خودروهای چینی

صرفه‌جویی ارزی با داخلی‌سازی خودروهای چینی

دنیای اقتصاد: در شرایطی داخلی‌سازی قطعات وارداتی، در دستور کار خودروسازان قرار گرفته که واردات قطعات خودروهای چینی، ارز قابل‌توجهی از کشور خارج می‌کند. آنچه مشخص است دولت در داخلی‌سازی قطعات خودرو که در بسته حمایتی خود تاکید فراوانی بر آن دارد دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ هدف اول تامین قطعات وارداتی برای تداوم تولید و هدف دوم کاهش ارزبری از این ناحیه است.


طبق محاسباتی که وزارت صنعت انجام داده، زنجیره خودروسازی کشور به بیش از دو میلیارد دلار ارز احتیاج دارد، با این حال می‌تواند ۱.۴ میلیارد دلار آن را به‌واسطه جایگزینی واردات از مسیر داخلی‌سازی، صرفه‌جویی کند. در واقع وزارت صنعت عقیده دارد که اگر خودروسازان و قطعه‌سازان به سمت تولید داخل بروند، می‌توانند ارزبری قطعات را به شدت کاهش دهند، بر همین اساس دو شرکت ایران خودرو و سایپا سال گذشته با حمایت وزارت صنعت فراخوانی در راستای بهره‌گیری از توان علمی و دانش فنی برای بومی‌سازی قطعات خودرو انجام دادند و اقدام به دعوت از شرکت‌های دانش بنیان و قطعه‌سازان توانمند در این زمینه کردند. هر چند برخی قطعه‌سازان اعلام کردند که دستیابی به هدف مذکور خارج از توان این شرکت‌ها نیست با این حال به گفته برخی فعالان صنعت خودرو در شرایط کنونی نقدینگی لازم برای انجام این ماموریت فراهم نیست؛ اما همان‌طور که گفته شد وزارت صنعت با هدف تداوم تولید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو داخلی‌سازی را به شدت دنبال می‌کند حال این سوال مطرح است که وزارت صنعت چه برنامه‌ای را برای کاهش ارزبری محصولات مونتاژی به‌خصوص در مورد خودروهای چینی دنبال می‌کند؟
داخلی‌سازی محصولات چینی همیشه به‌عنوان چالشی در صنعت خودروی کشورمان مطرح بوده است؛ به‌طوری‌که تولید‌کنندگان این محصولات بیشتر ترجیح دادند که قطعات خودروهای تولیدی خود را وارد کنند تا از توان قطعه‌سازان داخلی بهره ببرند. با این حال وزارت صنعت پس از برجام و قرار دادن شروطی برای تولید و مونتاژ خودرو محصولات خارجی در کشور، تولید‌کنندگان چینی را برای داخلی‌سازی و استفاده از قطعات داخلی تحت فشار قرار داد؛ به‌طوری‌که این شرکت‌ها اعلام کردند داخلی‌سازی ۲۰ درصدی را در برنامه تولید خود دارند. به اذعان برخی از دست‌اندرکاران تولید محصولات چینی در ایران، سفارش قطعات از ایران برای آنها هزینه بر است و آنها ترجیح می‌دهند که از قطعات وارداتی بهره ببرند. از سوی دیگر قطعه‌سازان هم به‌دلیل تیراژ اندک این خودروها چندان تمایلی به همکاری با این شرکت‌ها از خود نشان ندادند. با تمام این تفاسیر اما ظاهرا در شرایط تحریم نیز شرکت‌های چینی همچنان به داخلی‌سازی ۲۰ درصدی پایبند هستند.

هایما S7
هر چند تولید این خودروها افت قابل‌توجهی را از سال گذشته به خود دیده و چشم‌انداز روشنی نیز برای تداوم تولید ارائه محصولات چینی در کشور تصور نمی‌شود با این حال وزارت صمت بر الزام داخلی‌سازی ۲۰ درصدی خودروهای تولیدی در ایران تاکید دارد؛ به‌طوری‌که روز گذشته فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به الزام خودروسازان چینی مبنی‌بر افزایش سطح داخلی‌سازی خودروهای تولیدی در ایران تاکید کرده که داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در ایران از جمله چینی‌ها، حداقل باید ۲۰ درصد باشد.


فرشاد مقیمی با بیان اینکه داخلی‌سازی خودروهای چینی متوقف نشده است، گفت: تمام خودروهای خارجی که در ایران وارد و تولید می‌شوند، باید داخلی‌سازی حداقل ۲۰ درصدی را انجام دهند؛ بنابراین این سیاست در مورد هیچ خودروسازی از جمله چینی‌ها، متوقف نشده و البته این درصد، یک نقطه شروع است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که در دوره مدیریت قبلی معاونت صنایع وزارت صمت، میزان داخلی‌سازی برای خودروهای چینی در سال ۹۷ معادل ۴۰ درصد اعلام شده بود و اکنون داخلی‌سازی ۲۰ درصدی برای خودروسازان چینی بسیار پایین است، گفت: وقتی خودرویی می‌خواهد داخلی‌سازی شود، باید قطعه‌سازان هم ظرفیت آن را ایجاد کنند؛ اما این داخلی‌سازی از ۲۰ درصد شروع شده و بسته به نوع خودرو ممکن است افزایش یافته و ارتقای آن، در مدت زمان متفاوتی صورت گیرد و در برخی موارد هم، زمان کوتاه یا بلند شود. وی همچنین تصریح کرده که ممکن است در بازه زمانی شش ماهه، داخلی‌سازی به درصد بالاتری برسد و ممکن است در جاهای دیگری هم ظرفیت پایین‌تر باشد و این کار با کندی بیشتری پیگیری شود.


مقیمی ادامه داده که افزایش داخلی‌سازی باید در یک بازه زمانی صورت گیرد، به این معنا که خودرویی که امروز وارد کشور ارائه می‌شود، باید از ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع کند؛ اما برخی از خودروهایی که در گذشته وارد کشور شده بودند، درصد بالایی از بومی‌سازی را ندارند. وی در پاسخ به این سوال که اکنون سقف داخلی‌سازی خودروهای چینی چند درصد است، گفت: در این رابطه باید با آمار و ارقام سخن گفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Mad.z.Max

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1863 ديدگاه)

    منم یادمه پارسال میگفتن چینیای داخلی 40% ساخت داخلن.
    حالا این 20% ینی چی؟ ینی 40% الکی بود؟ ما عُرضه ساخت 20% لوازم ماشین چینیا مثل پلاستیکای رو داشبورد و رودریا رو نداریم؟ قمقمه آب رادیاتور و دستگیره های در و فریم و روکش صندلیا رو هم نمیتونیم بزنیم؟ دسته دنده، غربیلک فرمون، فریم کیلومتر شمار.. والا همینا که من گفتم میشه 20% و مطمئنم تولیدشون با چنتا دستگاه سی ان سی و تزریق پلاستیک انجام پذیره. پس باید دید دلیل اصلی چیه که این اتفاق نمیوفته. (هممونم میدونیم دلیل چیه)

    1. مزدا

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      ۴۰ ساله دارن داخلی سازی میکنن فعلا به هیچ جای نرسیدن!! با یه تحریم کلا بازار از این رو به اون رو میشه.
      فرض کنیم خودروها کلا داخلی سازی نیست! قند و شکر و پیاز و خیار…داخلی هستند پس اینا چرا هر روز افزایش قیمت پیدا میکنه!!؟

      1. محمد

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        داخلی سازی چی؟؟ به اسم مونتاژ حتی بعضی خودروها رو بصورت آماده وارد کردند
        اصلا فلسفه مونتاژ یعنی داخلی سازی و انتقال تکنولوژی وگرنه آماده وارد میکنن
        ما حتی از خود چین هم الگوی مشارکت با خودروسازای دیگه رو درست یاد نگرفتیم

  2. F22RAPTOR

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    چه فایده که…

  3. مرتضی مقدم

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (178 ديدگاه)

    20 درصد ب جای خودش.چرا از این فلاکت نمیخان بیان بیرون جای سواله.ساخت صفر تا صد ی خودرو سخت تر از ناو جنگی و توربین گازی و زیر دریایی و موشک قاره پیما ک نیست.از لحاظ فنی هم تکنولوژی آلیاژ سازی و موادش رو در بالاترین سطوح داریم هم دانش طراحی مهندسی و هم طراحی صنعتی.ی برنامه شبکه 4 نشون میداد از ایرانی هایی که داخل ایران خودرو های اسپرت و موتور سیکلت های مسابقه ای ساخته بودن.باور کردنی نبود اما ساخته بودن و براشون مشتری هم پیدا شده بود.هنوز مسوولین صنعت کشور توی تفکر قجری غرقن که ی آفتابه هم نمیخان بسازن چون فعل نتونستن با خونشون آمیخته شده.

  4. Genius

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    یعنی بعد از 50 سال هنوز یک ماشین واقعا داخلی در سطح ام.وی.ام 315 و لیفان 620 و جک اس 5 هم نمی تونید بزنید و باید برید التماس از چینی ها برای انتقال تکنولوژی این ابوطیاره ها؟!!!؟,واقعا گلی گوشه جمالتون بالاخص فارغ التحصیل های صنعتی آریامهر و علم و صنعت و پلی تکنیک که خدا رو هم بنده نیستن و ادعای نخبگیشون میشه:=)

  5. amin

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    ببخشید ولی 20 درصد هم سهم مونتاژ رنگ و لاستیک است

  6. مسعود

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توپی های چرخ عقب سمندم بع از ۲۰۰۰۰ کارکرد خراب شده. بردم نمایندگی یه ماهه نیومده تعویض کنن.
    میگن نمیتونن تولید کنن پیدا نمیشه. اونوقت موتور و گیربکس هلیکوپتر میسازن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا