با عرضهی عمومی سهام Nio در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک تمامی توجهات به این برند معطوف است. رقیب تسلا یکی از استارتآپهای چینی تازهکاری است که کار خود را پرقدرت آغاز کرده و اگرچه تاریخچهای در تولید خودرو ندارد اما حضور در مسابقات فرمول E باعث شده تجربیات خوبی به دست آورد.
همهچیز از سال پیش و با هایپرکار EP9 آغاز شد که رکورد جدیدی را در پیست مشهور نوربرگ رینگ برای خودروهای تولیدی ثبت نمود؛ اما این شرکت هماکنون روی به تولید خودروهای واقعیتری همچون ES8 آورده که یک شاسیبلند هفتنفرهی رقیب برای تسلا میباشد.
این خودرو فعلاً مختص بازار چین بوده و یک قدبلند باابهت است که ابعاد آن اندکی کوتاهتر از تسلا مدل X میباشد. ES8 در آلمان طراحی شده اما ظاهر آیندهنگرانهای دارد. Nio هنوز برنامههای خود برای عرضه محصولات در اروپا را اعلام نکرده اما با توجه به تیم و ساختاری بینالمللی، احتمالاً در دو سال آینده این خودرو را در قاره سبز خواهیم دید.
در نمای جلو شاهد جلوپنجرهای هستیم که شرکت آن را X-Bar مینامد. نمای عقب نیز یک جفت چراغ “ضربان قلب” را در خود جای داده است. علیرغم طول ۵۰۲۲ میلیمتری و پهنای حدود ۲۰۰۰ میلیمتری، ضریب درگ ES8 برابر با ۰.۲۹ میباشد.
محدوده حرکتی ۳۵۷ کیلومتری شاسیبلند مورد بحث ما بسیار خوشبینانه بوده اما برگ برندهی Nio باتریهای قابل سوئیچ هستند که میتوانند در عرض سه دقیقه جایگزین شوند. با استفاده از شارژ سریع میتوان ۸۰ درصد ظرفیت باتریها را در کمتر از ۱ ساعت پر کرد درحالیکه شارژ کامل مجموعه باتری ES8 حدود ۹۰ دقیقه طول میکشد. البته شارژ کامل این مجموعه با استفاده از شارژرهای خانگی ۱۰ ساعت طول میکشد. خریداران چینی میتوانند بجای خرید باتری روی خودرو آن را اجاره کنند.
دو پیشرانه الکتریکی باعث ایجاد سیستم چهار چرخ محرکی میشوند که کمی توانایی آفرود را به همراه دارد. با سیستم تعلیقی که ارتفاعش افزایش یافته ES8 میتواند تا ۴۰۰ میلیمتر در آب غوطهور شود. فنرهای بادی تطبیقی نیز در اکثر اوقات و حتی با وجود رینگهای ۲۱ اینچی مدل سفارشی مدیران سواری نرمی را ارائه میکنند. ارتفاع خودرو در سرعتهای بالا کاهش مییابد تا پایداری آن بهبود یابد و البته در زمان بارگیری نیز به قرارگیری وسایل سنگین کمک میکند.
از آنجایی که ES8 خودرویی الکتریکی است بنابراین قدرت و گشتاور آن پرفورمنس قابلتوجهی را به ارمغان میآورد. با عدم وجود دندهها، یک سوئیچ ساده در کنسول مرکزی برای انتخاب حالت حرکت و دندهعقب وجود دارد و البته یک دکمه نیز برای عملکرد پارک است. تا زمانی که خودرو را واقعاً تحتفشار نگذارید شاید میزان قدرت بالای آن از یادتان برود. یکی از نکات جالب ES8 هشدار صوتی مخصوص عابران پیاده در سرعتهای پایین است.
فرمان این شاسیبلند در ابتدا سبک حس میشود اما بهتر از اکثر خودروهای چینی بوده و آن را میتوان در حد استانداردهای اروپایی دانست. برخلاف برخی خودروهای الکتریکی، شما نمیتوانید سطح احیای ترمز را انتخاب کنید و البته تنظیمات استاندارد در نظر گرفته شده هم کاملاً سنگین هستند. با برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت خودرو به سرعت کاهش مییابد بنابراین شما به ندرت نیاز به استفاده از ترمز در شهر خواهید داشت.
Nio به خوبی از کتابهای اپل و روشهای تولید آن نت برداشته و به این ترتیب کارخانهای را تأسیس کرده که توسط جک موتورز اداره میشود. کیفیت تولید این کمپانی بالا بوده و پانلهای بدنه به خوبی با یکدیگر چفت شدهاند. همچنین در داخل کابین هم متریال خوبی بکار رفته است. چرم ناپا بخش اعظم کابین شامل داشبورد و بخشهای بالایی دربها را در برگرفته است.
شاید بزرگترین سورپرایز این خودرو روش باز شدن جعبهداشبورد باشد که باعث ایجاد فضای پای بهتری در جلو میشود. صندلیهای برقی نیز بیشتر از تسلا مدل X به عقب حرکت میکنند و بنابراین فضای کاربردی بهتری ایجاد میشود.
برخلاف بسیاری از شاسی بلندهای هفتنفرهی بازار، Nio ES8 فضای کافی برای سرنشینان بالغ در ردیف سوم صندلیها دارد. البته فضای سر کمی محدود میباشد. صندلیهای یاد شده میتواند بهصورت تخت دربیایند و باعث افزایش فضای بار شوند.
عملکردهایی همچون صندلیهای ماساژوردار و سیستم تهویه مطبوع با استفاده از دستورات صوتی هم فعال میشوند. در حال حاضر سیستم هوش مصنوعی NOMI تنها با چینیها هماهنگ است هرچند باید برای خریداران اروپایی هم قابلفهم شود. اولین بازخورد به دست آمده از این سیستم خیلی جالب نبوده و باید دستورات را به روش خاصی صادر کرد تا سیستم متوجه آن شود.
مشخصات Nio ES8 نسخه مدیران
- قیمت: ۶۱ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: ۶۴۴ اسب بخار/۸۴۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت
- برد: ۳۵۷ کیلومتر
منبع: autoexpress
حمیدرضا
۱۴ آبان ۱۳۹۷ما شعار میدیم باقی دنیا عمل می کنن ما منتظر روزای خوبیم اونا روزای خوبو برا خودشون میسازن
خیلی خوش تراش هست به عنوان خودروی الکتریکی ولی خوب جا داره رو برد ماشین بیشتر کار کنن
hami
۱۴ آبان ۱۳۹۷من فقط موندم اونایی که به شما دیس لایک دادن فازشون چیه
یعنی میگن ما داریم پیشرفت میکنیم و بقیه شعار میدن
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
*****Never Give Up*****
علی
۱۴ آبان ۱۳۹۷خدای من چیزی که تو عکس میبینم عالیه . چین قطبیه برای خودش. میدونستم آیندرو تسخیر میکنه ولی نه به این زودی. امیدوارم مثل (((برندهای اینگیلیسی )))فقط به دنبال ساخت (((ماکت و ظاهر))) نباشه و باطن خوبی هم داشته باشه.
با تچکر
mahdy
۱۴ آبان ۱۳۹۷قیافه نا پخته ای داره و حتی د شیوه عکاسی هم مخصوصا عکس 13 کپی کاری شده ولی در کل برای شروع خوب و جذابه
سام
۱۴ آبان ۱۳۹۷خودروی واقعا زیبا و باکیفیتی است ولی قیمت آن خیلی بالاست.
Sajjad
۱۴ آبان ۱۳۹۷چه پیشرفت خوبی
محمد
۱۴ آبان ۱۳۹۷فاصله چین با تکنولوژی:
۴.۴ ثانیه (شتاب)
ما چند چندیم؟؟؟؟
پویان
۱۴ آبان ۱۳۹۷با توج هبه اینکه خودروهای برقی حدود 70 درصد قطعات پر استهلاک خودروهای معمولی رو ندارن د بنابراین رسیدن به کیفیت بالا بیش از دانش فنی نیاز به سرمایه گذاری داره .و به همین دلیل سرعت رشد چینی ها در این زمینه بسیار بالاست .
در ضمن کیفیت جگوار از تسلا خیلی بالاتره ولی قدرت تبلیغاتی تسلا رو نداره به همین دلیل فروشش کمتره .
در امریکا با توجه به نفوذ شرکتهای نفتی خیلی به این حوزه اجازه پیشرفت رو نمی دن بر خلاف چین.
فراموش نکنیم چیزی بیش از شصت درصد نیاز نفت در حوزه حمل ونقله
amin
۱۴ آبان ۱۳۹۷اجاره باطری ایده خیلی خوب و آینده نگرانه ای است?
یعنی هنوز افرادی هستند که از الفاظ آشغال-بنجل-زباله-خودروی بازیافتی-خودروی فیک-شبه خودرو-لگن و…. در رابطه با خودروهای چینی استفاده کنند؟؟!!!
امیر
۱۴ آبان ۱۳۹۷پیشرفت چین به قدریه در خیلی صنایع وصنایع هایتک از امریکا ژاپن المان عبور کردن سخته مقاومت در برابرشون
حمید
۱۴ آبان ۱۳۹۷خوبه !
الهی
۱۴ آبان ۱۳۹۷فقط مارکش کپی فانتزی از سیتروئن هست..
ولی در کل ایول داره برای چین……
مانی
۱۴ آبان ۱۳۹۷ظاهر جولوش خیلی زیبا و نو آورانه هست
نمای جانبیش چنگی به دل نمیزانه
نمای عقبش هم خوبه هر چند در نگاه اول منو یاد میتسوبیشی انداخت
طراحی داخلیش عالیه و در کل ماشین با کیفیتی بنظر میرسه
ورود به چنین کلاسی و موفقیت در اون کار خیلی سختیه
آفرین به این پشکار،امیدوارم موفق باشه