برای بیشتر ما ایرانیان، برخورد با محصولات چینی و حتی نحوه استفاده از آن، با علامت سؤال بزرگی همراه است و غالباً نمیدانیم که چه رویکردی را در برابرشان در پیش گیریم. در این گیرودار، برخی از هموطنان با تعصب و حرارتی بس شگفتانگیز، منکر هر نوع کیفیت و زیبایی در محصولات تولیدی این کشور هستند و برخی دیگر نیز، نظری کاملاً متفاوت و یا برعکس آن دارند. البته غالب افراد هم اصلاً نظری نداشته و منتظر خاتمه این جدال بیهوده و چند ساله هستند!
در حدود پنج سال پیش، یکی از نویسندگان قدیمی و نامآشنای مجله ماشین یعنی مهندس فرهاد کاشانی، متنی مبسوط را درزمینهٔ کیفیت محصولات چینی و نحوه عملکرد کارخانههای صنعتی آن دیار، درج نمود که در جای خود تا حدی میتواند ما را با ماهیت و چیستی کالاهای چینی بهتر آشنا نماید. البته همینجا این توضیح را بدهم که از ۵ سال پیش به این سو، صنایع خودروسازی چین، تحولات و دگرگونیهای فوقالعادهای را از سر گذراندهاند و حتی برخی از شعبات برندهای غربی و ژاپنی مستقر در آن، ازجمله هوندا، بیوک، ولو و…شروع به صادرات محصولات تولیدی خود از خاک این کشور نمودهاند.
در اینجا توجه شما را به آن متن جلب میکنم:
هفت یا هشت ساله بودم که برای اولین بار رادیو ترانزیستوری به ایران آمد و برای بار نخست با کلمه «ساخت ژاپن» آشنا شدم. آن زمان (حدود سال ۱۳۴۰) لفظ ژاپنی به معنای «بنجل و بدردنخور» بود یعنی همان چیزی که امروز به محصولات چینی گفته میشود. ژاپنیها به کمک دو استاد آمریکایی یعنی دکتر «دمینگ» و دکتر «جران» توانستند کیفیت محصولات خود را کمکم افزایش داده و بهجایی رسیدند که اکنون محصولات ژاپنی حرف اول را در مبحث کیفیت در دنیا میزنند.
داستان چین اگرچه به نظر میرسد که مشابه داستان ژاپن باشد ولی تفاوت فاحشی بین چین ۲۰۱۰ و ژاپن ۱۹۶۰ وجود دارد. ژاپن در سال ۱۹۶۰ واقعاً محصولات بیکیفیت تولید میکرد درحالیکه به نظر اینجانب و در حال حاضر در چین سه گروه محصول با سه کیفیت متفاوت تولید میشود. گروه اول محصولاتی که برای شرکتهای آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، تایوانی و سنگاپوری ساخته میشود که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. اگر کسی به کیفیت محصولات اپل (APPLE) شک دارد باید از خود بپرسد که چگونه اپل توانسته از نظر ارزش سهام به مقام دومین شرکت جهان پس از شرکت نفتی اکسان (EXXON) دست یابد؟ بسیاری از محصولات اپل در چین ساخته میشود. گروه دوم شرکتهای چینی هستند که برای کشورهای دیگر ولی با مدیریت چینی محصول میسازند که کیفیت کارشان اندکی پایینتر است. گروه سوم آنهایی هستند که با مدیریت چینی برای کشورهای جهان سوم و چین محصول میسازند و «کمیت» از «کیفیت» برایشان مهمتر است.
به نظر نگارنده اکثر آنچه به ایران میآید محصولات چینی گروه سوم هستند که نظر مردم را تا این حد نسبت به محصول چینی بد کردهاند. از شرکتهایی که با مارک تقلبی اروپایی و آمریکایی محصول میسازند نمیتوان انتظار کیفیت داشت ولی اگر تلفن همراه با برند رسمی نوکیا، ساخت چین دیدید حتماً آن را بخرید! مطمئن باشید که کیفیت آن درجه یک خواهد بود ولی اگر کپی برابر اصل تلفن اروپایی را که ساخت چین است میخرید، شما از گروه سوم تولیدکنندگان چینی خرید میکنید و انتظار زیادی نباید داشته باشید.
متأسفانه آنچه که امروز بهعنوان کالای چینی در ایران شناخته میشود اکثر محصولات درجه سه هستند و کسی دقت نمیکند که دریابد تلفن آمریکایی اپل و کفشهای رنگارنگ ورزشی هم ساخت چین هستند که هیچ مشکل کیفیتی ندارند و بسیاری از محصولات سونی نیز در چین ساخته میشود. در چین فولکسواگن، آئودی، تویوتا و بیوک هم ساخته میشود که البته چون مونتاژ هستند اجازه صادرات ندارند ولی کیفیت آنها معادل کیفیت محصولات اروپایی آمریکایی این شرکتها است. جامعه چین به خاطر دیسیپلین بسیار و حرفشنوایی کارگران و کارمندان از نظر کیفیتی میتواند بسیار قوی عمل کند. در چین برند شناخته شده کم وجود دارد و چینیها بیشتر رل خود را بهعنوان OEM (ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER) میبینند. در فلسفه ساخت OEM، شما یک کارخانه بیهویت هستید که برای کارخانههای دیگر محصول میسازید. این میتواند طراحی آنها و یا حتی طراحی خود شما باشد. وقتی که کارخانهای در چین برای یک کمپانی مشهور محصول میسازد، باید قوانین کنترل کیفیت آن شرکت را رعایت کند، چون رل OEM را بازی میکند. در بیزنس OEM چون شما نشانی از خود بر جای میگذارید، اصراری بر تولید کیفیت بیش از آنچه از شما خواسته شده ندارید ولی اگر همین کارخانه دارای برند خود باشد مجبور است که برای حفظ نام خود بر کیفیت محصولات بیفزاید.
اولین شرکت کامپیوتری که در ایالاتمتحده در آن کار میکردم یک شرکت OEM بود با نام کانورجنت تکنولوژیز. شاید نام آن را نشنیدهاید ولی احتمالاً نامهای Unisys ،NCR، موتورولا را شنیدهاید شرکت ما ۹۰ درصد محصول خود را به نام حدود یکصد شرکت دیگر درست میکرد و به بازاریابی چندانی احتیاج نداشت و سطح کیفیت را نیز مشتریان تعیین کرده و به ما یاد میدانند.
چین را میتوان به یک OEM بزرگ تشبیه کنید که بینامونشان است ولی برای هر محصولی که فکر کنید از سونی تا اپل، از HP تا آدیداس، محصول میسازد و کیفیت محصولاتش بسته به خواست مشتریان است. حالا اگر یک ایرانی بخواهد یک کامیون از چین وارد کند و انتظار زیادی برای کیفیت نداشته باشد و بیشتر تجهیزات سفارشی مناسب همچون ABS و… را نیز حذف کند (که ماشین ارزانتر شود) نتیجه آن میشود که شد. در چین کیفیت نیز یک «آپشن» یعنی سفارشی است. اگر میخواهید کیفیت بالا از یک شرکت بینامونشان و بدون برند جهانی دریافت کنید باید مشخصاً خواسته خود را بگویید و بر اساس آن قیمت بگیرید. در چین ضربالمثل «هرچه پول بدهی آش میخوری»، بیشتر از سایر نقاط دنیا صادق است. وقتی بهجای وارانتی (گارانتی) تقاضای یک درصد تخفیف در قیمت کنید یعنی خیال سازنده را از بابت کیفیت راحت کردهاید و او دیگر هیچ مسئولیتی ندارد ولی اگر مثلاً سازنده ماشین را مجبور کنید که برای چند سال یا چند صد هزار کیلومتر پول تمام تعمیرات را بدهد، آن زمان مجبور است کیفیت بهتری را به شما عرضه کند و قطعاً کیفیت محصول خود را بالاتر خواهد برد و از آنجا که ما ایرانیها فقط به سودهای کوتاهمدت علاقهمند هستیم، در مذاکرات سعی میکنیم که پایینترین قیمت ممکن را گرفته و دیگر فکر عواقب آن را نمیکنیم که نتیجه آن میشود که تا به حال شده! مخلوط مشتری ایرانی و تولیدکننده چینی بسیار خطرناک است؛ زیرا ایرانی میخواهد پول کم بدهد و چینی نیز برندی ندارد که با کیفیت بد آن را به خطر بیاندازد.
هر وقت یک شرکت ایرانی تصمیم گرفت به سود درازمدت فکر کند و از شرکت طرف معامله در چین کیفیت خواست و پول آن را نیز پرداخت کرد، خواهید دید که چینیها چقدر مردم توانمندی هستند و کاملاً قابلیت تولید جنس با کیفیت را نیز دارند.
اگر در ایالاتمتحده اعلام کنید جنس چینی مرغوبیت ندارد، با تعجب همگان روبهرو خواهید شد زیرا اصلاً درباره جنس چینی، چنین فکری نمیکنند.
منبع:
مجله ماشین، شماره ۳۴۳، سال ۳۲، صفحه شصت، نوشته مهندس فرهاد کاشانی
sunmartin
۱۵ خرداد ۱۳۹۵والا من که تا بحال جنس بدرد بخوری از چین ندیدم متاسفانه با صحبت های آقای کاشانی که سالها پیش منتشر شد هم موافق نیستم بنده با صنایع پوشاک آشنایی دارم تمام برندهای اروپایی ساخته شده در چین تحت نظر شرکت اصلی از جنس اصلی همان شرکت فاصله بسیار دارند اگر به آلمان و یا همین ترکیه سفر کنید دوگروه کالا وجود داره اولی برند اصلی و دومی تحت لایسنس چین که قبمت های متفاوتی دارند جالب اینجاست که اکثر مردم برند اصلی را در پوشاک بخصوص تهیه میکنند این موضوع در مورد گوشی موبایل که بنده سالها تعمیرکار آن بودم هم صدق میکنه گوشی های ویتنامی سامسونگ و کره ای بمراتب کیفیت ساخت و حتی دوام بیشتری نسبت به همان برند از چین دارند اینو از یاد نبرید که سیاست ساخت و تولید این کشور ملیاردی مبتنی بر کیفیت نیست بلکه کمیت و فروش بیشتر بنده به هیچ یک از خودروهای چینی اعتماد ندارم چون تجربه داشتن خودروی چینی از نوع به اصطلاح مرغوب این خودرو را هم داشتم در نهایت چین =کیفیت پایین
iq7
۱۵ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز درباره گوشی موبایل که گویا تعمیر کار بودید!!!! کیفیت ساخت سونی ژاپن با سونی چین ، نوکیا مجارستان با نوکیای چین ، سامسونگ تایوان با سامسونگ چین کوچکترین کوچکترین تغیر و تفاوتی نداره ….
دومین بحث این دوستمون کلی داستان گفت تا به شما بفهمونه تو چین کالا ها از نظر کیفیت دسته بندی میشن همونطور که ای فون چینی هست و بهترین کیفیت گوشی موبایل تو دنیا رو داره جی ال ایکس هم چینی و بدترین کیفیت رو داره حالا شما تر و خشک رو چطور میسوزنی برام عجیبه!!!
سوم ماشین چینی تون چی بوده؟ چون تمام ماشین هامون چینی هستن برام جالبه از کدومشون رضایت نداشتی؟ خانواده سمند؟ پژو ؟ رانا ؟چری؟ام وی ام؟
احمد باقری
۱۵ خرداد ۱۳۹۵بله، حق با شماست، در چین، کالاها، دسته بندی و کیفیت متفاوتی دارن، اما اینکه بگیم مثلا گوشی موبایل یا لپتاپ تولید شده توسط یک کمپانی آمریکایی با همون موبایل یا لپتاپ تولید شده تحت لیسانس همون کمپانی آمریکایی در کشوری مثل چین، اصلا با هم فرق ندارند هم درست نیست، اگه یادتون باشه برند Dell، تا چند سال پیش، یکی از بهترین برندهای آمریکایی تولید کننده لپتاپ بود، اما از زمانی که محصولات این شرکت در کشورهایی مثل تایلند و مالزی تولید شدند، اون کیفیت سابق رو نداشتن(اگر قبول ندارید، میتونید تحقیق بیشتری انجام بدید) و لپتاپ بسیاری از افراد، بعد از دو سه سال از کار افتاد، امروزه می بینید که lenovo و asus خودشون رو بالا کشیدن، البته میگم حق با شماست، وقتی یه کالایی تحت لیسانس یک کمپانی در هر کشور دیگه ای تولید بشه، باید با نظارت دقیق و بررسی و تحلیل مداوم توسط کمپانی اصلی، همون کیفیت حفظ بشه، اما بعضی وقت ها چنین اتفاقی نمیفته و اون نظارتی که باید و شاید در عمل انجام نمیشه، به همین خاطر نمیشه در این زمینه مطلق صحبت کرد. هر جوری هم که باشه، تولید توسط کمپانی اصلی فرقهایی داره، چون همه کارمندانش از همون اول آشنایی کامل دارن و با فوت و فن کار آشنا هستند و نظارت هم دقیق هست، چون مقر اصلی کمپانی هست. به هر حال، باید طبق نظر شما چنین نظارتی اعمال بشه که متاسفانه همیشه اینجوری نیست.
سامان اذری
۱۶ خرداد ۱۳۹۵شما اگه نوکیا هایی که ساخت فلاند بودند رو با نمونه های ساخت مجارستان مقایسه میکردید متوجه میشدید که نمونه فلاندی کیفیت بیشتری داره ِِ
تو گوشی های نوکیا (خدا بیامرز)
با وارد کردن ستاره مربع صفر شش مربع شماره سریال گوشی رو میاره که اگه رقم هفتم و هشتم صفر باشه یعنی این گوشی ساخت کمپانی مادر و کیفیتش فوق العاده هستش گوشی داداش بزرگم 7610 اصل فلاند فکنم 11 یا 12 سال پیش خریده الانم کار میکنه
حتی کسانی که میخوان ایفون بخرند همیشه دنبال LLA میگردند شنیدم کیفیتش از بقیه بیشتره
ASTON MARTIN
۱۶ خرداد ۱۳۹۵والا ما که دیگه نمیدونیم چیو باور کنیم..
ولی من بیشتر با حرفای سان مارتین موافقم و نمیدونم اون همه منفی برا چیه
منم تجربه ی خرید برندای معتبره مید این چین رو دارم و واقعا از جهت کیفیت چیزی نبود که در حد اون برند باشه و حرفای نگارنده ی متن بالا رو تایید نمیکرد
از لاجیتک گرفته تا سونی و…
فرهاد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵من از المان کتانی ادیداس خریدم یکیش چینی یکی ویتنام، از دیزنی لند عروسک خریدم چینی بود، ار زارا و ماسیمودتی لباس خریدم بنگلادش و ویتنام بودن، اتفاقا بر خلاف صحبت شما در اروپا کسی به ساخت توجه نمی کنه، بیشتر موید کیفیت برند سازنده هست.چون می دونن اگه روش خورده هوگو باس یعنی کیفیت هوگو باسه خالا اصلا تو ارمنستان تولید بشه.
داج توماهاک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵کالاهای چینی درجه یک و دو سه داره که درجه سه در ایران موجود
سام
۱۵ خرداد ۱۳۹۵با سلام
بنده این مقاله را تدوین کردم،ولی متأسفانه گویا اسم بنده را از یاد رفته است!
داج توماهاک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵مگه میشه؟؟؟؟؟؟؟
فقط انگلستان
۱۵ خرداد ۱۳۹۵اره همینطوره بهنام عزیز و طرفدار همه کشورها امیدوارم پولدارشی و یه کلکسیون از ماشین های همه کشور ها تشکیل بدی یه ماشین انگلیسیم به یاد من توش بذاری حالا چرا اسمتو عوض کردی همون بهنام طیبی بنظرم بهتر بود
داج توماهاک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵خیلی بلایی تو.
کدوم ماشین دوس داری من به یادت بزارم کلکسیون خودم
فقط انگلستان
۱۵ خرداد ۱۳۹۵یه استون مارتین ونکوئیش باشه خوبه
masoud v12
۱۵ خرداد ۱۳۹۵با عرض سلام به همه دوستان و خسته نباشید به آقای فرهاد کاشانی بنده حدودا 15 سالی هست که مقالات و آزمایشهای گوناگون خودرویی آقای فرهاد کاشانی رو از مجله ماشین میخونم و خاطرات زیادی از این مقالات دارم ایشان برای مجله ماشین مقاله مینویسند و مقالاتشان بدلیل جذابیت همیشه در صفحات اولیه مجله ماشین چاپ میشه آقای کاشانی یکبار نوشته بود که با بنتلی کنتینانتال دوستم در خارج از شهر در حال رانندگی بودیم که در وسط راه به یکباره سر و کله یک پورشه 911 پیدا شد و خواست با ما کل کل کنه ولی خیلی زود متوجه شد که داره فقط وقت خودشو رو تلف میکنه! یا یک بار میگفت دوستی داشتم در آلمان که روزی مرا به کشورش دعوت کرده بود البته برا دیدن ماشین جدیدش که یک آستون مارتین ونکوئیش بود دوستم برای نشان دادن سرعت فوق العاده ماشین به یکی از اتوبانهای سرعت آزاد آلمان رفت و در آنجا چند دقیقه بعدش در حالی که دویست کیلومتر در ساعت سرعت داشتیم در نهایت ناباوری دیدیم که یک شاسی بلند از پشت برا ما چراغ میزنه دوستم با وارد کردن فشار زیاد به پدال گاز و رساندن سرعت به 250 کیلومتر در ساعت سعی در جا گذاشتن این خودروی شاسی بلند بود ولی باز هم در نهایت ناباوری این شاسی بلند از پشت سپر به سپر چسبیده و بازم چراغ سبقت میزد که در نهایت راه رو براش باز کردیم که ببینیم این شاسی بلند چیست که متوجه شدیم یک پورشه کاین توربو اس است! آقای کاشانی در آمریکا دوستی داره به نام حمید که ایشان مدیر عامل و صاحب چند شرکت بزرگ با سرمایه میلیارد دلاریست! که عاشق اتومبیل فراریست و لیستی از تمامی مدلهای فراری رو در پارکینگ شخصی خود دارد و اکثر مدلهای جدید این شرکت رو توسط آقای کاشانی مورد آزمایش قرار داده و آقای کاشانی نوشته بود که معمولا حمید فشار کاریش رو آخر هفته ها با گاز دادن به فراری داخل پیست کاهش میده! آقای کاشانی میگه خداوند متعال به هر کسی موهبتی عنایت داشته که سهم اینجانب از این موهبت داشتن دوستانی خوب و موفق از سرتاسر دنیا بوده است. در ضمن ناگفته نماند که آقای کاشانی الان نزدیک 30 سال است که در آمریکا همراه خانواده زندگی میکنه و هر از چند گاهی به ایران میاید با آرزوی موفقیت به تمامی نویسندگان مجله ماشین بخصوص آقایان کاشانی – برزو سپاسی – انصاری- ممقانی و مدیر مجله آقای سیدفخرالدین شبیری.
کیان
۱۵ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز من که این آقای کاشانی نام و نمیشناسم
ولی با فرض اینکه همه صحبتهای شما نقل مقالات کاشانی بوده باشه ، منظورتون این هست که ایشون اطلاعاتشون بی پایه بوده و …
من اینو برداشت کردم ، منظورتون همین بود ؟
ولی خودم اینکه جنس ژاپنی رو بنجل میدونستن و تو مجلات قدیمی دیدم
ASTON MARTIN
۱۶ خرداد ۱۳۹۵masoud v12
1- با توجه به شناختی که از رانندگان آلمانی دارم احتمال اینکه تو سرعت 250 کیلومتر در ساعت بیان (((سپر به سپر))) خودروی جلوییشون کنن و با عجله (((چراغ بدن))) برابره با احتماله مسلمان شدن ناتانیاهوعه !!! :| اینجای متن اصلا قابل باور نبود…
2- کلا خاطرات این داداشمون مث خاطرات جناب خانه ها D: دور دور با کانتیننتالو.. 250 تا با یه ونکوئیش وسط آلمانو … خدا بدور :)
iq7
۱۵ خرداد ۱۳۹۵من به شخصه منتظر اون دوستمون علی هستم که بیاد بگه وارد شدن جنس های درجه سوم چینی بدون شک حقه و نیرنگ و خاله زنک بازی انگلیسی هاست :)
داج توماهاک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵شما هم دنیال جر و بحثی ها.
بابک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵چن وقتیه ترجمه ی یه روز خوب تو زندگیم شده این که عصر بیام پدال رو باز کنم و ببینم دوتا مقاله ی خوب حسابی داره و بشینم با شور و شوق خاصی بخونمشون
ممنون آقای کاویانی
ممنون آقای کاشانی
در ضمن دوستان رو به خوندن کتاب های مهندس کاشانی دعوت میکنم
مخصوصا کودک 60 ساله که روند زندگیشون هست
سام
۱۵ خرداد ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم بابک عزیز،لطف داری شما
مانی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵این مقاله در مورد کالای چینی صدق میکنه اما در مورد خودرو نه.شما نمیتونی بری از یه خودرو ساز چینی محصول باکیفیت در حد ژاپنی یا اروپایی تحویل بگیری چون دانش و تکنولوژیش رو ندارن.گذاشتن این مقاله تو سایت خودرو عجیب بود!چون همه میدونن قضیه خودروسازی با بقیه صنعت تو چین متفاوت هستش.
Hamid
۱۵ خرداد ۱۳۹۵شما تا حالا دیدید که محصولات آلمانی یا آمریکایی در انواع بی کیفیت متوسط و با کیفت تولید و عرضه بشه؟ همین واقعیت در تولیدات چین و یا کپی برداری بدون رضایت سازنده و …. نشون میده چینی ها مثل روس ها متقلب هستند. متاسفانه در سال های گذشته تقدیم بازار مصرف ایران بصورت انحصاری به چین برای آن ها موهبتی بوده تا بتوانند با استفاده از همین روش ها پیشرفت کنند. به اصطلاح با سر کچل ایرانی ها اوستا بشن.
كوروش
۱۵ خرداد ۱۳۹۵روس ها !!!!!!!!!!!!!!؟
حميد
۱۵ خرداد ۱۳۹۵اگه شما که نویسنده هستی سری به دیار چشم بادامیها زده بودی میدیدی چقدر فاصله بین سه کشور چین کره و ژاپن هست
چینی ها یکجورایی متقلب هستند
و سرت رو اون طرف کنی کلاه سرت رفته
به هر حال همه جای دنیا خیلی از اجناس چینی رو بی کیفیت میدانند
من خودم چن تا کلیپ امریکایى در مورد خودروهای بدرد نخور چینی دیدم
سام
۱۶ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز،اگر متن را با دقت می خواندید این نکته را درمی یافتید که نویسنده اصلی این متن،شخص مهندس فرهاد کاشانی است.ایشان کسی است که سابقه بیش از بیست سال مدیریت در «سیلیکان ولی کالیفرنیا»،یعنی مرکز تکنولوژی کامپیوتری دنیا را داراست و بنا به گفته خودش به بیش از صد کشور دنیا از جمله چین سفر نموده است،پس همین طور بی پایه و روی هوا حرف نمی زند بلکه تمام این سخنان حاصل تجربیات چند دهه ای او در عرصه صنعت است.
خسته شده
۱۶ خرداد ۱۳۹۵چینی اگر کره ماهم بره بازم بی کیفیته هرکی میگه نمیدونم اونجا اینطوریه اینجا اینطوریه داره حرف ارزون میزنه و شک نکنید منافعی داره چینی چه در اروپا چه در آسیا چه در آمریکا یه کالای بی کیفیته حالا اگر مثلا اپل اونجا تولید میشه نخست اینکه کاملا محرمانست سیستمهاش و کارکنانش بعد اینکه کاملا به غیر از کارگراشون همه چیزشون آمریکائیه ومهندسینه آمریکایی و ماله خود شرکت اونجا هستن همه برندها هم همینطورین پس فرقی نداره با آمریکا نه اینکه یه کالایی و رنگ پرچم فلان کشور اروپایی بزنی بعد بیاری بگی به دروغ تحت نمیدونم لیسانسه فرانسه و آلمان و آمریکاست بعد جنس و که میبینی میگی بنجل ایرانی سگش شرف داره بهش داره داد میزنه چینیه این چیزها در بازار ایران تقریبا 100 درصد داره اتفاق میفته جالبه رویه بعضی هاش زده مدین چین بعضی ها اصلا چیزی ننوشته(جالبیش اینکه همون جنس و با همون مارکه) ولی رویه همشون پرچم کشورهای دیگه و داره یه مساله دیگه ای هم که هست اینکه ایرانی ها قدرت خرید پائینی دارن نمیتونن جنس حتی درجه دو و بخرن(مثلا جنسه ترک اون مارک و که واقعا با کیفیته و واقعا تحت لیسانه واقعیه کشورهای اروپایی و آمریکاست ) و مجبورن تن به چینی بدن
سعید
۱۶ خرداد ۱۳۹۵متاسفانه اجناس چینی که در این چند سال وارد کشور شده و میشود تماما حاصل تفکر بازرگانان امروزه ما و عدم کنترل ادارات مسول دولتی است . یادم می آید وقتی بچه بودم اجناس و کالاهای چینی محدودی درکشور بود . مثلا کارگران از کفش جوتی ( نامی که برای آن گذاشته بودند ) چینی که کتانی بود و خیلی بادوام بود استفاده می کردند یا زیر پیراهنی مردانه نخی معمولا مارک سه گاو بود که آنهم چینی بود . آچار رینگی مارک swallow که چینی بود کیفیت خوبی داشت و بادوام بود یا جعبه قلاویز و حدیده …
آنزمان وقتی جنسی از چین یا کشوری دیگر وارد می شد بر اساس منافع متقابل بود یعنی هم مصرف کننده متنفع شود و هم بازرگان ولی امروزه متاسفانه این روند یکسویه شده و این موضوع کاملا بر جامعه اثر منفی خود را گذاشته است . در مورد خودرو هم به جرات می توانم بگویم اگر شرکت های خودروساز به توانایی کشور اعتماد کنند و بجای کاسه گدایی جهت مونتاژ و یا از ترس از دست دادن بازار انحصاری خود , بر روی پتانسیل های بالقوه کشور متمرکز شوند و اگر قراردادی هم بسته میشود با شرکت های معتبر جهت انتقال تکنولوژی روز صنعت خودروسازی ،آینده ای درخشان خواهند داشت . یادمان نرود که همین پیکان را که با مونتاژ شروع کردیم و حتی حرکت شیشه پاک کن آن برعکس بود را در سالهای 56 و 57 حدود شصت درصد قطعات در ایران تولید میشد …
مهران
۱۶ خرداد ۱۳۹۵من با حرف های اقای کاشانی تا حدودی موافق هستم با توجه به تجربه ای از تعدادی از محصولات چینی که بنام خود چین بوده مثلا میدن چین نوشته روش تا حدودی رضایت من را جلب کرده ولی در مورد خودرو هنوز تجربه نکردم تازه یکی از محصولات چینی که ایران خودرو قرار است مونتاژ بکنه بنام h30 ثبت کردم امیدوارم و خوشبین که خوب از اب دربیاید
حسین
۱۷ خرداد ۱۳۹۵باسلام، جنس چینی هر چی باشه کیفیتش هم در حد خودشه،کیفیت جنس چینی کره ای نمیشه ، وکره ای ژاپنی نمیشه و الا آخر. کیفیت یک شبه دست نمیاد. حرفه ایها میدونند چی میگم.
حسین
۱۷ خرداد ۱۳۹۵به قول ظریفی ، که گفت انسان بی کیفیت ، محصول بی کیفیت . شما هیچ گاه جنس آلمانی یا ژاپنی بی کیفیت نخواهید دید، و جنس چینی باکیفیت .
رضا شجاعی
۱۸ خرداد ۱۳۹۵بحث خودروهای چینی هست.همان طور که گفته شد خودروهای چینی هم خوب و با کیفیت داره هم بد و بی کیفیت که هر دو مدل آن تو کشورمون هست و اینکه خودرو چینی با کیفیت موجود در ایران قیمتش نصف قیمت خودرو هم تراز کره ای هست.کیفیت مواد به کار رفته پایین تر اما اگه طولانی مدت داشته باشی متوجه میشی آنچنان که ازش بد میگت نیست با توجه به پولی که میدی واست کار میکنع.مثلا اولین خودرو شاسیربلند چینی ایکس 33 با توجه به تکنولوژی روز خود بد نبوده و زیاد هست ایکس 33 هایی که هنوز تعمیرگاه نرفته و شبیه ژاپنی ها عمل کردن کم مصرف.اما نمیشود با خودروی ژاپنی و کره ای مقایسه کرد.اگر به یک تولید کننده چینی سفارش یه اتومبیل در حد خودرو ژاپنی یا کره ای بدی و بهای آن رادمشابه خودرو ژاپنی یا کره ای بپردازی متوجه میشی چین میتونه بهتر از این هم تولید کنه.پس در حد بهایی که میدین کیفیت و کمیت داره نه بیشتر نه کمتر.چین و کره کپی میکنند اما ژاپن نه.کپی کردن کار بدی نیست.بعضی وقت ها با اصل تفاوتی نداره
امین مرادی ابهری
۲۸ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز موتور x33 را میتسوبیشی ژاپن تولید میکند بنده در سال 91 صفر این خودرو رو گرفتم و 2سال زیر پام بود و جزلوازم مصرفی خرجی نکردم موقع فروش هم سالم سالم بود و نزدیک به 150/000 کیلومتر در دوسال من باهاش رانندگی در همه نوع شرایط سخت ازش کارکشیدم وقتی اطلاعی ندارید به دیگران اطلاعات نادرست ندید لطفا.
تمام اجناس و کالاها ساخت هرجا که باشن امکان پیداکردن نقص وایراد ودارن فقط هرچه بیش بپردازی قطعا بازدهی بالاتری در آن وسیله خواهی برد چون کالای باکیفیت برای ساخت نسبت به کالاهای مشابه از مواد اولیه و دقت و حساسیت زمان وهزینه بیش تری صرف گردیده .نباید از وسیله ارزان امکان بازدهی بالا را داشت اما ناممکن هم نیست تعداد زیادی هم از همین قطعات بنا به نحوه نگهداری و شرایط کلی دیگر گاهی از نمونه های گران و با کیفیت بیشترین بازدهی و استفاده را دارند
امین مرادی ابهری
۲۸ خرداد ۱۳۹۵واقعا با دیدن و خواندن گذری بعضی از دیدگاههای دوستان ناراحت شدم واقعا نوع درک و فهم وبینش عده ای واقعا جا خوردم دوستان از نگارش و نحوه بیان و نتیجه گیری مقاله بالا به راحتی میشد فهمید که نویسنده انسان دنیا دیده و فردی باسواد و امروزی و… است .عزیزان شما طرز فکر اشتباهی دارید اگر کمی فکرکنید میفهمید که مقاله آقای کاشانی کاملا صحیح و واقع گرایانه است دوستان ما ایرانی ها خواستار جنس بی کیفیت هستیم و تاجرهای ایرانی هم با شناختی که از مردم دارن سفارش کار های بی کیفیت در رده قیمتی مشخصی رو به تولید کننده چینی میدن که مبلغ تعیین شده باعث استفاده از قطعات بی کیفیت در محصول است چون تاجر ایرانی سقف معینی تعیین کرده در اصل ما ایرانی ها خواستار جنس بی کیفیت هستیم تولیدکننده فقط داره کاری که ازش خواسته شده رو تولید میکنه که ازش خواسته شده بله دوستان چین توانایی تولید کالا با کیفیت بسیاربالا را داشته ودارد شما باید کمی منطقی فکرکنید درک این مسئله چیزسختی نیست شما فکر میکنید کالایی که برروی آن ساخت ژاپن زده شده است کار ژاپن است نخیر بنده با چشمان خودم در کارخانه ای مشاهده کردم که بر روی کالای ساخت ایران چنین درج میشد made in korea چه بسا که خیلی از کالاهای به گفته شما جعل و شبیه سازی کالا بی کیفیت تقلبی مانند نمونه اصلی در ایران انجام نمی شود.از آقای کاشانی هم نهایت تشکر را دارم که از وقت شان می گذرند تا تجربیات و دانسته هایشان رادر اختیار ما بگذارند .
شاهد
۲۹ خرداد ۱۳۹۵با سلام آقا من که پول همون چینیشو هم ندارم بخوام درمورد خودرو نظر بدم من یک کارمندم زور زدم یه پراید خریدم. ولی یادمه در گذشته یه سونی اریکسون تی 700 داشتم که زده بود ساخت چین به لحاظ کیفیت خیلی خوب بود ولی شاید به لحاظ دوام (خوب بود) اما نه خیلی .
ali
۱۲ تیر ۱۳۹۵سلام،
درسته که یک سری کالاهای برند مثل اپل و خیلی از خودروها مثل تویوتا در چین خط تولید دارن اما این بدین معنا نیست که چین در طراحی صنعتی و فنیش هم دخیله. کارگر ارزان باعث شده که این شرکتها خط مونتاژ خودرا در چین راه اندازی کنن….همانطور که در ایران هم یک سری شرکتهای خودروسازی خط مونتاژ داشتند و دارند (شرکت بنزتولید کامیون) اما ما و همچنین چین فقط در حد بستن پیچ و مهره کار آمدیم…و نه بیشتر.
لطفا یک کالای تولید چین که توسط مهندسین چینی طراحی و تولید شده رو بگین ببینیم چه کیفیت افتضاحی دارن.
رضا
۹ بهمن ۱۳۹۸اگر دولت نظارت نماید می تواند جلوی خرید و فروش کالاهای بی کیفیت را بگیرد و می تواند از چین بخواهد تا با استاندارد ملی ایران کالا تولید نماید اما متاسفانه سهل انگاری کرده است و فقط بهانه جویی می کند و جلوی قاچاق کالا را انگونه که شایسته است نمی گیرد .
Kaka
۲۶ آبان ۱۴۰۳متاسفانه هیچ چیز در دنیا دیگر مال هیچ کشوری نیست جز چین
وچینی هم یعنی آشغال