ایدو سدان کامپکت چانگان است که نسل نخست آن برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۱ رونمایی شد و حالا پس از حدود شش سال حضور در بازار نسل دوم آن با طراحی کاملاً جدید و البته جذابتر معرفی شده است. البته این روزها همانند کل دنیا، بازار خودروی چین هم تحت سلطهٔ کراساوورها قرار گرفته و سدانها مثل سابق پرطرفدار نیستند اما بااینحال پس از شش سال چانگان نیز مطابق چرخهای مشابه خودروسازان اروپایی، ژاپنی یا کرهای، تصمیم به معرفی نسل کاملاً جدید ایدو گرفته است.
اولین چیزی که در نسل جدید ایدو سریعاٌ جلبتوجه میکند، طراحی کاملاً جدید آن است که طبق زبان طراحی جدید چانگان شکل گرفته و بسیار جذابتر و همینطور پویاتر از نسل قبلی شده است. در نمای جلویی ایدو جلوپنجرهٔ کاملاً جدیدی دیده میشود که تا پایین سپر کشیده شده و تا حدودی به جلوپنجرهٔ لکسس شباهت دارد. در عقب نیز به لطف فرم ستون C، نمای پویاتری ایجاد شده درحالیکه گلگیرهای بزرگتر نیز نمایی عضلانیتر به خودرو بخشیدهاند که بدون شک آنرا جذابتر از قبل کرده است.
چانگان فعلاً اطلاعات زیادی از نسل جدید ایدو منتشر نکرده است و بنابراین صرفاً میدانیم که در زیر کاپوت این سدان خوش استایل چینی یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی با ۱۲۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته که برای انتقال این نیرو یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین فعلاً غیر از چراغهای LED و کروز کنترل تطبیقی، اطلاعات بیشتری از تجهیزات این ماشین نیز وجود ندارد. نسل جدید چانگان ایدو امسال در چین و سایر بازارها عرضه میشود.
از سوی دیگر اما همزمان با معرفی نسل جدید ایدو، چانگان نسل جدید نسخهٔ هاچبک آن که ایدو XT نام دارد را هم معرفی کرده است. البته نسل قبلی ایدو XT در ظاهر کاملاً با سدان ایدو متفاوت بود اما در نسل جدید، این دو ماشین از طراحی یکسانی استفاده میکنند؛ بنابراین نمای جلویی ایدو XT کاملاً با نسخهٔ سدان یکسان است اما در عقب با توجه به هاچبک بودن خودرو، شاهد طراحی متفاوتی هستیم.
ایدو XT در عقب از طراحی بسیار زیبا و جذابی برخوردار است تا جایی که میتوان آنرا با هاچبکهای اروپایی قابل قیاس دانست. در اینجا چراغهای باریک بومرنگ شکلی دیده میشود که در کنار دیفیوزر و دو سر اگزوز در طرفین آن، نمایی اسپرت به ماشین بخشیده است. بهطورکلی درحالیکه نسل قبلی ایدو XT هاچبک نسبتاً زیبا و خوبی بود، نسل جدید حتی از آنهم بهتر شده است.
ایدو XT هم مانند سدان ایدو از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر و همان گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک استفاده میکند اما غیر از این موتور، برای این هاچبک جذاب چینی یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو هم در نظر گرفته شده که ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. انتقال نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. طول، عرض و ارتفاع نسل جدید ایدو XT به ترتیب معادل ۴.۵۰ متر، ۱.۸۲ متر و ۱.۴۹ متر است درحالیکه فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۷۰ متر است.
قیمت چانگان ایدو XT جدید از حدود ۷۲ هزار یوآن (۱۱,۵۰۰ دلار) آغاز شده و نهایتاً به حدود ۹۷ هزار یوآن (۱۵,۵۰۰ دلار) میرسد. بهطورکلی این روزها با وجود محبوبیت دیوانهوار کراساوورها، هاچبکها در بازار چین چندان محبوب نیستند اما ایدو XT استثناء بوده و از زمان تولدش هرماهه فروش خوبی را به ثبت رسانده است؛ بنابراین انتظار میرود نسل جدید این ماشین نیز با تکیه بر استایل جذاب و قوای محرکهٔ قابلتوجه خود (نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربو) بتواند راه موفق نسل قبلی خود را ادامه دارد.
F۲۲RAPTOR
۸ فروردین ۱۳۹۷نسخه هاچ بک
خیلی زیبا و بدون ایراد طراحی شده
پارسا
۸ فروردین ۱۳۹۷بله چون کاملاً از رو لکسس و بیوک طراحی شده ??
واقعا عادت به اینجور حرفا ندارم ولی خب آخه مگه میشه تو این همه جمعیت یه طراح نباشه؟؟ چرا اینجورین چینیا؟ ?
F۲۲RAPTOR
۸ فروردین ۱۳۹۷نمیدونم والا??
Saeed Boroomand
۸ فروردین ۱۳۹۷بحث سر اینه که طراحی جوری باشه که سازنده مطمین شه محصولش مورد پسنده و مشتری زیادی خواهد داشت، کپی کردن بسیار کار مفید و پسندیده ای هست، اصولا وقتی ایده ای خوب هست باید ازش استفاده حداکثری شه، معنی نداره یه شرکت واسه سی سال از محل یه خلاقیت یا طراحی نون بخوره، همون یک سال اول که بقیه کپی نکردن هنوز کافیشه. در کنار الهام گرفتن از طرح های موفق هر شرکت میتونه ریسک های کوچک تر طراحی کنه توی مدل های پر فروشش و ریسک های بزرگ تر توی مدل های کم فروشش.
اگه تصور اینه که چون چینی هستن علمش رو ندارن یا خلاقیتش رو، اینطور نیست.
هر شرکتی منطقا بهتره سعی کنه هویت برای خودش بسازه که در دراز مدت قابل تشخیص باشه و با اخبار روزانه پاک نشه بعد مدتی، و کنارش استفاذه از ایده های خوب دیگران و بهبود اون ها.
مهدی
۹ فروردین ۱۳۹۷کاملا مشخصه که کپی برداری دیگری از برادران چینی هست
بهنام
۹ فروردین ۱۳۹۷همین قدر هم تو ایران به کسی بها نمیدن اونا امتیاز کلی طرح رو میخرن یه خورده دستکاری میکنن و با انجین ساخت خودشون یه ماشین جدید میدن بیرون .از ایرانی بودمون تو صنعت خودرو خجالت میکشم مگه ما خودمون چی تولید میکنیم که شما اونارو سرزنش میکنی؟
کسری
۹ فروردین ۱۳۹۷یک شرکت مثل لکسوس کلی خرج میکنه کلی ریسک می کنه تا یه طرح جا بندازه اوایل من از این طرح لکسوس خوشم نمی امد و طراح های کلاسیک لکسوس که دنباله رو طرح های تویوتا بود بیشتر خوشم می اد اما بعد از گذشت زمان الان یک ایده جالب شده ویاداور لکسوس شده اینکه چین چه کیفیتی داره و چطور با قیمت کمتر و ارزانتر خودرو های خودشو می فروشه کار ندارم یا اینکه بیاد اکثر محصولاتش کپی یک طرح دیگه بسازه واقعا جای تاسف داره این توهین هم به خود شرکته هم به مصرف کنه
Muty
۸ فروردین ۱۳۹۷بدونِ ایراد ؟!!!
این جماعت به طرح های بنز و بی ام و هم ایراد میگیرن ، این چینی زبون بسته که جای خود داره …
دانیال
۸ فروردین ۱۳۹۷نسل قبلیش هم نسبت به هم دوره های چینی خودش خیلی خوب طراحی شده بود و ی سر و گردن واقعا بالاتر بود، قیمت خیلی مناسبی هم نسبت به هم رده هاش داشت. اما حیف تو ایران خوب عرضه نشد.
نسل جدید اش واقعا عالی طراحی شده و هیچ نقضی نداره. و از محصولات چینی حالا حاضر بازار ایران ی سرو گردن بالاتره. من واقعا خوشم اومد.
M
۸ فروردین ۱۳۹۷جلو و کابین شبیه لکسوس،عقب شبیه سوناتا2013
حسین
۸ فروردین ۱۳۹۷علت موفقیت نسل قبلی اش تو ایران این هست که ایرانی واسه ماشین بالا ۴۰ میلیون ، توقع موتور ۱۸۰۰ به بالا یا موتور توربو دارن!
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۳۹۷کاری به این ندارم که از لکسوس کُپی زده
ولی چیزه بدی از آب در نیومده
وحید
۸ فروردین ۱۳۹۷اگر سمند با روال عادی پیشرفت میکرد بعد از 16 از عرضه اش باید انتظار چنین کابینی رو میداشتیم ازش. چون خیلی بی شباهت با زبون طراحی داشبورد اولیه سمند نیست.
همیشه واسم سوال بوده مهندسینی که نسل اول سمند رو تا سال 80 طراحی کردن بعد از اون سال چکار میکنن؟ که یک ماشین جدید هم نتونستن طراحی کنن. حتی دریغ از یک کانسپت!
amin
۸ فروردین ۱۳۹۷کم کم باید بپذیریم که چینی ها حداقل در بحث طراحی دارند به پختگی و بلوغ میرسند و به کره ای ها بسیار نزدیک شده اند
محمدرضا
۸ فروردین ۱۳۹۷آقا پارسا رو4 جدید هم شبیه حاصل ازدواج کنا و تیوولی شده که چیز بدی هم نیست. وقتی طرح هایی که اصطلاحا “کار می کنن” تو بازار حضور دارن، برای عقب نموندن از قافله ، الهام گرفتن بهتر از خلق کردن خواهد بود. چرخ یک بار اختراع شد، اختراع دوباره اش معنایی نخواهد داشت. با توجه به ظاهر نسل قبلی ایدو، این مدل پیشرفتی تو همون خط محسوب میشه. چانگان در مقابل بزرگان حرفی برای گفتن نداره، اما بزرگان این صنعت هم این کار رو می کنن، مثل طراحی عقب اس کلاس کوپه که شباهت اپسیلون به اپسیلونی با طراحی پشت لاگونا کوپه داشت به دلیل مسائل دینامیکی و آئرودینامیکی.
رضا
۸ فروردین ۱۳۹۷اخه مرد حسابی یه چیز بگو تو مغز بگنجه.ازدواج کنا و تیوولی.مرد حسابی خجالت نمیکشی تویوتا به اون عظمت رو میگی اومده از کنا و تیوولی کپی کرده ؟
واقعا تو ذهنت چی گذشته نتیجه گرفتی رافور رو اومدن از اینا زدن؟ یه نقطه اشتراک شما بگو
محمدرضا
۸ فروردین ۱۳۹۷https://www.motorauthority.com/news/1075269_2019-toyota-rav4-takes-on-tough-new-look#image=100647523
اگر شباهتی نمی بینین پس قطعا این هم یه لکسس نیست !
بهراد
۸ فروردین ۱۳۹۷ای بابا ، با دیدن این عکسا باید هم باید تاسف خورد و هم یه مشت خاک بر سر ایرانخودرو و سایپا ریخت
کوئیک و دنا نهایت توان خودرو سازی ما ده هیچ از چینیا عقبن
امیدوارم سال بعد چراغ های خوبی برای پراید و سمند و ۲۰۶ طراحی بشه دی:
ستار
۸ فروردین ۱۳۹۷همون بهتر ایرانی ها طراحی نکنن
کافیه بدونین اون زمان چه خرجی برای طراحی سمند شد
ایرانی ها در همون حد که چراغ عوض کنن بسه
amir
۸ فروردین ۱۳۹۷این که لکسس خودمونه!!خخخخ
علی
۸ فروردین ۱۳۹۷دادا لکسس از کی مال ما بود?????
ADAK
۸ فروردین ۱۳۹۷از روزی که پول اورت دادیم خریدیم :-)
شاهپور
۸ فروردین ۱۳۹۷F22 raptor سلام آیا از صاحب عکس اجازه گرفتی گمانم ایراد حقوقی داشته باشه
حسین
۸ فروردین ۱۳۹۷واقعا زیباست
حالا دیگه باید به این چینیا یه کارت صدآفرین داد
احمد
۸ فروردین ۱۳۹۷سمند که به دوران پارینه سنگی برمیگرده طراحی ایران نیست تحقیق کن یه پروژه نا تمام یه گروه گمنام ویه پروژه شکست خورده بخاطر مسولین نالایق وسیستم مدیریت مریض کل کشور یک میلیارد دلار خرجش شد در حالی که در همون زمان رنو سامسونگ موتور کره 700 میلیون دلار خرید
حمیدرضا
۹ فروردین ۱۳۹۷این ماشین و کلا برند چانگان پرفروش ترین ها در چین هستن انصافا هم ماشین خوب و خوش بازدهی هست هم قیمتش مناسبه هم طراحی اپشنای اضافی و کم کارکردم نداره خیلی شیک ارزوی ما اینه چرخشو داشته باشیم و چون نمیتونیم بهش ایراد میگیریم
نیما
۹ فروردین ۱۳۹۷یه ثانیه فک کردم لکسوسه
مانی
۹ فروردین ۱۳۹۷هرجور حساب کنی پای اون خانوم ساپورت مشکی نیست
اینجا هم سانسور،بچههای پدال مواظب باشین با این عکسها منقلب نشین
بس دیگه بابا خسته شدیم خخخخ