خودروهای چینی

جیون Matchless کانسپت، یک شوتینگ بریک نوظهور

استارت آپ چینی جیون اندکی پیش از برگزاری نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۸ تیزری از یک خودروی پرفورمنس و لوکس را منتشر کرد و حالا در هنگام برگزاری نمایشگاه شانگهای شاهد رونمایی از این خودرو با نام Matchless هستیم.


قبل از پرداختن به خود خودرو بد نیست نگاهی به نام این برند یعنی جیون بیندازیم. جیون مخفف عبارت Grow Your Own Niche می‌باشد. بنا به گفته‌ی این خودروساز، مهم‌ترین واژه در عبارت یاد شده واژه‌ی niche است که آن‌ها این واژه را به عنوان چیزی منحصربه‌فرد و آینده‌نگرانه توصیف می‌کنند. چیزی که Matchless می‌خواهد باشد.


اگرچه نمی‌توانیم درباره‌ی خوب یا بد بودن طراحی این کانسپت نظری قطعی بدهیم اما ابعاد بزرگ آن باعث خلق خودرویی باابهت شده‌اند که برای تولید محصولی لاکچری کافی می‌باشد. از نظر طراحی ظاهری باید گفت چراغ‌های جلو و عقب C شکل، جلوپنجره‌ی LED و… جزو ویژگی‌های متمایز آن هستند. این جلوپنجره می‌تواند اطلاعات متنوعی را نمایش دهد. خط شانه‌ی مواج هم بنا به گفته‌ی سازنده نشان‌دهنده‌ی حس قوی قدرت است.


طراحی کلی خودرو بنا به گفته‌ها از ساعت شنی الهام گرفته و این را می‌توان در پروفایل خودرو مشاهده نمود.


چارلز تیلور طراح خودرو می‌گوید:

Matchless یک خودروی به اصطلاح کانسپت نیست بلکه نمونه‌ای پیش‌تولیدی بوده و می‌توان با توجه به فاکتورهایی همچون کاربردی بودن آن را به تولید انبوه رساند.

کابین هم بسیار آینده‌نگرانه طراحی شده و هیچ دکمه‌ی فیزیکی به چشم نمی‌خورد. چندین صفحه‌نمایش و یک غربیلک فرمان نوآورانه تکمیل کننده‌ی بخش داخلی این کانسپت می‌باشند.


این بخش از خودرو پر از متریال لوکس و دوخت‌های متضاد روی صندلی‌ها، بخش بالایی داشبورد، کنسول مرکزی و پانل درب‌ها می‌باشد.

جیون در نمایشگاه لس‌آنجلس سال پیش گفته بود اولین محصول تولیدی‌اش یک خودروی کامپکت یا میان سایز با برد الکتریکی حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. به جرات می‌توان گفت اولین خودروی تولیدی جیون این کانسپت نخواهد بود چراکه از آن به عنوان اولین پرچم‌دار جیون نام برده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Abbas

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    منکر سرعت پیشرفت این چینیا نمیشم،ولی دیگه شورشو در اوردن خودروسازی واسشون شده مث اسباب بازی سازی،روزی نیست که با یه برند چینی جدید آشنا نشیم

    1. محمد

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تا وقتی تقاضا باشه، عرضه هم هست
      ولی از بین اون همه برند چینی، تعداد معدودی وارد رقابت جهانی میشن
      معنی اقتصاد باز هم همینه که جا واسه همه هست
      .
      این خوبه که فقط ۲ تا خودروساز باشه حرف هم حرف خودشون باشه دوست عزیز؟؟؟
      .
      .
      علاوه بر پیشرفت چینی ها توی خودروسازی، اما
      یه نکته خیلی پر رنگ این خودرو که آینده رو نشون میده هم اینه که:
      .
      قطعا و قطعا در ماشینهای آینده علاوه بر تنظیمات صندلی مختص هر سرنشین
      و سرمایش و گرمایش مختص هر سرنشین،
      و …
      با توجه به رشد تکنولوژی،
      قطعا نمایشگرهای قابل اتصال به اینترنت رو واسه هر سرنشین هم بصورت مجزا خواهیم دید
      حتی توی خودروهای غیر لوکس
      .
      مثل همین ماشین که نمایشگر مجزای سرنشین روی داشبورد داره
      و سرنشینهای عقبی

    2. فریاد

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ببخشین دارن از جیبت خرج میکنن و شورشو در میارن
      پولشه عشقش کشیده رو ماشین سرمایه گذاری کنه.

  2. هادی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    آینده متعلق به اون هاست…

    سرمایه دارن،کارم میکنن نوش جونشون

  3. نوید جهرمی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    تا چند وقت پیش شاکی بودیم که نماشگاه ما همش چینیه، چن سال دیگه کل نمایشگاه های دنیا هم چینی میشه.
    دمشون گرم. ما هم بریم به همون تاریخ و تمدن بنازیم. هر کی کار کرد نون خورد.

  4. N.I.M.A

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (85 ديدگاه)

    ماشینهای شوتینگ بریک و استیشن به نظر من واقعا جذاب هستن و از نظر خاص بودن در حال حاضر فقط بنز CLS شوتینگ‌بریک و پورشه panamera GT در اولویت بودن. اما این ماشین واقعا بی مانند بود. منکر شباهت با استیشن‌های کلاسیک آمریکایی نمیشم اما واقعا بی ماننده.

  5. مانی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    اروپایی ها و آمریکایی ها ناخواسته کار چین رو برای بدست آوردن یسری از تکنولوژی ها راحت کردن
    حالا باید بهش سهم بدن

  6. جاوید

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فک کنم در آینده همه به این نتیجه میرسن که کل تولید خودرو رو بدن دست چین البته تا زمانی که قیمتش مناسب باشه ولی وقتی چین همه بازار رو گرفت و در کنارش از لحاظ ساخت و تکنولوژی خیلی بیشتر از گول های خودرو سازی مطرح جلو افتاد طوری که خودرو سازها توان رقابت نداشته باشن به دلیل قیمت پایین با کیفیت و تکنولوژی بالا خودرو های چینی اون زمان هست که قیمت محصولات چینی به مدت دسته کم یه دهه بخاطر تعطیلی کارخانه های مطرح فعلی میره بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا