چینیها بهترین نفع را از آشفتگی بازار و ضعف خودروسازان داخلی کردند. آنها چراغ خاموش وارد بازار شدند و کم کم با تسخیر خط تولید خودروسازان ضعیفتر که پیش از این محصولات متنوعشان زینت بخش بازار کسل کنندهٔ ایران بود، حرکت قارچ گونهٔ خود را شروع کردند. بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را چینیها مدتها است بلعیده و به این واسطه، حضورشان در بازار خودرو داخل تقویت شد. این روند همچنان ادامه دارد و ضعف در سیستم تولید قطعات دو خودروساز جاده مخصوص را هم به آنها وابسته کرد و ممکن است این وابستگی در آینده ای نه چندان دور بیشتر شود به طوری که این دو کارخانه را به محل مونتاژ کامل خودروهای چینی تبدیل کنند البته با اسم خودروی ملی!
سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران
اما سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران چگونه است ؟ جوابش یک کلمه است، دامپینگ! این کلمه لاتین به این معنا است که صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمام شده به فروش رود یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی باشد. خودروسازان چینی به قصد تصاحب بازار، خودروهای خود را ارزانتر از آنچه در چین به فروش میرسانند در کشورمان عرضه میکنند. در این زمینه بسیاری از خودروسازان و دستاندرکاران صنعت خودرو به مسوولان هشدار دادهاند این درحالی است که دستگاههای دولتی دامپینگ خودروسازان چینی را نمیپذیرند اما دامپینگ در ناوگان سنگین و قطعات خودرو را بهطور ضمنی تایید کردند. کارشناسان بر این عقیدهاند که خودروسازان چینی با قصد تصاحب بازار خودرو کشورمان، خودروهای تولیدی خود را با قیمت کمتر به فروش میرسانند این در شرایطی است که بعد از تصاحب بخش اعظمی از بازار، خودروها را به قیمت واقعی عرضه میکنند.
رضایت از چینی ها
اما در این مشتریان هم سهم به سزایی در قدرت گرفتن محصولات چینی داشتهاند که تا حدودی هم به دلیل کمبود تنوع در بازار محصولات داخلی و قیمت مناسب خودروهای چینی حق داشتهاند. چینیها امروزه با عرضه ۲۷ مدل خودرو در مدلها و محدودههای قیمتی مختلفی میهمان خیابانهای کشور شدهاند.
سهم چینی ها از بازار خودرو ایران
آمارها نشان میدهد حضور چینیها در صنعت خودرو ایران طی سالهای گذشته، روندی صعودی داشته و این روند رو به رشد، نه تنها در حضور مستقیم خودروسازان چینی، بلکه در واردات نیز خود را نشان داده است. طبق آمار، تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران طی سال ۹۰، رشدی ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۸۹ داشته و این میتواند نشان از استقبال ایرانیها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی داشته باشد. همچنین در سال ۹۱ نیز چینیها توانستهاند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، ۱۰۵ درصد رشد بدهند و حالا باید منتظر ماند و دید در سال ۹۲ چه آماری از آنها به جا خواهد ماند. چینیها در سال ۸۹ حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع خودرو را در ایران تولید یا وارد کردهاند، این در حالی است که در سال ۹۱، این رقم به بالای ۵۴ هزار دستگاه رسیده است. همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینیها توانستهاند بیش از هفت هزار خودرو را تولید یا به ایران وارد کنند. بنابر آمار، خودروسازان چینی طی سال ۸۹ کمتر از یک درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشتهاند و این رقم در سال ۹۱ به بالای ۵/۶ درصد رسیده است. آمار میگوید، در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینیها توانستهاند بیش از چهار درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار بگیرند.
منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد
جهانی
۷ آبان ۱۳۹۲ایراد ما اینجاست که فکر می کنیم تمام دنیا مثل وا داره درجا میزنه.درصورتی همه کشورها دارن سال به سال آمارها و شاخصهای کمی و کیفی خودشون رو بهتر می کنند و این فقط ایرانه که داره پسرفت می کنه.کیفیت خودروها و تولیدات داخلی دیگر پایین میاد و قیمتشون میره بالا.چینیها وقتی تونستند بازارهای اروپا و آمریکا رو در انواع محصولات صنعتی بگیرند معنیش اینه که کیفیتشون خوب و قیمتشون مناسب و رقابتیه.باید اعتراف کنیم ما نمی خوایم نگاه دگم خودمون رو تصحیح کنیم.هرجنسی کیفیتش خوب باشه و قیمتش مناسب من می خرمش.چرا مصرف کننده باید تاوان بی عرضگی مدیران صنایع داخلی رو بپردازه؟
نمیشه آقا!!
۹ آبان ۱۳۹۲مردم ایران بی تعصب ترین مردم دنیا هستند.بی تعصب ترینهاشونم مسئولینی هستند که مسئول تولید هستند.من نمیفهمم این که هر کاری رو افتضاح میکنیم و هر ماشین بی کیفیت و از رده خارجی رو تولید میکنیم میگیم اینجا ایرانه دیگه ,اروپا که نیست یعنی چی.یعنی تا کی تا چند قرن نباید بتونیم تولیدات صد سال پیش اونا را هم نتونیم درست تولید کنیم.تا کی میخوایم خودمونو با 50سال پیش مقایسه کنیم و افتخار بکنیم بگیم اون موقع تعداد ماشینها اینقدر بوده و حالا 1000 برابر بابا یه نوزاد 50 سال پیش الان نوه داره و امکان داره میلیاردر شده باشه .اگر خیلی مردیم خودمون را با کره جنوبی مقایسه بکنیم که هیوندای 2سال بعد از ایران ناسیونال بنا گذاری شد تازه قبل ایران ناسیونال هم جنرال موتورز ایران رو ما داشتیم که بروزترین خودروهای بیوک و کادیلاک را مونتاژ میکردند.شما یه کیلومتر فقط یه کیلومتر جاده مهندسی ساز که شیب مناسبی داشته باشه تا با یه نم بارون حوضچه توش درست نشه که ماشینها اونم این ماشینها چپه نکنند. خرجش فقط یه دوربینه و یه کم حوصله و اعتقاد به درست کار کردن که ما نداریم.بعدشم خود مردم ببینید چه آبی از لب و لوچه شون را گرفته برای این ماشینهای مسخره چینی .نیم ساعت توی ترافیک باشون رانندگی میکنیم دیسک وصفحه داغ میکنند باید بزنیم کنار تا خنک شه میگیم ایراد نداره بجاش سانروف داره,زنگوله داره. بجای اینکه از کمبودهای خودروها انتقاد کنیم ,حتی اگر خود خودروساز اعتراف به نقص کنه ما میگیم نه آقا اصلا هم ایراد نداره خیلی هم خوبه و جمله مشمئز کننده سگ خودرو های چینی شرف داره به خودروهای ایرونی را بکار میبریم.خلاصه از ماست که بر ماست.خودمون پذیرفتیم مردمانی هستیم که” نمیتوانیم” را خوب صرف میکنیم.
milad
۷ آبان ۱۳۹۲حس خوبی نیست وقتی میبینی مردمت سلیقشون به جایی رسیده که میان برسر جیلی و لیفان و امثالهم بحث میکنن و میگن جیلی بهتر از لیفان و لیفان بهتر از….
مصطفی
۹ آبان ۱۳۹۲اره ولله.
خودرو ساز ها کور شن یه جنس درست و حسابی درست کنن.
من می خوام مصرف کنم. هرکی به فکر سود خودشه.منم به فکر سود خودم.
اگه این خودرو سازها یه کم از پاداش ها و … مدیران گردن کلفت کمتر کنن، قیمت خودرو این قدر گرون نمیشه. مشکل اینجاست که نمی خوان سودشون کم شه.
الهی یه بمب بخوره تو فرق سر ای ایران خودرو. اه
ارش
۱۱ آبان ۱۳۹۲اونایی که فکر میکنن پژو . پرایدشون چینی نیست در اشتباهن … ایران 5 ساله از طرف فرانسه قطعه وارد نمیکنه و از چین میگیره مونتاژ می کنه ..
ایرانی
۱۲ آبان ۱۳۹۲این گفته اقای ارش شاید 20درصد قطعات چینی باشه ولی صد درصد نیست من خودم سورن مدل 90 دارم و چند چیزشو که دیده میشده چک کردم روش ساخت چین نبوده وبرعکس ساخت فرانسه زده مثلا ecu واستپ موتور. و برخی قطعات هم که ایرانی هستند معرکه هستند مثل برف پاک کن که فوق العاده است حتی نمونه های اروپائیش هم اینطوری نبودند.به نظر من بجای گفتن مرگ بر امریکا باید مرگ بر چین گفت هرچند اصلا از شعار مرگ بر این و اون متنفرم.چین با دادن یک سری ماهی گندیده به ایران میخواد برای همیشه جلویاد گیری ماهی گرفتن ما رو بگیره .
interceptor
۱۴ فروردین ۱۳۹۳من کاری به تحریم اینا ندارم ولی جنس چینی هم نمی خرم.
پروتون(شریک سابق میتسوبیشی) باز خیلی بهتره.جنسای ژاپنی دسته دوم مث رونیز، ماکسیما، ویتارا رو نسبت به همردیفای چینی شون لیفان ایکس60 و جیلی و ایکس 33 بیشتر قبول دارم/ به نظرم اینا ارزش خرید بیشتری دارن
ای مردم … اگه دل پری از این دو شرکت دارین تو تله این چینی ها نیافتین
احسان 6131
۱۶ خرداد ۱۳۹۳مدتهاست که دوستانی در این سایت و سایتهای خودرویی دیگر از هجوم خودروهای چینی به سبد خرید مشتریان ایرانی گلهمند هستند. حال یا اگر در فوروم جک J5 باشیم آن را خودرویی بی اصل و نسب میدانند و یا اگر این دوستان عزیز به فوروم جیلی بروند آن را خودرویی خوش ظاهر و بیآتیه میدانند. یک روی سخن این دوستان درست و روی دیگر آن نادرست است.
اینکه چینیهای خودروساز به کشور ما هجوم آوردهاند، بر طبق لینک زیر (که با اندک گشت زنی در اینترنت و جمعآوری سطح همکاری خودروسازهای وطنی و چینی فراهم آمده است)، کاملاً صحیح است. تاکنون بیش از 40 نمونه خودروی چینی که حاصل همکاری 13 کمپانی داخلی و 19 کمپانی چینی است به کشور وارد شده و یا در حال مونتاژ هستند. البته این لیست به غیر از مینی باس، اتوبوس درون و برونشهری و کشندهها و ماشین آلات صنعتی چینی است. در این لیست دو خودروساز معظم وطنی نیز برای خود جایگاهی دارند و عرصه را تنها برای استفاده مدعیان دیگر خالی نکرده اند!!!
و اما روی نادرست این قضیه: باید پذیرفت که صنعت چین سالها از ما جلوتر است. سطح دسترسی آنها به تکنولوژیهای جدید و نیز تعاملاتشان با خودروسازان بزرگ دنیا با ما قابل قیاس نیست. از نظر پیشرفت آنها در جایگاهی هستند که کشورهایی همچون ما چارهای جز چنگ انداختن به ماشین صنعتی آنها برای پیشرفت تکنولوژیک ندارند. حال به همت مسئولان یا ما باید برای پیشرفت، حلقه در گردن شرق بیندازیم یا بازارهای خود را به روی غرب بگشاییم و یا در میانه راه این دو ابرقدرت، برای خود جایگاهی دست و پا کنیم.
توجه: محتوای جدول موجود در لینک زیر تنها با اطلاعات موجود در اینترنت گردآوری شده است و لزوماً تمام محتوای آن تا بررسی بیشتر توسط دوستا، قابل استناد نیست.
http://www.uplooder.net/img/image/88/658c9c87068c15b3e2e4fb6e18aa7f5a/Chinese-Autos_in_Irans.jpg
مهدی
۷ تیر ۱۳۹۳من چقدر خوشحالم
علی
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سلام
دوستان با رعایت ادب لطفا نگید خودرو ساز . اینها گاریساز هم نیستند . صنعت خودرو سازی دنیا رشد کرده و میکند چون انها ادمند . صنعت ما هم رشد کرده البته نه در تولید بلکه. در […]. این نیرنگ بازی به مدیران خودرو هم رسیده . مثلا بنده با یه قرارداد قلابی برای تحویل خرداد ثبت نام کردم امروز 12 مرداد است هنوز خبری نیست وقتی حرف میزنی میفرمایند خسارت میدم گرچه این هم دروغه . تازه من خسارت میخوام چه کار . سو استفاده از اموال مردم . به کی باید شکایت کرد از کی . از روباه به دمش . سم وجودتان گردد
sadegh
۱۹ شهریور ۱۳۹۳احتمالاً مطلب قدیمیه بازار رو خیلی وقته گرفتن رفته
محمودتبریزی
۲۶ آبان ۱۳۹۳سلام من خودروی پژو 405 که حداقل ماشین 1988 اروپا بوده به این چینیها ترجیه میدم چینی نخرید تا گورشان را گم کنند بابا پیکان به اینا شرف داشت
رضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز اگه 2 یا 3 ساعت با ماشین چینی 530 رانندگب کنی و درست بعد اون سوار پژو بشی میفهی پژو 405 که هیچ پرشیا هم مزخرفه
هادی فرید
۲ آذر ۱۳۹۳بیاید همه باهم برای تولید ملی،برای بیکار نشدن کارگران شرکتها،برای تعطیل نشدن کارخانجات خودمون و خلاصه برای آینده این مرز و بوم هم که شده از این چینی های اشغال فروش خرید نکنیم.
بخدا با همین کار من و شما این مملکت اباد میشه
پارسا علی
۱۸ آذر ۱۳۹۳اقا مگه چین قطعات خراب میده چین درجه یکشو میده عزیز این ماشینای ایران با چین چه فرقی دارن همه چیزش چینی…….یکی از نمیدونم کی بود به جهان گفته بود به مردم جهان که اقا ما افتخار میکنیم که در هر خونه ای یه قطعه یا چندین قطه چینی پیدا میشه به خودشون میمالیدن کشور حقشه زحمت کشیده رسیده به اینجا……هر ماشینی با ازمایش های مختلف وارد ایران میشه مگه الکی بدن دست مردم ماشینو تستش میکنن قطعه هاشو
پوريا
۱۰ خرداد ۱۳۹۴دوستان تعتیلى صنعت خودرو ایران یعنى بیکار شدن بیش از ده ها یا صدها هزار نفر، میدونید تعدیل نیروى این کار خونه ها چه بلایى سر کارگرا میاره؟ میدونید چه قدر آمار بیکاریو زیاد میکنه؟ همینجوریش اعلام کردن زندانها جا ندارند، میدونید چه قد همین ماشینهاى چینى که ترجیح میدیمو دزد میبره؟ میدونید بعدش دیگه همون ماشین چینیارم نمیتونیم بخریم چون ده برابر میشن؟! میدونین هزینه تعمیراتشون چقدر میشه هر دوره؟ ماشین فقط خودش نیست که، کلى قطعس، وقتى یه پیچ بی کیفیت تو موتو یا جلو بندى بشکنه،جونتونو به خطر بنازه، ده دفعه هم خرج کنى درس کنى اون پیچ بى کیفیته، باز میشکنه. اگه ماشین اسباب بازى چینو حد اقل با اروپا یا همین ایران مقایسه کنید متوجه میشید که زرق و برق دادن به چیزى کارى نداره