اجناس چینی سالها است که راه ورود خود را به کشورمان باز کردهاند و در مقابل چشم تولیدکنندگان داخلی بازار کشور را قبضه کردهاند، حال به نظر میرسد نوبت به بازار خودرو رسیده است. چرا که سال گذشته میلادی پس از الجزایر، عراق و روسیه، ایران چهارمین مقصد صادراتی خودروهای تولید شده با برند چین بوده است.
بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، در سال ۲۰۱۲ میلادی الجزایر با ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه بیشترین خودروهای چینی را در جهان خریداری کرده است. دو کشور عراق با خرید ۹۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو و روسیه با خرید ۸۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه در رتبههای دوم و سوم این ردهبندی قرار دارند، سال گذشته میلادی ۷۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه از خودروهای چینی به ایران صادر شد که البته بیشتر آن شامل خودروهای مونتاژ شده با برند چین در کارخانههای داخل کشور است. با مشاهده این آمار میتوان متوجه شد در شرایطی که خودروسازی کشور روزهای خوبی را پشت سر نمیگذارد، چینیها سرمایهگذاری عظیمی روی بازار خودروی کشور کردهاند؛ چرا که با کاهش تولید خودرو طی سال گذشته، جنب و جوش شرکتهای خودروسازی چین در داخل کشور هم بیشتر شده است.
البته پیش از انتشار این آمار هم بسیاری از کارشناسان از قبضه شدن بازار خودرو توسط محصولات چینی هشدار داده بودند. حال با توجه به شرایط صنعت خودروسازی کشور، به نظر میرسد این هشدارها از قبل جدیتر شدهاند.
کاهش شدید تولید خودرو، افزایش قیمت خودروهای داخلی، نیاز بازار به خودروهایی که حداقلهایی از تکنولوژی روز را داشته باشند و … باعث یادآوری هشدارهایی میشود که پیش از این نیز به گوش خورده بود، اما به غیر از مواردی که به آنها اشاره شد، کاهش تعرفه واردات خودرو و تهدید به صفر شدن آن در صورت عدم اجرای دستورالعمل شورای رقابت برای قیمتگذاری توسط خودروسازان نیز نگرانی جدیدی را ایجاد میکند؛ چرا که کارشناسان عقیده دارند در صورت کاهش تعرفه واردات خودرو، با توجه به افزایش نرخ ارز، واردات خودرو به سمت خودروهای درجه دو و سه چینی خواهد رفت، مسیری که با توجه به تجربههای دیگر صنایع به مقصد خوبی ختم نخواهد شد.
منبع : تین نیوز، روزنامهٔ دنیای اقتصاد.
جاوید
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲باز دم چینی ها گرم که اگه جنس بنجول همی می فروشن به قیمت می فروشن
باز حداقل مونتاژشون خیلی بهتره.
اوا
۱۳ آبان ۱۳۹۲لعنت بر چینیها فرهنگ اشغال خریدنو اونها تو ایران جا انداختند با تلفن شروع کردن الان رسیدن به خودرو.یه فلش مموری 32گیگ میده 12تومان 1بایت هم نمیتونی روش سیو کنی.
ساشا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲پس بهونه جدید برای انحصاری نگه داشتن بازار خودرو و بالا نگه داشتن تعرفه و عوارض، خودرو چینی هست؟ خوب استانداردها را ببرید بالا تا خودرو چینی وارد بازار نشه؟ چرا بهانه میگیرید برای ممنوعیت واردات و تعرفه سنگین. کافی است بگویید خودرو وارداتی باید یورو 4 داشته باشد. آنوقت آشغال چینی وارد نمیشود. مگر کاری دارد؟ نه کاری ندارد. فقط خودروساز و آشغال ساز پراید و 405 میخواهند بازار را انحصاری نگه دارند. وگرنه همه میدانند که میتسوبیشی لنسر 2013 و نیسان ورسا 2013 و تویوتا یاریس 2013 و کیا پیکانتو 2013 همگی فقط 13 هزار دلار قیمت دارند و استاندارد بالایی هم دارند. خدا از انحصارگرها و دروغ گو ها نگذره. اون بالا مینویسه کارشناسا گفته اند. ولی همه میدونیم این دیالوگ ها بیشتر به حرف رانت خورها و انحصارگر ها میخوره.
فرامرز
۴ خرداد ۱۳۹۲حداقل اجناس چینی در بدترین حالت بنجول هست! اجناس ایرانی که سطوح جدیدی از کیفیت منفی (مثل آتش گرفتن پژو) رو به بازار معرفی میکنه! حداقل اینا کپی میکنن ما که دست کاری و خراب کاری میکنیم حقمونه بازارمون رو از دست بدیم! خدایی تا کی مجبور باشیم فقط پراید و پژو سوار شیم! البته همین که مجبور نیستیم شتر و الاغ سوار شیم خودش جای شکر داره!!!
sunmartin
۱۵ خرداد ۱۳۹۲با اعمال قانون جدید حتی این اجناس درجه سوم و دارای مهندسی معکوس (چینی) هم با مشکلات زیادی بعد ازین و درماه های اینده وارد میشن پیش بینی من افزایش سرسام آور قیمت هاست بطوریکه قیمت ها 30 تا 35 درصد افزایش خواهند داشت با توجه به شرایط تحریم های جدید نظر شما چیه؟
بهنام
۱۶ خرداد ۱۳۹۲100 درصد درسته و موافقم….. البته متاسفانه….
اوا
۱۳ آبان ۱۳۹۲چین که تحریم نکرده و نمیکنه اونا که ادمهای خوبین چرا باید سوء استفاده بکنند.!!!
محسن
۱۴ تیر ۱۳۹۲فکرشو بکنید پراید بشه ۵۰میلیون :D
فرزاد
۲۹ تیر ۱۳۹۲با سلام
نمیدونم میدونید که بزرگترین ثروتمندهای جهان در روسیه زندگی میکنند یعنی روسند.
یا اینکه سال گزشته میلادی بیشترین خرید الماس تراشیده و اجناس لوکس از لباس بگیرید الی اسباب بازیهای میلیون دلاری در همین کشور چین بوده اما اما نکته این جاست همین ولادمیر پوتین با ماشین یوغور قوزبیت روسی اینور اونور میره البته که مرسدس هم داره.یا همین چشم بادومیهای زحمتکش پولدار رئیس جمهورشون با همین ماشینهای به نظر بعضیها که متاسفانه بدون اطلاع میگن یورو 4 ندارند که البته همشون دارند( منظورم سواریهاشونه )میان برای استقبال از شخصیتهای سیاسی که وارد کشورشون میشن .که چی بگن ؟؟؟ بگن ماهم مستقلیم تو این صنعت ما هم ساختیم.از اون طرف پیام سیاسی و یا بهتر بگم سیاسی بازی هم هست.اگه چین الان به اینجا رسیده بی تعصب داره میشه قطب اقتصادی دنیا (بد بینانه گفتم) شایدم شده رسانها انعکاس نمیدند؟؟ بابا اوباما افتاد به پای چینیها که جان مادرت یوان رو جایگزین دلار نکن؟ حالا روسهارو ببینید تو این صنعت حرفی واسه گفتن ندارن ولی ولی تویه صنعت مهمتر از خودرو (تسلیحات سنگین نظامی) حالا از کلاشینکوف که واسه ما اشناست بگیر تا سوخو S500 میدونی چرا به اینجا رسیدن اول محتاج امریکا و متحدانش تو لحظه های حساس نباشن (که به خاطر لوازم یدکی هواپیماهای جنگیشون بشه یه تیکه اهن) دوما رفتن دنبال صنعتی که بلدن.حالا ما کجائیم چی بلدیم باید ببینیم.
محمد
۱۷ شهریور ۱۳۹۲مشکل از جایی نشات می گیره که ما ایرانیا از نظر فکری اونقدر با ثبات و ایستا هستیم که نه تنها هیچ وقت درصدد ایجاد تغییرات مثبت درون خودمون بر نمیایم بلکه حاضر نیستیم تغییر و تحولات مثبت کشور دیگه ای رو باور کنیم. به همین خاطره که اگه ایران خودرو یا سایپا ده یا بیست سال دیگه بهترین ماشین رو تولید کنه باز می گیم تولید داخلیه و به درد نخوره. الان توی چین شرکت جیلی، جک، چری و لیفان دارن ماشین تولید می کنن. یه زمانی وقتی می گفتی جنس چینیه همه می گفتن آشغاله. به دلیل همون ثبات فکری سی سال دیگه چین خودشو بکشه که فقط ذهن ایرانی جماعت رو تغییر بده نا موفق خواهد . ما تو ایران حتی تولید داخلی نداریم. سمند که از همون اول معلوم نشد چقدرش داخلیه چقدرش خارجیه تا آخرش گندش بالا اومد که همون پلتفورم 405 بوده فقط بدنه و اجزای داخلیش ماهرانه تغییر کرده. تیبا رو که خودم دارم ترجیح می دم فعلا چیزی نگم تا بعدا یه نقد درست و حسابی در موردش بنویسم یا بزارم تا خوب اصل و نصب این ماشین معلوم بشه. حالا جیلی داره تو بازارهای اروپپا فروش می ره نمی گم جیلی در حد مگانه یا در حد سراتو و غیره اما برند خود چینه. خود چینی ها سوار می شن اروپایی ها هم سوار میشن و هیچکدوموشنم نمیگه بابا ولش کن آشغاله چینیه. جک j5 رو با تکنولوژی روز دنیا و با بهره گیری از مشاورین جهانی دارن تولید می کنن. توی چند کشور دیگه هم داره تولید میشه. قرار نیست چینی که تا حالا توی ماشین حرفی واسه گفتن نداشته بتونه یه شبه بیاد و بنز رو زمین گیر کنه. اما یادمون نره پژوهایی که الان از کارخونه ایران خودرو بیرون میاد مال چند سال پیشه؟ حالا می گم با ثباتیم مال همینه. چون سی سال پیش 405 تو امریکا ماشین خوبی به حساب اومده تا نود سال دیگه هم سوار میشیم. چین، بنز و بی ام و و مازراتی و نیسان و مزدا نیست اما برای خودش برند داره و تلاش کرده و الان این ماشینا رو وارد بازار کرده که کاملا مهندسی شده اند. جک توجوی سدان رو زده که همه می گن ماشین ضعیفیه اما فکر اقتصادی چین بهش نمیگه وقتی صبح زود از خواب پا میشی و می خوای بری سر کار که مثلا بیست دقیقه تو شهر رانندگی داری باید ماکسیما سوار شی که موتورش 3000 باشه و پر قدرت که چشم همسایه بغلی در بیاد. همه چیز حساب کتاب داره. اگر ماشین های چینی ماشین های خیلی خوبی نیستن علتش این نیست که چینی ان علتش اینه که نو پا هستند اما بر عکس علت اینکه ماشینای ایرانی هم خوب نیستن اینه که خیلی کهنه و قدیمی هستن. حالا هی بیاین موتورشو عوض کنید و موتور جت بزارید روش اصلا پرواز کنه. موتور اتوبوس بزارید رو 405 باش آهن جا به جا کنید. این که نشد مهندسی. ماشینای چینی هر چی باشن از ماشینای تولید داخل سطحشون بالاتره. جدیدترن. تکنولوژی روز دارن. همین که تونستن ماشینی مثل جیلی رو به اروپای پر از کارخونه ماشین بفروشن ینی که توانشون صد برابر توان کارخونه های ایرانیه. مطمین باشید اگر مردم از تولیدات داخلی راضی بودن الان این همه ام وی ام تو خیابون تردد نمی کرد. حداقلش اینه که یه کاری با این ماشینا کردن که مصرفشون رو پایین آوردن. نشون می ده که کار بلدن. حالا هنوز مونده در حد اروپا برسن اما کارشون از ماها بهتره. نهایت کاری که ایران خودرو می کنه اینه که چهارنفری زیر موتور قدیمی 405 رو گرفتن از تو کاپوت درش آوردن و دوباره چهار نفری زیر یه موتور جدید رو گرفتن کردنش تو کاپوت و بعد شروع کردن به بستن پیچ و مهره و شیلنگ و این چیزا. خلاصه اگه ام وی ام خریدی و دیدی سر چند روز کلاچش داغ می کنه یاد این بیفت که این ماشین تو چین تولید شده و تو چین تست شده بابتش همون قدری پول دادی که بابت یه 206 صندوق دار می تونستی بدی. اما فراموش نکن 206 دیگه فرانسوی نیست اگرم هست پس اون بیوک و شرولت های قدیمی هم که هر کدوم اندازه لنج هستن هم آمریکایی هستن برو از اونا بخر. دیگه حوصله ندارم در مورد بی مرامی های تییبای خودم براتون بگم که گاهی حس میکنم غده تیروییدش کندکاری داره بعضی چیزا رو اصلا نمی فهمه. گاهی چراغاش که خود به خود روشن می مونن یاد این پسربچه های اول ابتدایی می افتم که چهار چشمی دارن معلمو نیگا می کنن و هیچی بلد نیستن.بگذریم. خلاصه اینکه بند چینی داره تلاش می کنه اما ما نه خودمون تلاش میکنمی و نه حاضریم تلاش دیگران رو به چشم ببینیم و باور کنیم. همونطوری که خودمون را توی خیلی مسایل باور نمی کنیم.
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲فکر نکنم حتی یه 405 هم پاش به امریکا رسیده باشه.پژو 40 سالی هست در امریکا فعالیت نداره…
سرير
۲ اسفند ۱۳۹۲دوست عزیز از سال 1988 تا 1991 پژو 405 جی ال ایکس تو ایالات متحده تولید یا همون منتاژ میشده
24 سال پیش !!!!!!!!!!!!!!!!!
آخه ایران چقدر میتونه عقب باشه
خدایا شکرت
بهنام
۵ فروردین ۱۳۹۳سال نو مبارک
چینی ها موفق میشن. چون:
1- اونا هم مثه ما انسانند و از کره دیگه ای نیومدن.
2- سخت کوشن.
3- انتقاد پذیرن.
4- عدم انحصاری کردن بازار.
5- پذیرش اصل رقابت در بازار تجارت.
6- سعی در بروز کردن سیستم ها ، متد و روش تولید (خط تولید و …).
اگه به گذشته برگردیم در اون زمانا از نظر غربی ها ژاپن در خصوص اتومبیل حرف زیادی واسه گفتن نداشت.
ژاپن به سرعت پیشرفت کرد (با رعایت اصول کپی کاری، نوآوری و احترام به اصل مشتری مداری).
سپس کره ای ها یه تکونی به خودشون دادن و پا جا پای ژاپنی ها میذارن (همگی ما شاهد این واقعیت هستیم).
حالا نوبت چینی ها شده.
نیروی کار ارزان (از هر نظر)، تنوع محصول بالا. تنوع قیمت بر حسب درجه کیفیت برای بازارهای مربوطه (طبق استانداردهای رایج و طبق تقاضا).
بعید نیست در آینده دور چینی ها هم وقت خود رو تنها صرف طراحی کنن تا تولید!
احسان 6131
۱۶ خرداد ۱۳۹۳مدتهاست که دوستانی در این سایت و سایتهای خودرویی دیگر از هجوم خودروهای چینی به سبد خرید مشتریان ایرانی گلهمند هستند. حال یا اگر در فوروم جک J5 باشیم آن را خودرویی بی اصل و نسب میدانند و یا اگر این دوستان عزیز به فوروم جیلی بروند آن را خودرویی خوش ظاهر و بیآتیه میدانند. یک روی سخن این دوستان درست و روی دیگر آن نادرست است.
اینکه چینیهای خودروساز به کشور ما هجوم آوردهاند، بر طبق لینک زیر (که با اندک گشت زنی در اینترنت و جمعآوری سطح همکاری خودروسازهای وطنی و چینی فراهم آمده است)، کاملاً صحیح است. تاکنون بیش از 40 نمونه خودروی چینی که حاصل همکاری 13 کمپانی داخلی و 19 کمپانی چینی است به کشور وارد شده و یا در حال مونتاژ هستند. البته این لیست به غیر از مینی باس، اتوبوس درون و برونشهری و کشندهها و ماشین آلات صنعتی چینی است. در این لیست دو خودروساز معظم وطنی نیز برای خود جایگاهی دارند و عرصه را تنها برای استفاده مدعیان دیگر خالی نکرده اند!!!
و اما روی نادرست این قضیه: باید پذیرفت که صنعت چین سالها از ما جلوتر است. سطح دسترسی آنها به تکنولوژیهای جدید و نیز تعاملاتشان با خودروسازان بزرگ دنیا با ما قابل قیاس نیست. از نظر پیشرفت آنها در جایگاهی هستند که کشورهایی همچون ما چارهای جز چنگ انداختن به ماشین صنعتی آنها برای پیشرفت تکنولوژیک ندارند. حال به همت مسئولان یا ما باید برای پیشرفت، حلقه در گردن شرق بیندازیم یا بازارهای خود را به روی غرب بگشاییم و یا در میانه راه این دو ابرقدرت، برای خود جایگاهی دست و پا کنیم.
توجه: محتوای جدول موجود در لینک زیر تنها با اطلاعات موجود در اینترنت گردآوری شده است و لزوماً تمام محتوای آن تا بررسی بیشتر توسط دوستا، قابل استناد نیست.
http://www.uplooder.net/img/image/88/658c9c87068c15b3e2e4fb6e18aa7f5a/Chinese-Autos_in_Irans.jpg