بسیار پیش میآید که خودرویی وارد بازار شده اما به دلایل مختلف نمیتواند آنطور که بایدوشاید در بازار خودی نشان بدهد و بهجز مشتریانی محدود و خاص، سایر اقشار جامعه چندان از حضور چنین خودرویی آگاه نمیشوند. شاید بایک سِنُوا (BAIC Senova) را بتوان یکی از این خودروها دانست. خودرویی که علیرغم برخی ارزشها، نتوانست در بازار ما بهعنوان خودرویی موفق ظاهر شود. قطعاً یکی از دلایل اصلی این امر نیز عدم تبلیغات و بازاریابی صحیح از طرف شرکت واردکننده و ضعف شدید مدیریت این شرکت دانست.
برای شناخت بایک سنوا باید از چین به سوئد سفری داشته باشیم و ریشههای سنوا را در مهد خودروهای ایمن و با کیفیت جستجو کنیم. کمپانی سوئدی ساب یکی از کمپانیهای ریشهدار و باسابقه صنعت خودروسازی است که مدلهای مختلف تولیدی آن در طی دهها سال از عمر آن، بارها و بارها مورد تحسین منتقدان و کارشناسان قرار گرفتهاند. اما هر کمپانی در کنار روزهای خوب، روزهای بدی نیز دارد و روزهای بد ساب همانند بسیاری دیگر از برندهای کوچکتر اروپایی در سالهای آخر قرن بیستم رقم خورد. در آن سالها غولهای بزرگ خودروسازی جهان شروع به خرید برندهای کوچکی کردند که اوضاع چندان مساعدی را سپری نمیکردند. در این بین ساب نصیب جنرال موتورز آمریکا شد و جنرال موتورز تلاش کرد تا با استفاده از پلتفرم و قوای محرکه ساخت خودش، خودروهای جدید ساب را تولید کند. ساب ۹-۵ محصول این تفکر بود که از سال ۱۹۹۷ وارد بازارهای جهانی شد و در گوشه و کنار جهان مورد استقبال قرار گرفت.
اما روزهای خوش جنرال موتورز هم دیری نپایید و در اواخر دهه اول قرن بیست و یکم این غول دنیای صنعتی هم مجبور به اعلام ورشکستگی شد. هرچند که حمایتهای دولت آمریکا جلوی نابودی جنرال موتورز و سایر خودروسازان آمریکایی را گرفت، اما خودروسازان آمریکایی مجبور به فروش اموال اضافی خود، از جمله برندهای ضرر دهی شدند که ساب نیز یکی از آنها بود. در این بین حق استفاده از اختراعات، فناوری و محصولات ساب به یک کمپانی چینی رسید که از اینجای داستان بیشتر با آن سروکار داریم.
هرچند که برند ساب پس از دو سه بار دستبهدست چرخیدن همچنان تحت مالکیت جدید به حیات خود ادامه داد، اما بایک موتور چین با در اختیار گرفتن حق اختراعات و محصولات ساب، تصمیم به ایجاد برندی جدید موسوم به “سِنوا” گرفت تا محصولات قدیم ساب را با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات به بازار عرضه کند. اتفاقی که به طور مشابه برای برند انگلیسی روور نیز افتاد و حق اختراعات و محصولاتش به نانجینگ چین فروخته شد تا تحت برند “رووی” با تغییراتی به بازار عرضه شود. (به شباهت لفظی سنوا و رووی با ساب و روور توجه کنید!). محصولات برند سنوا شامل مدلهای D20، D50، D60 و D70 میشود. از بین این مدلها، مدل D70 به کشور ما وارد شده است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.
سنوا D70 که فیسلیفت خودروی بیجینگ اتو C70G میباشد، خودرویی بر پایه نسل اول ساب ۹-۵ است. سنوا از همان قوای پیشرانه و سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق ساب ۹-۵ استفاده میکند. در واقع میتوان سنوا را یک فیسلیفت از نسل اول ساب ۹-۵ دانست که برخی المانهای ظاهری خودروهای مرسدس بنز برای افزایش جذابیت در آن به کار رفته است.
بایک موتور علاوه بر ساخت خودروهایی با برندهای متعلق به خودش، شریک تجاری کمپانی مرسدس بنز آلمان نیز محسوب میشود و محصولات این کمپانی را در چین مونتاژ میکند. در نتیجه چندان عجیب نیست که برخی مدلهای بایک شباهتهایی به محصولات مرسدس بنز داشته باشند. سنوا نیز از این قاعده مستثنا نیست و در بخشهای مختلف آن شباهتهایی به خودروهای مرسدس بنز وجود دارد.
طراحی کلی سنوا با توجه به اینکه بر پایه یک خودروی بسیار خوب ساخته شده قابل قبول است و تلاشهای چینیها برای بهروز کردن آن نیز تا حدود زیادی موفق بوده است. شاید اگر جلوپنجره این خودرو که آرم بایک را تشکیل میدهد کمی شکیلتر بود، میشد گفت که طراحی خودرو نسبتاً بینقص است. اما حتی اگر جلوپنجره را هم نادیده بگیریم و با دقت بیشتری به بخشهای مختلف نگاه کنیم، متوجه میشویم که چینیها نتوانستهاند جلوی خود را بگیرند و چینی بازی درنیاورند!
در بخش عقب خودرو دو قاب اگزوز میبینیم که اینطور به ذهن متبادر میشود که این خودرو دارای دو اگزوز است که در قابها قرار گرفتهاند. اما اگر بیشتر دقت کنیم، خواهیم دید که این خودرو تنها دارای یک خروجی اگزوز است که آنهم در قاب قرار نگرفته است! بنابراین آن دو قاب اگزوز فقط جنبه تزئینی دارند و عملاً هیچ فایدهای ندارند.
قوای پیشرانه سنوا یک موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ با کد B235R است که متعلق به نسل اول ساب ۹-۵ آئرو میباشد. این موتور برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ بر روی خودروی ساب ۹-۵ قرار گرفت و پس از آن چندین بار مورد بهینهسازی قرار گرفت که نسخهای که در بایک سنوا استفاده میشود مربوط به بهینهسازی است که در سال ۲۰۰۲ بر روی آن انجام شد و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در ساب استفاده میشد. با این توصیفات نباید انتظاری برابر با پیشرانههای مدرن و بهروز را از این موتور داشته باشیم. این موتور توانایی تولید حداکثر ۲۴۶ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که در کنار جعبهدنده ساخت AISIN، میتواند این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی را در مدت ۸.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. انتقال قدرت در این سدان بزرگ به چرخهای جلو انجام میشود و طبق اعلام سازنده، مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۹.۹ لیتر بر صد کیلومتر است. همچنین باید اشاره شود که بیشینه سرعت این خودرو توسط سازنده ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
نکته خوبی که در مورد سنوا وجود دارد این است که بسیاری از قطعات و بخشهای مختلف آن توسط تولیدکنندگان معتبر ساخته میشود و در نتیجه میتوان بر روی قابلیت اطمینان آنها حساب باز کرد. علاوه بر موتور و توربوشارژر ساخت ساب، جعبهدنده ساخت آیسین، سیستمهای ایمنی بوش، سیستم صوتی و اسپیکرهای BOSE، شاسی این خودرو نیز توسط MIRA بهینهسازی شده است که این مورد آخر، بزرگترین تفاوت سنوا با ساب ۹-۵ است که باعث بهبود عملکرد سنوا درزمینهٔ پایداری و هندلینگ نسبت به ساب ۹-۵ شده است.
با این اوصاف هرچند که این مشخصات فنی برای یک خودروی بهروز چندان چشمگیر نیست، اما اگر نگاهی به برچسب قیمتی سنوا داشته باشیم، این مسئله تا حدودی قابل هضم میشود. بایک سنوا D70 در چین ۲۱۵,۸۰۰ یوآن قیمت دارد که با توجه به نرخ برابری یوآن به تومان، چیزی در حدود ۱۱۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان میشود. اما در حال حاضر مدل ۲۰۱۴ این خودرو توسط دیار خودرو به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش میرسد. در نتیجه میتوان گفت که احتمالاً بایک سنوا تنها خودروی بازار است که پایینتر از قیمت مبدأ در کشور به فروش میرسد!
لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو توسط واردکننده به شرح زیر اعلام شده است:
ایمنی
- موتور توربو شارژ با تکنولوژی SAAB سوئد
- دارای ۵ ستاره ایمنی از CNCAP
- سامانه اعلان خطر بر نقاط کور و جانبی خودرو (SVA)
- دوربین و سنسور دنده عقب + سنسور پارک جلو
- سیستم اعلان خطر خستگی راننده بر اساس مسافت
- سان روف و شیشههای برقی+ سیستم ایمنی در مقابل اشیا
- زیر سری صندلی راننده قابل تنظیم و سیستم ایمنی ASH
- کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم
- دارای کلیه سیستمهای ایمنی خودرو شامل:ESP+ HHA+TPMS+BA+EBD+CBC+TCS+EDS+ABS
- کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای
تجهیزات رفاهی
- کلید هوشمند و استارت لمسی
- قابلیت تغییر دنده از روی فرمان
- کروز کنترل + کامپیوتر سفری
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- چراغهای جلو زنون به همراه شیشه شوی
- آینههای جانبی برقی + گرمکن آینهها
- تنظیم اتوماتیک چراغها
- سیستم روشنایی اتوماتیک
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- سنسور باران
- صندلی راننده برقی و ۸ جهته + شاگرد ۶ جهته
- چراغ LED روشنایی در روز
- چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت راننده
- شیشهها دارای UV
- سیستم ضد بخار شیشه عقب
- محفظه سردکن داشبورد
- تنظیم اتوماتیک حجم پخش صدا به را اساس صدای محیط + سامانه پخش بیش از ۸ بلندگو
- سیستم کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک راننده و سرنشین دیجیتالی دو منطقهای (چپ و راست)
- مانیتور ۸ اینچی لمسی USB، DVD، بلوتوث و مکانیاب (GPS)
- صندلی و فرمان چرمی
بایک سنوا را بخریم یا نه؟
نمونههای سنوا که توسط دیار خودرو وارد شدهاند تنها شامل مدل ۲۰۱۴ هستند و به نظر میرسد که برنامهای برای ادامه واردات و عرضه مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود ندارد. به این مسئله سابقه سیاه دیار خودرو در تأخیر طولانی در تحویل خودروها و خدمات محدود و ضعیف این شرکت را نیز اضافه کنید. پس دلایل خوبی برای نخریدن این خودرو وجود دارد. اما از طرف دیگر سنوا مشخصات فنی، ظاهری و امکانات رفاهی و ایمنی بسیار بالایی را ارائه میکند که در این رنج قیمت بینظیر است. در نتیجه اگر به دنبال خودرویی بسیار خاص هستید و صبر و حوصلهای در حد صبر ایوب در خود سراغ دارید (!)، احتمالاً سنوا میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
در پایان میتوانید تیزر تبلیغاتی بایک سنوا با بازی بازیگر معروف هالیوود، نیکلاس کیج را مشاهده کنید.
احسان(احسان)
۱۷ مهر ۱۳۹۴اما بخش طراحی اگزوز بدجور تو ذوق میزنه
Zippo
۱۷ مهر ۱۳۹۴ماشین چینی با هر سابقه ای و هر پیشینه ای فقط یک ماشین به درد نخوره
حیف پول
فقط تو کشور های بد بختی مثل ما فروش داشتن که خدا رو شکر خیلی هاشون بار و بندیلشونو بسنو دارن میرن
ما یک ایکس ۳۳ خریدیم واقعا یک کاری به تمام معنا بود بعد هم با کلی مصیبت ردش کردیم
Ashkan
۱۷ مهر ۱۳۹۴هیچ وقت فلسفه این نوع تیلیغاتی که افراد معروف میارن نمیفهمم
یعنی نیکولاس کیج کادیلاک و پورش و فراری و ل میکنه اینا رو سوار شه؟
بعد واقعآ ملت واسه این که سلبریتی محبوبشون سوار ماشینه ماشینو میخرن؟
احسان(احسان)
۱۷ مهر ۱۳۹۴ام جی از بندیکت کامبریچ برای تبلیغ شاسی بلند جدیدش استفاده کرده بود.از اون به بعد هر وقت ماشینی از ام جی میبینم حس خوب سریال شرلوک با بازی بندیکت کامبریچ واسم زنده میشه.اگر زمانی بخوام ماشین بخرم و بدونم شاسی بلند ام جی کیفیتی برابر مثلا اسپورتیج و توسان داره احتمالن بخاطر حس خوبی که برند ام جی واسم ایجاد کرده میتونه در خرید جذبم کنه.
از دلایلی که بنز و بی ام و به سادگی توی فروش از سر کادیلاک رد میشن همینه.کادیلاک ATS از نظر فنی چیزی از سری 3 کم نداره اما برای مردم دنیا ثابت شده بازیگرا و خواننده ها و ثروتمندان معروف سوار بی ام و میشن.
پس اینکار تاثیر زیادی داره و در طولانی مدت اعتبار زیادی به برند میده
behzad
۱۷ مهر ۱۳۹۴اگزوزه =))))))))
مهزیار
۱۷ مهر ۱۳۹۴طراحی خارجیش خود ای کلاس بنزه
AliZeus
۱۷ مهر ۱۳۹۴بنظرم بیشتر شبیه بی ام و هستش، از بغل و مخصوصا از عقب!
amir
۱۷ مهر ۱۳۹۴جالبه ۱۴۵ میلیون روش قیمت گذاشته بودند
ali ayat
۱۷ مهر ۱۳۹۴به ایران خوش آمدی ای چینی عزیز
انشالله که اگزوزت به راه راست هدایت شود
رضوانا
۱۷ مهر ۱۳۹۴این اگزوزش چرا اینجوریه؟؟؟
sina
۱۷ مهر ۱۳۹۴کیلومتر شو دوس دارم
مهران
۷ دی ۱۳۹۶کیلومتر شمارش رو خیلی شبیه تویوتا آریون درست کردن!
اول که دیدم گفتم خودشه ولی بعد دیدم یه سری تغییرات ریز توش دادن!
ولی فرمت و چیدمان و اون LCD وسطش دقیقا همون آریون هست!
علی
۱۷ مهر ۱۳۹۴تو دنیا در سال 2014 کلان 3000 تاش فروش رفته
اینو مقایسه کنین با بقیه برندها
بخری باید قاب کنی تو خونه برا یادگاری
ماشین برای ده سال پیشه
Archi KHAN
۱۷ مهر ۱۳۹۴حتما دوستان می پسندند !!؟
اونم با 140-130 قیمت
اصلا من نمیگم کرولا که همه بگین آپشن نداره و فلان ولی خدا وکیلی با این پول نمیشه خودروهای عالی دیگه ای اعم از اروپایی یا ژاپنی خرید ؟؟!!!!!!
حسن
۱۷ مهر ۱۳۹۴بیاید از خودمون بپرسیم اگر قصد خرید خودرویی در بازه 110 میلیون داشته باشیم، چه خودرویی رو انتخاب میکنیم ؟
من که قطعا الانترا یا سراتو یا ام جی و حتی مزدا رو انتخاب میکنم !
یا حتی شاید تصمیم بگیرم پولم رو ذخیره کنم و یه بسترن b50 بخرم….
قیمت این خودرو برای یک برند نا آشنا و مخصوصا با تبلیغات ضعیف (که اشاره شد) بسیار بالاست و به سختی بتونه از پس رقباش بر بیاد
و نکته ای که اینجا جلب توجه میکنه و نشون از امضای برند سوئدی داره ، دکمه night panel هست که در تصاویر مشخصه . این ویژگی روی خوردرو های ساب هم قرار داشت و درواقع برگرفته از دکمه نایت مود کابین خلبان هواپیما هست که کمپانی ساب درواقع استارت کارش رو از اونجا زد. ,و البته کاری که میکرد این بود که همه چراغ های اتومبیل رو خاموش کنه و آخرش هم معلوم نشد مورد استفادش در خودرو واقعا چیه ؟!
در هر حال ساب رو دوست داشتم و دارم
:)
mohsen
۱۷ مهر ۱۳۹۴من اگه 110 تا بخوام الان بدم ماشین یه ماکسیمای 89 90 دنده دستی مشکی پیدا میکنم بقیه پولمم به سیستم صوتیو خودش یه دستی میکشم بقیشم میزارم جیبم هر وقتم میرونم میدونم ماکسیما میرونم نه چینی و از کره ای هم بهتره و اگه گازشو بگیرم کره ای 200 تومنی رو هم هاپولی میکنه
احسان
۱۷ مهر ۱۳۹۴اشغاله سوار شدم خیلی بی کیفیت داخلش طراحیش هم ضایس انگار یه بنز که چپ شده بعد یه صافکار ناوارد جمعش کرده.کلا حس یه وسیله بنجل رو به ادم الغا میکنه با این پول میشه سوناتا ۲۰۱۱ در حد سوار شد
احمد باقری
۱۷ مهر ۱۳۹۴قیمت گذاری خوبی صورت نگرفته و این اصلا مناسب نیست.
حميد
۱۷ مهر ۱۳۹۴پدال نویسنده انتخاب کردی یا عضو هیات مدیره شرکتهای وارد کننده خودرو چینی
mohsen
۱۷ مهر ۱۳۹۴میگه چشم هارا باید شست … باشه چینی عالیه
بعد میگه بین گل شبدر و لاله چه تفاوت…. باشه بین چینی و اروپایی و امرکاییو ژاپنی چه تفاوت
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ولی هر چقدر زور زدم نه چشمام شسته شد نه بی تفاوت شدم!!!
حامد MASERATI GT
۱۷ مهر ۱۳۹۴ماشنای چینی اونم سواری بالای 50 میلیون در ایران محکوم به شکست هستن 110 که هیچی 70 تا هم ارزش نداره این ماشین
حامد MASERATI GT
۱۷ مهر ۱۳۹۴اخه مزدا که فرقش دقیقا با این زمین تا اسمونه رو ول کنیم این زباله چینی رو بخریم. مزدا 3 تیپ 4 فول 110 تومن قیمت داره که تولیدش دوباره شروع شده. مگر اینکه ادم عقل نداشته باشه اینو بگیره
سروش
۱۷ مهر ۱۳۹۴نکته جالب ماشین های چینی اینه که هرکی هر مدلی خریده ازش تعریف میکنه و اطرافیان رو تشویق به خرید میکنه و بقیه تولیدات چین رو اشغال میدونه
البته در مورد ماشینای ایرانی هم صدق میکنه، البته بنده به خوب یا بد محصولات کار ندارم و نظر نمیدم
حالا یکی
۱۸ مهر ۱۳۹۴دو دسته آدمها هستند که سعی دارند بقیه رو متقاعد کنند که خرید خوبی داشتند : 1 _ اونایی که گوشی هواوی خریدند 2 _ اونایی که ماشین چینی خریدند
Archi KHAN
۱۹ مهر ۱۳۹۴البته دوست عزیز ما این ضرب المثل را اینجور شنیدیم که :
دو دسته آدمها هستند که سعی دارند بقیه رو متقاعد کنند
1 _ اونایی که ماشین چینی خریدند
2_ اونایی که زود زن گرفتن ن …..
خخخخ (-:
حکمت
۱۸ مهر ۱۳۹۴ماشین چینی به هیچ عنوان نخرید ولو بنز باشد، افت قیمت شدید و وحشتناک موقع فروش دارد، و تازه کسی هم نمی خرد. من یک جیلی امگرند۷ اتومات سفید ۲۰۱۴ صفر دارم. کسی نمی خرد
sina
۱۹ دی ۱۳۹۴اره خو ایرانیا بولش ندارن
معلومه سخت فروش تره برایده
ایشالله چند ساله دیگه جا میوفته
محمد
۱۹ مهر ۱۳۹۴هم بنز و داره هم بی ام و
فرمان بنز
دنده بی ام و
نمای جلو بنز
نمای عقب بی ام و
بنز
بی ام و
…
فکر همه جارو کرده که یوقت کسی دلخور نشه…آفرین این شروع اوج خلاقیت هستش که تا کمتر از ده سال دیگه بقیه دارن از روش کپی میزنن…. میگی نه شما زنده ما هم زنده
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۴ماشین خوبی بود نسبت به رقیبای چینی خودش..یک سروگردنم ازکیفیت بالاتر از بقیه چینیا…ولی توایران قیمت زیادش وعدم تبلیغات وبازاریابی شرکت دیارخودرو شکست خورد
امکاناتشم عالیه
دوماهی پیش یکیشو توخیلبون دیدم…تعجب شاخ دراوردم…کی بوده 140تومن داده اینوگرفته…اخه این همه رقیب زاپنی وکره ای…فکرکنم صاحب اول واخرش خودش باشه
این ماشین100تومنم به زور ارزش داره چون رقیبا وبرندهای باارزش معتبر دیگه کنارشه واز روز اول باقیمت نجومی معلوم بود که شکست حتمی هست
Ali Reza
۲۰ مهر ۱۳۹۴از فروغون سازای ما بهتره ولی بازم چینیه!
Abbas
۲۳ مهر ۱۳۹۴لعنت خدا بر چین متقلب
وحید ناصری
۲۲ آذر ۱۳۹۴به نظر من قیمت عادلانه این خودرو 60میلیونه.
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۴هیچگاه یک ماشین را نباید ازروی شناخته بودن یا نبودن واینکه تو کدام کشور ساخته میشه قضاوت کرد مثلا ام جی 6 یه سرو گردن از مزدا و سوناتا والنترا و سراتو بالا تره در صورتیکه تو کشور چین ساخته میشه و اصالتا انگلیسیه
alireza
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
مایه سنوا داریم خیلی ماشینه خوبیه هیچ مشکلیم نداشته
مایه با شب با یه کمری2015 کورس گذاشتیم با220گرفتیمشو سوناتا هم بود اون نه به کمری رسید نه به ما
امیر محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ازاین ماشین تو ایران هشتاست . چهار تاش ماشین پلیسه.چهار تاشمشخصی.یکی از این چهار تا دست منه
حسن
۶ تیر ۱۳۹۵ولی قدرت موتورش واقعا عالیه 270 اسب بخار زمینو می خوره.
sahand
۱۱ تیر ۱۳۹۵این که کیلومترش ۲۴۰ تا بیشتر نداره پس شرکت بایک چگونه حداکثر سرعت رو گفته ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت ؟
امير
۱۸ بهمن ۱۳۹۵با احترام به نظر همگی
طرفدار اتومبیل چینی کلا نیستم
اما با کمی تامل میشه یکم فقط یکم خوشبین بود روی این سبک اتومبیل
وزن تقریبا بالا از اتاق محکم و شاسی قوی این اتومبیل حکایت میکند
خداییشم دوستان ماشین باز کدوم ماشین تو این رنج قیمت ۱۰۰ تومن این اپشن ها رو داره!؟
رادار جلو و عقب و اطراف
گرم کن و سرد کن
دریچه کولر عقب
دوخت قرمز دور چرم صندلی
موتور ۲/۴ با توربو شارژ ۲۴۰ اسب بخار
لیست بلند دیگه از امکانات
از دید بنده یکم وسوسه انگیزه اگه بخوای خاص و با امکانات و با موتور توربو دار سوارشی