همانگونه که شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید، از چندی پیش، ثبتنام از بلندقامتان «هاوال» در کشورمان آغاز گردیده است. اینها درمجموع، شامل چهار مدل متفاوت با یکدیگر هستند، ازجمله H2 ،H6 ،H8 و H9. در این میان، مدل H9 که با پسوند خوارزم (KHARAZM) عرضه میشود، بزرگترین و گرانترین نسخه در میان چهارگانههای مذکور است. نکته بارزی که در این شاسیبلند عظیمالجثه و دو دیفرانسیل چینی سخت جلوه گری میکند، استفاده از شاسی جداگانه در ساختار بدنه آن است، یعنی درست مشابه همان ساختاری که در برخی از شاسیبلندهای غولپیکر آمریکایی و ژاپنی به کار رفته و میرود. حال هاوال H9 قصد آن نموده که به مصاف بزرگانی همچون تویوتا پرادو، هایلندر، مزدا CX-9 و میتسوبیشی پاجیرو و… رود و با آنان به رقابتی سخت و خونین برخیزد. این در جای خود، جسارت و گستاخی بزرگی است و هیچ معلوم نیست که از چنگال این گرگان درنده جان سالم بهدر برد!
هاوال H9 برای نخستین بار، در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی و به صورت یک خودروی نیمه کانسپت به نمایش درآمد و در ماه نوامبر همان سال نیز، نسخه نهایی و تولیدی آن در نمایشگاه خودروی پکن به معرض دید عموم نهاده شد. هماکنون، این خودرو تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری توربو عرضه میشود، پیشرانهای که توان خروجی آن تنها معادل ۲۱۵ اسب بخار است؛ اما هاوال H9 قرار است که در ماههای آینده، با چند پیشرانه متفاوت روانه بازار گردد. مهمترین آنها یک پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربو میباشد که در دو نسخه پرفشار HIGH PRESSURE) ) با توانی معادل ۳۱۰ اسب بخار و نیز گشتاوری برابر با ۶۵۰ نیوتنمتر، و نسخه کمفشار (LOW PRESSURE) با توانی معادل ۲۹۵ اسب بخار عرضه خواهد شد؛ و البته دیگری هم نسخهای پرفشار از پیشرانه فعلی (۲ لیتری توربو) میباشد، این نسخه از توانی معادل ۲۴۱ اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک بهره میبرد. همچون سایر رقبای آفرود، محور متحرک این خودرو به صورت 4WD میباشد که به اختیار راننده میتواند به حالت 2WD تغییر وضعیت دهد. کمتر از سه ماه پیش، سایت «CARADVICE» استرالیا در متنی مبسوط و جامع این خودرو را مورد نقد و بررسی خود قرار داد، که آنچه در ذیل میآید برگردانی از آن متن است. هاوال H9 را میتوان اوج جاهطلبی یک کمپانی چینی دانست، کمپانی که از چند ماه پیش اقدام به عرضه سه شاسیبلند قوی در بازار استرالیا نموده است. از دیگر مدلهای هاوال میتوان به نسخه شهری هاوال H2 و نسخه میانسایز هاوال H8 اشاره نمود؛ و اکنون نیز هاوال چیز بزرگی را وعده داده است. اینطور میتوان گفت که هاوال H9 خودرویی بسیار بزرگ، لوکس و دارای تواناییهای آفرودی است- مورد اخیر را شاسی نردبانی این خودرو تضمین میکند. ساختاری که با برد کوتاه و انواع حالات کششی تناسب دارد. اما آیا این خودروی نسبتاً ناشناخته میتواند با رقبای خوب و معتبری همچون فورد اورست و یا نسخه شهری، و در عین بزرگ خانوادگی همچون تویوتا کلوگر (KLUGER) رقابت نماید؟توضیح: تویوتا کلوگر (KLUGER) همان تویوتا هایلندر است که در استرالیا با این نام فروخته میشود. ما در اینجا نسخه لوکس هاوال H9 را تست نمودیم، نسخهای که بهای آن با احتساب مالیاتهای جادهای معادل ۵۰/۹۹۰ دلار است که در نهایت، فراتر از رنج قیمتی خودروهای هاوال میباشد (بالاتر از ۴۶/۹۹۰ دلار نسخه پریمیوم هاوال H9)، ضمن اینکه، بهای فوق بسیار بالاتر از گرانترین خودروهای چینی است که تاکنون در اینجا بفروش رفتهاند، مگر آنکه جسارت نموده و خودروی ولو XC90 را هم در دسته چینیها جای دهیم. از نقطهنظر قیمت، این خودرو در مکانی بالاتر از نسخه میان رده ایسوزو MX-U LS-U و تویوتا فورچونر GXL میایستد، و نیز بالاتر از مدلهای نرمتری همچون هیوندای سانتافه الیت (ELITE) هفت نفره، به عبارت دیگر، هاوال دگرباره نه بهعنوان یک مدعی قیمتشکن، بلکه بر اساس شایستگیهای خود میخواهد به رقابت بپردازد. شک و تردید کمی در مورد جذبه و ابهت هاوال H9 وجود دارد، همچون برادرش هاوال H8، چیزهایی بیش از یک مرسدس کوچک در آن وجود دارد. گویی، یک مرسدس GL کلاس تیرهوتار پیش روی ماست که پلههای کناری، منفذهای روی کاپوت و صفحات فلزی پانل دربهای آن از بدنه پیاده شدند. با ابعادی معادل ۴۸۵۶ میلی طول،۱۹۲۶ میلیمتر عرض،۱۹۰۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۸۰۰ میلیمتر، این خودرو از سایزی همانند با فورد اورست برخوردار است. حس ناشی از ابعاد وسیع این خودرو، به داخل کابین نیز راه یافته است، جایی که هم بزرگ بوده و هم بهخوبی مجهز است. طرح و کیفیت ساخت پوشش رویی داشبورد، هر دو، نسبتاً عالی هستند. داشبورد کامل و در عین حال ساده این خودرو به نحو خوبی با صفحه نمایش لمسی بزرگ ۸ اینچی آن ادغام شده است؛ و متریال مورد استفاده در آن اعم از چرم، پلاستیک و حتی چوب مصنوعی کمی عجیب و غریب آن – که البته بهتر از نمونه موجود در هاوال H8 است – همگی بسیار خوب و ممتاز هستند، ضمن اینکه محیط داخلی آن با نور آبی ملایمی روشن شده و از زیر دربهای خودرو نیز نور قرمز رنگی جهت پرتوافکنی بر آسفالت خیابان ساطع میشود.
تجهیزات لمسی بسیار خوبی در این کابین وجود دارند که ازجمله میتوان به یک نگهدارنده نسبتاً نرم عینک آفتابی، دکمههایی به رنگ نقرهای مشابه با مرسدس بنز و نیز یک دسته برای کروز کنترل، اشاره داشت. پوشش چرمی صندلیها ممکن است به رنگ قهوهای روشن متقارن و یا پولاریزه باشند، همانگونه که در خودروی تحت تست ما نیز چنین است. ضمن اینکه صندلیهای این خودرو بسیار راحت بوده و به تنظیم ۸ جهتی و گرمکن و سردکن و حتی به ماساژورهای چندمرحلهای مجهز هستند.
تجهیزات استاندارد این خودرو در جای خود نسبتاً پربار هستند. در کنار صندلیهای مجهز، شما سنسورهای پارک پیرامونی، یک دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید هوشمند و استارت، سامانه هدایت ماهوارهای، سیستم صوتی از نوع اینفینیتی با ۱۰ عدد بلندگو، سیستم روشنایی در روز با چراغهای جلو از جنس LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای به همراه تصفیه هوا را هم در اختیار دارید. ضمن آنکه، مواردی همچون ۶ عدد کیسه هوا، شامل کیسه هوای پردهای که سه ردیف صندلیها را تحت پوشش خود قرار میدهد و گیره نگهدارنده سیستم ISOFIX هم در آن مشاهده میشوند. هاوال برای کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP (استرالیا) خیز برداشته است؛ اما در این بین، تجهیزاتی همچون کروز کنترل با هدایت راداری، سامانه ردیابی نقاط کور و نیز سامانه پارک خودکار خودرو در سرعتهای پایین، کجا هستند؟ پس میشود گفت که این خودرو خیلی “پریمیوم ” نیست…
توضیح: نسخههای هاوال H9 سفارش ایران مجهز به ۱۰ عدد ایربگ هستند.
یک تجهیز جذاب که به طور مجزا از صفحه نمایش و بالای داشبورد تعبیه شده است به شما فشار هوا، زوایای ورود و خروج خودرو، ارتفاع از سطح دریا و نیز دمای محیط را نشان میدهد، کمی شبیه به میتسوبیشی پاجروهای دهه ۹۰.
محوطه کابین این خودرو، جایی است که هاوال در آن هدف بزرگی را نشانه رفته است. این یک خودروی هفت نفره واقعی است. صندلیهای ردیف میانی آن یک جای پا و فضای سر عالی را، حتی با وجود سانروف عرضه میکنند، ضمن اینکه یک دید عالی از بیرون خودرو هم در دسترس است. در عین حال، صندلیهای عقب آن گرم نیز میشوند و شما میتوانید دمای سیستم تهویه را هم کنترل نمایید. خودروی تحت تست ما، مجهز به یک جفت صفحه نمایش تخت بود که بر پشتسری هر یک از صندلیهای جلو نصب شده بودند (با ۱۵۰۰ دلار اضافه پرداخت)، هر دوی این صفحات مجهز به اتصال ورودی USB به سامانه سرگرمی و همچنین DVD DRIVE هستند. در این میان، کودکان هم خسته و ملول نخواهند شد، به ویژه آنکه سرنشینان عقب این خودرو هم میتوانند جابهجایی الکتریکی سرنشینان صندلیهای جلویی را کنترل نمایند؛ درست مثل همان کاری که شما میتوانید در خودروی می باخ انجام دهید.
همچون هاوال H8، ظرفیت محل بار به میزان ۱۴۵۷ لیتر و در حد عالی است، صندلی ردیف وسط و عقب هم به نحو ستودنی خوابانده میشوند. ضمن اینکه یک خروجی برق ۲۲۰ ولت هم وجود دارد، اما در عوض هیچ مکانی برای جای دادن (سفتوسخت) بستههای بار و مهار آنها وجود ندارد. آنچه که گفته شد در مورد کابین بود، اما هاوال H9 چگونه رانده میشود؟ میشود گفت که واقعاً بهتر از مدل H8 است. بزرگترین معضلی که اخیراً در هاوال H8 شاهدش بودیم مربوط به فرمان این خودرو میشد که دو ویژگی کند و سنگین بودن را توأمان دارا بود (خیلی زیاد در وضعیت چرخش قفل به قفل)، و در کل، یک ترکیب و ساختار بد بود. در مقابل، فرمان H9 سبکتر است و در نتیجه خودرو از قابلیت مانورپذیری بیشتری بهره میبرد. گرچه به میزان کمی حرکت موجی در این خودرو دیده میشود ولی روی هم رفته باید گفت که کنترل بدنه آن خاص و ویژه یک وسیله نقلیه با شاسی جداگانه است، و البته نه خیلی بدتر از یک لندروور دیسکاوری. هاوال H9 بر روی یک سیستم تعلیق نسبتاً پیشرفته و جا افتاده جناغی دوبل در جلو و چند عضوی در عقب، سواری میدهد. بهطورکلی، جذب مواج گونه ناهمواریها در این خودرو به نحو عالی صورت میپذیرد، به ویژه در سرعتهای بالاتر. احتمالاً مهمترین نکته شگفتانگیز در مورد هاوال H9، کشف این حقیقت است که پیشرانه آن با سوخت بنزین کار میکند. آنهم سوخت بنزینی با اکتان ۹۵ و نه کمتر، و البته در سگمنتی از بازار که تحت سلطه دیزلیهاست. جای شگفتی نیست که اگر بدانید که بازار چین علاقهای به پیشرانههای دیزلی ندارد (ما ترجیح میدهیم که تمرکزمان را بر قابلیت آفرودی رقبای این خودرو معطوف کنیم، خودروهایی همچون تویوتا کلوگر، نیسان پت فایند و مزدا CX-9 و…). در اینجا احساس میشود که فرصتی از دست رفته است.
پیشرانه ۲ لیتری نصب شده در این خودرو، همان نسخه نام آشنا در هاوال H8 است و با آنکه برای این خودرو کوچک است ولی در عین حال، به میزان بسیار اندکی هم نقش مثبتی را در این خودرو ایفاء نموده است. این پیشرانه مجهز به سامانه توربوشارژ، توان مناسبی معادل ۱۶۰ کیلووات (۲۱۵ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۳۲۴ نیوتنمتر را در دورهای بین ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ تولید میکند. ارقام مذکور بر روی کاغذ خوب به نظر میرسند و با آنکه بههیچعنوان، نزدیک به ارقام کسب شده توسط قویترین و یا نیرومندترینهای این کلاس نیستند اما لااقل قابل احترام هستند. گرچه در واقعیت امر، هاوال H9 تقریباً همیشه از فقدان توان کافی در رنج است.
با وزن خالصی معادل ۲۲۵۰ کیلوگرم، که در حدود ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از هاوال H8 است، هاوال H9 قدری شبیه به یک خوک پرواری به نظر میرسد. نسبت وزن به قدرت در این خودرو که معادل ۷۵ کیلووات (۱۰۱/۹ اسب بخار) به ازای هر تن میباشد، چیز دندانگیر و تماشایی نیست. همینجا باید اشاره کنیم که حداکثر وزن مجاز این خودرو معادل ۲۸۵۰ کیلوگرم است که معنای ضمنی آن امکان حمل تنها ۶۰۰ کیلوگرم بار و مسافر است، پس حمل ۷ سرنشین با بار و بساط آنها را فراموش کنید. با این وجود، شما به طور قانونی میتوانید یک تریلر به وزن ۲۵۰۰ کیلوگرم را با آن یدک بکشید البته نه به نحوی سریع. اعتباری که در اینجا میتوان بهحساب هاوال H9 منظور داشت مربوط به پیشرانه این خودروست که نسبتاً بهینه و اصلاح شده به نظر میرسد، ولی در عین حال، حرکت رو به جلویی با نهایت شکوه و وقار را برایتان فراهم میکند.
کار بر روی این پیشرانه بدان معناست که مصرف سوخت از رقم بالای ۱۲.۱ لیتری ادعایی در سیکل ترکیبی فروکش کند (سوخت بنزین با اکتان ۹۵ پریمیوم). این رقم که در گردشی کوتاه حاصل شده، بدتر از رقبای بزرگتر آن است، رقبایی که از پیشرانههای آرامتری برخوردارند. البته پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی که طبق شنیدهها، هاوال مشغول کار بر روی آن است این خودرو را کاملاً دگرگون خواهد نمود.
همچون هاوال H8، گشتاور تولیدی موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF و با استفاده از حالت اسپرت (SPORT MOD) به چرخهای عقب آن منتقل میشود. ضمن آنکه هاوال H9 از یک انتقالدهنده دو ردیفه ساخت بورگ وارنر جهت انجام عمل آفرود بهره میبرد؛ و در عین حال، شما با استفاده از یک گردونه قادرید که بین حالتهای 4H،4L،AUTO و ECO تغییر وضعیت دهید. زمانی هم ناظر حالت آفرودی در این خودرو خواهید بود که از سامانه کنترل الکتریکی ALL TERRAIN آن استفاده نمایید. این سامانه به طور خودکار و به سادگی، با بهرهگیری از سنسورهایی با هر نوع سطحی از زمین تطابق مییابد، بسته به حالتهای شنی، برفی، گلی، سامانه کنترل پایداری این خودرو به نحو متفاوتی کالیبره میشود، بهعلاوه، توزیع گشتاور هم تغییر مییابد.
چیزی که به هاوال H9 میتوان نسبت داد آن است که این خودرو تا اندازهای از قابلیت و تواناییهای آفرودی برخوردار است. مسیر کوتاهی را که با این خودرو طی نمودیم که شامل مواردی همچون صعود، فرود، مسیرهای پردستانداز، شن زار، دارای سنگریزه، الوار، گلولای و انواع ناهمواریها و خمیدگیها میشد و هاوال H9 توانست تمامی مسیرهای فوق را بدون سروصدای اضافی طی نماید. البته گذر از تمامی این مراحل، به لطف استفاده از تایرهای ممتاز و عالی مارک کوپر (COOPER) که بر روی خودرویمان نصب شده بود، صورت پذیرفت. در بردی کوتاه (ابتدا خودرو در حالت خلاص قرار دهید) سیستم به اندازه کافی خوب کار میکند، اما پیشرانه بنزینی این خودرو فاقد آن حد از کشش و انعطافپذیری است که در پیشرانههای دیزلی مشاهده میشود. وجود این پیشرانه موجب شد که قبل از درگیر شدن با مسیرهای آبی لحظاتی در فکر فرو رویم.
“توانایی” یک کلمه شایسته برای توصیف هاوال H9 است. در واقعیت امر و بر اساس نظر تست کننده این خودرو، این مدل بهترین در میان سهگانههای هاوال میباشد. ضمن آنکه، کابین آن جادار است و از طراحی قوی هم بهره میبرد و نیز سطوحی از قابلیت و توانایی را دارا میباشد؛ اما مجدداً تکرار میکنیم که پیشرانه این خودرو از توان کافی برخوردار نیست، تشنه سوخت است و از فقدان برخی تجهیزات، به ویژه تجهیزات مرتبط با ایمنی فعال، رنج میبرد؛ تجهیزاتی که ما مایل هستیم که آنها را در وسیله نقلیهای مشاهده کنیم که آن را پریمیوم خطاب میکنند.
با توجه به سطح گستردهای از رقابت که در این کلاس وجود دارد، آیا شما واقعاً مایلید که ۵۰ هزار دلار را برای یک برند نسبتاً ناشناخته چینی هزینه نمایید، جواب این است: خیر، مایل نیستیم؛ اما داستان در اینجا مشابه همانی است که در هاوال H8 روی داد. هاوال برندی بیاهمیت اما رو به پیشرفت است، و هاوال H9 نشان داد که این مدعی چینی از زمره خودروهایی نیست که شما متکبرانه از کنارش رد شده و بینی خود را در مقابل آن بالا بگیرید.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «CARADVICE»
کابین هفت نفره جادار
تجهیزات لوکس مناسب ازجمله ماساژور صندلیها
دارا بودن برخی از قابلیتهای آفرودی
ارائهدهنده پارهای از جذابیتها در هنگام حرکت بر روی جاده
فرمانی بهتر از هاوال H8
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «CARADVICE»
پیشرانه کوچک که فاقد توان کافی است
تشنه مصرف سوخت با اکتان ۹۵
بهای رو به بالا
لولای کناری درب عقب
غیبت بعضی از تجهیزات که ما ترجیح میدهیم که به طور استاندارد در این خودرو وجود داشته باشند.
مشخصات فنی هاوال H9
شناسه موتور: GW4C20
حجم موتور: ۱۹۶۷ سیسی
توان: ۲۱۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۲۴ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ – ۴۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۱ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (بنا به ادعای سازنده)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، جناغی دوبل، فنرهای مارپیچ، دمپرهای گازی و آنتی رول بار
سیستم تعلیق عقب: غیر مستقل، چند عضوی (MULTI LINK)، فنرهای مارپیچ، جاذبهای دوبل شوک و ضربه هیدرولیکی
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: EURO 5+
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) ساخت ZF
محور متحرک: دو دیفرانسیل – 4WD
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۸۵۶/۱۸۲۶/۱۹۰۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۰ میلیمتر
سایز تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R 18
وزن خالص: ۲۲۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز: ۲۸۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۸۰ لیتر (در وبسایت نماینده ایرانی هاوال، این عدد معادل ۹۰ لیتر ذکر شد)
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۲۰۶ میلیمتر
تجهیزات ایمنی
10 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای) – کیسه هوای نصب شده در این خودرو از نوع دو مرحلهای است
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HILL-START ASSIST CONTROL)
سیستم کنترل حرکت خودرو در سرازیری (HILL DECENT CONTROL)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
سامانه قطع سوخت در زمان تصادف
کمربندی ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده
باک تقویت شده
و…
تجهیزات رفاهی (نسخه سفارش ایران)
سانروف برقی چند حالته
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + دکمه استارت
اهرم تعویض دنده پشت فرمان
حالت رانندگی: SPORT-ECO-SNOW-AUTO-4L-MUD-SAND
سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی دوگانه با فیلتر تصفیه هوا
سامانه اتوهلد و ترمز پارک الکتریکی (EPB)
قفل دیفرانسیل الکتریکی
دوربین دینامیکی دید عقب
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
آینه جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن
سیستم صوتی از نوع اینفینیتی با ۱۰ عدد بلندگو
تنظیم برقی راننده در ۸ جهت و صندلی شاگرد در ۴ جهت + صندلیهای عقب قابل تنظیم برقی
ماساژور صندلی جلو
گرمکن صندلیهای جلو و عقب
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
چراغهای جلو از جنس زنون مجهز به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
سنسور باران
خروجی برق ۱۲ ولت
سامانه اتوهلد و ترمز پارک الکتریکی (EPB)
فرمان با پوشش چرمی به همراه گرمکن
کولر دیجیتال عقب
محفظه خنککننده نوشیدنی (COOL BOX)
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو بهمحض تاریکی هوا+ سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)
تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
گرمکن برفپاککن جلو
سنسورهای پارک جلو و عقب
کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو
کارکیت موبایل
آینه داخل از جنس الکتروکرومیک
رکاب استیل + زههای استیل سپر (HI-TECH)
آنتن کوسهای
چراغ مطالعه + جا عینکی
و…
قیمت
در ایران: ۱۹۶/۸ میلیون تومان (قیمت اصلی این خودرو معادل ۲۴۰ تومان است که با ۱۸ درصد تخفیف به این رقم فروخته میشود)
قیمت در استرالیا: ۴۶/۴۹۰ الی ۵۰/۹۹۰ دلار استرالیا
در چین: ۲۲۹/۸۰۰ الی ۲۷۲/۸۰۰ یوآن
نوشته: سام کاویانی
منبع: caradvice
منابع دیگر:
HAVAL-GLOBAL.COM
CARNEWSCHINA.COM
DRIVE.RU
علي
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بخوام انقدر پول ی برند ناشناخته مثل اینو بدم میرم تو دبی ی بنتلی یا جگوار یا لندرور میخرم حداقل اینه از این هم بهتره هم ی کم شناخته شده تره .
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵لندرور که محشر
ساسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵کپی تویوتا پرادو :) :) 200 میلیون به این ماشین پول دادن حماقت محضه به جای این میرم تویوتا راو 4 (2016) میگیرم ویا سانتافه
ایهان
۷ بهمن ۱۳۹۶سانتافه 335میلیون گفتم در جریان باشید
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵علی اقا عزیز شاید برند این ماشین معروف نباشه ولی مشخصات فنی خوبی داره به نظر من
بنتلی و جگوار که شما گفتی مارک برند خیلی خوبی هستن
(*مهرداد*)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از آقای کاویانی بابت مطلب مشروح ولی چرا باید بابت این ماشین هزینه کرد ؟؟؟؟!!!! با پول خرید این میشه خیلی اتومبیلهای دیگه که این شاگرد اونا محسوب میشه خرید ..196 میلیون بدی چی چی وال سوار شی ؟؟؟ چرا ؟؟؟؟
سام
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
لطف داری مهرداد عزیز،انجام وظیفه بود.
Pooya_SK
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵جان! ۱۹۶ میلیون و قیمت بدون تخفیفش ۲۴۰ میلیون، نمی خوام تعصبی باشم ولی با این پول راحت یه ماشین از برند معتبر و بهتر بخری
پیام
۱۳ اسفند ۱۳۹۶داداش گلم زده ۱۹۵ با تخفیف واقعا فکر میکنی این شرکتها ادمهایی هستن که تخفیف بگیرن بد بدن به ما مردم این بیاد بازم مردم میرن میخرن چنتا پولدار که مدل کم پولش میره لند مارک میگیره مدل پولدارش از اینا میگیره البته باید قبول کنیم چینیا دارم بازار اتومبیل دنیا رو میگیرن فکر کنم مثل اوایل اومدن هیوندایی بایت بهشون اعتماد کرد
نوید جهرمی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اینجا من که عمرا حاضر نیستم اینو بخرم. هر چقدر هم میخواد خوب باشه.
با این پول میشه کلی ماشین رنگ و وارنگ دیگه خرید بی دردسر.اینو بخری استارت بزنی 10 میلیونش میفته.حرکت کنی 20 میلیون دیگش میفته. بخوای بفروشی با کلی دردسر زیر 100 مجبور میشی ردش کنی.
از قبل میشه شکستش رو در ایران دید. توی ایران ماشین چینی بالای 100 خریدار نداره.
کاش برای بازه ی کم تر هم ماشین های خوب درد دسترس بود که دیگه اینقدر خیابونامون چینیزایس نشه.
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵شما کارت درست
Nima
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵صبر کنیم شورولت کپتیوا بیاد
اونم 200 تومنه احتمالا.
شما سانتافه یا کپتیوا یا اینو برمیدارید؟
مهرداد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵خدا خیرت بده نیما …ملت چه میدونن کپتیوا چیه !!!! ملت فقط این اشغال های چینی را میشناسن …@!
نوید جهرمی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اول که مجوز واردات امریکاییها ب دستور وزیر گرامی قراره لغو بشه.
دوم این که مطمأنم شرکت اگه میخواست وارد کنه قیمت خیلی غیر معقولی روش میزاشت مثل محصولات هوندا.
اگه هم میومد و 200 بود باز ب راو 4 یا اوتلندر هم فکر میکردم. نمیشه دردسر قطعات و خدمات پس از فروش برای شورولت رو نادیده گرفت.
مسعود
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اول اینکه جای افرین داره برای صنعت خودرو سازی چین . و دوم اینکه به نظر خودرویی با امکانات فریبنده میاد و قیمتی مناسب در ایران.چون انگار قیمت ایران با قیمت جهانی تفاوت زیادی نداره.اگر انصاف را پیشه کنیم گزینه کاملا مردودی نمی تونه باشه و جای تامل داره.کاش ابعاد رینگ بزرگتر می بود مثلا 285/75/19 ، که هم ارتفاع لاستیک بیشتر و هم رینگ بزرگتر.که میتونست به زیبایی بصری ، توانایی فنی و راحتی بیشتر سرنشینان کمک کنه.یه مورد که خیلی فاجعه بود اینه که این خودرو در 288 کیلومتر بیش از 55 لیتر بنزین سوزونده با توجه به عکس آمپر.
با تشکر از مهندس کاویانی
سام
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم مسعود عزیز،لطف داری شما
MPH
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با قیمت مناسبتر میتونست فروش خوبی رو تجربه کنه…
حتی تو بازار ایران هم که خیلی خودروها حضور ندارن باز هم گزینه های زیادی هستند که از این ماشین سرتراند
اگه کسی واسه آفرودهم بخواد فکر نکنم اینو بخره ،یه پرادو مدل پایین میگیره…
اگه هم آفرود ملاک نباشه سانتافه خیلی خوبه.
بنتلی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از سام عزیز ک واقعا مطلب کاملی رو جهت شناخت بهتر این خودرو ارائه دادن،این خودرو تجهیزات خوبی داره و جزء باکیفیت های چینه،ولی وقتی تجهیزات میره بالا باعث افزایش قیمت میشه البته نه تا این حد،چن ماه پیش ی مطلب توی کارنیوزچینا گذاشته بودن ک نشون داده بود این خودرو توی ساحل ماسه ای گیرکرده،البته من جزئیات خبرشو نگا نکردم
سام
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما واقع شد.
احسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵من سوبارو فارستر میگیرم بجاش
رامتین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنظرم مهم نیست که ما دوس تداریم اینو با این قیمت بخریم. بلکه مهم نظر کسایی هست که اینو میخرند. بنابراین بیخودی به بحث نپردازیم. اون فردی که اینو میخره بالاخره 200تومن پول درآورده اما خیلی از نظر دهندگان اندر خم یک کوچه اند….
رامتین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنظرم مهم نیست که ما دوس نداریم اینو با این قیمت بخریم. بلکه مهم نظر کسایی هست که اینو میخرند. بنابراین بیخودی به بحث نپردازیم. اون فردی که اینو میخره بالاخره 200تومن پول درآورده اما خیلی از نظر دهندگان اندر خم یک کوچه اند….
احمد باقری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵باید قبول کرد که به علت نداشتن تکنولوژی کافی، نه محصول خوبی میتونن به بازار بدن و نه با قیمت مناسب عرضه کنن که حداقل شانسی داشته باشه، البته هیوندای هم قبلا همینجوری بود، ولی حالا به جاهای خوبی رسیده، اینا هم به هر حال، دارن تلاششون رو می کنن.
Hamid
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵هرچی باشه یک چینیه. ابعاد رینگها و قدرت موتورش هم که فاجعه است.
من سعی میکنم هیچ وقت تو زندگیم پشت فرمون یک ماشین چینی در انظار عمومی ظاهر نشم.
(*مهرداد*)
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵آفرین
Zonda R
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از سام عزیز
مطلب مثل همیشه عالی و درجه یک
خوب شروع کردن
بزودی از هاوال خبرهای زیادی میشنویم
شاسی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵آخه ظاهرشم داغونه حالا برند و امکانات به کنار…
جالبه برام اون کسی که اینو خریده و میاد تو خیابونا، این فقط به درد خود چینیا میخوره بنظرم
saeed
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵مگه ادم مغز خر خورده تویوتا و ولوو رو بزاره کنار بیاد اینو بخره!
اکبر66
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵بیخیال میخرم .. نمیخرم .. کی بشما تعا رف زده بخرید . چین دو دهه پیش دوچرخه میساخت .ببین چه پشرفتی کرده …. اپشن ها را ببین . خودش یه لندو کروزه …. دمشون گرم پشرفت بسرعت نور …. 21میلیون خودرو تولید می کنه . همش هم فروش میره …
محمد
۱۵ مرداد ۱۳۹۵حجم موتورش واقعا خنده داره !!!من این ماشینو توی میدون تجریش دیدم اولش واقعا خوشم اومد اما زمانی که قیمتش رو پرسیدم کاملا نظرم عوض شد 200میلیون پول بی زبون ??????
امیرحسین
۱۲ دی ۱۳۹۵اگه قرار باشه ۲۰۰ میلیون پول پای یه چینی بدیم خب بی وای دی تانگ خیلی مورد بهتریه
هم تکنولوژی و موتور پیشرفته و قدرتمندی داره هم برند شناخته شده تری هست و هم صادرات به اروپا داره،پس صد در صد خودروی تأیید شده هست که به اروپا صادر میشه
تازه موتور برقی هم داره
راستی ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکنه،شتاب زیر ۵ ثانیه!!!!!میدونی یعنی چی؟!!!
وحید
۲۴ دی ۱۳۹۵درود
قیمت ماشین زیر 50،000 دلاره یعنی برای بازار ایران این ماشین حداکثر 200میلیون بدون عوارض قیمت خواهد داشت حالا با عوارضش میشه نزدیکه 300 تا 400میلیون !خنده داره البته یادمون نره که ما مردم قدیمیم، الان دلار این ملت جدید بین 4000تا 6000 تومن تو بازار دادو ستد میشه بسیار ماشین عالی هست اما نقطه ضعف کلیش موتور بسیار ضعیفشه!بسیار ضعیفه، این خودرو اصلا برای ماها نیست برای بازار خود چین هست که مردمش به جای پرادو میخرن این ماشینو.
در کل ماها هرگز نباید چشممون به ماشینای خوب باز بشه خود آقازاده ها هام حق ندارن هر ماشینیو سوار بشن اونا حق دارن فقط متمایز باشن و پز بدن برای همونا هم با هر میزان دارایی اجازه سواری گرفتن از خودروهایی بالای 2500 سی سی اکیدا ممنوعه!یعنی ایرانی فرغون سوار شو لیاقتت فرغونه.ماشین نخرید تا این جانوران دست از ما بردارن.
سام
۱۱ شهریور ۱۳۹۶قیمت این خودرو به دلار استرالیا است و نه آمریکا. بهای فروش هر دلار استرالیا معادل 3100 تومان است.
عباسی
۲۸ دی ۱۳۹۵با دویست تا دویست و چهل میشه هییوندای سانتافه خرید که 300 هزار کیلومتر کارانتی داره و چرخش شرافت داره به این ناشناخته های بدون ضمانت
پیمان
۷ اسفند ۱۳۹۵با این قیمت یه موهاوی v8 هیولا میشه خرید که جادرو میکنه
یوسف
۱۶ خرداد ۱۳۹۶در حال حاضر بهترین گزینه چینی که به نصبت پولی که میدی خوب سواری میده هایما توربو هست
پول کمتری دادیو دلت نمی سوزه
شتاب 0 تا 100 خودم تست کردم 11 ثانیه
شاسی نداره
وزن 1500
مصرف سوخت 11 در صد کیلومتر
قیمت 91 م ت
بابت ماشین چینی نباید بیشتر از این پول داد
Moein Darvishpour
۱۵ تیر ۱۳۹۶همه ی حرف های شما درست کی میگید خودروی چینی با این قیمت به درد نمی خوره ولی این ماشین تجهیزات خوب و قدرت موتور خوبی داره مثلا:6سیلندر،نزدیک به 310اسب بخار وتجهیزات داخلی خوب ولی اگه بخوای با این پول بری تویوتا راو 4 بخری اون وقت اون قدرت موتورش به اندازه ی این ماشین نیست مثلا:4سیلندر و اسب بخار کمتری داره و ممنون از آغای کایوانی
سعید
۶ آذر ۱۳۹۶سلام
عجب ترجمه ای، فوق العاده
ممنون
علی
۱۸ آذر ۱۳۹۶این ماشین رامن تست کردم ودر حد واندازه های لندکروز جی ایکس آر هست البته فقط باموتوری ضعیف تر شما بخوای همین تریپ ماشینو سواربشی باید 500چوغ بسرفی واین ترجمه که پدال میذاره واینقد بی سلیقه هست که کمی هم ایرانیزه اش نمیکنه تا با معیارای ایرانی بخوره
همش داد زده که این تیپ ماشینا دیزلی ان وفلان وبهمان یکی نیست بگه تو ایران بزرگترین اس یووی که لند کروز ولکسوس 570هستن هم بنزین هستند ودر نمونه8سیلند ربالای 20میسوزونن وهیچ ماشینی در رنج 200م ایران این امکاناتو وبزرگی را ارائه نمیده
رافور وهیوندا سانتافه نصف این هیکل دارند ودر ضمن شاسی مستقل ندارند فقط قابل قیاس در تیپ با لند کروز ولکسوس 570هست
رضا
۶ بهمن ۱۳۹۶ماشین خوبیه ، من که میخرمش ! ۱۹۰ ملیون که دیگه پولی نیست ! به جای اینکه بخوام خدا تومن بدم یه تویوتا لندکروزر GXR میام با ۱۹۰ ملیون یه ماشین هم سایز و هیکل و شیک مثل این رو میخرم و لذتش رو می برم ! در کارخونه های ماشین سازی ایران رو هم که فقط باید گِل گرفت ! ???????
رحمان
۱۴ بهمن ۱۳۹۶هیف پول بدی چینی،بشکه درست کرده،فکر میکنه برای مردم بزرگی ملاکه،نمیدونه مردم باسواد وفنی،گول جثه نمیخورن،کیفیت مهمه،اونم چین اشغال