چانگانخودروهای چینی

معرفی کراس‌اوور جدید چانگان اوشن X5 با طراحی چشمگیر

به نظر می‌رسد چانگان اخیراً در طراحی پیشرفت چشمگیری داشته است زیرا نه‌تنها کراس‌اوور جدید یونی‌تی که اخیراً به بازار آمده طراحی جذابی دارد بلکه برند اوشن متعلق به این شرکت نیز کراس‌اوور جدیدی بنام X5 را با طراحی چشمگیری معرفی کرده است. این کراس‌اوور کامپکت جدید که بر اساس پلت‌فرم MPA چانگان ساخته شده، برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چونگ‌کینگ ۲۰۲۰ رونمایی شده است.

اوشن X5 طراحی منحصربه‌فرد و جذابی دارد که هرچند هنوز هم رگه‌هایی از الهام گیری از برندهای جهانی و بیشتر از همه لکسس در آن دیده می‌شود اما به‌طورکلی خودروی خوش استایلی است. در جلوی خودرو بیش از همه جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی بزرگی جلب‌توجه می‌کند که ورودی‌های هوای C شکلی در طرفین آن قرار گرفته‌اند. طرح داخلی ابن جلوپنجره نیز به‌صورت آبشاری بوده و خطوط عمودی آن یکی در میان کروم‌کاری شده‌اند. در X5 طبق مُد این روزهای طراحی خودرو از چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده شده که شامل نوار LED باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی در ورودی‌های هوای پایینی می‌شود. این چراغ‌ها به‌خوبی در بخش بالایی ورودی‌های هوا به‌صورت یکپارچه جای گرفته‌اند تا جایی که تشخص وجود آن‌ها دشوار است.

طراحی جانبی اوشن X5 نیز بسیار قابل‌توجه است. در اینجا حجم‌پردازی‌های جالب به همراه خط کمری که به سمت بالا حرکت کرده و خط شانه‌ای که روی درها محو شده، نمای پویایی ایجاد کرده‌اند. همچنین در این کراس‌اوور جدید چانگان نقطه‌ضعف همیشگی خودروهای چینی یعنی رینگ‌های کوچک و نامتناسب کمرنگ شده زیرا سازندهٔ چینی در X5 از رینگ‌های بزرگ‌تری استفاده کرده تا با استایل کلی خودرو مطابقت داشته باشند. در بخش عقبی اوشن X5 فرم چراغ‌های باریک و سه‌بعدی خودرو تا حدودی محصولات لکسس را به یاد می‌آورند اما به‌طورکلی این چراغ‌ها به همراه اسپویلر بزرگی در بالا و سر اگزوزهای افقی بزرگی در طرفین سپر، نمای جذاب و قابل‌توجهی را ایجاد کرده‌اند.

به گفتهٔ منابع رسمی، این کراس‌اوور جدید چینی ۴,۴۹۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۶۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۸۰ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۷۱۰ میلی‌متر است. در بخش قوای محرکه نیز طبق گزارش‌های قبلی، اوشن X5 به جدیدترین نسخه از پیشرانه‌های سری نهنگ آبی چانگان مجهز خواهد بود. این موتور از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و در مقایسه با موتورهای ۱.۵ لیتری که توسط دیگر برندهای چینی ارائه می‌شود خروجی بهتری دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی(Mسابق)

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    من هر چی فکر میکنم میبینم این ایرانخودرو و سایپا بیشعور بی عرضه و دزد نیستن !یعنی به خاطر دست و پا چلفتی بودنشون نیست گند زدنشون
    با مردم دشمنی دارن !!!به قصد دارن اذیت میکنن وگرنه ایرانخودرو با ۱۰ برابر سابقه نسبت به این چانگان چرا اینجوری باید باشه؟
    بابا یک چهارم این پولو به اون طراح اسکل نفوذدار K132میدادن به یه تیم دانشجو طراح صنعتی ۱۰۰ برابر زیبا ترش در میاوردن

    1. فرهاد

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (138 ديدگاه)

      جوان عزیز بدانید و اگاه باشید که نه در زمینه تولید خودرو بلکه در همه زمینه ها وضعیت همین است ما اگر بتوانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم ایا کشورهایی مثل چین قادر خواهند بود مواد اولیه را مفت ببرند و تولیدات کیفیت پایین را بما بفروشند قطعا نه. باید دبد در این بازی چه کسانی یا گروههایی منتفع می شوند پس بحث ایران خودرو یا سایپا نیست این یک مشکل کلی است. پس بحث خواستن من و شما یا توانستن دانشگاهی یا بخش صنعت نیست. بحث حفظ قدرت است. در 40 سال گذشته به ادعای کمیسیون اقتصادی مجلس 200 میلیارد دلار برای سوخت در داخل سوبسید پرداخت شده باید دید تولید خودروهای پر مصرف بی کیفیت به نفع چه کسی است؟ ایا با 10 درصد این پول نمیشد 10 خط تولید یا مونتاژ خودروی با کیفیت راه انداخت؟ تا زمانی که ما به عنوان یک ملت و نه یک امت مطالب را در قالب منافع ملی نبینیم و تعریف نکنیم هر سال دریغ از پارسال خواهد بود . مثال : چین در 20 سال گذشته 80000 کیلومتر بزرگراه ساخته ما در 22 سال گذشته هنوز اتوبان 190 کیلومتری چالوس رو تموم نکردیم. رییس بنیاد با افتخار از این پروژه ناقص بعد از 22 سال به عنوان افتخار ملی یاد میکنند.
      خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است.
      خوش باش

    2. CBR

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (48 ديدگاه)

      با این که از شاسی بلند خوشم نمیاد ولی عجب چیزی شده این چینی به اصطلاح آشغال

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. حسین دهمرد

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      کاملا درسته این سطح از بی تدبیری کاملا عمدیه. وگرنه چوب خشک هم بالاخره بعد از اینهمه سال یه کاری میکرد. شما اسامی هیئت مدیره ی دوتا خودروساز بزرگ رو نگا کنین از تعجب شاخ در میارین. همش هی بهشون سرمایه تزریق میشه. همه هم محرمانه س انگار مردم نامحرمن

      1. M سابق

        ۱۰ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        آقا فرهاد درست میفرمائین تو همه جا وضع خرابه ولی نه به اندازه خودروسازی !
        خودروسازی واقعا فاجعس!
        مممنون از کامنت کاملتون ولی خب ما الان بحثمون سر خودروسازیه و این سایتم مربوط به همینه !
        با احترام ولی ضرب المثلتونم بی ربط بود !
        اینو موقعی به کار میبرن که یه خوشی زود گذر و کم ارزش جلوی دیده شدن یه مشکل بنیادی رو بگیره !
        من که از خوشی حرف نزدم
        سلامت باشین بزرگ

    4. Regrafan

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (228 ديدگاه)

      والله یه مستند دیدم سه نفر مالک ایران خودرو و سایپا بودن که در همه دولت ها از شروع ج ا حضور داشتن و یه جورای اصلا قدرتی که دارن رئیس جنهور های بی لیاقت ندارن و تمام هیچ وقت درست نخواهد شد

  2. علیx76

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    صنعت خودروی ایران و چین
    هر دو در حال حرکت با سرعت نور
    اما یکی به جلو ، و یکی به عقب
    زمانی کادیلاک سویل ، تو ایران مونتاژ میشد
    زمانی هم بنز کلاس E
    گذشت و صنعت مونتاژ به سدان های اقتصادی فرانسوی رسید
    بعد از اون فرانسوی ها ، فقط اسمشون باقی موند و سر تا پا چینی شدن
    سدان های چینی رو مونتاژ کردیم ، و به سهم خودمون باعث رونق خیلی از برند ها شدیم
    بعد از اون اما ، همون برند های چینی هم حاضر به همکاری نیستن
    ما موندیم و پژوی چینی و کاندیدا های هندی و پاکستانی و شاید هم یه روز کره ی شمالی

  3. Genius

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    ملت خجسته حال ما یه عمری گفتن چینی کپی کار چینی دزد و…. اما هیچوقت نمیگن مگه کسی دست و پای ویرانخودرو و سایپا رو گرفته پس چرا اونا بجای اینکه اقلا اتاق و کابین محصولاتشون رو از رو دست طرح های مطرح اتود بزنن یه محصولات حال بهم زنی مثل تیبا و رانا و این آخری K132 رو میسازن؟!؟!؟!؟!؟

  4. امیر

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چرا لکسس ها رو ریختن تو چانگانا

    کاش ماهم حد اقل عرضه داشتیم اینجوری تقلید کنیم همش کارمون شده افسوس مارمولک خورا و ملخ خورا و خفاش خورا رو خوردن

  5. net

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    فقط جلوپنجره اش کپی لکسوس نیست ، بقیه موارد طراحی بیرونی کپی لکسوس هست

    1. IN

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      چراغای عقبشم مثلrx350زده

  6. (Saeed(peugeot

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بابا به ولله کپی کاری هم …. هم صنعت میخواد ….هم بلدی میخواد ….هم هنر میخواد ….هم قالب ….چیزای دیگه بماند …

    چین داره پیشرفت میکنه به چه سرعتی

  7. AMIR-REZA

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    یعنی این ایران خودرو کپی هم بلد نیست بکنه من حاضر بودم این لگن جدیدشو کپی پیست یه ماشین درست حسابی بکنه که هم طراح نفوذ دار به زحمت نیفته وماشینی به این اندازه بد ترکیب طراحی کنه و هم مردم سوار یه ماشین با طراحی اصولی بشن ….
    چین نشون داد که داره حداقل تو طراحی به بلوغ میرسه ولی یه چیزی که هنوز تو طراحی چینی ها هست اینه که بیش از حد اغراق آمیز طراحی میکنن….

  8. Mohsen. G

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (180 ديدگاه)

    طراحی فوقالعاده ای داره… جلو پنجره و سپر جلو درسته از لکسوس الهام گرفته ولی می تونه در آینده امضای طراحی خودرو های چانگان بشه… با اینکه پانوراما نیست ولی سانروف بزرگ و کاربردی داره… با اینکه چراغ های عقبش به سبک چینی های جدید به هم پیوسته نیست ولی زیبا طراحی شده… مدرن و زیبا… عکسی از طراحی داخلی اش منتشر نشده، ولی چینی ها استاد طراحی داخلی شدند و مطمئنا واسه این خودرو باید کابین نسبتا لوکسی ساخته شده باشه… موتور توربو 1.5 لیتری با 180 اسب بخار توان… عالیه… گیربکس هم به احتمال زیاد دو کلاچه هفت سرعته باید باشه… قیمت؟؟!! من اینو به توسان و اسپرتیچ ترجیح میدم… بدون شک.

  9. Mehdi

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    نمای جلو بیشتر شبیه مازراتی لوانته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا