
me84
۱۲ اسفند ۱۳۹۷.
مضخرف
Ali
۱۲ اسفند ۱۳۹۷همین مونده خودرو هایی که فقط تو افریقا فروش داره وارد کشور بشه
Divergence
۱۲ اسفند ۱۳۹۷با رذالت خاصی سعی در القای خودش به عنوان مرسدس بنز کلاس B را دارد ، هم در طراحی بیرون و هم در طراحی کابین
H
۱۲ اسفند ۱۳۹۷به فرغون گفته(زکی) تازا آفریقام ازش ایراد گرفته
Mohamad
۱۲ اسفند ۱۳۹۷اونوقت این کجاش فیس لیفت شده دقیقا؟??
H
۱۲ اسفند ۱۳۹۷فرض کن چقد بد بوده که آفریقا هم بهش ایراد گرفته
Alireza
۱۳ اسفند ۱۳۹۷حتما میخواد با قیمت بالای 80 تومن بفروشن مدلای قبلیش که از نزدیک دیدم خیلی زشت و بد ریخت هستن این ماشین شکست خوردس هرکیم خرید میشه شناسنامش
امیر
۱۳ اسفند ۱۳۹۷انگار چرخ فرغون گذاشتن روش
امکاناتش خیلی خوبه اما ۱۵هزار دلار تقریبا میشه ۲۰۰ میلیون که :| چقدر میخوان بفروشن :/
farhad
۱۳ اسفند ۱۳۹۷عدم تناسب بین اندازه اتاق و رینگ و لاستیک این به اصطلاح خود رو گویای همه چیز است و نیازی به توضیح بیشتر نیست.
Genius
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ماشین بدی نیست اما بشرطی که ریال ایران به فنای عظما نرفته بود و هنوز یه خرده ارزش داشت و میشد همین چینی رو دیگه نهایتا تا 50 میلیون خرید ولی نه الآن که یقینا تو این بلبشو که تیبا2 شده 57 میلیون کمتر از 130 میلیون نمیاد بیرون!!
حمیدرضا
۱۳ اسفند ۱۳۹۷کاش ملت ما یکم عزتمندیشون کمتر بود ماشینای بهتری حداقل از خود چین میدیدیم والا به نظر من میتسوبیشی اتراژ که همه سایتا بهش میگن به درد نخور از این ماشینا خیلی بهتره