خودروهای چینیهاوال

بررسی هاوال H9، شاسی‌بلند کلان سایز شرقی

همان‌گونه که شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید، از چندی پیش، ثبت‌نام از بلندقامتان «هاوال» در کشورمان آغاز گردیده است. این‌ها درمجموع، شامل چهار مدل متفاوت با یکدیگر هستند، ازجمله H2 ،H6 ،H8 و H9. در این میان، مدل H9 که با پسوند خوارزم (KHARAZM) عرضه می‌شود، بزرگ‌ترین و گران‌ترین نسخه در میان چهارگانه‌های مذکور است. نکته بارزی که در این شاسی‌بلند عظیم‌الجثه و دو دیفرانسیل چینی سخت جلوه گری می‌کند، استفاده از شاسی جداگانه در ساختار بدنه آن است، یعنی درست مشابه همان ساختاری که در برخی از شاسی‌بلندهای غول‌پیکر آمریکایی و ژاپنی به کار رفته و می‌رود. حال هاوال H9 قصد آن نموده که به مصاف بزرگانی همچون تویوتا پرادو، هایلندر، مزدا CX-9 و میتسوبیشی پاجیرو و… رود و با آنان به رقابتی سخت و خونین برخیزد. این در جای خود، جسارت و گستاخی بزرگی است و هیچ معلوم نیست که از چنگال این گرگان درنده جان سالم به‌در برد!

Haval H9 2016
Haval H9 2016
هاوال H9 برای نخستین بار، در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی و به صورت یک خودروی نیمه کانسپت به نمایش درآمد و در ماه نوامبر همان سال نیز، نسخه نهایی و تولیدی آن در نمایشگاه خودروی پکن به معرض دید عموم نهاده شد. هم‌اکنون، این خودرو تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری توربو عرضه می‌شود، پیشرانه‌ای که توان خروجی آن تنها معادل ۲۱۵ اسب بخار است؛ اما هاوال H9 قرار است که در ماه‌های آینده، با چند پیشرانه متفاوت روانه بازار گردد. مهم‌ترین آن‌ها یک پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربو می‌باشد که در دو نسخه پرفشار HIGH PRESSURE) ) با توانی معادل ۳۱۰ اسب بخار و نیز گشتاوری برابر با ۶۵۰ نیوتن‌متر، و نسخه کم‌فشار (LOW PRESSURE) با توانی معادل ۲۹۵ اسب بخار عرضه خواهد شد؛ و البته دیگری هم نسخه‌ای پرفشار از پیشرانه فعلی (۲ لیتری توربو) می‌باشد، این نسخه از توانی معادل ۲۴۱ اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک بهره می‌برد. همچون سایر رقبای آفرود، محور متحرک این خودرو به صورت 4WD می‌باشد که به اختیار راننده می‌تواند به حالت 2WD تغییر وضعیت دهد.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
کمتر از سه ماه پیش، سایت «CARADVICE» استرالیا در متنی مبسوط و جامع این خودرو را مورد نقد و بررسی خود قرار داد، که آنچه در ذیل می‌آید برگردانی از آن متن است.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
هاوال H9 را می‌توان اوج جاه‌طلبی یک کمپانی چینی دانست، کمپانی که از چند ماه پیش اقدام به عرضه سه شاسی‌بلند قوی در بازار استرالیا نموده است. از دیگر مدل‌های هاوال می‌توان به نسخه شهری هاوال H2 و نسخه میان‌سایز هاوال H8 اشاره نمود؛ و اکنون نیز هاوال چیز بزرگی را وعده داده است. این‌طور می‌توان گفت که هاوال H9 خودرویی بسیار بزرگ، لوکس و دارای توانایی‌های آفرودی است- مورد اخیر را شاسی نردبانی این خودرو تضمین می‌کند. ساختاری که با برد کوتاه و انواع حالات کششی تناسب دارد.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
اما آیا این خودروی نسبتاً ناشناخته می‌تواند با رقبای خوب و معتبری همچون فورد اورست و یا نسخه شهری، و در عین بزرگ خانوادگی همچون تویوتا کلوگر (KLUGER) رقابت نماید؟
توضیح: تویوتا کلوگر (KLUGER) همان تویوتا هایلندر است که در استرالیا با این نام فروخته می‌شود.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
ما در اینجا نسخه لوکس هاوال H9 را تست نمودیم، نسخه‌ای که بهای آن با احتساب مالیات‌های جاده‌ای معادل ۵۰/۹۹۰ دلار است که در نهایت، فراتر از رنج قیمتی خودروهای هاوال می‌باشد (بالاتر از ۴۶/۹۹۰ دلار نسخه پریمیوم هاوال H9)، ضمن اینکه، بهای فوق بسیار بالاتر از گران‌ترین خودروهای چینی است که تاکنون در اینجا بفروش رفته‌اند، مگر آنکه جسارت نموده و خودروی ولو XC90 را هم در دسته چینی‌ها جای دهیم. از نقطه‌نظر قیمت، این خودرو در مکانی بالاتر از نسخه میان رده ایسوزو MX-U LS-U و تویوتا فورچونر GXL می‌ایستد، و نیز بالاتر از مدل‌های نرم‌تری همچون هیوندای سانتافه الیت (ELITE) هفت نفره، به عبارت دیگر، هاوال دگرباره نه به‌عنوان یک مدعی قیمت‌شکن، بلکه بر اساس شایستگی‌های خود می‌خواهد به رقابت بپردازد.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
شک و تردید کمی در مورد جذبه و ابهت هاوال H9 وجود دارد، همچون برادرش هاوال H8، چیزهایی بیش از یک مرسدس کوچک در آن وجود دارد. گویی، یک مرسدس GL کلاس تیره‌وتار پیش روی ماست که پله‌های کناری، منفذهای روی کاپوت و صفحات فلزی پانل درب‌های آن از بدنه پیاده شدند.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
با ابعادی معادل ۴۸۵۶ میلی طول،۱۹۲۶ میلی‌متر عرض،۱۹۰۰ میلی‌متر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۸۰۰ میلی‌متر، این خودرو از سایزی همانند با فورد اورست برخوردار است. حس ناشی از ابعاد وسیع این خودرو، به داخل کابین نیز راه یافته است، جایی که هم بزرگ بوده و هم به‌خوبی مجهز است.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
طرح و کیفیت ساخت پوشش رویی داشبورد، هر دو، نسبتاً عالی هستند. داشبورد کامل و در عین حال ساده این خودرو به نحو خوبی با صفحه نمایش لمسی بزرگ ۸ اینچی آن ادغام شده است؛ و متریال مورد استفاده در آن اعم از چرم، پلاستیک و حتی چوب مصنوعی کمی عجیب و غریب آن – که البته بهتر از نمونه موجود در هاوال H8 است – همگی بسیار خوب و ممتاز هستند، ضمن اینکه محیط داخلی آن با نور آبی ملایمی روشن شده و از زیر درب‌های خودرو نیز نور قرمز رنگی جهت پرتوافکنی بر آسفالت خیابان ساطع می‌شود.

Haval H9 2016
تجهیزات لمسی بسیار خوبی در این کابین وجود دارند که ازجمله می‌توان به یک نگه‌دارنده نسبتاً نرم عینک آفتابی، دکمه‌هایی به رنگ نقره‌ای مشابه با مرسدس بنز و نیز یک دسته برای کروز کنترل، اشاره داشت. پوشش چرمی صندلی‌ها ممکن است به رنگ قهوه‌ای روشن متقارن و یا پولاریزه باشند، همان‌گونه که در خودروی تحت تست ما نیز چنین است. ضمن اینکه صندلی‌های این خودرو بسیار راحت بوده و به تنظیم ۸ جهتی و گرم‌کن و سردکن و حتی به ماساژورهای چندمرحله‌ای مجهز هستند.

Haval H9 2016
تجهیزات استاندارد این خودرو در جای خود نسبتاً پربار هستند. در کنار صندلی‌های مجهز، شما سنسورهای پارک پیرامونی، یک دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید هوشمند و استارت، سامانه هدایت ماهواره‌ای، سیستم صوتی از نوع اینفینیتی با ۱۰ عدد بلندگو، سیستم روشنایی در روز با چراغ‌های جلو از جنس LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای به همراه تصفیه هوا را هم در اختیار دارید. ضمن آنکه، مواردی همچون ۶ عدد کیسه هوا، شامل کیسه هوای پرده‌ای که سه ردیف صندلی‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و گیره نگه‌دارنده سیستم ISOFIX هم در آن مشاهده می‌شوند. هاوال برای کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP (استرالیا) خیز برداشته است؛ اما در این بین، تجهیزاتی همچون کروز کنترل با هدایت راداری، سامانه ردیابی نقاط کور و نیز سامانه پارک خودکار خودرو در سرعت‌های پایین، کجا هستند؟ پس می‌شود گفت که این خودرو خیلی “پریمیوم ” نیست…
توضیح: نسخه‌های هاوال H9 سفارش ایران مجهز به ۱۰ عدد ایربگ هستند.

Haval H9 2016
Haval H9 2016
گله و شکایت را محدود می‌کنیم. همچون هاوال H8 صفحه نمایش لمسی این خودرو به لحاظ پیشرفت و تکامل حرف آخر را در این زمینه نمی‌زند و از نظر وضوح و دقت نیز، صفحات ادوات مقابل راننده از انواع رده پایین بوده و فاقد کیلومتر شمار دیجیتالی هستند، به سخن دیگر: اشتباه و غفلتی بد. همچنین، رادیو DAB+ دیجیتالی نیز دیده نمی‌شود، گو اینکه زمانی که سامانه دوربین دید عقب فعال می‌شود سیستم صوتی این خودرو به طور کامل و به مدت زمان طولانی قطع می‌شود؛ ولی بعد از انجام عمل مربوطه، پیام‌های صوتی برنامه‌ریزی شده، دوباره تجدید می‌شوند.

Haval H9 2016
یک تجهیز جذاب که به طور مجزا از صفحه نمایش و بالای داشبورد تعبیه شده است به شما فشار هوا، زوایای ورود و خروج خودرو، ارتفاع از سطح دریا و نیز دمای محیط را نشان می‌دهد، کمی شبیه به میتسوبیشی پاجروهای دهه ۹۰.

Haval H9 2016
محوطه کابین این خودرو، جایی است که هاوال در آن هدف بزرگی را نشانه رفته است. این یک خودروی هفت نفره واقعی است. صندلی‌های ردیف میانی آن یک جای پا و فضای سر عالی را، حتی با وجود سانروف عرضه می‌کنند، ضمن اینکه یک دید عالی از بیرون خودرو هم در دسترس است. در عین حال، صندلی‌های عقب آن گرم نیز می‌شوند و شما می‌توانید دمای سیستم تهویه را هم کنترل نمایید. خودروی تحت تست ما، مجهز به یک جفت صفحه نمایش تخت بود که بر پشت‌سری هر یک از صندلی‌های جلو نصب شده بودند (با ۱۵۰۰ دلار اضافه پرداخت)، هر دوی این صفحات مجهز به اتصال ورودی USB به سامانه سرگرمی و همچنین DVD DRIVE هستند. در این میان، کودکان هم خسته و ملول نخواهند شد، به ویژه آنکه سرنشینان عقب این خودرو هم می‌توانند جابه‌جایی الکتریکی سرنشینان صندلی‌های جلویی را کنترل نمایند؛ درست مثل همان کاری که شما می‌توانید در خودروی می باخ انجام دهید.

حتی صندلی‌های ردیف سوم هم در این خودرو درخور و مناسب هستند. صندلی‌های ردیف وسط این خودرو که به صورت ۶۰:۴۰ به سمت جلو و عقب می‌لغزند، دسترسی نسبتاً خوبی را برای ورود شما به این ردیف (سوم) فراهم می‌کنند، ضمن اینکه، در این ردیف، حتی برای سرنشینان بزرگ‌سال هم فضای کافی جهت یک سفری کوتاه وجود دارد. پشت‌سری و نیز دریچه‌های تهویه نیز، برای یکایک صندلی‌های عقب قابل تنظیم هستند. همچنین دید خوبی هم نسبت به محیط بیرونی خودرو وجود دارد. درست همانند یک آئودی Q7، شما قادرید که صندلی‌های ردیف سوم این خودرو را در کف اتاق بخوابانید و با بهره‌گیری از یک دکمه، دوباره آن را به حالت اول خود برگردانید. البته انجام این عمل با قدری سروصدا توأم است. در عوض، چندان سروصدایی از لولای سمت چپ درب عقب بر نمی‌خیزد، دربی که از طراحی عجیبی برخوردار بوده و تایر یدکی هم بر روی آن نصب نشده است (تایر عقب در زیر خودرو نصب شده است). در سمت داخلی درب عقب هم جعبه‌ابزار و یک مثلث هشداردهنده سه‌گوش جای گرفته است.
همچون هاوال H8، ظرفیت محل بار به میزان ۱۴۵۷ لیتر و در حد عالی است، صندلی ردیف وسط و عقب هم به نحو ستودنی خوابانده می‌شوند. ضمن اینکه یک خروجی برق ۲۲۰ ولت هم وجود دارد، اما در عوض هیچ مکانی برای جای دادن (سفت‌وسخت) بسته‌های بار و مهار آن‌ها وجود ندارد.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
آنچه که گفته شد در مورد کابین بود، اما هاوال H9 چگونه رانده می‌شود؟ می‌شود گفت که واقعاً بهتر از مدل H8 است. بزرگ‌ترین معضلی که اخیراً در هاوال H8 شاهدش بودیم مربوط به فرمان این خودرو می‌شد که دو ویژگی کند و سنگین بودن را توأمان دارا بود (خیلی زیاد در وضعیت چرخش قفل به قفل)، و در کل، یک ترکیب و ساختار بد بود. در مقابل، فرمان H9 سبک‌تر است و در نتیجه خودرو از قابلیت مانورپذیری بیشتری بهره می‌برد. گرچه به میزان کمی حرکت موجی در این خودرو دیده می‌شود ولی روی هم رفته باید گفت که کنترل بدنه آن خاص و ویژه یک وسیله نقلیه با شاسی جداگانه است، و البته نه خیلی بدتر از یک لندروور دیسکاوری. هاوال H9 بر روی یک سیستم تعلیق نسبتاً پیشرفته و جا افتاده جناغی دوبل در جلو و چند عضوی در عقب، سواری می‌دهد. به‌طورکلی، جذب مواج گونه ناهمواری‌ها در این خودرو به نحو عالی صورت می‌پذیرد، به ویژه در سرعت‌های بالاتر.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
احتمالاً مهم‌ترین نکته شگفت‌انگیز در مورد هاوال H9، کشف این حقیقت است که پیشرانه آن با سوخت بنزین کار می‌کند. آن‌هم سوخت بنزینی با اکتان ۹۵ و نه کمتر، و البته در سگمنتی از بازار که تحت سلطه دیزلی‌هاست. جای شگفتی نیست که اگر بدانید که بازار چین علاقه‌ای به پیشرانه‌های دیزلی ندارد (ما ترجیح می‌دهیم که تمرکزمان را بر قابلیت آفرودی رقبای این خودرو معطوف کنیم، خودروهایی همچون تویوتا کلوگر، نیسان پت فایند و مزدا CX-9 و…). در اینجا احساس می‌شود که فرصتی از دست رفته است.

Haval H9 2016
پیشرانه ۲ لیتری نصب شده در این خودرو، همان نسخه نام آشنا در هاوال H8 است و با آنکه برای این خودرو کوچک است ولی در عین حال، به میزان بسیار اندکی هم نقش مثبتی را در این خودرو ایفاء نموده است. این پیشرانه مجهز به سامانه توربوشارژ، توان مناسبی معادل ۱۶۰ کیلووات (۲۱۵ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۳۲۴ نیوتن‌متر را در دورهای بین ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ تولید می‌کند. ارقام مذکور بر روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند و با آنکه به‌هیچ‌عنوان، نزدیک به ارقام کسب شده توسط قوی‌ترین و یا نیرومندترین‌های این کلاس نیستند اما لااقل قابل احترام هستند. گرچه در واقعیت امر، هاوال H9 تقریباً همیشه از فقدان توان کافی در رنج است.

Haval H9 2016
با وزن خالصی معادل ۲۲۵۰ کیلوگرم، که در حدود ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از هاوال H8 است، هاوال H9 قدری شبیه به یک خوک پرواری به نظر می‌رسد. نسبت وزن به قدرت در این خودرو که معادل ۷۵ کیلووات (۱۰۱/۹ اسب بخار) به ازای هر تن می‌باشد، چیز دندان‌گیر و تماشایی نیست. همین‌جا باید اشاره کنیم که حداکثر وزن مجاز این خودرو معادل ۲۸۵۰ کیلوگرم است که معنای ضمنی آن امکان حمل تنها ۶۰۰ کیلوگرم بار و مسافر است، پس حمل ۷ سرنشین با بار و بساط آن‌ها را فراموش کنید. با این وجود، شما به طور قانونی می‌توانید یک تریلر به وزن ۲۵۰۰ کیلوگرم را با آن یدک بکشید البته نه به نحوی سریع. اعتباری که در اینجا می‌توان به‌حساب هاوال H9 منظور داشت مربوط به پیشرانه این خودروست که نسبتاً بهینه و اصلاح شده به نظر می‌رسد، ولی در عین حال، حرکت رو به جلویی با نهایت شکوه و وقار را برایتان فراهم می‌کند.

Haval H9 2016
کار بر روی این پیشرانه بدان معناست که مصرف سوخت از رقم بالای ۱۲.۱ لیتری ادعایی در سیکل ترکیبی فروکش کند (سوخت بنزین با اکتان ۹۵ پریمیوم). این رقم که در گردشی کوتاه حاصل شده، بدتر از رقبای بزرگ‌تر آن است، رقبایی که از پیشرانه‌های آرام‌تری برخوردارند. البته پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی که طبق شنیده‌ها، هاوال مشغول کار بر روی آن است این خودرو را کاملاً دگرگون خواهد نمود.

Haval H9 2016
همچون هاوال H8، گشتاور تولیدی موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF و با استفاده از حالت اسپرت (SPORT MOD) به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود. ضمن آنکه هاوال H9 از یک انتقال‌دهنده دو ردیفه ساخت بورگ وارنر جهت انجام عمل آفرود بهره می‌برد؛ و در عین حال، شما با استفاده از یک گردونه قادرید که بین حالت‌های 4H،4L،AUTO و ECO تغییر وضعیت دهید. زمانی هم ناظر حالت آفرودی در این خودرو خواهید بود که از سامانه کنترل الکتریکی ALL TERRAIN آن استفاده نمایید. این سامانه به طور خودکار و به سادگی، با بهره‌گیری از سنسورهایی با هر نوع سطحی از زمین تطابق می‌یابد، بسته به حالت‌های شنی، برفی، گلی، سامانه کنترل پایداری این خودرو به نحو متفاوتی کالیبره می‌شود، به‌علاوه، توزیع گشتاور هم تغییر می‌یابد.

Haval H9 2016
چیزی که به هاوال H9 می‌توان نسبت داد آن است که این خودرو تا اندازه‌ای از قابلیت و توانایی‌های آفرودی برخوردار است. مسیر کوتاهی را که با این خودرو طی نمودیم که شامل مواردی همچون صعود، فرود، مسیرهای پردست‌انداز، شن زار، دارای سنگریزه، الوار، گل‌ولای و انواع ناهمواری‌ها و خمیدگی‌ها می‌شد و هاوال H9 توانست تمامی مسیرهای فوق را بدون سروصدای اضافی طی نماید. البته گذر از تمامی این مراحل، به لطف استفاده از تایرهای ممتاز و عالی مارک کوپر (COOPER) که بر روی خودروی‌مان نصب شده بود، صورت پذیرفت. در بردی کوتاه (ابتدا خودرو در حالت خلاص قرار دهید) سیستم به اندازه کافی خوب کار می‌کند، اما پیشرانه بنزینی این خودرو فاقد آن حد از کشش و انعطاف‌پذیری است که در پیشرانه‌های دیزلی مشاهده می‌شود. وجود این پیشرانه موجب شد که قبل از درگیر شدن با مسیرهای آبی لحظاتی در فکر فرو رویم.

هاوال H9 از یک سامانه مناسب جهت کنترل حرکت در تپه‌ها برخوردار است، اما این سامانه از تنظیم‌کننده سرعت بی‌بهره است و تمایل به انجام عمل در دنده‌های بالاتر دارد، بالاتر از دنده‌هایی که ما متمایل به آن هستیم. همچنین بنا به ادعای هاوال، زاویه ورود این خودرو معادل ۲۸ درجه و زاویه خروج آن از رمپ و سراشیبی‌ها معادل ۲۳ درجه است. ضمن اینکه، فاصله کف آن از سطح زمین معادل ۲۰۶ میلی‌متر است.
Haval H9 2016
Haval H9 2016
آیا با تمامی تفاصیلی که ذکر شد ما هاوال H9 را به‌جای فورد اورست و یا تویوتا فورچونر برمی‌داریم، جواب نه است، آن‌هم به این دلیل که مدل‌های مذکور نسخه‌هایی دیزلی هستند و از شبکه نمایندگی و سرویس وسیع‌تری نسبت به هاوال برخوردارند؛ اما در نهایت و بدون بحثی می‌توان گفت که هاوال H9 خودرویی تواناست.

Haval H9
“توانایی” یک کلمه شایسته برای توصیف هاوال H9 است. در واقعیت امر و بر اساس نظر تست کننده این خودرو، این مدل بهترین در میان سه‌گانه‌های هاوال می‌باشد. ضمن آنکه، کابین آن جادار است و از طراحی قوی هم بهره می‌برد و نیز سطوحی از قابلیت و توانایی را دارا می‌باشد؛ اما مجدداً تکرار می‌کنیم که پیشرانه این خودرو از توان کافی برخوردار نیست، تشنه سوخت است و از فقدان برخی تجهیزات، به ویژه تجهیزات مرتبط با ایمنی فعال، رنج می‌برد؛ تجهیزاتی که ما مایل هستیم که آن‌ها را در وسیله نقلیه‌ای مشاهده کنیم که آن را پریمیوم خطاب می‌کنند.

h9
با توجه به سطح گسترده‌ای از رقابت که در این کلاس وجود دارد، آیا شما واقعاً مایلید که ۵۰ هزار دلار را برای یک برند نسبتاً ناشناخته چینی هزینه نمایید، جواب این است: خیر، مایل نیستیم؛ اما داستان در اینجا مشابه همانی است که در هاوال H8 روی داد. هاوال برندی بی‌اهمیت اما رو به پیشرفت است، و هاوال H9 نشان داد که این مدعی چینی از زمره خودروهایی نیست که شما متکبرانه از کنارش رد شده و بینی خود را در مقابل آن بالا بگیرید.

Haval H9 2016
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «CARADVICE»
کابین هفت نفره جادار
تجهیزات لوکس مناسب ازجمله ماساژور صندلی‌ها
دارا بودن برخی از قابلیت‌های آفرودی
ارائه‌دهنده پاره‌ای از جذابیت‌ها در هنگام حرکت بر روی جاده
فرمانی بهتر از هاوال H8

نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «CARADVICE»
پیشرانه کوچک که فاقد توان کافی است
تشنه مصرف سوخت با اکتان ۹۵
بهای رو به بالا
لولای کناری درب عقب
غیبت بعضی از تجهیزات که ما ترجیح می‌دهیم که به طور استاندارد در این خودرو وجود داشته باشند.

[review]

Haval H9 2016
مشخصات فنی هاوال H9
شناسه موتور: GW4C20
حجم موتور: ۱۹۶۷ سی‌سی
توان: ۲۱۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۲۴ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ – ۴۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۱ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت (بنا به ادعای سازنده)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، جناغی دوبل، فنرهای مارپیچ، دمپرهای گازی و آنتی رول بار
سیستم تعلیق عقب: غیر مستقل، چند عضوی (MULTI LINK)، فنرهای مارپیچ، جاذب‌های دوبل شوک و ضربه هیدرولیکی
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: EURO 5+
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) ساخت ZF
محور متحرک: دو دیفرانسیل – 4WD

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۸۵۶/۱۸۲۶/۱۹۰۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۰ میلی‌متر
سایز تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R 18
وزن خالص: ۲۲۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز: ۲۸۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۸۰ لیتر (در وب‌سایت نماینده ایرانی هاوال، این عدد معادل ۹۰ لیتر ذکر شد)
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۲۰۶ میلی‌متر

تجهیزات ایمنی
10 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای) – کیسه هوای نصب شده در این خودرو از نوع دو مرحله‌ای است
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HILL-START ASSIST CONTROL)
سیستم کنترل حرکت خودرو در سرازیری (HILL DECENT CONTROL)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
سامانه قطع سوخت در زمان تصادف
کمربندی ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده
باک تقویت شده
و…

تجهیزات رفاهی (نسخه سفارش ایران)
سانروف برقی چند حالته
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + دکمه استارت
اهرم تعویض دنده پشت فرمان
حالت رانندگی: SPORT-ECO-SNOW-AUTO-4L-MUD-SAND
سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی دوگانه با فیلتر تصفیه هوا
سامانه اتوهلد و ترمز پارک الکتریکی (EPB)
قفل دیفرانسیل الکتریکی
دوربین دینامیکی دید عقب
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
آینه جانبی تاشوی برقی به همراه گرم‌کن
سیستم صوتی از نوع اینفینیتی با ۱۰ عدد بلندگو
تنظیم برقی راننده در ۸ جهت و صندلی شاگرد در ۴ جهت + صندلی‌های عقب قابل تنظیم برقی
ماساژور صندلی جلو
گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
چراغ‌های جلو از جنس زنون مجهز به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
سنسور باران
خروجی برق ۱۲ ولت
سامانه اتوهلد و ترمز پارک الکتریکی (EPB)
فرمان با پوشش چرمی به همراه گرم‌کن
کولر دیجیتال عقب
محفظه خنک‌کننده نوشیدنی (COOL BOX)
روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو به‌محض تاریکی هوا+ سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)
تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
گرم‌کن برف‌پاک‌کن جلو
سنسورهای پارک جلو و عقب
کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو
کارکیت موبایل
آینه داخل از جنس الکتروکرومیک
رکاب استیل + زه‌های استیل سپر (HI-TECH)
آنتن کوسه‌ای
چراغ مطالعه + جا عینکی
و…

قیمت
در ایران: ۱۹۶/۸ میلیون تومان (قیمت اصلی این خودرو معادل ۲۴۰ تومان است که با ۱۸ درصد تخفیف به این رقم فروخته می‌شود)
قیمت در استرالیا: ۴۶/۴۹۰ الی ۵۰/۹۹۰ دلار استرالیا
در چین: ۲۲۹/۸۰۰ الی ۲۷۲/۸۰۰ یوآن

نوشته: سام کاویانی
منبع: caradvice
منابع دیگر:
HAVAL-GLOBAL.COM
CARNEWSCHINA.COM
DRIVE.RU

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (955 ديدگاه)

    بخوام انقدر پول ی برند ناشناخته مثل اینو بدم میرم تو دبی ی بنتلی یا جگوار یا لندرور میخرم حداقل اینه از این هم بهتره هم ی کم شناخته شده تره .

    1. بهنام طیبی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4421 ديدگاه)

      لندرور که محشر

  2. ساسان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    کپی تویوتا پرادو :) :) 200 میلیون به این ماشین پول دادن حماقت محضه به جای این میرم تویوتا راو 4 (2016) میگیرم ویا سانتافه

    1. ایهان

      ۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سانتافه 335میلیون گفتم در جریان باشید

  3. بهنام طیبی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4421 ديدگاه)

    علی اقا عزیز شاید برند این ماشین معروف نباشه ولی مشخصات فنی خوبی داره به نظر من
    بنتلی و جگوار که شما گفتی مارک برند خیلی خوبی هستن

  4. (*مهرداد*)

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (352 ديدگاه)

    ممنون از آقای کاویانی بابت مطلب مشروح ولی چرا باید بابت این ماشین هزینه کرد ؟؟؟؟!!!! با پول خرید این میشه خیلی اتومبیلهای دیگه که این شاگرد اونا محسوب میشه خرید ..196 میلیون بدی چی چی وال سوار شی ؟؟؟ چرا ؟؟؟؟

    1. سام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری مهرداد عزیز،انجام وظیفه بود.

  5. Pooya_SK

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    جان! ۱۹۶ میلیون و قیمت بدون تخفیفش ۲۴۰ میلیون، نمی خوام تعصبی باشم ولی با این پول راحت یه ماشین از برند معتبر و بهتر بخری

    1. پیام

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش گلم زده ۱۹۵ با تخفیف واقعا فکر میکنی این شرکتها ادمهایی هستن که تخفیف بگیرن بد بدن به ما مردم این بیاد بازم مردم میرن میخرن چنتا پولدار که مدل کم پولش میره لند مارک میگیره مدل پولدارش از اینا میگیره البته باید قبول کنیم چینیا دارم بازار اتومبیل دنیا رو میگیرن فکر کنم مثل اوایل اومدن هیوندایی بایت بهشون اعتماد کرد

  6. نوید جهرمی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3761 ديدگاه)

    اینجا من که عمرا حاضر نیستم اینو بخرم. هر چقدر هم میخواد خوب باشه.
    با این پول میشه کلی ماشین رنگ و وارنگ دیگه خرید بی دردسر.اینو بخری استارت بزنی 10 میلیونش میفته.حرکت کنی 20 میلیون دیگش میفته. بخوای بفروشی با کلی دردسر زیر 100 مجبور میشی ردش کنی.
    از قبل میشه شکستش رو در ایران دید. توی ایران ماشین چینی بالای 100 خریدار نداره.
    کاش برای بازه ی کم تر هم ماشین های خوب درد دسترس بود که دیگه اینقدر خیابونامون چینیزایس نشه.

    1. بهنام طیبی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4421 ديدگاه)

      شما کارت درست

  7. Nima

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    صبر کنیم شورولت کپتیوا بیاد
    اونم 200 تومنه احتمالا.
    شما سانتافه یا کپتیوا یا اینو برمیدارید؟

    1. مهرداد

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (352 ديدگاه)

      خدا خیرت بده نیما …ملت چه میدونن کپتیوا چیه !!!! ملت فقط این اشغال های چینی را میشناسن …@!

    2. نوید جهرمی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3761 ديدگاه)

      اول که مجوز واردات امریکاییها ب دستور وزیر گرامی قراره لغو بشه.
      دوم این که مطمأنم شرکت اگه میخواست وارد کنه قیمت خیلی غیر معقولی روش میزاشت مثل محصولات هوندا.
      اگه هم میومد و 200 بود باز ب راو 4 یا اوتلندر هم فکر میکردم. نمیشه دردسر قطعات و خدمات پس از فروش برای شورولت رو نادیده گرفت.

  8. مسعود

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اول اینکه جای افرین داره برای صنعت خودرو سازی چین . و دوم اینکه به نظر خودرویی با امکانات فریبنده میاد و قیمتی مناسب در ایران.چون انگار قیمت ایران با قیمت جهانی تفاوت زیادی نداره.اگر انصاف را پیشه کنیم گزینه کاملا مردودی نمی تونه باشه و جای تامل داره.کاش ابعاد رینگ بزرگتر می بود مثلا 285/75/19 ، که هم ارتفاع لاستیک بیشتر و هم رینگ بزرگتر.که میتونست به زیبایی بصری ، توانایی فنی و راحتی بیشتر سرنشینان کمک کنه.یه مورد که خیلی فاجعه بود اینه که این خودرو در 288 کیلومتر بیش از 55 لیتر بنزین سوزونده با توجه به عکس آمپر.
    با تشکر از مهندس کاویانی

    1. سام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم مسعود عزیز،لطف داری شما

  9. MPH

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    با قیمت مناسبتر میتونست فروش خوبی رو تجربه کنه…
    حتی تو بازار ایران هم که خیلی خودروها حضور ندارن باز هم گزینه های زیادی هستند که از این ماشین سرتراند
    اگه کسی واسه آفرودهم بخواد فکر نکنم اینو بخره ،یه پرادو مدل پایین میگیره…
    اگه هم آفرود ملاک نباشه سانتافه خیلی خوبه.

  10. بنتلی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    با تشکر از سام عزیز ک واقعا مطلب کاملی رو جهت شناخت بهتر این خودرو ارائه دادن،این خودرو تجهیزات خوبی داره و جزء باکیفیت های چینه،ولی وقتی تجهیزات میره بالا باعث افزایش قیمت میشه البته نه تا این حد،چن ماه پیش ی مطلب توی کارنیوزچینا گذاشته بودن ک نشون داده بود این خودرو توی ساحل ماسه ای گیرکرده،البته من جزئیات خبرشو نگا نکردم

    1. سام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما واقع شد.

  11. احسان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    من سوبارو فارستر میگیرم بجاش

  12. رامتین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    بنظرم مهم نیست که ما دوس تداریم اینو با این قیمت بخریم. بلکه مهم نظر کسایی هست که اینو میخرند. بنابراین بیخودی به بحث نپردازیم. اون فردی که اینو میخره بالاخره 200تومن پول درآورده اما خیلی از نظر دهندگان اندر خم یک کوچه اند….

  13. رامتین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    بنظرم مهم نیست که ما دوس نداریم اینو با این قیمت بخریم. بلکه مهم نظر کسایی هست که اینو میخرند. بنابراین بیخودی به بحث نپردازیم. اون فردی که اینو میخره بالاخره 200تومن پول درآورده اما خیلی از نظر دهندگان اندر خم یک کوچه اند….

  14. احمد باقری

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    باید قبول کرد که به علت نداشتن تکنولوژی کافی، نه محصول خوبی میتونن به بازار بدن و نه با قیمت مناسب عرضه کنن که حداقل شانسی داشته باشه، البته هیوندای هم قبلا همینجوری بود، ولی حالا به جاهای خوبی رسیده، اینا هم به هر حال، دارن تلاششون رو می کنن.

  15. Hamid

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    هرچی باشه یک چینیه. ابعاد رینگها و قدرت موتورش هم که فاجعه است.
    من سعی میکنم هیچ وقت تو زندگیم پشت فرمون یک ماشین چینی در انظار عمومی ظاهر نشم.

    1. (*مهرداد*)

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (352 ديدگاه)

      آفرین

  16. Zonda R

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    با تشکر از سام عزیز
    مطلب مثل همیشه عالی و درجه یک
    خوب شروع کردن
    بزودی از هاوال خبرهای زیادی میشنویم

  17. شاسی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (103 ديدگاه)

    آخه ظاهرشم داغونه حالا برند و امکانات به کنار…
    جالبه برام اون کسی که اینو خریده و میاد تو خیابونا، این فقط به درد خود چینیا میخوره بنظرم

  18. saeed

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مگه ادم مغز خر خورده تویوتا و ولوو رو بزاره کنار بیاد اینو بخره!

  19. اکبر66

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بیخیال میخرم .. نمیخرم .. کی بشما تعا رف زده بخرید . چین دو دهه پیش دوچرخه میساخت .ببین چه پشرفتی کرده …. اپشن ها را ببین . خودش یه لندو کروزه …. دمشون گرم پشرفت بسرعت نور …. 21میلیون خودرو تولید می کنه . همش هم فروش میره …

  20. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حجم موتورش واقعا خنده داره !!!من این ماشینو توی میدون تجریش دیدم اولش واقعا خوشم اومد اما زمانی که قیمتش رو پرسیدم کاملا نظرم عوض شد 200میلیون پول بی زبون ??????

  21. امیرحسین

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه قرار باشه ۲۰۰ میلیون پول پای یه چینی بدیم خب بی وای دی تانگ خیلی مورد بهتریه
    هم تکنولوژی و موتور پیشرفته و قدرتمندی داره هم برند شناخته شده تری هست و هم صادرات به اروپا داره،پس صد در صد خودروی تأیید شده هست که به اروپا صادر میشه
    تازه موتور برقی هم داره
    راستی ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکنه،شتاب زیر ۵ ثانیه!!!!!میدونی یعنی چی؟!!!

  22. وحید

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود
    قیمت ماشین زیر 50،000 دلاره یعنی برای بازار ایران این ماشین حداکثر 200میلیون بدون عوارض قیمت خواهد داشت حالا با عوارضش میشه نزدیکه 300 تا 400میلیون !خنده داره البته یادمون نره که ما مردم قدیمیم، الان دلار این ملت جدید بین 4000تا 6000 تومن تو بازار دادو ستد میشه بسیار ماشین عالی هست اما نقطه ضعف کلیش موتور بسیار ضعیفشه!بسیار ضعیفه، این خودرو اصلا برای ماها نیست برای بازار خود چین هست که مردمش به جای پرادو میخرن این ماشینو.
    در کل ماها هرگز نباید چشممون به ماشینای خوب باز بشه خود آقازاده ها هام حق ندارن هر ماشینیو سوار بشن اونا حق دارن فقط متمایز باشن و پز بدن برای همونا هم با هر میزان دارایی اجازه سواری گرفتن از خودروهایی بالای 2500 سی سی اکیدا ممنوعه!یعنی ایرانی فرغون سوار شو لیاقتت فرغونه.ماشین نخرید تا این جانوران دست از ما بردارن.

    1. سام

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (746 ديدگاه)

      قیمت این خودرو به دلار استرالیا است و نه آمریکا. بهای فروش هر دلار استرالیا معادل 3100 تومان است.

  23. عباسی

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با دویست تا دویست و چهل میشه هییوندای سانتافه خرید که 300 هزار کیلومتر کارانتی داره و چرخش شرافت داره به این ناشناخته های بدون ضمانت

  24. پیمان

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با این قیمت یه موهاوی v8 هیولا میشه خرید که جادرو میکنه

  25. یوسف

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در حال حاضر بهترین گزینه چینی که به نصبت پولی که میدی خوب سواری میده هایما توربو هست
    پول کمتری دادیو دلت نمی سوزه
    شتاب 0 تا 100 خودم تست کردم 11 ثانیه
    شاسی نداره
    وزن 1500
    مصرف سوخت 11 در صد کیلومتر
    قیمت 91 م ت
    بابت ماشین چینی نباید بیشتر از این پول داد

  26. Moein Darvishpour

    ۱۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه ی حرف های شما درست کی میگید خودروی چینی با این قیمت به درد نمی خوره ولی این ماشین تجهیزات خوب و قدرت موتور خوبی داره مثلا:6سیلندر،نزدیک به 310اسب بخار وتجهیزات داخلی خوب ولی اگه بخوای با این پول بری تویوتا راو 4 بخری اون وقت اون قدرت موتورش به اندازه ی این ماشین نیست مثلا:4سیلندر و اسب بخار کمتری داره و ممنون از آغای کایوانی

  27. سعید

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام
    عجب ترجمه ای، فوق العاده
    ممنون

  28. علی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    این ماشین رامن تست کردم ودر حد واندازه های لندکروز جی ایکس آر هست البته فقط باموتوری ضعیف تر شما بخوای همین تریپ ماشینو سواربشی باید 500چوغ بسرفی واین ترجمه که پدال میذاره واینقد بی سلیقه هست که کمی هم ایرانیزه اش نمیکنه تا با معیارای ایرانی بخوره
    همش داد زده که این تیپ ماشینا دیزلی ان وفلان وبهمان یکی نیست بگه تو ایران بزرگترین اس یووی که لند کروز ولکسوس 570هستن هم بنزین هستند ودر نمونه8سیلند ربالای 20میسوزونن وهیچ ماشینی در رنج 200م ایران این امکاناتو وبزرگی را ارائه نمیده
    رافور وهیوندا سانتافه نصف این هیکل دارند ودر ضمن شاسی مستقل ندارند فقط قابل قیاس در تیپ با لند کروز ولکسوس 570هست

  29. رضا

    ۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ، من که میخرمش ! ۱۹۰ ملیون که دیگه پولی نیست ! به جای اینکه بخوام خدا تومن بدم یه تویوتا لندکروزر GXR میام با ۱۹۰ ملیون یه ماشین هم سایز و هیکل و شیک مثل این رو میخرم و لذتش رو می برم ! در کارخونه های ماشین سازی ایران رو هم که فقط باید گِل گرفت ! ???????

  30. رحمان

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیف پول بدی چینی،بشکه درست کرده،فکر میکنه برای مردم بزرگی ملاکه،نمیدونه مردم باسواد وفنی،گول جثه نمیخورن،کیفیت مهمه،اونم چین اشغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا