چینیها بهترین نفع را از آشفتگی بازار و ضعف خودروسازان داخلی کردند. آنها چراغ خاموش وارد بازار شدند و کم کم با تسخیر خط تولید خودروسازان ضعیفتر که پیش از این محصولات متنوعشان زینت بخش بازار کسل کنندهٔ ایران بود، حرکت قارچ گونهٔ خود را شروع کردند. بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را چینیها مدتها است بلعیده و به این واسطه، حضورشان در بازار خودرو داخل تقویت شد. این روند همچنان ادامه دارد و ضعف در سیستم تولید قطعات دو خودروساز جاده مخصوص را هم به آنها وابسته کرد و ممکن است این وابستگی در آینده ای نه چندان دور بیشتر شود به طوری که این دو کارخانه را به محل مونتاژ کامل خودروهای چینی تبدیل کنند البته با اسم خودروی ملی!
سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران
اما سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران چگونه است ؟ جوابش یک کلمه است، دامپینگ! این کلمه لاتین به این معنا است که صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمام شده به فروش رود یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی باشد. خودروسازان چینی به قصد تصاحب بازار، خودروهای خود را ارزانتر از آنچه در چین به فروش میرسانند در کشورمان عرضه میکنند. در این زمینه بسیاری از خودروسازان و دستاندرکاران صنعت خودرو به مسوولان هشدار دادهاند این درحالی است که دستگاههای دولتی دامپینگ خودروسازان چینی را نمیپذیرند اما دامپینگ در ناوگان سنگین و قطعات خودرو را بهطور ضمنی تایید کردند. کارشناسان بر این عقیدهاند که خودروسازان چینی با قصد تصاحب بازار خودرو کشورمان، خودروهای تولیدی خود را با قیمت کمتر به فروش میرسانند این در شرایطی است که بعد از تصاحب بخش اعظمی از بازار، خودروها را به قیمت واقعی عرضه میکنند.
رضایت از چینی ها
اما در این مشتریان هم سهم به سزایی در قدرت گرفتن محصولات چینی داشتهاند که تا حدودی هم به دلیل کمبود تنوع در بازار محصولات داخلی و قیمت مناسب خودروهای چینی حق داشتهاند. چینیها امروزه با عرضه ۲۷ مدل خودرو در مدلها و محدودههای قیمتی مختلفی میهمان خیابانهای کشور شدهاند.
سهم چینی ها از بازار خودرو ایران
آمارها نشان میدهد حضور چینیها در صنعت خودرو ایران طی سالهای گذشته، روندی صعودی داشته و این روند رو به رشد، نه تنها در حضور مستقیم خودروسازان چینی، بلکه در واردات نیز خود را نشان داده است. طبق آمار، تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران طی سال ۹۰، رشدی ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۸۹ داشته و این میتواند نشان از استقبال ایرانیها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی داشته باشد. همچنین در سال ۹۱ نیز چینیها توانستهاند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، ۱۰۵ درصد رشد بدهند و حالا باید منتظر ماند و دید در سال ۹۲ چه آماری از آنها به جا خواهد ماند. چینیها در سال ۸۹ حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع خودرو را در ایران تولید یا وارد کردهاند، این در حالی است که در سال ۹۱، این رقم به بالای ۵۴ هزار دستگاه رسیده است. همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینیها توانستهاند بیش از هفت هزار خودرو را تولید یا به ایران وارد کنند. بنابر آمار، خودروسازان چینی طی سال ۸۹ کمتر از یک درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشتهاند و این رقم در سال ۹۱ به بالای ۵/۶ درصد رسیده است. آمار میگوید، در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینیها توانستهاند بیش از چهار درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار بگیرند.
منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد
حسین(جاسم)
۲۹ مهر ۱۳۹۲چینم شد کشور که ما ازش ماشین میاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آرمان
۶ آبان ۱۳۹۲اون زمانی که ایران پالان می دوختند چین بزرگترین تولید کننده چرخ خیاطی بود.
اون موقع که تو خیابون اسب می دووندن چین بزرگترین تولید کننده دوچرخه بود.
اون موقعی که اسب اسباب بازی من یه تکه چوب بود چین بزرگترین تولید کننده اسباب بازی بود.
چین نزدیک یک پنجم آدمای دنیا رو تو خودش جا داده.فقط سیر کردن این جمعیت می دونی یعنی چی ؟
یونس
۲۹ مهر ۱۳۹۲واقعا باید برای خودمون متاسف باشیم.
اینقدر گفتیم عربای مارمولک خور حالا اونا کجا هستن و ماکجاییم واقعا برای دولت ایران متاسفم.
حسین
۲۹ مهر ۱۳۹۲اتفاقا خیلی بهتره
این لگن سازهای ایرانی باید با خاک یکی بشن تا قدر ما رو بدونن که یک عمر سوار لگن هاشون شدیم و حرف نزدیم
حالا باید پراید رو 14 تومن بخریم تازه به سازندشم ضرر بزنیم
تا اینا باشن سو استفاده نکنن از من و تو ملت عزیز
البته جای تاسف که این کشور چینه که اینکار رو میکنه
اگه مثلا ایتالیا یا آلمان بود…
سیامک
۲۹ مهر ۱۳۹۲دقیقا” تاریخ به نوع دیگر در حال تکرار است بازهم توسط ایران و این بار به نفع چین. در زمان جنگ ایران و عراق لطفی که ایران به تویوتا ژاپن کرد موجب شده تویوتا از ورزشکستگی نجات پیدا کند (با توجه به مستندات موجود در شرکت تویوتا )و با خرید وانتهای ژاپنی باعث نجات تاریخی تویوتا شدیم و هم محل آزمایش و آزمون و خطا شرکت تویوتا و اینک چین با ماشین های بی کیفیت دارد جا پای ژاپن میگذارد تا مسبب ارتقای اتومبیل های چینی گردیم.
Yashar
۲۹ مهر ۱۳۹۲اژدها به شیر حمله کرده!
اگه چین اژدها باشه اونوقت ایرانم اون شیرست؟!؟!؟!؟
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۹ مهر ۱۳۹۲درود.
پدال چرا اینجوری شدی؟؟؟
مدام نظر های من غیب میشه.
((( ایران و المان )))
احمد.ف
۲۹ مهر ۱۳۹۲همچین این مثلا صنعتگران ما حرف میزنن انگار اتفاق عجیب غریبی افتاده، از چندین سال پیش چاله ای را به اصطلاح خودروسازان برای مصرف کننده کندند که نهایتا خودشان در آن افتادند. کیفیت پایین، تنوع کم، قیمت بالا، بی توجهی به خواست مشتری و و و چیزهایی بودند که توسط لابی خودروسازان بر آنها سرپوش گذاشته شده بود و به جای حل آنها فقط دهان منتقدین را با شعارهای الکی بستند و نهایت کار این شد که الان به آن رسیدیم. حالا اگر کار به ورود چین نمیرسید، با پیوستن ایران به تجارت جهانی (که نهایتا گریزی از آن نخواهد بود) این اتفاق می افتاد.
خیلی هم غصه نخورید چند سال دیگه که یک مقدار دیگه تجربه چینی ها بالا رفت ماشینهای خوبتری میسازند.
اصلا هم به نظرم مشکلی در رابطه با گرفتن بازار توسط چینی ها نیست به چند دلیل: اول اینکه الآن به نظرتان کیفیت ماشینهای ایرانخودرو و سایپا خیلیییییی نسبت به چینی ها بهتره؟ فرقی نداره که. بعد هم اینکه همیشه راه برای پیشرفت بازه، همون طور که چینیها چند سال پیش از صفر شروع کردند و الان در این وضعیت هستند اگر همین الان در کشور ما هم کارهای مثبتی در زمینه ماشین انجام بشه نهایتا (با توجه به بازار داخلی) چند سال دیگه خودروساز خوب ایرانی بازار رو فتح میکنه.
در نهایت به خودروسازان باید گفت:« چیزی که عوض داره، گله نداره»
مجید
۲۹ مهر ۱۳۹۲یه عالمه سوال تو مخم داره به در و دیوار میخوره.
محمدرضا
۲۹ مهر ۱۳۹۲چه فرقی میکنه واسه اون بچه های بالا چه از طریق خودروهای داخلی جیبشون پر بشه چه از طریق برادران چینی.اخه این وسط مردم گوسفند هستن از نظر اونا هر چی بدن سوار میشن خیلی هم حال میکنن.واقعا فرقی داره براشون
CR7
۲۹ مهر ۱۳۹۲ماشینای چینی در حال حاضر خیلی بهتر و با کیفیت تر از ماشینای ایرانی هستند
من خودم جیلی دارم واقعا راضیم – پدرمم ام جی 550 داره که واقعا عالیه و حتی از سراتو و مگان 2000 هم بهتره
خیلی خنده داره که بعضیا میگن ماشینه ایرانی از چینی باکیفیت تره-حقیقت تلخو باید پذیرفت.
sina
۲۹ مهر ۱۳۹۲آشغال های چینی …
ماشینای چینی بسیار عالی هم داریم که البته وارد کشورمون نمیشن یا اگه بشن ما نمیتونیم بخریم :(
مردم ما ماشین چینی میخرن سوار میشن کیفشم میبرن … عجب
jalal
۲۹ مهر ۱۳۹۲بود و نبود خودرو ساز های داخلی مشکله. وقتی خودرو سازهای ما بی لیاقت وبی ارزش برای مردم باشن معلومه که کشور هایی مثل چین در بازار ما پیشرفت می کنند. خودرو ساز ایرانی هیچ اهمیتی به کیفیت خودرو و مشتری نمی دهد و تازه قیمت ماشیناش بر روی مردم بیچاره بالا میبره که در دنیا هیچ کس خودرو های ما را با این قیمت نمی خره .خب چین از این موقعیت سوء استفاده میکنه و ماشینای اشغالش را میاد روی ما آزمایش میکنه. با این اوضاع خودرو های ما از اونا بدتره! اگر این روند ادامه بده خودرو ساز های ما از بین میرن وما می شیم عین عربا که فقط خودرو وارد می کنند و دیگر هیچ خورویی از خود نخواهیم داشت و به خودروی کشور های دیگر وابسته می شیم و اونا روی ما منت می گذارند.
حمید
۲۹ مهر ۱۳۹۲جالبه تویوتا با فروش وانت به ایران از ورشکستگی نجات پیدا کرده .
عجب !!!!!
کنتور که نداره اینجا هرکی هرچی دلش خواست می بافه
حامد MASERATI GT
۲۹ مهر ۱۳۹۲پس چین حق داره از تحریما حمایت کنه اگه تحریما برداشته بشه کی اشغالای چینی رو بخره
جاوید
۲۹ مهر ۱۳۹۲دوست عزیز دامپینگی در کار نیست
خودروهای چینی هم قیمت بالایی دارن
ولی مصرف کننده چون چاره ای نداره میخره
طراحیشون هم قشنگ تر است
sunmartin
۲۹ مهر ۱۳۹۲کدام دامپینگ؟ عملا به زباله دان چین تبدیل شدیم این افتخار رو به مردم همیشهردصحنه تبریک و تسلیت میگم، ایران به محلی برای آزمون و خطای کشور دوست و برادر و ….چین ! تبدیل شده خودروهای بنجول چینی و خودروهای ساخت ویران خودرو و سایه بان که اونها هم بیش از 90 درصد قطعاتشون چینی هست جایی برای صحبت باقی نگذاشتند قیمت نجومی قطعات و خدمات ، بالا بودن تعرفه باند و باند بازی خودرو ، وجود دلالان بیشمار در این عرصه و یکه تازی شرکت های داخلی و برخی آقازادگان مافیایی بنام خودرو تولید کرده اند که هرکسی اون براش قابل لمسه
km
۲۹ مهر ۱۳۹۲یه انتقادم بکنم اون عکسی که تو اول سایت گذاشتین راجع به همین پست مورد داره. دیدی یه بچه هم اینو دید میره به باباش نشون میده بعد…
موتور جستجوگر هیوندا و تویوتا
۲۹ مهر ۱۳۹۲ماشین که سهله کم کم همه چی چینی میشه.
البته تو ایران خیلی وقته این اتفاق افتاده و همه چی چچینی هستش!
محسن.د
۲۹ مهر ۱۳۹۲الان که دارم به تعداد دیسلایکای دیدگاهم نگاه میکنم،درک میکنم چرا ایرانخودرو و سایپا بعد از این همه سال هنوز پابرجا هستن!!! (و جالب اینجاست، تازه این مقدار مخالف از طرف اونایی که به سایت پدال میان یعنی اونایی که معمولا سطح آگاهیشون درمورد خودرو از بقیه بالاتره!!!)
فردید
۲۹ مهر ۱۳۹۲به نظرم، یک مسوول محترم که این متن را می خاند در آخر چنین خاهد فرمودن:
اگر چین کمونیست است، لااقل استیک بار نیست
شرم باد آمریکایِ جهان خار را
دروود برملت غیور
امین
۲۹ مهر ۱۳۹۲اگه باعث و بانیه از رو رفتن خودروساز های داخلی باشن …. با همه حال از خودرو چینی در برابر خودرو داخلی حمایت خواهم کرد
رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۲حالا مثلا الان اگه بازار توسط کره ای ها اشبا میشد خوب بود؟
مشکل با جنس چینیه؟ یا مشکل واردات و عدم خودکفاییه؟
اگه مشکل شما جنس چینیه که از سمندو پرایدو پرشیاو 405 و و غیره خودمون بهتره
ضمنا فراموش نکنید همین خودروها باعث شد جرقه ای زده بشه تا خودروسازهای داخلی به خودشون بیان و تکونی بخورن. ضمنا مردم طعم خودروی جدید و ارزون رو چشیدن و واقعا هم کیفیتشون از محصولات داخلیمون بهتره. لطفا بی انصاف نباشید و واقعیت رو قبول کنید قوی تر و بهتر همیشه برنده میشه. چین هم بهتر از ما بود
سارا
۳۰ مهر ۱۳۹۲توی چین بیشتر مردم ماشین اروپایی سوار میشن بقیه هم ماشین آمریکایی و ژاپنی و کره ای هر آشغالی هم که میسازن صادر میکنن برای جاهای دیگه …
مسعود
۲۴ آذر ۱۳۹۲واقعا موندن از این جماعت همه چیز دان!!
و بعضی ها هم که فقط کارشون لایک و دیس لایکه و بس!!
میشه شما بفرمایید مردم کره چی سوار میشن؟ یا مردم ژاپن؟
البته من میدونم که تو ایران مردمش فقط ماشین فرانسوی سوار میشن!!
مصطفی - برازجان
۲ آبان ۱۳۹۲سلام
واقعا خودرو سازان داخلی به خصوص اون دو تا گنده بی خاصیت (ا.خ و س رو می گم) با تنوع کم و بی توجهی به خواست مشتری و کیفیت رو به نزولشون مردم رو تشنه نگه داشتند حالا هم دارن پاشو می خورند.اگر یک ماه واردات خودرو رو آزاد کنن همه ماشینای ایرانی چه ملی و چه غیر ملی باید برن تو پارکینگها خاک بخورند.
من به ماشین های چینی هنوز اعتماد کامل ندارم اما مطمئنا تا 4،5 سال اگه وضع خودروهای داخلی به همین منوال باشه دیگه خودروهاشون اعتماد بیشترمردم رو به دست میارن و …
sunmartin
۲ آبان ۱۳۹۲من به یک نتیجه جالب توجه رسیدم : ویران خودرو و سایه بان متوجه شدن که در دل خریداران با توجه به محصولات بی کیفیت و دموده 100 درصد چینی شده خود ندارند پس یکسری خودرو 30 تا 35 سال پیش تولید میکنند که خریداران خودش رو در یک یا چند طبقه خاص داره :متوسط-کارمندان با درآمد مشخص-و افرادی که درآمد نسبتا مناسبی دارند ولی ترجیح میدهند که از این دو بنجل ساز خودرو تهیه کنند-نیازمندان به خودرو. برای کسب در آمد
پس با این دید کلی دیگه نیازی به بخش RDA (بررسی و پژوهش عملیاتی برای تولید فناوری های روز ) در شرکت نمیبینند…اونها مطمئن هستند افراد با درآمد بالا و دیدی روشن با خرید خودروهای وارداتی نیاز خود رو برآوره میکنند پس به فکر تولید یا مونتاز محصولات جدید و تنوع بازار نیستند به همین راحتی و این محصولات را تا جایی تولید میکنند تا به سرنوشت پیکان 50 سال پیش نزدیک بشه ، این سیاست این دو آهن پاره ساز هست سایر شرکت ها هم که با مونتاز خودروهای چینی از ورشکستگی نجات پیدا کردند و با توجه به بازار تشنه ایران و تعرفه نجومی و غیر منطقی دارن یکه تازی میکنند
موافقان لطفا+
مخالفان هم- با تشکر از صبر و حوصله شما
مهران
۳ آبان ۱۳۹۲اگه از چند سال پیش تا الان به دست یه آدم بی سواد یه موتور چهار سیلند یا هشت سیلندر ژاپنی یا کره ی می دادن که هر روز اونو باز کنه و ببنده تا الان یه نمونه جدید از اون می تونست بسازه من موندم چرا سایپا رو موتور 1000 cc و ایرانخودرو تو موتور 1800 cc موندن !!!!!! یعنی تو ایران به این بزرگی با اون همه مهندسای دانشگاه صنعتی شریف و … ، چهار تا مهندس گیر نمیارن !!!!
qq mvm110
۳ آبان ۱۳۹۲سلام .من عاشق ماشینای ام جی جیلی ولکس هستم.اولین انتخابم ec7به خاطر ایمنیش بعدی mg550 شوالیه رو دوست دارم…از پزو متنفرم…همچنین سیتروین با مصرف بنزین کزاییشون…mvm315رو از 206 بیشتر دوس دارم…ودر آخر فدا لاداهای جدید بشم…ال90ی که70 میلیون قیمت داره…
qq mvm110
۳ آبان ۱۳۹۲من لیفان رو دوست دارم….1.8ریکاردوشو عشق است…
مجتبي
۴ آبان ۱۳۹۲پراید مدل73 قیمت 4300000 تومان کاربراتی مصرف بنزین صدی6
پراید مدل 92 قیمت 17500000 تومان انژکتوری مصرف بنزین صدی 11.8
این است صنعت خودروسازی ایران
راد
۶ آبان ۱۳۹۲ایران مونتاژ کار بوده وهست
50سال قبل لوازم امریکایی مونتاژ میکردیم
40 ” ” اروپا ” ”
20 ” ژاپن ”
20 ” کره ”
10 سال هست لوازم چین مونتاژ میکنیم
در اینده نزدیک بایستی لوازم هند را مونتاژ کنیم !!
این است پیشرفت صنعت ایران