جک - jacخودروهای چینی

نگاهی به S7، کراس‌اوور پرچم‌دار جک

شرکت JAC یا جک به لطف عرضهٔ مدل‌های J5 و S5، لااقل در کشورمان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان چینی است. این شرکت با رونمایی از بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود بنام S7 در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷، خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود را تکمیل کرده است. این خودرو از ژوئن ۲۰۱۷ به بازار چین عرضه شده و مدل کوتاهی بعد، در سال ۲۰۱۸ مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار گرفت که تغییراتی در جلوپنجره و مه شکن‌های جلو را به همراه داشت. S7 با ۴.۸۰ متر طول، کراس‌اووری میان سایز است که خودروهایی چون هیوندای سانتافه، نیسان مورانو و فورد اج را می‌توان از هم‌کلاسان آن برشمرد.

جک هم مانند خودروسازان جهانی، زبان طراحی خاصی را برای محصولات خود در نظر گرفته که مشخصهٔ اصلی آن جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی است. این ویژگی در S7 هم دیده می‌شود و به همین دلیل با اولین نگاه می‌توان پی برد که این محصولی ساخت جک است. هرچند این ویژگی مثبتی برای یک خودروی چینی محسوب می‌شود اما در ظاهر S7 هنوز هم آثاری از کپی‌برداری و الهام گیری از دیگر خودروها دیده می‌شود. این موضوع بیشتر در نمای عقبی خودرو به چشم می‌خورد زیرا فرم چراغ‌ها در این قسمت، محصولات آئودی و لکسس را به یاد می‌آورند. در بخش پایینی این قسمت هم سر اگزوزهایی نمایشی یا تزئینی تعبیه شده‌اند.

در بخش جلویی S7 بیش از همه جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی جلب‌توجه می‌کند که پس از فیس‌لیفت، تغییر کرده و حتی بزرگ‌تر از قبل شده است. در نواری کرومی در بالای این جلوپنجره، لوگوی جدید جک قرار گرفته و در بخش پایینی هم مه شکن‌های افقی جای گرفته‌اند که جایگزین نمونه‌های مثلثی پیش از فیس‌لیفت شده‌اند. درمجموع استایل کلی S7 علیرغم الهام‌گیری‌هایی که در آن دیده می‌شود، نسبتاً جذاب و هماهنگ به نظر می‌رسد که پس از فیس‌لیفت از قبل هم بهتر شده است. این کراس‌اوور چینی با ۴.۸۰ متر طول، ۱.۹۰ متر عرض و ۱.۸۶ متر ارتفاع و همین‌طور فاصلهٔ محوری ۲.۸۰ متر، خودروی بزرگی محسوب می‌شود که از این لحاظ می‌توان آن‌را با خودرویی چون کیا سورنتو قابل‌مقایسه دانست.

با یک نگاه کلی به داشبورد S7 به‌راحتی می‌توان فهمید که طراحان جک کاملاً از کابین محصولات مرسدس بنز الگوبرداری کرده‌اند چراکه فرم کلی داشبورد و کنسول مرکزی، چهار دریچهٔ تهویهٔ دایره‌ای میانی با یک ساعت آنالوگ در بین آن‌ها و محل قرار گیری نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی شباهت زیادی با مرسدس بنز S کلاس دارند؛ اما این موضوع نمای زیبا و لوکسی را در داخل S7 ایجاد کرده است که می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد. چنین کابینی برای شرکتی چون جک بسیار چشمگیر است و تاکنون بهترین کابینی محسوب می‌شود که از این شرکت چینی دیده‌ایم. S7 در دو نسخهٔ پنج یا هفت‌نفره با دو یا سه ردیف صندلی عرضه می‌شود که در نسخهٔ دو ردیفه (یا با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم در نسخهٔ سه ردیفه) فضای صندوق بار آن برابر با ۷۵۰ لیتر است. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، این عدد به ۱۳۶۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

جک کراس‌اوور پرچم‌دار خود را به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی مجهز کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به هشدار خروج از خط، سیستم کنترل فاصله با خودروی جلویی، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم تشخیص نقاط کور، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها، کروز کنترل تطبیقی و شش ایربگ اشاره کرد؛ بنابراین جک S7 از لحاظ سیستم‌های ایمنی حتی با خودروهای جهانی هم قابل‌مقایسه است. علاوه بر این، در ساختار این کراس‌اوور چینی از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده که این موضوع در کنار سیستم‌های ایمنی فراوان موجب شده S7 بتواند در آزمون‌های تصادف موسسهٔ C-NCAP پنج ستارهٔ کامل را دریافت کند. ازجملهٔ دیگر تجهیزات برجستهٔ این خودرو نیز می‌توان به نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی، دوربین دید ۳۶۰ درجه و سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای اشاره کرد.

جک برای بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته است که هردو پیش‌ازاین برای سدان A60 هم ارائه شده بودند. موتور اول یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که موتور دوم از نوع ۲ لیتری توربو است و ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد. در تمامی مدل‌های S7، نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و مانند بسیاری از کراس‌اوورهای چینی، خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست که برای کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه‌ای با وزن سنگین ۱۷۳۵ کیلوگرم نقطه‌ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

S7 با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ظرف ۱۰.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۸.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای موتوری ۱.۵ لیتری کمی زیاد به نظر می‌رسد و علت آن به وزن بالای خودرو بازمی‌گردد. این کراس‌اوور میان سایز با پیشرانهٔ قوی‌تر ۲ لیتری اما برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۹.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. S7 همچنین به سیستم توقف حرکت و همین‌طور حالت رانندگی اقتصادی هم مجهز شده است. قیمت پایهٔ جک S7 در چین از ۱۰۹,۸۰۰ یوآن معادل ۱۵,۹۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین مدل با پیشرانهٔ ۲ لیتری به ۱۵۲,۸۰۰ یوآن معادل ۲۲,۱۰۰ دلار می‌رسد که برای کراس‌اووری در این کلاس و با این سطح تجهیزات بسیار مناسب است. برای مقایسه، در بازارهای جهانی هیوندای سانتافه و نیسان مورانو با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۱ تا ۳۲ هزار دلار عرضه می‌شوند.

در کشورمان نیز چند سالی است که محصولات جک توسط کرمان‌خودرو مونتاژ و عرضه می‌شوند و به لطف کیفیت، طراحی و قیمت نسبتاً مناسب، فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل، در اواسط امسال خبر رسید که قرار است کرمان‌خودرو، جک S7 را هم در کشورمان عرضه کند. به نظر می‌رسید کرمان‌خودرو در انجام این کار کاملاً جدی است زیرا نمونه‌هایی از S7 برای انجام آزمایش‌ها به ایران وارد شدند. کرمان‌خودرو نسخهٔ پنج‌نفره با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری را برای تولید در ایران در نظر گرفته بود. S7 به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های فراوان و خوش‌نامی برند جک در کشورمان، اگر با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شد می‌توانست مثل برادران قبلی خود، فروش خوبی را تجربه کند.

اما پس از افزایش نرخ ارز و آشفتگی شدید بازار و صنعت خودروسازی ایران، به نظر می‌رسد S7 به فراموشی سپرده شده و معلوم نیست در آینده راهی خطوط تولید کرمان خودرو خواهد شد یا نه. البته اگر نهایتاً این خودرو در کشورمان عرضه شود، با توجه به وضعیت کنونی بازار خودرو که مثلاً کراس‌اوور جک S3 با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدیران‌خودرو قیمت ۳۳۷ میلیون تومان را برای چری تیگو ۷ در نظر گرفته است، نباید از دیدن برچسب قیمتی ۳۰۰ میلیونی روی جک S7 تعجب کرد.

 

مشخصات فنی

JAC S7 2018

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۷۵ اسب بخار ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفر تاصد ۱۰.۸ ثانیه ۹.۸ ثانیه
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع ۴.۸۰/۱.۹۰/۱.۸۶ متر
فاصلۀ محوری ۲.۸۰ متر
وزن ۱۷۳۵ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ یا ۷ نفر
حجم صندوق بار ۷۵۰ تا ۱۳۶۰ لیتر
قیمت ۱۵,۹۰۰ تا ۲۲,۱۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Bideski

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    واقعا حالم به هم می خوره ازش…
    طراحی داخلی رو هم که خیلی شاخ دار از بنز کپی کردن
    خیلی ناشیانه است….?????

    1. پویان

      ۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (826 ديدگاه)

      هنوز 2 تا 4 سال مونده چینی ها به بقیه برسند .
      البته در مورد خودرهای برقی میتونن همین الان هم خودرو خیلی با کیفیت تولید کنند چون این خودروها خیلی از قطعات پر استهلاک خودروهای بنزینی رو ندارن

  2. سام

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (756 ديدگاه)

    جدا از طراحی بدنه و کابین پیشرفته جک S7 لذت بردم.خودرویی جذاب و زیبا و با بهایی بس ارزان در بازارهای جهانی….بی شک شرکت جک تکنولوژی ساخت خودروهای سواری خود را مدیون کمک و همیاری هیوندای است و البته شاگرد خوبی هم برای این خودروساز کهنه کار کره ای بوده است.جک با مونتاژ نسل اول سانتافه توانست طی زمان کمی تکنولوژی ساخت و تکوین خودرو را از هیوندای اخذ کند. و ای کاش خودروسازان ما از همان ابتدا با شرکتی مثل هیوندای جوینت ونچر می شدند و کار را کم کم و جدی از هیوندای یاد می گرفتند نه اینکه به مونتاژ صرف محصولات آن بسنده کنند.

  3. Car Lover

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (688 ديدگاه)

    اگه یه وخ خاستید ببینید اس کلاس دنده ایش چ جوریاست(حدودش دستتون بیاد) عکس ششمو ببینید

  4. Jam

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایت پدال تاکنون بعنوان سایت فیووریت من بود اگه قرار باشه وزن سایت پدال با بررسی ماشین های چینی پایین بیاد دیگه این سایت رو نمی بینم.لطفا نگید دربین ماشینهای چینی هستند ماشینهایی که… . این اولین بررسی ماشین چینی بود خواهشا آخری باشه.

  5. me84

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    طراحی جلو بیریخت، عقب افتظاح.
    طراحی داخلی با اینکه کپی کاری حس خوبی نمیده اما برای یه شرکت تازه کار قابل قبوله و بنظرم بد نیست که این کارو بکنه.
    در کل من نظرم در مورد کپی کاری چینیها اصلا بد نیست. شما فکر کنید فردا ایران خودرو یه مدل جدید بده به بازار و کپی مثلا لکسوس باشه و با یک چهارم قیمت لکسوس. بهتون قول میدم حتی اگه بازارمون انحصاری نبود و آزاد بود بازم بازار رو میترکونه.

  6. مهدی

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    قیمتش اصلا رقابتی نیست در بازار بهتر از این محصولات داچیا هیوندا کیا فولکس و ژاپنی حتی امریکایی های زیادی هستن حالا ده سانت کوچکتر

  7. رامتین

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    اصلا خوشم نیومد. خجالت میکشم یه روز سوار چنین ماشینهایی بشم…

  8. مسعود

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (222 ديدگاه)

    میزان رشد و پختگی محصولات چینی رو به عینه دارم با چشمم میبینم . و البته که راهشون زیاده .

  9. فرهمند

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    طراحی خارجی و داخلی s5 کاملا بهتر بود و s7 از انسجام طرح برخوردار نیست.

  10. علی

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من اس ۵ دنده ای ۱۷۴ اسب بخاری .موتور ۲ لیتری دارم ماشین در سرعت ۱۶۰ تا دیگه جونش از دس میده ولی باز زیاد مهم نیس .تیگو ۷ و ۵ ارزش خرید به خاطر وزن زیاد و موتور ضعیف ندارن.جک اس ۷ هم همین وضعیت رو داره .هزینه خودرو های با وزن زیاد و موتور ضعیف خیلی زیاده.برای جک اس ۷ باید موتور ۲.۶ ،۳ویا ۳.۳ میزاشتن به نظر من این سه ماشین ارزش خرید نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا