بیشترمان کمابیش آگاهیم که خودروسازان چینی برند معروفی را ارائه نمیدهند، از استقلال تکنولوژیک بالایی برخوردار نیستند و کیفیت محصولاتشان نیز از زیر متوسط تا نسبتاً خوب نوسان دارد و بالاتر آنکه، کمتر کسی را در دنیای امروز مییابی که عاشق و هواخواه برندی چینی بوده و یا بهاصطلاح عامیانه چینی باز! باشد اما علیرغم تمامی این خصوصیات، خودروسازان این کشور از یک ویژگی بارز برخوردارند و آن نیز تلاشی پیگیر جهت کسب جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا به همراه اصلاح مستمر کیفیت است که بیوقفه نیز ادامه دارد. شاید وجود همین عامل هم بتواند بهتنهایی ضامن موفقیت آنها در آینده ای نه چندان دور گردد.
تاکنون برندهای چینی تلاش درخوری را جهت گشودن بازارهای صادراتی، از خود نشان دادهاند. گرچه در بازارهایی که از توسعه کمتری برخوردارند مساعی آنها تا حدی پاسخ داده اما در ممالک اروپایی و یا آمریکایی، که هم استانداردهای زندگی بالاتر است و هم بازار رقابتیتری وجود دارد، جدوجهد آنها تا اندازه زیادی ناکام مانده است. به همین خاطر سازندگان این کشور قصد دارند که با متدهای نوینی وارد این عرصه شوند. یکی از این روشها نیز صدور خودروهای معروف غربی و یا ژاپنی – ساخته شده در این کشور- به این بازارهاست.
از جمله مهمترین این بازارها در دنیای امروز، کشور آمریکاست که در حال حاضر یکی از رقابتیترین آنهاست و ورود و نیز فروش خودرو در آن فوقالعاده دشوار و پرچالش است. کمابیش شاهدیم که برندهای کرهای پس از ۳۰ سال تجربه صادرات به این بازار با چه شرایط دشواری مواجهاند، چه برسد به چینیهایی که قصد دارند در شرایط بسیار متفاوتی – نسبت به دهه ۸۰ میلادی – پا به این عرصه بگذارند. در زمانه ای که کرهایها پروسه صادرات به این کشور را آغاز نمودند، تنها رقبای نسبتاً خطرناکی را که پیش روی خود میدیدند، ژاپنیها بودند. در آن زمان، سازندگان آمریکایی با شرایط دشواری دست و پنجه نرم میکردند و برندهای ارزانتر اروپایی هم به دلیل فشار فزاینده رقابت از طرف ژاپنیها، یک به یک مشغول ترک این بازار بودند، از مهمترین آنها نیز میتوان به رنو و فیات و پژو اشاره کرد که به ترتیب در سال ۱۹۸۶، ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ میلادی این بازار را رها نمودند. در آن برهه از تاریخ، هیوندای با بهرهگیری از مزیت بهای ارزانتر و نیز ارائه تجهیزات رفاهی بیشتر (بهمراتب بالاتر از همتایان غربی و ژاپنی) توانست تنها در عرض ۵ سال، یک میلیون دستگاه خودرو را در بازار آمریکا بفروش برساند، در حالی که برای تویوتا زمان دستیابی به این رقم از فروش ۱۵ سال و برای نیسان نیز این دوره زمانی در حدود ۱۷ سال طول کشید.
امروزه این شرایط تا حد زیادی تغییر کرده است. ژاپنی، کرهایها و آمریکاییها بر بخشهای ارزان، متوسط و لوکس بازار سلطه فراگیری دارند و اروپاییها نیز در حیطه خودروهای اسپرتی و لوکس بازار حرفهای بسیاری برای گفتن دارند، پس مشاهده میشود که جای مانور بسیار اندکی برای موفقیت چین در این عرصه وجود دارد، مگر آنکه بسیاری از معادلات موجود تغییر کند.
در متن ذیل که برگرفته از سایت «AUTOGUIDE» است در این زمینه شرح مبسوطی داده شده است که چکیده آن را در ذیل تقدیمتان میکنم.
ما اسباب و لوازم زندگی، پوشاک و البسه و حتی قطعات خودرو را از چین دریافت میکنیم، اما چه زمانی خودروهای چینی را در فروشگاههای مان خواهیم دید؟ پاسخ این است: بهزودی باید خودمان را آماده خوشآمدگویی به ولوو S60 مدل ۲۰۱۶ ساخت چین نماییم، که قرار است بهعنوان اولین خودروی مدرن چینی در آمریکا فروخته شود. آیا شما از مشاهده یک ولوو ساخت چین شگفتزده میشوید؟ من به شما میگویم که متعجب نگردید، زیرا که این کمپانی سوئدی، در سال ۲۰۱۰ میلادی، توسط شرکت جیلی که یک خودروساز چینی ست خریداری شده است. مدل S60 ساخت چین، یک سدان کشیدهتر نسبت به نمونه استاندارد آن است که دارای فضای بیشتری در بخش پشتی خود میباشد، قرار است که این خودرو در سال آینده میلادی وارد بازار آمریکا شود. گرچه هنوز تاریخ دقیق ورود آن مشخص نشده است.
خودروهای چینی چه جایگاهی دارند؟
چند سالی است که از طرف خودروسازان چینی دائما گفته میشود که آنها خواهان ورود به بازار آمریکا هستند اما همواره از پاسخ به این پرسش، که چه زمانی آنها وارد این بازار خواهند شد، طفره میروند. علت تأخیر در این ورود نیز ناشی از چند دلیل بنیادی است، یکی از اصلیترین آنها این است که این خودروها هنوز آماده نیستند، نامریتا چو (NAMRITA CHOW) تحلیلگر ارشد موسسه IIHS دراینباره میگوید: علیرغم گذراندن استانداردهای متفاوت ایمنی، این خودروها غالباً سلایق مصرفکنندگان را بهتمامی پوشش نمیدهند و همچنین فاقد ویژگیهایی هستند که در برندهای رقیب وجود دارد.
خودروهای هوندا فیت در سایت گوانگژو (GUANGZHIU) چین ساخته میشوند و روند عرضه آنها در سال ۲۰۱۳ میلادی رو به بهبود بوده است. تیموتی کین میگوید: آیا مردم بابت این مسئله نگران هستند که هوندا فیت در چین ساخته میشود؟ خب، بهوضوح مشخص است که مشتریان نگران این مسئله نیستند و این امری است که در بیشترین خریداران فیت از سال گذشته و نیز از سالهای ۲۰۱۰،۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ وجود داشته است.
چه اتفاقی برای ولوو روی خواهد داد؟
نامیرتا چو که پیش از این هم از او یاد کردهایم چنین میگوید: تا زمانی که شرکت ولوو رابطه خود را با زنجیره ای از عرضهکنندگان (قطعه سازان) سطح بالا حفظ نماید، آن دسته از خودروهای این شرکت که در چین ساخته میشوند در بازارهای جهانی با تبعات منفی دچار نخواهند شد. ما شاهد این امر هستیم که دیگر سازندگان خودروهای لوکس هم از ولوو تبعیت مینمایند.
برند لوکس اینفینتی دفتر مرکزی بینالمللی خود را در هنگکنگ مستقر نموده و قصد دارد که بهزودی پروسه تولید خود را در چین آغاز نماید. هنگامی که شرکت سازنده شروع به عرضه اولین سری از خودرو اینفینیتی Q70 L ساخت چین خود به این بازار نماید، مصرفکنندگان آمریکایی نیز طعم سلایق چینی را خواهند چشید.
Mostafa&S
۱۶ فروردین ۱۳۹۴هیچوقت چون اونجا آمریکاست و اینجا ایرانه…
military
۱۶ فروردین ۱۳۹۴کی سی سال پیش فکر میکرد کره ای ها توی امریکا ماشین بفروشن؟؟؟
حالا بیا خودرو ساز هایی مثل کیا و هویوندا که سنشون از ایران خودرو و پارس خودرو کمتره دارن توی امریکا ماشین میفروشن و مطمئن باش پای چینی ها هم به بازار امریکا باز میشه چون برعکس ما کار و تلاش کوشش دارن و از اول نمیگن اونجا امریکاست اینجا ایرانه
armin
۱۶ فروردین ۱۳۹۴بنظرم قرار نیست اصلا چین ماشین با کیفیت تولید کنه چون تولیدش با افزایش قیمت مواجه میشه که خرید یه ماشین چینی که هم قیمت با برندهای جهانی باشه منطقی نیست پس اونا دمبال تولید با حداقل قیمت هستن تا فروش بیشتری داشته باشن
امیر
۱۶ فروردین ۱۳۹۴وقت گل نی…!؟
mamad
۱۶ فروردین ۱۳۹۴ساخت ماشین در چین کم هزینه تر از جاهای دیگه ست من نمیدونم که چین قراره چقذ پیشرفت کنه ولی مطمئن باشید هزینه هاش به مراتب کمتره و ماشیناش ارزون تر…مثلا بخواد یه ماشین با کیفیت تو چین تولید بشه همون ماشین تو اروپا گرون تر در میاد
احسان(احسان سابق)
۱۶ فروردین ۱۳۹۴فکر می کنم قبل از بازار امریکا چینی ها باید نشون بدن بی کیفیت نیستن.متوسط قیمت خودروهای فروخته شده تو امریکا حدود 30 هزار دلاره در حالی که ارزونترین قیمت خودرو 13 هزار دلاره.یعنی به طور متوسط امریکایی ها بیش از 2 برابر ارزونترین ماشین پول برای خرید ماشین خرج می کنن.در ضمن امریکایی ها با 5 هزار دلار پول نقد می تونن بنز قسطی بخرن و توی 7 سال با بهره پایین پول رو پرداخت کنن.مثل اینکه برای امریکایی ها هزینه نگهداری و کیفیت خدمات پس از فروش اهمیت برابری با برچسب قیمت خودرو داره.چینی ها اگر می خوان بجایی توی بازار امریکا برسن باید کیفیت بالا رو با قیمت مناسب(نه حتما پایین) ارائه کنن.شاید خرید پراید و دیگه اشغال های داخلی و خارجی برای خیلی از ایرانی ها رویا باشه اما امریکایی های متوسط یا حتی ضعیف تر انتخاب های زیادی دارن.چینی ها نمی تونن به سادگی توی چنین بازاری جایی داشته باشن
milad
۱۶ فروردین ۱۳۹۴کیفیت کالا در چین با توجه به پولی که مشتری پرداخت میکنه دریافت میکنه ما بخاطر اینکه ارزش پولمون خیلی پایین همین خودروهای بی کیفیت چینی هم برای خیلی از ما ها گرون درمیاد….الان که گوشی های اپل یا خیلی از مدلهای گرون گوشی های سامسونگ ساخت چینه..
احمد
۱۶ فروردین ۱۳۹۴من اصل متن لاتین این مقاله رو خونده بودم
بهتر دوستان عزیز دقت بیشتری در انتخاب و ترجمه کنند
قسمت های اصلی مقاله اصلا اینجا اورده نشده بود قسمت های اورده شده نیز تا حد ی با متن اصلی فاصله داشت
سعید
۱۶ فروردین ۱۳۹۴اون عکس سومی- E jet Concept-خیلی قشنگه،هیبریدیه
نمیدونم شبیه چه ماشینیه،قیافش برام آشناس
شهریار
۱۷ فروردین ۱۳۹۴خوبه ادبیات ما برای هر موضوعی چندین و چند ضرب المثل و روایت داره…از جمله این مثل معروف که —–خواستن توانستن است—-Where there’s a will, there’s a way—
که البته صرف فعل خواستن برای ما خیلی مشکل شده و به سان بالا رفتن از قله اورست با دست بسته ….و برای چینی هایی که خیلی از ما حتی شاید آدم حسابشون نکنیم صرف فعل خواستن عین خوردن آب گوارا ست..
عزیزان ، گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد..با هم خواهیم دید که خودروی ساخت چین به آمریکا صادر خواهد شد البته با کیفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته..و خواهیم دید که خودروهای چینی با کیفیت به مراتب پایین تر از امروز باز هم به کشور عزیزمان وارد خواهد شد و من و شما هم همین جا و در همین سایت خواهیم گفت :15 سال پیش کی فکر میکرد چین خودرو به ایالات متحده صادر کنه
البته ما گناهی نداریم…چون چاره ای نداریم
دوره گرد
۱۷ فروردین ۱۳۹۴با درود
دوستان اینجا فقط اجناس بی کیفیتشو میارن خود ریس جمهور چین تو پیام تبریک شب یلدا مگه نگفته ما تاجریم هم جنس خوب داریم و هم جنس بی کیفیت .
تاجرای شما میان اینجا لنت ترمز تقلبی پراید سفارش میدن و ولی خودشون سوار پورشه میشن شما مگه کشورتون گمرگ و اداره استاندارد نداره ؟
از اونا بخواهین جلو واردات اجناس بی کیفیت رو بگیره ما تاجریم و هر جا سود باشه هستیم
در ضمن خیلی از برندهای معروف دنیا تو چین مونتاژ میشه مثل همین گوشی های اپل و ..
ما خودمان باید بخواهیم که جنس بی کیفیت چینو نخریم و بجاش دنبال اجناس با کیفیتش باشیم
محسن
۱۷ فروردین ۱۳۹۴دوست عزیز البته اون ویدئو ی رییس جمهور چین یه کار طنز بود و واقعا ایشون همچین حرفی نزدن.
یه پسر
۱۷ فروردین ۱۳۹۴والا تنها مزیتی که چینی ها دارن اینه که قیمتشون در مقابل آپشن هایی که ارائه می دن مناسبه ، ولی تو اروپا یا آمریکا که سرانه درآمد بالایی داره و نگاه مصرف کننده هاش بیشتر به ایمنی ، آلایندگی ،امکانات و کیفیت ماشینه تا برچسب قیمتش دیگه همچین ویژگی توجیه نداره
بر خلاف ایران که اگه کسی از پژو 405 و بچه هاش خسته شده باشه و توانایی خرید بالای صد میلیون رو نداشته باشه هیچ حق انتخابی به جز چینی ها نداره
از طرف دیگه تا برند شدن خودرو های چینی و قابل اعتماد شدنشون راه زیادی مونده
یعنی حتی اگه امروز چین خودرویی هم بسازه که کیفیتی مثلا بیشتر از ژاپنی ها هم داشته باشه و از همه جهت بهتر باشه اما باز هم باید چندین سال بگذره تا از طرف مصرف کننده ها به عنوان یک تجربه خوب تبلیغ بشه
در ضمن کیفیت بالا = قیمت بالا ست
تو باز جهانی که مزدا 3 مدل 2015 بین 16 تا 18 هزار دلار قیمت داره با اون طراحی زیبا و برند معتبر ؛ کار برای مطرح شدن چینی ها خیلی سخته
یعنی مزدا 3 مدل 2015 اگه تو همین ایران با قیمت واقعیش ، که تو ایران میشه حدودا 65 میلیون فروخته بشه دیگه کسی بیشتر از 25 میلیون پول به جیلی بیلی نمی ده
حتی در صورت مدیریت صحیح با مونتاژ خودرو های فرانسوی یا ژاپنی تو ایران با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان مطمئنا بازار خیلی از چینی های مخصوصا بالای 60 میلیون توی بزرگترین بازار فروششون به خطر می افته
چیز غیر ممکنی هم نیست ؛
الان ولوکس واگن جتا با قیمت 17000 هزار دلار با همین دلار 3500 میشه حدودا 65 میلیون که اگه قرار به مونتاژ باشه نباید قیمتش تو بازار بالای 100 تومن بشه
( با توجه به عادت بد ایرانی ها که موقع مونتاژ ماشین رو سبک تر از مدل خارجی تحویل می دن ، حالا شما در نظر بگیر چقدر خواسته و ناخواسته ارزان سازی میشه جدا از اینکه خودروی مونتاژ شده تعرفه و شرایط واردات رو نداره – البته فقط اراده و مدیریت می خواد )
در ضمن خیلی متشکر از آقای مهندس ؛ مث همیشه سوژه و پرداختتون عالی بود
احمدرضا
۱۷ فروردین ۱۳۹۴مونتاژ ماشینهای داخلی اگه توسط شرکتهای دولتی مثل ایران خودرور و سایپا انجام بشه خیلی نمیشه امیدوار شد که قیمت معقولی داشته باشند یا کلی از آپشنها کسر میکنند یا اینکه قیمتی نجومی بهشون اختصاص میدند. اینها حتی به ماشین چینی هم رحم نمیکنند چه برسه به ماشین اروپایی و آمریکایی. همین ماشینهای چینی سایپا نگاه کنید چقدر با خود چین اختلاف قیمت داره و چه آپشنهایی ازشون حذف شده. ماشینهای غیر چینی که پیشکش. یا مثلاً ایران خودرو سوزوکی ویتارا میده خیلی ارزانه ؟ خودروهای مونتاژی حداقل در مورد شرکتهای خودروسازی دولتی نمیشه امید داشت که با قیمت معقول به دست مشتری برسه.
سام
۱۷ فروردین ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم (یه پسر) عزیز و گرامی،لطف داری شما
mehran
۱۹ فروردین ۱۳۹۴با خوندن نظرات هموطنان عزیز در ذیل این گزارش نکاتی به ذهنم رسید که شاید بد نباشه مطرح کنم
بیشتر نظرات حاوی تمسخر و تحقیر و تخریب چینی ها و صنعتشان و از طرف دیگر خود بزرگ بینی و پر مدعا بودن و متوهم بودنمان است. در حالی که به جرات می توان گفت قریب به اتفاق این دوستان نه از صنعت چین چیزی می دانند نه خودروی چینی می شناسند و نه تا به حال چین را دیده اند.و حتا زحمت مطالعه حداقلی در این مورد به خودشان نمی دهند .
قصد دفاع از چین نیست بلکه قصد نقد خودمان است که اولین شرط توسعه آگاهی است .
آنچه از چین جای نقد و بسا حمله دارد سیاستها ی این کشور قدرتمند است و نه صنعتشان که به سرعت نور در حال پیشرفت و تسخیر دنیا در زمینه های صنعتی و صادراتی و تکنولوژی و … است .پیشرفت صنعت خودرو در چین در این چند ساله ترسناک است و تمامی شرکتهای معتبر را نگران ساخته .
اگر سفری به چین داشته باشید خواهید دید که در تمامی زمینه ها از ساختمانهای مدرن تا پلها و جاده ها و صنعت ریلی و فرودگاه ها صاحب مدرن ترین امکانات هستند .از گرانقیمت ترین و با کیفیت ترین خودرو ها تا خودرو های ارزان قیمت و خودرو های چینی همه جا در حال حرکت هستند.اینکه خودشان از ماشین چینی استفاده نمی کنند توهم ماست .همچنان که توهم داریم که برترین بهره هوشی در دنیا را صاحب هستیم و افسوس به جرات جزو عقب مانده ترین کشور ها هستیم.
بجای اظهار نظر های بیمورد و بی محتوا که نشان دهنده ی سطح آگاهی ماست با مطالعه مناسب سعی در شناخت واقعیات داشته باشیم و تکانی به مملکت خودمان بدهیم.
قبلا از اینکه کمی تند رفتم پوزش می طلبم.
شایان
۲۶ فروردین ۱۳۹۴چین چین تا پیروزی چین چین تا پیروزی ای تف تو روت ای چین که هر چی آشغاله رو داری به خورد ملت میدی
sunmartin
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴چین هیچگاه به سمت کیفیت حرکت نمیکند چون اصلا خودرو ساز نیست و یک کپی کار است خودروهای چینی از قبیل گریت وال جک و MG و لیفان و چری و هاوال و..جزو بی اعتبارترین و بی کیفیت ترین خودروها هستند که اغلب به کشورهای تازه استقلال یافته کمونیستی و نیز کشورهای جنگ زده و قحطی زده آفریقایی و اسیایی صادر میشوند باید توجه داشت که اگر چین بخواهد در کالایی کیفیت را اعمال کند با افزایش هزینه کارگر و مواد اولیه و انرژی و در نتیجه گرانتر شدن ان کالا روبرو میشود د نتیجه کالای چینی بخصوص خودرو بی کیفیت نامرغوب و کم فروش هستند البته یکسری والا هم تحت لایسنس در چین وجود دارد مانتد لب تاب های اسوس و گوشی های اپل و سامسونگ که بازهم قابل قبول تر از برندهای من درآوردس و بنحل چینی هستند
علی
۶ تیر ۱۳۹۴با سلام
به نظر من با این سیر پیشرفت چینی ها که برایشان دیگران برنامه ریزی کرده اند تا چند سال دیگه باید با افتخار بگوییم که ماشین چینی سوار هستیم و خودرو سازی داخلی در ایران همانطور که می بینیم محکوم به تولید خودرو چینی هستند در هر صورت به عقیده بنده آینده با ماشین های چینی است حتی بازار کره و اروپا را تحت سلطه خود قرار خواهند داد