یکی از شیوههای کسب تکنولوژی که بیشتر همه توسط چینیها به کار میرود، خرید برندهای ورشکسته خودروسازی در گوشه و کنار عالم است. گرچه این برندها، به دلیل برخی بد به یاریهای اقتصادی نتوانستهاند آنچنان که بایدوشاید در عرصه رقابتهای جهانی موفق ظاهر شوند، ولی در عوض، ازلحاظ تکنیکی و فنی بسیار مدرن و پیشرو هستند. در اینجاست که پشتوانه مالی عظیم چینیها به کمک و یاری این مجموعهها میآید و حیاتی دوباره برایشان به ارمغان میآورد.
با پیگیری این شیوه، هر دو طرف درگیر در ماجرا بهنوعی سود میبرند. آن برند پیشرفتهای که از کمبود منابع مالی در رنج است از خطر ورشکستگی و نابودی رهایی یافته و بهنوعی احیاء میشود و در مقابل، برند سرمایهگذار ولی فاقد تکنولوژی نیز، با خرید آن مجموعه پیشرفته عقبماندگیهای تکنیکی خود را بهتدریج و در طول زمان جبران میکند. از مثالهای خوبی که دراینباره میتوان زد، خرید بخش سواری کمپانی ولو توسط کمپانی جیلی چین است.تا پیش از انجام این معامله، شرکت جیلی به ساخت خودروهایی مبادرت میکرد که نه از طراحی مدرنی برخوردار بودند و نه از ایمنی درخوری بهره میبرند، ولی پس از این وقوع این رویداد، رفتهرفته محصولات جیلی جلوه مدرنتری به خود گرفته و در کنارش، رشد کیفی سریعی را هم تجربه نمودند. بیشک، وقوع تمامی این تغییرات از برکت وجود تکنولوژی پیشرفته ولو بود، وگرنه جیلی که از خود آورده چندانی نداشت که بهیکباره اینچنین دگرگون گردد. نکته جالب اینجاست که برخی از هموطنان خوشذوق ما معتقدند که با این معامله، ولو سوئدی هم مثل ام جی بریتانیایی “چینی” شد! درحالیکه اگر نیک بنگریم میبینیم که نهتنها ولو چینی نشد بلکه این جیلی است که لباس سوئدی پوشیده و چهره و شمایلی اروپایی به خود گرفته است!
چندی پیش در سایت «CARNEWCHINA» متن کوتاهی در مورد مدل جدید جیلی به نام GS نگاشته شد که در اینجا من برگردان متن آن را تقدیم شما عزیزان میکنم. خودروی کاملاً جدید جیلی امگرند GS، در نمایشگاه خودروی پکن در معرض دید عموم نهاده شد و فروش آن نیز بهصورت همزمان صورت پذیرفت. بهای این خودرو از عدد ۷۷,۸۰۰ یوآن استارت میخورد و به رقم ۱۰۸,۸۰۰ یوآن ختم میگردد. جیلی امگرند GS یک هاچبک – کراساوور خوشمنظر است و البته به دست هیچ شخصی، بهجز پیتر هاربی طراحی نشده است. دو نسخه متفاوت برای این خودرو وجود دارد: GS SPORT و GS. این دو نسخه از سپرهای متفاوتی در بخش جلو و عقب خود بهره میبرند و از تفاوتهای کوچکتری نیز در لبههای بیرونی جلوپنجره خود برخوردارند. در نسخه اسپرت، چراغهای جلو به رنگ تیره و کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز است. ضمن اینکه، آرم و نشانهای متعددی در جایجای بدنه آن نصب شده و در عین حال، پدالهای فلزی سوراخدار نیز در آن تعبیه شده است، این در حالی است که نسخه استاندارد تنها از پدالهای پلاستیکی بهره میبرد. بهجز این موارد، این دو نسخه عیناً مثل هم هستند و از پیشرانههای یکسانی نیز سود میبرند.
داخل کابین این خودرو، با وجود مواد لطیف و نیز صندلیهای چرمی که در آن به کار رفته، خیلی تمیز و شسته و رفته به نظر میآید. هر دو نسخه GS و نیز GS SPORT از یک فرمان کف تخت بهره میبرند. در تیپهای رده پایین، یک صفحهنمایش لمسی در میانه کنسول تعبیه شده که برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کمی کوچک به نظر میرسد، ولی در بالاترین رده تجهیزاتی نسخه اسپرت، صفحه لمسی بسیار بزرگتری نصب شده و پوشش چرم صندلیها نیز دورنگ است. طراحی تونل مرکزی بین صندلیهای جلو، خیلی سرد و خنثی به نظر میآید و دستهدنده در بخش شیبداری به سمت میانه داشبورد صعود میکند. عقربههای مدرج پشت فرمان از طرحی مرسوم و معمولی برخوردارند و در میانه آنها، یک صفحه جای دارد که با گرافیک خوب خود، باز و بسته بودن تمامی دربهای خودرو را به نمایش میگذارد.
در این خودرو، نیمرخ بدنه از طراحی قوی سود میبرد که آن نیز به سبب خط شانههای پهنی است که در آن به کار رفته است. پیرامون چرخهای این خودرو را قوسهای پلاستیکی دربر گرفتهاند که در دید بیننده، حسی همچون یک کراساوور را القاء میکنند. چرخها نیز به نظر، کمی بیشازاندازه کوچک و باریک به نظر میآیند، اگر بزرگتر بودند جلوه ظاهری بهتری را برای جیلی GS فراهم میآوردند.
روی هم رفته، خودروی کاملاً جدید جیلی یک محصول عالی است، یک کراس هاچبک و در عین حال، یک شاسیبلند کوچک است. قیمت آن نیز خوب بوده و پیشرانه ۱.۳ لیتری آن هم نسخهای بسیار خوب و مناسب است. حال موقع آن فرارسیده تا جیلی پیشرانه ۱.۸ لیتری قدیمی را رها نموده و به سایز چرخها نیز تناسب دهد!
نوشته: سام کاویانی
بهنام طیبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵شبیه کره ای ها
"Amir"
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵منو به شدت یاد MG GS انداخت ، مخصوصا کابین و طراحی عقبش
سعید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سه رخ عقبش منو سریع یاد اسپورتیج 2017 انداخت
نه؟
بهنام طیبی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵والا سعیدجان منم همین میگم همه منفی میدن.خداییش طراحی این خودرو شبیه کره ای ها
سعید
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اینا فک کنم سه رخ عقب نمیدونن یعنی کجا
خخخخ
دانیال
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵نه
حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵درسته ولوو چینی نشده اما امجی به نظر شده! الان ام جی های تولید کجاس، قطعاتش کجایی هس، چینی ها تواش رفتند یا نه?
بهنام طیبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اینجا چین اونجا چین همه جا چین
علي
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سن چین و دیگر چین . ولوو هم چین
نوید جهرمی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ام جی هنوزم انگلیسیه. رووی چینیه که مارک ام جی روش میخوره.
Zonda R
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵@.F
با تشکر از سام عزیز
نسل جدید از خودروها ی چین در راه است!…
پیشرفت و تغییر در نسل خودروهای تولیدی چینی ملموس هست نسل خودروهاشون داره وارد موج جدیدی میشه که حالا کمی تجربه رو درون خودش داره و با طراحی پخته تر و تکنولوژیک تر شدن و شاید داشتن کمی چاشنی دینامیک و لذت
اونها زود فهمیدن دیر شده
اما ما وقتی میفهمیم که هیچ فرصتی نمونده و سقوط ازاد میکنیم
جالبه دیروز خوندم در جایی اگر تا 1420 هر زوج ایرانی 2 فرزند جایگزین خودشون بکنن تازه رشد جمعیت از روند منفی به صفر میرسه
درود بر نظم و تفکره بی تعصب
بهنام طیبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز چه با نفوذ و انرژی توضیح میدی
Zonda R
۱ خرداد ۱۳۹۵@.F
نظر لطف شماست بهنام عزیز
من شاگرد شما هستم
Zonda R
۱ خرداد ۱۳۹۵@.F
ارادتمندم بهنام عزیز
در کسوت شاگردی درس پس میدم
سام
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.
رامتین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا عالی است. قیمتش حدود 60 باشه حتما گزینه قابل تاملی است.
فرامرز
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵رامتین جان به نظرم اگه سود دلال و … نباشه بعید نیست قیمتش حدود ۶۰ تومن بمونه. مدل پایه این ۷۷۸۰۰ یوآن یعنی زیر ۴۲ تومن قیمت داره.
رامتین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فرامرز جان قیمتش کاملا مشخصه. البته نمایندگی جیلی یعنی جیلران اصلا سابقه خوبی نداره. بطورکلی شرکت بهمن خودرو بهترین شرکت ایران در کم گرفتن سود خودروست! مثلا بسترن 115هزار یوآنی را 76 داره میده که قیمت خوبی است. الان قراره چری هم از خودروی واقعا خوبش بنام آریزو5 با قیمت 70تومن رونمایی کنه (شهریور امسال) که قیمتش 90هزار یوآنه. جیلی GS همونطور که خوندیم بین 80 تا 110هزار یوآنه. اصولا با بررسی بیش از 20نوع خودروی چینی در ایران متوجه شدم هیچگاه مدل فوق لوکس یک خودرو را وارد نمیکنند و معمولا 5 قیمت مختلف برای هر خودرو در چین (با توجه به آپشنها) عرضه میشه. همچنین ایران مدلهای دستی را با آپشن کم و اتومات را با آپشن بیشتر عرضه میکنند. پس مدل دستی حدود 85000 و اتومات حدود 100هزار یوآن قیمت میخوره و در نتیجه قیمت مدل دستی حدود 65 و اتومات حدود 75میلیون در ایران خواهد بود. اما شکی نداشته باشید در کنار امجی و بایک، جیلی واقعا خوبه. ای کاش توسط پارس خودرو عرضه میشد و محصول بی کیفیت برلیانس، عرضه نمیشد.
رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵نمی دونم منبع پدال کجاست ولی همه سایت های چینی نوشتن قیمتش از ۹۸ هزار یوان شروع میشه که بنظرم برای این ماشین مناسبه و در محدوده ۶۰ میلیون می تونه موفق بشه
رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با توجه به قیمت امگرند سون ۷۰ هزار یوانی که در ایران به قیمت ۸۰ میلیون به فروش میرسه بعید می دونم قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون داشته باشه
رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵این شرکت جیلی ایران رو چه منطقی قیمت گذاری می کنه من نمیدونم ؛ قیمت امگرند ۷ حدود ۶۸ هزار یوان هست که با قیمت روز یوان چیزی حدود ۳۴ میلیون میشه و وقتی ۱۷۰ درصد بهش اضافه بشه میشه ۸۹ میلیون تومان ،قیمتی که جیلی ایران اونو میفروشه !!!!! مملکته داریم !!!!!
قیمت جهانیشو حساب کنید و ۱۷۰ درصد بهش اضافه کنید تا قیمت این ماشین دستتون بیاد
شهرام
۱۱ خرداد ۱۳۹۵مگه قراره تو بازار ایران عرضه بشه؟
احسان(احسان سابق)
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵چینیا به خوبی با بقیه دنیا رابطه برد-برد برقرار میکنن اما وقتی سیاستمداران نه چندان هوشمند و غیروطن دوست کشورمون میرن پای معامله هیچ چیزی بدست نمیارن.
به ظاهرش میخوره ماشین اقتصادی خوبی باشه
بنتلی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سام عزیز دستت درد نکنه،زحمت کشیدی،این خودرو واقعا عالیه،بیشتراز یکسال تست جاده ای انجام شده روش،ازسال قبل بدون پوشش تستشو انجام داده،طراحی کاملا جدیدی داره،درضمن من منکر کمک فراوان ولوو ب جیلی نیستم ولی جیلی اونطور ک شما فک میکنین عقب افتاده نیس،مثلا ساخت پلتفرمای جدید ولوو باهمکاری جیلی انجام شده،از طرفی ام جی هم اونطوری ک شما فک میکنین چینی نشده،ام جی از پلتفرم بی ام و،موتور جنرال موتورز استفاده میکنه،طراحیش هم توسط خود ام جی انجام میشه،البته جدیدا ی گیربکس مستقل و جدید ساخته.
سام
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
با سپاس از لطف و محبت شما دوست عزیز،اگر متن را با دقت بخوانید می بینید که من در هیچ قسمتی از متن از چینی شدن ام جی صحبتی نکرده ام،بلکه در جای جای آن بر این مطلب تأکید کرده ام که چه ولو و چه ام جی،هر دو کاراکتر اروپایی خود را به تمامی حفظ نمودند و جریان انتقال علم و تکنولوژی از طرف آنها به سمت شرکای چینی شان بوده و نه بالعکس! به زبانی دیگر،چینی ها نقش را شاگرد ایفاء نموده و این دو شرکت استاد و مربی شان هستند.
احمد باقری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین خوبیه و میتونه موفق ظاهر بشه، البته در حد و اندازه های خودش.
بنتلی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵.سام عزیز من از شما عذر میخوام،بد متوجه شدم
علي
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵خواهش میکنم
سام
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز.
مهدی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵بهتر نبود چین به کارخانه تو ایران راه اندازی می کرد این قدر ما معطل نمی شدم از تولید به مصرف ما که حسابی آب دیده شدیم موش آزمایشگاهی این قد بلا سرش نمی یارن والا دوستان عزیز در آینده نه چندان دور ما شاهد ابر خودروها از چین هستیم ما جواب تمام تست های مختلف از ایمنی را فراهم کرده از سوی مردم ایران زمانی خودروهایی کره ای پراید سال 70 حالا خودرو های چینی
صدرا
۲۳ دی ۱۳۹۵پشتش یکم پهن تر و چراغای پشتش دراز تر بود و یک در داشت یکم شبیه پانامرا قدیمی می شد تاکید می کنم فقط یکم شبیه می شد
فراز
۲۲ بهمن ۱۳۹۵درسته همه ی ما دیدگاهمون از نتنها خودرو های چینی بلکه به همه ی اجناس چینی بد شده و این اشتباهه چون جیلی یک خودروی درجه یک چین است و خیلی عالیه . انیم اشتباهه که هی بگین پشتش شبیه فلان ماشینه و ار اون تقلید کردن یا جلوش یا حتی سه رخ ماشین. خب اگه اینجوری باشه باید بگیم چرا خدا قیافه فلانی رو شبیه فلانی طراحی کرده یا پدر مادر فلانی برای شکل بچش از اونا تقلید کردن و این اشتباهه برای همین بهتره جنبه ی مثبت را در نظر بگیریم