جیلیخودروهای چینی

جیلی فاریزون FX، پیوندی میان کراس‌اوور و پیکاپ!

شرکت جیلی که پرفروش‌ترین برند چینی در بازار خودروی این کشور محسوب می‌شود، طی سال‌های اخیر به‌سرعت توسعه یافته است. این شرکت نه‌تنها برندهای ولوو، پروتون و لوتوس را خریداری کرده بلکه دوازده زیر برند دیگر را هم در اختیار دارد و اغراق نیست اگر جیلی را فولکس‌واگن چینی بدانیم. بااین‌حال هرچند جیلی برندها و مدل‌های زیادی دارد اما هنوز جای خالی یک پیکاپ در محصولات آن بشدت احساس می‌شود. حال اما قرار است این وضعیت تغییر کند زیرا فاریزون (Farizon) که برندی متعلق به بخش تجاری جیلی است، پیکاپی بنام FX را به بازار چین عرضه کرده است.

فاریزون نه‌تنها اولین پیکاپ گروه جیلی محسوب می‌شود بلکه می‌توان آن‌را عجیب‌ترین خودروی چینی سال هم دانست! این پیکاپ جدید بر اساس کراس‌اوور جیلی بویو (Boyue) ساخته شده و درواقع همان بویو است که قسمت باری به انتهای آن اضافه شده است. به همین دلیل این دو ماشین تا ستون D تقریباً به‌طور کامل باهم یکسان هستند و فاصلهٔ محوری آن‌ها هم برابر است. البته طراحی دماغهٔ فاریزون FX با جلوپنجره و سپر جدید کمی با بویو تفاوت دارد و زیباتر به نظر می‌رسد.

پانل بدنه بین ستون C و قسمت بار فاریزون FX اما دوتکه است که بسیار عجیب به نظر می‌رسد و نمای جالبی ندارد. این پیکاپ عجیب چینی همچنین قسمت بار کوچکی هم دارد که تنها ۱,۱۲۵ میلی‌متر طول و ۱,۲۳۰ میلی‌متر عرض دارد. کف این قسمت از چوب مصنوعی ساخته شده و روی آن‌را هم می‌توان با کاوری به‌طور کامل پوشاند. طول، عرض و ارتفاع کلی FX نیز ۴,۹۰۵ میلی‌متر، ۱,۸۳۱ میلی‌متر و ۱,۷۱۳ میلی‌متر بوده و فاصلهٔ محوری آن برابر ۲,۶۷۰ میلی‌متر است. این یعنی پیکاپ فاریزون فقط ۳۶۱ میلی‌متر طول بیشتری از جیلی بویو دارد و عرض و ارتفاع و حتی سایز رینگ‌های آن (۱۸ اینچی) با همتای کراس‌اوورش یکسان است.

فاریزون FX از همان پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر جیلی بویو استفاده می‌کند که ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. حداکثر سرعت این پیکاپ چینی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. به‌طورکلی، فاریزون FX یک پیکاپ شهری است که برای کشاورزان و استفاده‌های خشن طراحی نشده است. این پیکاپ قیمت نسبتاً بالایی هم دارد که از ۱۲۶,۹۰۰ یوآن معادل ۱۸,۶۰۰ دلار آغاز و به ۱۳۶,۹۰۰ یوآن معادل ۲۰,۱۰۰ دلار ختم می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Worth

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (43 ديدگاه)

    دمتون گرم بابا،روزم رو ساختین.
    شاد شدم??????

    موافقم 44
    مخالفم 5
    1. مزدا

      ۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      خدایش اون یه تیکه جای بار به چه درد میخوره!!!

      موافقم 38
      مخالفم 4
  2. Aria

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (351 ديدگاه)

    خب شنگولا چرا فاصله بین چرخ هارو کاری نکردید?

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. AMG///

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    با اینکه جیلی رو خیلی دوست دارم اما میگم….
    این دیگه چه زباله ایه
    جیلی بویو واقعا ماشین زیباییه اما این یه شتر گاو پلنگی بیش نیست
    دوست دارم کسی که اینو طراحی کرده خفه کنم….

    موافقم 29
    مخالفم 4
  4. Hussein

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    ستون سی ش خیلی خوشگله ?
    این طرحو من یه بار دیگه هم دیدم فک کنم یه شرکت تیون لندرور اتوبیوگرافی رو به این شکل تغیر داده بود
    البت لندرور کجا و جیلی کجا

    موافقم 20
    مخالفم 3
  5. مسعود

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (512 ديدگاه)

    هرچی بگم از طنز ماجرا کم نمیشه
    فاصله بین محور هارو تورو خدا???
    فکر کنم بار سنگین بزنی جلو ماشین میره هوا
    میشه ببریش تراشکاری،صافکای، جایی اون تیکه اخرشو برید و تبدیل به کراس اورش کنی

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. nikzad

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    حالا این که چینیه و کیفیت نداره رو کار ندارم ولی تا حالا اینطور طراحی ماشینی ندیده بودم که عقب کراس اور رو محفظه بار جا گذاشته به نظر طرح جالبی میاد.

    موافقم 8
    مخالفم 13
    1. مهرداد كمال

      ۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2000 ديدگاه)

      بنظرم ارزش امتحان کردنو داشت کار خوبی نشده اما جسارتشون قابل ستایشه احتمالا تو کارهای بعدی این طرحو کاملتر کنن

      موافقم 8
      مخالفم 1
  7. Hadi

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2199 ديدگاه)

    فاجعه طراحی و مهندسی…
    از جیلی انتظار نداشتم ?

    موافقم 18
  8. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    با اینکه تناسبی نداره ولی جالب
    شده بنظرم!

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Amir Machine

      ۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1280 ديدگاه)

      منم خوشم اومد، ایده جالبیه، راحتی یه کراس‌اوور رو با محفظه بار پیکاپ ترکیب کرده، از اون قسمت بار میشه بعنوان صندوق عقب هم استفاده کرد چون کاور داره

      موافقم 12
      مخالفم 1
  9. ایلیاا

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (105 ديدگاه)

    زاویه ی فرارش خیلی کمه توی جاده ی کوهستانی (آفرود سبک) قشنگ عقبش گیر میکنه!
    چرخ عقب خیلی از سپر عقب فاصله داره باید فاصله محورها رو بیشتر میکردن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. کوشا

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (220 ديدگاه)

    خدایا این چی بود سر ظهری دیدم؟!

  11. Sina

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم به BMW چی بگم که بخاطر کسایی که این ماشین بی معنی m3 رو خراب کرد.
    فکر کنم بنیانگذار کلاس جدیدی شده?
    کراس پیکاپ، البته خود کراس اوور ترکیب هاچبک و SUV هست که میشه شاسی کراس وانت هاچبک?
    سایپا فردا پیش فروشش میکنه با قرعه کشی هایی که هیچکس برنده نمیشه، اسمش هم میزارن ۱۷۱
    فردا همه خودروساز های بزرگ این کارو میکنن و بعدش اینا جای کراس اوور ها رو تو فروش میگیرن?
    هرچی ماشین داشته با هم گذاشته تو مخلوط کن ، با هم خوب ترکیب کرده و بعدش شده ،سالاد خودرو?

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. Sina

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    حتی اسمش هم روی سری بازی های فورزا هوریزون کپی کردن،
    البته قبلا هم از روی اسم آئودی A6 کپی کردن .

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. nikzad

      ۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (282 ديدگاه)

      سینا جان من خودم بازی فورتزا رو دارم کلمه horizon به معنی افق و خط اسمان هستش و کلمه fortza ایتالیاییه و فکر کنم به معنی قدرت باشه اما جدای از اینها نه فکر نمیکنم از کلمه هورایزون کپی کرده باشه چون خودش معنی جدا داره و اگر میخواست میتونست اسم مدلشو افق بزاره.

      1. Sina

        ۳ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2429 ديدگاه)

        خب اینو که میدونم ولی احتمالا دنبال واژه ای با آهنگ شبیه فورزا هوریزون بودن

  13. حمید

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این دیگه چیه من فکر کردم ایران خودرو همش از این کارها میکنه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. حسین دهمرد

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    شششششت نفوذ مدیران ایرانخودرو به جیلی هم رسیده. اونجا رسیده دیده عجب کراس خوشگلی وانتشو هم میزنیم. لابد نخبه های ایرانخودرو و هم با خودش برده تا یه جنیفر بی نقص تحویل بدن. آخه دلیلی نداشته ستون c رو انقدر پهن بسازن. چون شیشه که عقب تره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. امین

    ۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (821 ديدگاه)

    احمقانه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا