NIO هرگز از ارائه ایدههای دیوانهوار هراسی به خود راه نداده است. این شرکت مستقر در شانگهای قبلاً با مدل تجاری تعویض باتری مشهورش خودش را ثابت کرده است. البته NIO امروز اعلام کرده شروع به ارائه سرویس منحصربهفرد دیگری در صنعت خودرو کرده است: گزینه باتری به عنوان سرویس یا BaaS.
این خودروساز به زودی به مشتریان خود اجازه خواهد داد تا خرید خودرو با یا بدون مجموعه باتری را انتخاب کنند. مشتریان در صورت انتخاب خودرو بدون باتری میتوانند این قطعه گرانقیمت را بهصورت جداگانه اجاره کنند.
هر دو برنامه تعویض و لیزینگ باتری قبلاً تست شده و موفقیت بالایی نداشته اما پس چرا NIO این مسیر را انتخاب کرده است مخصوصاً زمانی که میدانید تسلا حقوق معنوی مربوط به برنامه تعویض باتری را در اختیار داشته و همین اواخر آن را در دسترس دیگران قرار داده است.
البته NIO مدل متفاوتی را معرفی کرده است. تا به امروز این شرکت ۱۴۳ جایگاه تعویض باتری را در چین تأسیس کرده است. این جایگاهها تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار تعویض باتری را انجام داده و در حال حاضر نیز حدود ۴ هزار باتری را در روز تعویض میکنند.
NIO خودروهای خود را بر پایه مجموعههای باتری طراحی کرده و از همان جایگاه باتری ۷۰ کیلووات ساعتی برای باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی داخل خودرو استفاده میکند. مدل تعویض باتری این شرکت کاملاً جواب داده و مشتریان نیز از آن استقبال کردهاند.
از آنجایی که NIO خودروهای خود را بر پایه مجموعههای باتری طراحی و میسازد و چندین محصول با همان مجموعه باتریها را عرضه میکند بنابراین مزیتی متمایز نسبت به مدلهای تعویض باتری قبلی وجود دارد. همچنین NIO میداند مشتریان کجا زندگی میکنند و به همین خاطر میتواند تعداد جایگاههای تعویض باتری در محلهایی با میزان فروش بیشتر را افزایش دهد. جایگاههای تعویض باتری موردبحث دائمی نبوده و میتوان آنها را با کم و زیاد شدن مشتریان جابجا کرد.
ما قبلاً در چین مدل NIO ES6 را تست کرده و از این جایگاهها استفاده کردیم و کارایی آن را کاملاً ستودیم. در حدود ۸ دقیقه باتری خودرو تعویض و شما از جایگاه خارج میشوید. ما همچنین فرصت صحبت با چندین مشتری این شرکت را داشتیم و تمامی آنها گفتند توانایی تعویض باتری خودروهای الکتریکی یکی از فاکتورهای مؤثر در انتخاب این خودروها بوده است.
دلایل زیادی برای صحت این گفتهها وجود دارد. اول اینکه بسیاری از چینیها در آپارتمانها زندگی کرده و توانایی شارژ خودروی الکتریکی در خانه را ندارند. به همین خاطر آنها به جایگاههای شارژ عمومی مراجعه میکنند. جایگاههای تعویض باتری NIO بسیار سریعتر از جایگاههای شارژ خودرو عمل میکنند. به همین خاطر استرس صف انتظار شارژ خودروی الکتریکی از بین میرود.
با سرویس جدید BaaS امنیت باتری وارد سطح جدیدی شده است. سرویس جدید NIO با استقبال مشتریان مواجه خواهد شد زیرا قیمت خودرو را حدود ۲۰ درصد پایین میآورد. قیمت مدل ES6 از حدود ۵۲ هزار دلار آمریکا در نسخه مجهز به باتری ۷۰ کیلووات ساعتی شروع میشود اما با استفاده از برنامه BaaS قیمت خودرو به حدود ۴۲ هزار دلار میرسد. مشتریان سپس میتواند باتری را بهصورت جداگانه اجاره کند. هزینه ماهانه لیزینگ باتری ۷۰ کیلووات ساعتی ۱۴۰ دلار است.
مورد بعدی اینکه مشتری هیچگونه نگرانیای درباره کاهش ظرفیت باتری نداشته و هر وقت که بخواهد میتواند باتری بزرگتری را سفارش دهد. اگر مشتری مجموعه باتری ۷۰ کیلووات ساعتی داشته و به دنبال اجاره باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی باشد میتواند این کار را انجام دهد. آنها فقط هزینه اجاره ماهانه باتری بزرگتر را خواهند پرداخت.
رنو هم برنامه لیزینگ باتری را برای Zoe معرفی کرده بود اما مشتریان انتخابی نداشتند. آنها باید باتری را اجاره میکردند زیرا رنو آن را با خودرو نمیفروخت. البته بعدها رنو شروع به ارائه گزینه خرید یا اجاره باتری کرد. رنو میگوید لیزینگ باتری را تنها برای کاهش هزینه خرید خودرو ارائه کرده اما از آنجایی که قیمت باتری کاهش یافته بنابراین دیگر نیازی به انجام این کار ندارد.
اگرچه شاید این یک دلیل برای ارائه برنامه اجاره باتری باشد اما از نظر NIO اینگونه نیست. مالکان Zoe نمیتوانستد باتری بزرگتر را انتخاب کرده و سرویس تعویض باتری NIO را نیز مشاهده نکردند.
مشتریان NIO حالا با وجود برنامه Baas انعطاف بیشتری در ارتقای موقت یا دائمی باتری خودروی خود دارند. آنها همچنین نگران افت ظرفیت باتری و کاهش برد حرکتی خودرو نخواهند بود.
NIO برندی لوکس در چین است که با شرکتهایی همچون بامو، مرسدس و آئودی رقابت میکند. ES6 یک شاسیبلند لوکس مشابه بامو X3، مرسدس بنز GLC و آئودی Q5 است. قیمت این خودرو با NIO ES6 مجهز به باتری قابلمقایسه است.
البته هزینه جداگانه باتری با سیستم BaaS باعث میشود قیمت این خودرو حدود ۱۰ هزار دلار کمتر شود. بله مشتریان با اجاره باتری ماهانه ۱۴۰ دلار پرداخت خواهند کرد اما از تعویض رایگان باتری بهرهمند شده و هزینههای سوختی را نیز پرداخت نخواهند کرد؛ و حدس بزنید اقساط ماهانه شاسی بلندهای آلمانی یاد شده چقدر است؟ بله حدود ۱۴۰ دلار!
کاهش هزینهها به همراه خلاص شدن از شر نگرانی درباره افت ظرفیت باتری یا تعویض باتری خراب باعث میشود افراد بیشتری پمپبنزین را رها کرده و به نمایندگیهای NIO مراجعه کنند.
اما موضوع بعدی به مسئولیتهای NIO درباره باتریها مربوط میشود که از این نظر نیز شرکت موردبحث عملکرد خوبی داشته است. NIO با شرکت تأمین باتری CATL همکاری کرده و CATL مسئولیت تعمیر و تعویض و بازیافت باتریها را بر عهده دارد. زمانی که باتریها استانداردهای NIO را پاس نکنند میتوان از آنها در دوچرخهها و اسکوترهای الکتریکی استفاده کرد.
[دانلود ویدئو]
OMID
۱ شهریور ۱۳۹۹جالبه
از زدن ایستگاه شارژ ایده بهتریه
یوسف
۱ شهریور ۱۳۹۹دمش گرم
new reventon
۱ شهریور ۱۳۹۹تو زمینه ماشین برقی چین از اروپا جلوتره مثه اینکه
new reventon
۱ شهریور ۱۳۹۹چین داره به شکوه خودش برمیگرده
تو زمان امپراطوری هان چین بزرگترین قدرت اقتصادی جهان بود!
علی
۱ شهریور ۱۳۹۹چین / شکوه
???????????
مهدی موتورز
۱ شهریور ۱۳۹۹حالم از قیافه چینی بهم میخوره
کلا دنیا داره چراغارو ریز میکنه
AMG///
۱ شهریور ۱۳۹۹اون es6 چقد جلوش شبیه اورسه
Hadi
۱ شهریور ۱۳۹۹ایده جالبیه ولی بنظرم اگه روی افزایش جایگاه های شارژ یا بالا بردن سرعت شارژ کار میکردن بهتر بود…
دی جی70
۱ شهریور ۱۳۹۹الان اگه خودرو برقی تو ایران بیاد برای شارژ موتور برق همرامون باشه