بررسی و آزمایش جادهای مدلهای کارکرده اِمویاِم
نمیتوان انکار کرد که این روزها بخش اعظم بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان کشور تحت سلطه چینیهاست. در این میان، شرکت مدیران خودرو، بهعنوان نماینده رسمی تولید و خدمات پس از فروش کمپانی چِری در ایران، با برنامهریزی جِدی و مدون، محصولات این برند نوپا اما پرشتابِ چشمبادامی را بهصورت گسترده به بازار کشور عرضه میکند و طی چند سال اخیر قدمهای خوبی در جهت معرفی و فروش مدلهای جدید و بهروز چری در ایران برداشته است.
اوایل هفته گذشته، از جانب مدیران خودرو مَجالی برای اصحاب رسانههای خودرویی کشور فراهم شد تا برخی مدلهای کارکرده این شرکت را مورد بررسی قرار دهند. این برنامه با حضور نمایندگان ۱۴ رسانه مختلف و مجموعاً شش دستگاه خودرو شامل سه دستگاه اِمویاِم X33 S و سه دستگاه اِمویاِم ۵۵۰ در مسیر تهران تا طالقان برگزار گردید و خبرنگاران در طول مسیرِ رفت و برگشت به آزمایش فنی خودروها پرداختند. در ادامه ماحصل این سفر یک روزه را به همراه تصاویر اختصاصی پدال میخوانید و میبینید.
اما پیش از آغاز لازم میدانم به یک نکته مهم اشاره کنم: هدف از این آزمایش در درجه اول ارزیابی رفتار کُلی خودروهای دستِ دوم بوده و تمرکز اصلی روی عملکرد مجموعه فنی و دیگر قسمتها معطوف گردیده است، در نتیجه نباید با “آزمایش رانندگی” و مطالبی که در آن عنوان میگردد اشتباه گرفته شود.
شروع حرکت با X33 S
اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش در نوشتاری مختصر، به بررسی کوتاه و گذرای X33 S پرداختیم و گفتیم که نسبت به پیشینیان خود پیشرفت زیادی کرده است. بگذریم. این بار میخواهیم ببینیم رفتار خودرو در مقایسه با مدل صفر کیلومتر چگونه است و آیا تفاوت یا عیب و هنر فاحشی به چشم میخورَد یا خیر. ضمناً به خاطر داشته باشید که هر خودرویی را باید در حد و اندازه خودش سنجید!
پس از سوار شدن فضا کاملاً برایم آشنا بود. سوییچ را در سوکت سمت راست فرمان وارد کرده و استارت زدم. قلب چهار سیلندر خطی ۱۹۷۱ سیسی (مجهز به زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپها) با صدایی خفیف بیدار شد و برای تحویل ۱۳۹ اسب بخار قدرت (در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه) و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور (در ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه) اعلام آمادگی کرد. به لطف میدان دید خوب آینههای جانبی به راحتی از پارک خارج شده و همراه باقی گروه به راه افتادم.
در تریم لاکچِری (Luxury) از جعبهدنده ۷ سرعته CVT استفاده میکند و همین باعث شده تا تعویضها بدون تکان یا تقه خاصی انجام شوند. یکی از نکات ریزی که شاید به چشم خیلیها نیاید خوشدستی دستهدنده و سِفتی کمربند ایمنی است که در کنار دید خوب به اطراف و ارتفاع زیادِ اتاق (۱۶۵۱ میلیمتر) حس تسلط خوبی به راننده (حداقل شخص نگارنده) میبخشد. پدال گاز گُنگ است و ارتباط خوبی بین پای راننده و پیشرانه ایجاد نمیکند، اما در عوض ترمزها (هر چهار چرخ دیسکی) نسبتاً قوی بوده و اگر قِلقشان را یاد بگیرید راضیتان خواهند کرد. نکته مهمی که خیلی زود دستگیرتان میشود نحوه رفتار جعبهدنده است. این واحد همانند غالب CVTهای دنیا در درجه اول برای کاهش مصرف سوخت و یک رانندگی آرام و بدون تنش شهری یا حتی جادهای زیر پوست خودرو قرار گرفته و نباید انتظار نابجا از آن داشته باشید. در مورد X33 S نیز قضیه به همین قرار است. همانطور که در ابتدای پاراگراف اشاره شد تعویضها در حالت خودکار نرم و بیصدا بوده و به درد کسانی میخورد که حوصله کلاچ گیری و تعویض دنده ندارند و فقط میخواهند گاز بدهند.
اگر بخواهیم وضعیت ظاهری و فنی X33 S را بهعنوان یک خودروی دستِ دوم مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت در نمای بیرونی ایراد عمدهای اعم از افتادگی بدنه، جدایی در محل اتصالات قطعات مختلف، کنده شدن رنگ، رنگ پریدگی و موج گرفتن ورقها به چشم نمیخورد؛ در نتیجه با رسیدگی و نگهداری اصولی و مناسب، ظاهر خودروتان چند سال پس از خرید نیز با تقریب خوبی مشابه روز اول خواهد بود. در رابطه با بخش فنی هم اینطور به نظر میرسد که پس از پشت سر گذاشتن ۵ هزار کیلومتر افت عملکردی قابل توجهی نداشته و رفتارش به همان سیاق سابق است. قبول دارم که چینیهای دستِ دوم بعضاً چه از نظر ظاهری و چه فنی وضعیت مناسبی ندارند، اما این توصیف را نمیتوان به کُل تعمیم داد و خاصه در خودروی موردبحث چندان صدق نمیکند.
در راه برگشت با ۵۵۰ دنده دستی
آنسوی دربهای اِمویاِم ۵۵۰، همانند بیرون، سادگیِ طراحی حرفِ اول را میزند. داشبورد، کنسول میانی، پنل دربها و ردیف عقب به دور از هرگونه پیچیدگی کار شده و اگر از بُعد سهولت کاربری به آن نگاه کنید نمره خوبی میگیرد. تنها قسمتی که اندکی شلوغتر و جذابتر به نظر میرسد نشاندهندههای پشت فرمان است که دورشمارَش تا ۷ هزار و سرعتسنجَش تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت درجه بندی شده است. از طرفی زیر کاپوت دقیقاً از همان پیشرانه موجود در X33 S استفاده میکند و در بحث قدرت و گشتاور نیز تفاوت محسوسی با آن ندارد.
نمونه مورد آزمایش مدل ۱۳۹۵ و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه رفته بود. چرم صندلیها، پلاستیک بخشهای مختلف و کیفیت مونتاژ قطعات داخلی در وضعیت مناسبی به سر میبُرد و افت فاحشی دَرِشان به چشم نمیخورد. بهعنوان مثال در هیچیک از قطعات پلاستیکی ترک خوردگی یا رو رَفتگی مشخصی دیده نمیشد. از طرفی، درست مثل X33 S در بدنه نیز مشکل چندانی وجود نداشت و میتوان گفت که ۵۵۰ هم در این بخش نمره قبولی گرفت. بازهم باید اشاره کنم که ماندگاریِ کیفیت ظاهری و داخلی خودرو به میزان زیادی به سلیقه مالک و نحوه نگهداریِ وی بستگی دارد و تنها متأثر از سازنده نیست!
با ورود دوباره به بزرگراه نبود کروز کنترل شدیداً حس میشد. سواری در کفی نرمتر بوده و خبری از تکانهای شدید و آزاردهنده نیست. آینههای جانبیِ برقی علیرغم ابعاد نهچندان بزرگ میدان دید بسیار خوبی در اختیار راننده قرار میدهند و خصوصاً هنگام تغییر خط حرکت به میزان لازم کمک حالتان خواهند بود. یکی از نکات جالبتوجهِ سدان چینی حساسیت مناسب پدال گاز است، بهطوریکه میتوانید با سرگاز، اندکی به سرعت خودرو بیفزاید و برخلاف رقبای وطنیاش، سرگاز موجب تقه خوردن و پرش ناگهانی به سمت جلو نمیشود.
و اما برسیم به بهترین ویژگی اِمویاِم ۵۵۰ و بحث شیرین جعبهدنده پنج سرعته دستی و البته بلوک چهار سیلندر! پیشتر اشاره کردم که شتاب و کشش خودرو در دنده دو بهبود مییابد و اگر قلق مجموعه فنی را یاد بگیرید رانندگی لذتبخشتری را تجربه خواهید کرد. اما همهچیز به اینها ختم نمیشود. جعبهدنده دستی ۵۵۰ حقاً چابکتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید و انتظار دارید. پس از بازخوردی که این واحد در مسیر گردنهای و پیش از رسیدن به بزرگراه از خود نشان داد، علیرغم برخی نقاط ضعفی که داشت احساس کردم ناگفتههایی دارد که باید کشفِشان کنم! به همین خاطر طی حدود یکصد کیلومتر باقیمانده از مسیر، چندین و چند بار در شرایط مختلف پدال گاز را بدون کاهش دنده تا انتها پایین بردم که جَنم واقعیاش را ببینم. چیزی که میدیدم توجهم را جلب کرده بود! از دنده دو گرفته تا دنده پنج، هربار که پدال گاز را پایین میبرید پیشرانه و جعبهدنده با چابکی قابلقبولی واکنش نشان داده و دور و سرعت موردنیاز راننده را فراهم میسازند. نه اینکه سرعت عمل فوقالعاده چشمگیری داشته باشد، اما تنبل هم نیست و برای کندن از جای خود هربار نیاز به معکوس کشیدن ندارد. درواقع نکته حائز اهمیت این است که به دلیل میرائی کم و کشش مناسب تکتک دندهها (بجز یک)، برای افزایش سرعت ناگهانی و مقطعی لزوماً مجبور به کاهش دنده نیستید و بهعنوان مثال هنگامی که (حتی بهصورت ممتد و طولانی) با دنده چهار در حال حرکت هستید، با فشار بیشتر بر پدال گاز (در همان دنده)، شتاب لحظهای خوبی دستگیرتان خواهد شد. بهطور خلاصه شتاب ثانویه خودرو بسیار بهتر از شتاب اولیه بوده و تأثیر بسزایی بر لذت رانندگی میگذارد.
جمع بندی
اِمویاِم X33 S و ۵۵۰ دو خودروی اقتصادی از تبار چین اند که جدای از مباحث مختلف، بهواسطه شرایط فروش بسیار خوب و منعطف، در بازه قیمتی خودشان مورد توجه اقشار گوناگون مردم قرار گرفتهاند. امروز نمونههای کارکرده ۵۵۰ بسته به مدل و شرایط با بهای ۳۸ الی ۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشوند؛ X33 S اما اندکی گرانتر است و از ۵۰ تا ۷۰ میلیون قیمت دارد. این برنامه فرصتی بود تا از نزدیک و بهصورت کاملاً ملموس با هردو خودرو وقت گذرانده و شناخت کاملی ازِشان پیدا کنیم. در مورد ماندگاری خودروها باید گفت خوشبختانه هردو مدل مورد بررسی به لطف کیفیت ساخت و نگهداری مناسب توسط مالکان در شرایط سالم به سر میبردند و وضعیت اولیه خود را تا حد قابلقبولی حفظ کرده بودند. عملکرد مجموعه فنی نیز با التفات به میزان کارکرد افت چشمگیری نداشت و مجموعاً نمره قبولی دریافت کرد.
فورد
۱۰ تیر ۱۳۹۶حقیتا من از ماشین چینی خوشم نمییاد تو خود چینم ماشین خارجی سوار میشن البته خیلی از ما چاره ای نداریم
امانی
۱۳ تیر ۱۳۹۶بابا به کی بگیم خسته شدیم. اون ماشینایی که شما میگی هم تو چین تولید شده و چینی هستش. یه کم مطالعه
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۶به نظرم برای تست نمونه کار کرده خیلی زود بود،حتی سمند هم توی 5 هزار کیلومتر یا 20 هزار کیلومتر هم مشکل زیادی نداره،اگه قرار بود که توی 20 هزار کیلومتر داشبورد ماشین ترک برداره یا رنگش تغیر کنه که ماشین نیست که،آشغاله
#ali.m#
۱۰ تیر ۱۳۹۶ب خدا بعید نیست از اینا
بنزما
۱۰ تیر ۱۳۹۶عی بابا این چه ازمایش کیفیتی،بود من پرشیام چندسال پیش از کارکرد 20 هزارتا گرفتم تا 100 هزارتا راهبردم تازه روصدتا داشت مشکلاتش،شروع میشد اونوقت این شاهکارنکرده که
عطا
۱۰ تیر ۱۳۹۶من قبلا mvm 550 داشتم. قدم 186 هست. فضای عقبش خیل خیلی کوچک هست. یعنی سمند از این بزرگتره خیلی بزرگ. ارتفاع عقبش خیلی کمه با کلم راحت میتونستم فشار بدم سقفو یعنی.البته در حالتی که تکیه بدید.
سامان اذری
۱۰ تیر ۱۳۹۶ام وی ام 550 قیافش از عکسهاشم بدتره
حیف اون همه پول که بابتش میدن
38 الی 60 تومن :(
با 60 تومن مگان مزدا 3 مونتاژ و ماکسیما میشه خرید
محمد
۱۴ اسفند ۱۳۹۶بله میشه مزدا یا ماکسیما بخری ولی ماکسیما یا مزدای 60 تومنی هر روز باید تو تعمیرگاها باشه
#ali.m#
۱۰ تیر ۱۳۹۶دوستم یه 550 old face داشت سر یه پیچ با سرعت 80تا یا کمتر چپ کرد .
حالا نمیدونم مشکل از راننده بوده یا از ماشین .
جواد
۱۰ تیر ۱۳۹۶از نظر من چه mvm چه بنز چه هیوندا یا هر برند دیگه همه خوبن به شرطی که با قیمت واقعی عرضه بشن
امیرحسین بشیرفرهمند
۱۰ تیر ۱۳۹۶درود. دوستمون حرف کاملا درستی زدند . همه ماشین ها و وسایل نقلیه خوب هستند . به شرطی که با قیمت واقعی و منصفانه عرضه بشوند . درضمن شخص صاحب ماشین انتظارات خودشو مطابق با ماشین باید هماهنگ بکنه . خیلی وقت ها شنیدیم که میگین ما پراید سوار میشیم اونا رولزرویس !
اصلا نمیخوام توجیه کنم ماشین های بی کیفیت داخل رو اما با کمی ملاحظه و رعایت میتونید از ماشین درست تر و بهتر و کم هزینه تر استفاده کنید . درآخر به امید روزی که از ارزان ترین تا لوکس ترین برندها در سرتاسر ایران با قیمت مناسب عرضه بشود …
محمدرضا
۱۰ تیر ۱۳۹۶باتشکر از گزارشتون و در پایان یادتون رفت بنویسید رپورتاژگردی !
PaRHaM
۱۰ تیر ۱۳۹۶همه چی ب کنار! این ک ماشین چینی دلچسب نیست هم ب کنار😑
ماشین با ۵۰۰۰ کارکرد ک اصن دست دو نیست😐
هیچ ماشینی هم تو ۵۰۰۰ تا این ایراداتی ک دنبالش بودین رو پیدا نمیکنه!
اگه هم پیدا کنه رفتار نامناسب صاحبشه
باور کن این ماشین های در به داغون هندی هم اینجوری نمیشن😐
تست درست کیفیت ی ماشین حداقل دیگه باید بالای ۱۵۰ یا دیگه کمه کم ۱۰۰ باشه!
ولی من عمق فاجعه ی اینارو تو اون بخش دیدم ک با ی موتور ۲ لیتری ! مصرف سوختشون بالای ۱۰ لیتره😐😐😐😐
دیگه هیچ حرفی ندارم😑
محمدرضا
۱۰ تیر ۱۳۹۶خود مدیران خودرو دوستان رو دعوت کرده مسلما بهشون ماشین داغون و بد که نمیگه.ماشین ها هم که فقط 5000 کیلومتر کار کردن ولی مطلب طوری نوشته شده که انگار انتظار داشتن ماشین کلا کار نکنه و با دید ماشینی که 150هزارتا کارکرده مطلب نوشتین.اینجور مطالب دقیقا قراره به کمک کی بیاد؟خریدار؟
me84
۱۰ تیر ۱۳۹۶.
ماشین دست دوم میخواهید تست کنید برید دبی یا کیش و قشم و تویوتاهای تاکسی دست دوم رو تست کنید که با کیلومتر بالای 800 هزار و یک میلیون کیلومتر تو اون آب و هوا، موتور گیربکسشون هنوز آچار نخورده و هیچ صدایی از اتاق و فنربندی ماشین بگوش نمیرسه. همون تویوتا که تو مسافرکشی یک میلیون کیلومتر کار کرده سگش شرف داره به ماشین صفر چینی که به زور صد تا آپشن و صد جور بزک دوزک میتپونن به ملت.
sadegh
۱۰ تیر ۱۳۹۶لطفا یه گزارش و بررسی از سورن توربو بزارید!!!!!$
بهمن
۱۰ تیر ۱۳۹۶معمولا یک ماشین عیب و ایراداتشو بعد از صد هزار کارکرد نشون میده نه پنج تا نفس آزمایش خوب بود ولی کاش میتونستین از نمونه هایی آزمایش میگرفتین که دست مردمه نه نمایندگی ٬معلومه که نمایندگی به خاطر بعضی از مسایل ماشین ایراد دار را به دست خبرنگاران نمیده که آبروش بره
احسان
۱۰ تیر ۱۳۹۶نمونه ها دست مردمه دوست عزیز از کلاب ۵۵۰ سوارها دعوت شدن که دوستان من هستن و منم عضو هستم چیزی رو نمیدونی قضاوت نکن
بهمن
۱۰ تیر ۱۳۹۶قشنگ معلومه که مدیران خودرو خودش نگران افت شدید قیمت محصولاتشه که این کارا رو انجام میده والا این تست منصفانه نیست و بوی جانبداری ازش میاد
payam-ali
۱۰ تیر ۱۳۹۶منم با نظر دوستان موافقم که کارکردهای 20 هزار و مخصوصا 5 هزار !!!! اصلا قابل استناد نیست که یه ماشینی کیفیتش رو حفظ کرده یا نه …اون هم ماشینهایی که دارن با قیمتهای بالای 50 میلیون عرضه میشن…تست درستی نیست.
پیمان
۱۰ تیر ۱۳۹۶دوست خبرنگار من؛۵۵۰ و ایکس۳۳ اس هر دو دارای موتور و گیربکسهایی دقیقا همسان هستند.قدرت و گشتاور هردو خودرو هم دقیقا یکسانه!!! اونوقت شما مقدار ۱۳۲ و ۱۸۰ رو از کجا آوردید؟!لطفا در تهیه و گردآوری مطالبتون کمی دقت و مطالعه بیشتر لازمه.شما حتما منابع و رفرنسهاتون مجدد مطالعه بفرمایید.
اما وی ام ۵۵۰: قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور۱۸۵ تیوتن متر میباشد.
پیام
۱۰ تیر ۱۳۹۶بله درسته،550 و ایکس 33 و ایکس 33 اس و چری تیگو 5 همشون یک اندازه قدرت و گشتاور دارند.
امین قوام
۱۱ تیر ۱۳۹۶پاسخ یه پیمان: از اونجایی که چری در کشور ما نماینده رسمی و مستقیم داره، ما هم اطلاعات منتشره از سوی این نمایندگی (مدیران خودرو) رو به عنوان منبع موثق در نظر میگیریم.
اگر نگاهی به کاتالوگ دو خودروی مورد بررسی بندازید متوجه میشید!! :)
پیمان
۱۰ تیر ۱۳۹۶قابل توجه دوستان خوبم که ۵۵۰ رو با خودروهای تولید داخل مقایسه میکنند!
اینکار رو نکنید چون قابل قیاس نیستند….
حسن
۱۰ تیر ۱۳۹۶من خودم چهار ساله ام وی ام 53۰ دارم و 7۰ هزارتا کارکرده و تا الان به جز روغن و بنزین فقط یک جنت و سه چهارتا لامپ عوض کردم.خداییش کیفیت و قدرتش واقعا خوبه.
مهدی
۱۶ مرداد ۱۳۹۶فکر کنم بیشتر اینهایی که دارن نظر میدن هنوز سوار این ماشین هم نشدن و فقط میخوان خودی نشون بدن ..
مثل این جمله آقا حسن که در مورد ماشینش گفته و یک عده فقط دلشون میخواد منفی بدن . لطفا تعصبی برخورد نکنید
احمد
۱۱ تیر ۱۳۹۶اولا تست یک ماشین با 5000 کیلومتر کارکرد اون هم ماشینی که خود نمایندگی در اختیار تست کننده ها قرار بده اصلا جالب نیست
5000 کیلومتر ماشین عملا نو هست
این ماشین عیب های در کنار مزیت هاش زیادی هم داره که به هیچ کدوم اشاره نشده بود و بیشتد تبلیغ بود تا تست !!!!!!!
احسان
۱۱ تیر ۱۳۹۶تست خودروی دست دوم با ۵۰۰۰کیلومتر کارکرد!!
بابا ۲۰۶ من با ۱۸۰هزار کیلومتر کارکرد داشبردش ترک نخورده این دیگه چه حرفیه
درسته رپورتاژه ولی اعتبارتون رو خدشه دار نکنید
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۶550 عالیه تو این قیمت خدای چه ماشینی میتونین پیدا کنین که قدرت خوبی داشته باشه و نرم هم باشه تو خریدش شک نکنین خودم باهاش مسافرت رفتم.
مصرف کننده
۱۱ تیر ۱۳۹۶من X33S دارم گیربکس cvt ,اصلا مناسب این موتور نیست. کافیه یکبار سوار بشید تا به حرف من برسید.در سربالایی ها واقعا کم میاره
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۶سلام دوست عزیزی گفته باماشینهای تاکسی کیش ودبی مقایسه بشه یک سوالی ازاین دوست عزیزآیااینجا هم مثل کیش یادبی هست ایکاش حرفی بزنیم که خودمان زیرسوال نرویم