تقلید یک فرم خالص چاپلوسی است.
نمایشگاه خودروی پکن این هفته شروع بکار کرد و خودروسازان چینی آمادهی نمایش آخرین ساختههای خود شدند. برخی طرفداران این صنعت ممکن است با دیدن برخی از این کارها تعجب نمایند زیرا این مدلها شباهت عجیبی به نسخههای مشهور ساخت دیگر کمپانیها دارند.
در حال حاضر بزرگترین بازار خودروی جهان چین با فروش بیش از ۲۰ میلیون دستگاهی در سال گذشته است. خودروسازان بومی شاید درنهایت مجبور شوند تا حساب پس دهند و گامهای سریعی در توسعه و تولید بردارند و کمکم شاهد سرمایهگذاری نامحدود به همراه برخی شرکای مشهور هستیم. خودروسازان چینی به خاطر ربودن طراحیها و شکستن قیمتهای کمپانیهای به نام دنیا معروف هستند و این کار از ضعف قوانین مربوط به کپیرایت نشأت میگیرد.
با هم به این خودروهای آشنای معرفیشده در نمایشگاه پکن نگاهی میاندازیم.
زوتی SR8/ پورشه ماکان
یکی از خودروهای چینی که در نمایشگاه معرفی گردید زوتی SR8 است و سرزنش نخواهید شد اگر با دیدن این خودرو یاد کراس اوور اینفینیتی و مخصوصاً پورشه ماکان بیفتید. این کمپانی در طی سالها معروفیت خود را به کپی کاری از سایر خودروسازان به دست آورده و گمان میکنیم که این خودرو نیز آخرین نسخه از کپیها نخواهد بود! وقتی صحبت از کپی SR8 از ماکان است، شباهتها عجیب خواهد بود اما وقتی پای مباحث فنی پیش میآید، پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژر نشان گرفته از میتسوبیشی همان شور و هیجان ماکان را ارائه خواهد داد. چیزی به ما میگوید که ما این خودرو را در خارج از بازار چین مشاهده نخواهیم کرد.
LeeCo LeSee/ تسلا مدل اس
LeeCo LeSee به تازگی معرفی شده و کمپانی هیچ عبایی از معرفی این مدل بهعنوان رقیب تسلا مدل اس نداشته است! در مورد این کانسپت کمکی از دست ما برنمیآید اما میتوانیم شباهتهای انکاری ناپذیر این خودرو با مدل اس را مشاهده کنیم. کمپانی همچنین ادعا میکند که توسعهدهندهی شماری از تکنولوژیهای روز دنیای خودرو است، درست همانند تسلایی که روی رانندگی خودکار تمرکز کرده است.
Borgward BX7/ جگوار اف-پیس
و اینجا BX7 Borgward را داریم که توسط بایک ساخته شده است. این شاسیبلند بر پایهی سنووا X65 ساختهشده و توسط طراح سابق کمپانی ساب آقای اینار هارید خلق شده است. از شباهتها میتوان به جلوپنجرهی خودرو اشاره کرد که بسیار شبیه طرحهای مرسوم جگوار است و در بدنه نیز میتوان ردپای خطوطی از آئودی را شناسایی نمود.
چری تیگو ۵/ فولکس واگن تیگوان
حتی نام چری تیگو ۵ نیز مشابه فولکس تیگوان است. در نگاه اول تیگو ۵ به تیگوان شبیه نیست اما یکبار که این دو خودرو را پهلوی هم قرار دهید شباهتها جدی میشود. اگرچه که تیگو ۵ زوایای گردتری نسبت به تیگوان دارد اما بهطور دردناکی نشاندهندهی الهام گیری غیرطبیعی این خودروساز چینی میباشد.
بایک الکتریک سوپرکار/ استون مارتین ولکان
سوپرکار الکتریکی بایک به تنهایی از چهرهی قابلتوجهی برخوردار است اما وقتی در برابر استون مارتین ولکان قرار میگیرد شما میتوانید شباهتها را به خوبی تشخیص دهید. بایک همان ویژگیها و اشکال کلی را نشان میدهد. نمای جلوی شیبدار و گلگیرهای برآمدهی جلو شباهت را ها دوچندان میکنند. بایک حتی از خط بدنهی مشابه در عقب استفاده میکند. تنها چیزی که واقعاً از دست طراحان بایک در رفته، اسپویلر بزرگ عقب است.
بااینکه شاهد توسعهی بسیار سریع صنعت خودرو در چین هستیم، اما جالب است که در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۶ چه مدلهایی به نمایش درآمدهاند!
sunmartin
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵کپی تقلید موتورهای کم جان کیفیت نازل تزویر و ظاهر سازی و دوام پایین و دیگر هیچ …
edris
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنده تا چند ماه پیش یه منتقد سرسخت ماشینهای چینی بودم ولی الان اگه یه سرمایه گذار بودم بدون شک تا میتونستم سهام شرکتهای خودرو سازی چینی البته شرکتهای معتبرشون رو مثل ام جی خریداری میکردم. چیزی که در خودرو سازی کره در چند سال پیش مشاهده کردیم بی شک با سرعت بیشتری در چین در حال شکل گیریه. بنظر من حتی کپی برداری از اون آستون مارتین هم به نوبه خودش نشان دهنده قدرت این چشم بادامی هاست
ایرانی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵بد بخت ما مردم معمولیه معمولی………….
ددم…….. وااای
Sina
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵مگه آون تیگو 5 نیست؟!!!
kevin7360
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵این موتور2 لیتری توربو میتسوبیشی که زوتی داره همونی نیست که روی جک s5 هست ؟؟
حسین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵این اخریه ، بایک، از نمونه اصلی قشنگ تر شده!
همینم هنره!
یوسف
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بورگوارد یه کمپانی آلمانی تازه احیا شده س که کارخانه ش تو سوییس قرار داره و تنها از سرمایه گذاری فوتون (یکی از زیرمجموعه های بایک) استفاده کرده و مدیریتش همگی اروپایی و غیر چینی هستن. بر چه اساس این ماشینو چینی قلمداد کردن. هیچ جای دنیا با خرید سهام یا سرمایه گذاری خارجی هویت مجموعه عوض نمیشه (مثلا جاگوار که تاتا خریدتش یا پینین فارینا که ماهیندرا سهامشو خریده هندی قلمداد نمیشن).
علیرضا4225
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵دقیق نمیشه گفت تقلید کردند بیشتر میشه گفت که از طراحی های بروز دنیا الهام گرفته اند احسنت به خودرو سازی چین
رادین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵شباهت بین
بایک الکتریک سوپرکار/ استون مارتین ولکان
و شباهت بین
چری تیگو 5/ فولکس واگن تیگوان و البته LeeCo LeSee/ تسلا مدل اس
رو متوجه نشدم،احساس میکنم زیادی رو محصولات چینی حساس شدن منتقدا ،اینجوری باشه همه ماشینا شبیه هم هستن.
علي
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵آفرین به دقتت . درست گفتی. من به شخصه به چین و همدستانش بابت پیشرفت در تولید خودرو تبریک میگم. فقط اگه گربه هارو زنده زنده با پوست نخورن ممنون میشم ازشون.🇨🇳👏😼💔😢
amir ali
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵وقتی در یک کلاس فراگیر خودرویی طراحی می شود خواه ناخواه طراحی ها شبیه به هم می شود. مثلا وقتی سوپر کار طراحی می شود برای رعایت برخی اصول ایرودینامیک خطوط بدنه و … شبیه هم می شود ویا وقتی یک شاسی بلند فول سایز طراحی می شود برای کاهش نقاط کور و افزایش دید راننده یک سری مسایل در طراحی پنجره ها و ستون ها رعایت می شود که باعث می شود خودروها شبیه به هم باشد . البته نه اینکه کاملا کپی برداری شود .
امین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵شرم بر دزدان …
آروین
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵همین کار رو ایران بصورت نیم بند هم نمیتونه انجام بده ،اونوقت چینی ها شرم کنن؟
امین
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵شاید گدایی مذمون و زشت باشد (صنعت خودرو ایران) اما دزدی مایه مباهات نیست
امین
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵در عجبم از منطق دوستانی که منفی دادند !!
خواهشا به عنوان فردی بی طرف و بدون در نظر داشتن بازار ایران در مورد کپی کاری زشت چینی ها قضاوت کنید
مشکل همیشه همینه که زیر هر خبری دوست داریم ناله و نفرینهامون رو از شرایط صنعتم بنویسیم بدون توجه به تیتر خبر که حتی ممکمه در مورد بوگاتی باشه
بهنام طیبی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵استون مارتین و پورشه ماکان و تسلا خیلی خوشگل هستن
احمد باقری
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به هرحال، دارن کار خودشون رو می کنن تا به اهدافشون برسون.
Carbonado Aventador
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ایکاش کپی برداری رو ما بلد بودیم…!
به نظرم کپی برداری برای پیشرفت خیلی هم کار پیسندیده ای هست!
محمد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵توی خیلی خیلی زمینها دیگه هم کپی کرده اینا که فقط چنداش هست
MjM
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵این ***(سانسور نکن)…همین کپی رو هم انجام نمیدن!
Morteza
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵حالم بد میشه وقتی اینا رو میبینم
کره هم کم کپی نمیکنه
درست پیشرفت کنید نه اینجوری
دم ژاپن گرم فعلا خودش تنها پرچم اسیا رو بالا نگه داشته
كيومرث
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کسی این طور نظر میده که لااقل عکس دیگران را برای پروفایل خودش استفاده نکرده باشه، خودباختگی تا کی
حسن
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵والله به نظرم زیادی سخت گیری کردین مثلا تیگو 5 به جز اسمش شباهتی به تیگوان نداره نه چراغاش نه درهاش نه سپرش و…
بنده خدا
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام.جنمش رو دارن کپی میکنن.لگنسازای ما به جای باج دادن به فرانسوی ها بییان مثل چینی ها عمل کنن.تهش باردو شده آریسان.اونم با موتور 50سال پیش پیکان.بدنه 405…..فقط چین
American and japan
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ما خودمون نه خیلی صنعت خودروسازیمون خوبه به بقیه هم میخوایم درس بدیم :) .همون کپی هم نمیتونیم بکنیم.اینا هم کپی هایی که می سازن از خود اصل ماشین معمولا خوشکل تر در میاد.باز بهتر از صنعت خودروسازی ایران هستن که.اگر صد تا ایرانی باشه و یک چینی من چینی رو انتخاب میکنم.لاقل کمتر دزدی میکنن.منظور از دزدی از دیوار خونه مردم بالا رفتن نیست.منظور چیزیه که خودتون بهتر میدونید چی هست
علی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز 3تا نکته میخواستم بگم:
اول اینکه میدونم دلت از … سازان کشورمون پره ولی دیگه اینکه بیای بگی ماشینای روز دنیا که بزرگترین طراحان اونارو طراحی کردن از کپی چینیشون زشت ترن خیلی بچگونست.
دوماً تا من خبر دارم از وقتی کیفیت ماشینهای داخلی به شدت افت کرد که قطعه سازان رفتن از چین قطعه آوردند.
سوماً دلیل اینکه ماشینهای خارجی (رده متوسط یا رده پایین) اکثراً بالای 100 میلیون قیمت میخورند این هست که برای بازار فروش ماشینهای چینی (که وارداتشون دست اورگان خاصی هست) مشکلی پیدا نشه !!!
ممنون از توجهتون.
محمد
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا بده. تقلید خیلی بده. ولی تقلید بهتر از دنا و تیباست.
کیانوش
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵من به عنوان کسی که در مورد اصول طراحی مطالعه کردم …حتی اگه بلد نباشم هم خوندم …میگم که این کار چینی ها کپی نیست بلکه استفاده از تجربیات و موفقیت دیگران برای زود تر به نتیجه رسیدن و موفق شدنه که در نهایت بعد از شناخته شدن و مقبول قرار گرفتن طراحیحاشون رو هم بهتر میکنن …ولی همچنان حاضر نیستم پول به ماشین چینی بدم… البته نظر شخصیه و به تعداد افراد کره ی زمین میتونه نظر متفاوت وجود داشته باشه…
حمید
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظرتون میتونن پراید رو کپی کنن، نه دارم هذیون میگم ، تکنولوژیشو ندارن، تازه مگه سایپا میزاره?
ehsan
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام به دوستان بابا بیست ساله دارن 405 میزنن خسته نمیشن انقدر ماشین تکرای میسازن فقط چراغها رو عوض می کنن میکن se-sb -sssssss
ابوالفضل
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵با اینکه این خودروها الهام گرفته شده از طرح های مطرح تو سطح دنیا هستند ولی خدایش بعضی هاشون از نمونه اصلی قشنگتره، چری تیگو هم به نظرم شباهت خاصی به تیگوان نداره مگر اینکه بخوایم زیادی سخت گیری کنیم.
حمید
۱ خرداد ۱۳۹۵بنظر من اون زوتی از پورشه ماکان طراحی زیباتری داره !!!!
امیرمحمد
۱۶ تیر ۱۳۹۵چین تا پنج ساله دیگه کل دنیا رو تسخیر میکنه.هم خودرو.هم موبایل.هم لب تاپ و ….
وحییید
۱۶ آبان ۱۳۹۵درسته ازنظر موتور و قدرت و این چیزا از نمونه ی اصلی ضعیف تر هستن ولی خب قیافه خوشکلی دارن.
کاش ایران خودرو از مثلا مرسدس بنز کپی میکرد و موتور سمند سورن میذاشت روش
والا من یکی که راضی بودم
وحییید
۱۶ آبان ۱۳۹۵اون دوستانی هم که میگن چینیا دزدن و فلان و فلانن
فک میکنن کل تکنولوژی موجود تو ایران چیه
این پژو و پراید ها چیه
این وسایل برقی چیه
اینا همش مال همون چینه که میگین دزد
پس باید مث انسان های اولیه غار نشین زندگی کنیم تا مال دزدی از چینیا نخریم ?