شاید تا نیم دهه پیش، خرید برندی لوکس با مبلغی در حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان امری کاملاً پیشپاافتاده به نظر میرسید؛ اما با گرانی توفنده نرخ ارز در بازار، بهای خودروها آنچنان سیر صعودی گرفت که به یکباره بخش عظیمی از جامعه قدرت خریدش را از دست داد. در این میان، بسیاری از افراد از خرید خودرو منصرف شدند و برخی دیگر هم همچنان منتظر ماندند تا بلکه نرخها به وضع سابقش برگردد! که با کمال تأسف هنوز چنین امری رخ نداده است.
خلاصه بررسی
امتیاز کلی خودرو: ۴ از ۵
JAC J5 مظهر و نمونه یک سدان تکامل یافته از یک برند چینی ست که در پی آن است که خریداران را از خودروهایی همانند هوندا سیویک و هیوندای الانترا دور نموده و نصیب خود سازد
نمای ظاهریخودروی JAC J5 که در همکاری با شرکت پنین فارینا طراحی شده زیباترین مدل در میان خودروهای در حال تولید این برند است.۵ ستارهای که از موسسه NCAP به آن اعطاء شده گواه بر آن است که این خودرو به همان اندازه که خوشقیافه است، ایمن نیز هست. نمای زیبای این خودرو شامل مواردی همچون آرایش ششضلعی جلوپنجره، چراغهای پیچیده شده جلو، کروم کاری اطراف لامپهای مه شکن جلو و طراحی خردمندانه دیفیوزرهای عقب میگردد.
کابینچنانچه کانون تمرکزتان را به فضای داخلی این خودرو معطوف کنید بیش از هر امری، این تلاش برای پایین نگهداشتن هزینههاست که کاملاً مشهود است. تریم داخلی آن که شامل پلاستیکهای مشکی پیانو بر روی داشبورد، کنسول میانی و پانلهای روی دربهاست، سالهای طولانی که پیشتر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمیدهد. نورهای پسزمینه نارنجی رنگ که از تجهیزات داخل کابین پراکنده میشود و همچنین دکمههای دمده و منسوخ سیستم تهویه مطبوع، احتمالاً برشی از سال ۲۰۰۴ میلادی را به تصویر میکشد، اما در سال ۲۰۱۴ آدمی را هیجانزده نمیکند.
تجهیزات رفاهیدریچههای تهویه مطبوع نصب شده در عقب، صندلیهای چرمی، سنسور پارک، ۶ عدد بلندگو و… سدان چینی ویژگیهای بسیاری را به شما تقدیم میکند که بیش از آن چیزی است که در یک خودرو ۴۹/۹۰۰ درهمی یافت میشود.
پیشرانهزیر کاپوت این سدان ۴۵۹۰ میلیمتری چینی، یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۸ لیتری قرار دارد که به همراه یک گیربکس ۴ دنده تیپ ترونیک – که منبع آن از میتسوبیشی است – توانی معادل ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۶۵ نیوتن متر را به چرخهای جلو منتقل میکند. این خودرو به سیستم EBD یا فنآوری توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز است.
داوری نهایی
در حال حاضر، خودروهای کرهای ازجمله هیوندای، کیا، سانگ یانگ، گزینههای ارزشمندتری هستند. اینطور به نظر میرسد که مدلهای مذکور ویژگیهای بسیاری را به مشتریانشان عرضه نموده و خرید بهتر و مناسبتری هستند. بااینوجود، سمتگیری مهم خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجهزتر، ادامه کار را حتی برای خودروسازان کرهای نیز دشوار نموده است تا بلکه بتوانند همچنان خود را در مقابل ضربات پیدرپی چینیهایی که – خودروهای پر آپشن متناسب با جیب خریداران عرضه میکنند- حفظ نمایند.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»طراحی بدنه آن که با همکاری پنین فارینا انجام شده است،J5 در بین سدان های همردیفش بهترین نمای ظاهری را داراست.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»متریال مورد استفاده در کابین در مرز کهنگی و دمده شدن قرار دارد.
مشخصات فنی
پیشرانه ۱.۸ لیتری:
حجم موتور: ۱۸۳۴ سیسی
توان: ۱۴۰/۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۶۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور/ دقیقه
جعبه دنده: ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر
پیشرانه ۱.۵ لیتری:
حجم موتور: ۱۴۹۹ سیسی
توان: ۱۱۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
جعبه دنده: ۵ سرعته دستی
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۴
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۹۰/۱۷۶۵/۱۴۶۵ میلیمتر
فاصله دو محور: ۲۷۱۰ میلیمتر
وزن خالص خودرو: ۱۳۵۵ کیلوگرم (برای پیشرانه ۱.۸ لیتری) و
۱۳۱۵ کیلوگرم (برای پیشرانه ۱.۵ لیتری)
گنجایش صندوق عقب: ۴۱۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۰۵/۵۵ R 16
ایمنی
کسب ۵ ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP
مجهز به ۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
مجهز به سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربند ایمنی پیش کشنده جلو
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
برخی از تجهیزات رفاهی
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
سیستم صوتی + MP3 + USB + CD + 6 عدد بلندگو
آینههای جانبی برقی با گرمکن
صندلی چرمی
روکش فرمان چرمی
صندلی جلو الکتریکی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت
سنسور دنده عقب
آنتن شیشهای
تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو
برخی تجهیزات اضافی که فقط در مدل ۱.۸ لیتری عرضه میشود:
صندلیهای جلو برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت
سیستم کنترل باد TPMS
قابلیت روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در دو جهت
سانروف
قیمت
در ایران: ۵۷.۷ میلیون تومان (پیشرانه ۱.۸ لیتری، ثبت نام در نمایندگی)- ۴۷.۳ میلیون تومان (پیشرانه ۱.۵ لیتری، ثبت نام در نمایندگی)
در امارات متحده عربی: ۴۵,۰۰۰ الی ۵۰,۰۰۰ درهم (پیشرانه ۱.۸ لیتری)
[دانلود ویدئو]نوشته: سام کاویانی
ایران موتور
۳۰ دی ۱۳۹۵جک محصول کرمان موتوره که یه شرکت خصوصی و رو پا خودش وایساده اما حالا ایران خودرو و سایپا مفت مفت پول ما ملتو میگرن و خرج آهن پاره ای مثل پراید و سمند میکنن.به رسول الله اگه بخوام از کرمان موتور تعریف کنم مدیونی اگه همچین فکری بکنی
محمد رضل
۷ فروردین ۱۳۹۶با سلام نظر همتون رو خوندم من یه جک جی ۵ خریدم با ۴۰ ملیون خداییش هم قیمت پارسه ۹۳ هست ولی خیلی بهتر از پارس و ال نود و ماشین های هم قیمتشه حداقلش اینه ک ادم از رانندگی و دور دور تو خیابون ازش لذت میبره و نمیخاد سریع ب مقصدش برسه یا علی
مهدی
۹ فروردین ۱۳۹۶من از این ماشین مدل دنده ایش رو خریدم
مزایاش
تعلیقش به نظرم خوبه، از ماشین قبلیم ماکسیما خیلی نرمتره
صندلی هاش عالیه اصلا خسته نمیکنه
سیستم صوتیش قابل قبوله
طراحیش عالیه چون کار پنین فارینا هست، اینه های بزرگ با دید خوب، نورش خیلی خوبه
ارتفاش نسبت به مدل اتومات بالاتره
کیفیت رنگش بر خلاف نظرات خوبه
چون تازه گرفتم وضعیت اصطحلاک و .. رو نمیدونم ولی میگن از بقیه چینیا بهتره
معایب
موتورش 1500 نسبتا ضعیفه
داشبورد اتوماتش شیک تره
قیمتش یکم بالاست
امکانات و اپشنش کمه، ایربگ فقط 2 تا داره
در کل از ماشینای ایرانی خخخخیلی بهتره
سيد
۲۴ فروردین ۱۳۹۶من به این باور دارم که سگ ماشین چینى میارزه به تولید داخل
این جک جى۵ یه چیزه بمبه
عالیه
تیکسان
۲۴ فروردین ۱۳۹۶من اسفند 92جک دنده دستی گرفتم و تا یکماه پیش داشتم
من با نمیخوام با ماشین ژاپنی و کره ای مقایسه کنم که اصلا کار درستی نیست
ولی توقیمت خودش ماشین فوق العاده ای هست من تو این سه سال هیچ مشکلی نداشتم حتی بعد از سه سال هیچ سرو صدا یی از کابین نمیداد
کولر خیلی عالی در گرمای مرداد ماه تو بوشهر جواب میداد
و تنها نقطه ضعفش که الان میدونم تو سری های جدید رفع شده ضعیف بودن رنگ بود
و در کل اصلا با گرونترین محصولات ایران خودرو و سایپا مقایسه نکنید
قطعات فرانسه مونتاژ ایران یه افسانه بیشتر نیست (البته محصولت جدید رو نمیگم)
اگر یه قطعه فرانسوی تو 405 و پارس … تو تولیدات الان پیدا کنید من ماشینم رو میندازم تو دریا
وعلت فروش هم تعویض با جک مدل اتومات بود
داود
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام
جی 5 دندهای اول 93 دارم با کاکرد 56000 تا ، تا به امروز مشکلی برام درست نکرده همه چی فابریک خودشه و فقط بنزین و روغن براش هزینه کردم تا قبل از خرید جک از ماشین چینی خیلی می ترسیدم ولی الان از خریدم راضیم ، نمیگم بعد سه سال ماشین مثل روز اولشه ولی افت ظاهری و داخل کابین ماشین خیلی کمه و هیچ گونه صدایی هم تو کابین نیوفتاده ، قصد مقایسه با هیچ ماشینی رو ندارم ولی باور کنید از ماشین های ایران خودرو و سایپا به مراتب خیلی بهتره ، امیدوارم هر کسی این ماشین رو داره چرخش برا بچرخه و بشادی سوارش بشه ، و کسایی هم که میخوان این ماشین رو بخرن از آرم ماشین و اسم شرکت سازندش نترسن خدمات پس از فروش نسبتا خوبی داره بالاخره اینجا ایرانه ، ولی اینو به همه بگم اگه این ماین اگه مثل برلیانس لگوی پارس خودرو بهش میخورد باور کنید در خصوص فروش برا خودش یه رکورد جدید توی ایران ثبت میکرد بخرین و لذتو ببرین
ارش
۱۲ شهریور ۱۳۹۶با سلام.بنده تا200 میلیون تومن هر ماشینی بگید سوار شدم.اولا لیفان ایکس 60جز ماشین هایsuvشناخته میشه حالا اینکه قابلیت افزود داشته باشه یا نه دیگه نمی دونم پس این قدر الکی دعوا نگیرید.دوما دوستون میگه سراتو بهتره.اخه عزیز من از لحاظ اپشن خیلی تفاوتی با جک 5اتومات نداره.من خودم داشتم.نسبت جک هم خشک تره.ولی 100تومن قیمت داره اصلا نمی صرفه.من خودم یه مدل 92داشتم 30000تا باهاش رفتم فروختم بعد چند تا ماشین عوض کردن الان یه جک اتومات دارم خدایش خیلی خوبه هم نرمه هم بی صدا هم تعادل خوبی داره تا حالا هم خرجی نداشته فقط اینکه چون اسم چینی داره بده.در کل خیلی خوبه راضیم
محمدرضا
۵ بهمن ۱۳۹۶سلام.
دوستانی که میفرمایند جک چینیه…
مگه سایپا و ایران خودرو از کجا میارن؟؟؟؟؟
اونم درجه چندش رو خدا میدونه و بس
nozhan
۶ بهمن ۱۳۹۶با سلام. خدمت تمامی دوستان. بنده چند سال متوالی ۲۰۶داشتم از سال ۸۴تا سال ۹۳هر چند سال یکبار ۲۰۶جدید میگرفتم و هر سال هم به جای اینکه ایرانخودرو بر کیفیت خودرو اضافه کند از کیفیت کم می کرد. بعد از آن یک سراتو سایپا دنده ۱۶۰۰گرفتم و خیلی راضی بودم. اما بسیاری از آپشن های خودرو را هم سایپا به لحاظ رقابت بازار از روی ماشین کم کرده بود از جمله صندلی برقی. تعداد اریبگ از ۱۰عدد به ۲عدد و خیلی چیزهای دیگه. کروز. نور اتمام و …..
من سراتو را به دلیل مشکلات مالی فروختم. و بعداز مدتی جک j5 دنده گرفتم. اوایل از ماشین چینی به دلایل زیاد نفرت داشتم اما با بررسی بازار و خودرو های بی کیفیت داخل تنها گزینه انتخاب بنده همین جک بود. خوشبختانه چند وقتی هست که خودرو را دارم و راضی کننده است. درست است قابل رقابت با خیلی از خودرو های تولید ژاپن. کره و اروپا نیست. اما بنده و خیلی از دوستان مشابه من گزینه ای بهتر ندارند. مگر اینکه در آینده تغییرات در روند بازار عرضه خودرو سازان انجام گیرد.
هامون
۱۲ اسفند ۱۳۹۶جک آخرش چینی است برای فروش خیلی افت قیمت داره و خیلی سخت فروخته میشه اصلا تو بورس خرید فروش نیست، چون میگن چینیه