سام کاویانی: خودروهایی که اخیراً از چین وارد بازار ایران شدند از تفاوتهای بسیاری با نسخههای آغازین خود برخوردارند. هرقدر که اولین سواریهای چینی از کیفیتی پایین، ظاهری ناجور و حتی زشت بهره برده و هموطنان را کمتر رغبتی به خریدشان بود، اما هر سال که جلوتر آمدیم خودروهای صادره از این دیار با فرمهای جذابتر و کیفیت بهتری روانه بازار داخلیمان شدند تا آن حد که امروزه برخی از این نوبرانههای چینی حتی قادرند توجه برخی از عشاق خودرو را هم به خود جلب کنند. یکی از این چینیهای ناشناخته که البته از ظاهری نسبتاً اسپرت، تهاجمی و تا حدی آوانگارد برخوردار است دامای X7 است، خودرویی که چندی پیش توسط شرکت «یاران خودرو اروند» وارد خاک کشورمان شد.
دامای (Domy)، نام زیربرندی از زوتی است که محصولات لوکستر این شرکت را عرضه میکند و X7 هم یک کراساوور میانسایز از دامای است که در اویل سال ۲۰۱۶ میلادی در نمایشگاه خودروی چنگدو چین به نمایش درآمد و در اکتبر همان سال نیز نسخه تولیدی آن روانه بازار شد.
طراحی داخلی دامای X7 در حد خود چشمگیر و زیباست و درعینحال، الگوبرداری از فولکس واگن در گوشه و کنار آن قابل روئیت است. فرمانی سه پره، کف تخت و با ظاهری شبیه به محصولات گرانقیمت ژرمنی و البته باکیفیتی درخور توجه تا حدی جلوهای اسپرت را برای کابین این خودرو مهیا نموده است.
همچنین وجود پلاستیکهای نرم و با کیفیتی مناسب و تودوزی دقیق قطعات چرمی ازجمله نکات شایان توجه در کابین این بلندقامت شرقی است. نکته جالبتر در این میان، اهرم تعویض دنده این خودروست که در تشابه با ساختههای جگوار، لندروور و آئودی به فرم دایرهای بوده و با روشن شدن خودرو از جای خود بیرون میآید. در این میان، صفحه نمایش بزرگی در میانه کنسول آن جای گرفته که از گرافیک تصویری مناسبی برخوردار است. حجم فضای موجود در داخل کابین دامای X7 هم بسیار مناسب بوده و جای پای زیادی برای افراد بخش عقب آن وجود دارد.
دامای X7 با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه میشود که به ترتیب عبارتاند از: پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر، پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو به توان ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر و بالاخره پیشرانه ۲ لیتری توربو به توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر. نسخه وارداتی به ایران نیز از قویترین نوع پیشرانه و یا همان ۲ لیتری توربو است. توان حاصل از این پیشرانهها توسط یک گیربکس ۵ سرعته و یا ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلوی این خودروی تک دیفرانسیل منتقل میشود. تمامی این پیشرانهها مثل اغلب خودروهای چینی ساخت جوینت ونچر SHENGYANG- MITSUBISHI هستند.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۷۳۶/۱۹۴۲/۱۶۷۲ میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با ۲۸۵۰ میلیمتر است. وزن خالص نسخههای متفاوت دامای X7 بین ۱۶۵۱ الی ۱۷۳۱ کیلوگرم و ظرفیت باک بنزین آن معادل ۶۰ لیتر و مصرف سوخت آن در حالتهای شهر/حومه/ترکیبی به ترتیب معادل ۱۲.۶/۶.۳/۸.۸ لیتر است. سامانه فنربندی جلوی این خودرو از نوع مکفرسون و سامانه عقب از نوع مستقل مالتی لینک میباشد. سیستم ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب از نوع دیسکی ساده است. حجم محفظه بار دامای X7 هم ۱۵۰۰ لیتر است.
مدل | ۲۰۱۸ |
---|---|
ویژگی | خودروی وارداتی |
مشخصات پیشرانه | |
موتور | ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۲۰۰۰ سی سی |
قدرت | ۱۷۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر در دور ۲۴۰۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک شیفترونیک |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
ابعاد و وزن | |
طول | ۴۷۳۶ میلی متر |
عرض | ۱۹۴۲ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۷۲ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۸۵۰ میلی متر |
حجم صندوق بار | ۱۵۰۰ لیتر (حداکثر) |
وزن خالص | ۱۷۳۱ کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | ۲۳۵۵/55R 19 |
سرعت و شتاب | |
شتاب صفر تا صد | - |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی | |
مصرف سوخت در شهر | - |
مصرف سوخت در جاده | - |
مصرف سوخت ترکیبی | ۹.۳ لیتر |
استاندارد الایندگی | یورو ۵ |
حجم باک بنزین | ۶۰ لیتر |
امکانات | |
امکانات ایمنی | ترمز ABS- کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پردهای-سنسور باران-ایزوفیکس-کنترل خودکار روشنایی-کروز کنترل--قفل مرکزی-رادار نقاط کور-دوربین عقب-سیستم پایداری-سیستم کنترل کشش-سیستم استارت/استاپ-سیستم کمکی حرکت در سربالایی-ترمز هوشمند... |
امکانات رفاهی | گرمکن صندلی های جلو-روکش چرم-ورود بدون کلید-پالایش آلایندگی داخل خودرو-در صندوق برقی-تهویه دوکاناله-سیستم صوتی با ۸ بلندگو-سقف پاناروما ... |
me84
۱۸ بهمن ۱۳۹۷.
از سام عزیز سپاسگذارم بابت این مقاله که نشونه پیشرفت روزافزون چینه.
با توجه به اینکه عمده مطالبی که از شما تو پدال منتشر میشه از محصولات چینی و بعضا هندیه احساس میکنم شما هم مثل من خیلی شیفته سرعت پیشرفت این خودروسازای جویای نام هستین فارغ از اینکه الان محصولاتشون در چه سطحی هستن. در هر صورت ممنونم.
me84
۱۸ بهمن ۱۳۹۷.
دیشب سایت خودرو بانک از هولدینگ داتیس یه مقاله منتشر کرده بود
با این مضمون که ” هولدینگ داتیس از سراسر کشور نمایندگی میپذیرد”
یه کامنت گذاشتم و خیلی مودبانه اما سنگین بهشون ابراز تاسف کردم و چند تا سوال ازشون پرسیدم بابت انتشار این مقاله. امروز رفتم دیدم کامنتم رو منتشر نکردن.
حالم ازشون بهم خورد و دیگه هم نمیرم به اون سایت.
دمت گرم پدال. یدونه ای.
فرامرز
۱۸ بهمن ۱۳۹۷خوب کاری میکنی اصلاْ سایت جذابی نیست و من اخبار رو از پدال و ویدئوها رو از اسب بخار دنبال میکنم. تنها اشکال پدال هم چاپ تبلیغات ویرلن هست که اگه اون نبود عالی میشد!
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۳۹۷me84 عزیز
من تمام سایتهای خودرویی ، اینستاگرامی ، مجلات ماهانه و هفتگی را از سال ۸۶ تا به حال دنبال میکنم و به جرئت میگم که بهترین مرجع اطلاعاتی خودرو پدال میباشد .
سایت *** و *** و باقی سایتها خوب هستند ، اما بیشتر جنبه درآمدزایی تبلیغاتی دارند تا اینکه بدون تعصب اطلاعاتی را در اختیار ما مخاتبان قرار بدهند .
من بشخصه روزی چندین بار به پدال سَر میزنم و حِسَم به این مجله اینترنتی مثبت و بدون تعصب میبینم و آرزوی روزهای روشنی را برای این مجله وزین دارم .
فقط ای کاش تست و بررسی خودروهای وارداتی مثل قبل ادامه میداد تا بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و رو دست تمام رقبا را میزد ، .
شما هیچ مجله ای را نمیتونین پیدا کنید که چنین حجم اطلاعاتی را در روز ، در اختیارتون قرار بده .
ممنون جناب سردبیر ، بچه های مترجم و کاربران نازنین پدال .
نوید جهرمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷حرف دل منو زدی نوید جون
King918
۱۹ بهمن ۱۳۹۷اینو چند وقت پیش پژمان بازغی آورد گفت هرکی بگه اسم ماشین چیه خود ماشینو برداره ببره. هیچکی بلد نبود
emad1990
۱۹ بهمن ۱۳۹۷*** از نظر منتشر نکردن کامنتا به مراتب بسته تره و در پاسخ به بازدید کننده هم ارث باباشون رو ازش طلب میکنن (برخورد خوب و درست با مخاطب ندارن)
در کل هیچ جا پدال نمیشه❤❤
سردبیر
۱۹ بهمن ۱۳۹۷درود بر شما. دوستان گرامی و همراهان عزیز، ممنون از ابراز محبت و لطف همه شما. از شما سروران نیز تقاضا می کنم به لحاظ رعایت اخلاق رسانه ای، از نقد و نام بردن رسانه های دیگر خودداری فرمایید. امیدواریم که لایق این همه توجه و محبت شما باشیم و همه تلاش ما رسیدن به همین افتخار خواهد بود.
Amirferrari
۱۸ بهمن ۱۳۹۷بسوزه این بازار حال به هم زن خودروهای ایران…ماشین آشغال۱۳ هزار دلاری رو ۴۰۰ میلیون بهت میندازن!!! کِی شر اینا از سر ما کم میشه تا باقی مونده عمرمون رو حداقل مثه آدمیزاد زندگی کنیم…
حسین
۱۸ بهمن ۱۳۹۷این که نوع ۱۳ هزار دلاری نیس اما از عمد گرون میزارن که مردم فکر کنند خیلی باکلاسه!
بعد قسطی میدی!
اونم با پیش پرداختی که برابر هست با …!
SS
۱۹ بهمن ۱۳۹۷ماشین های کپی چینی زوتی 1000 دلار هم ارزش ندارن
حالا نوبت به وارد شدن زوتی با انواع و اقسام نام ها مثل دامای و کوپا هست. حتی در حد اسم هم اصالت ندارن. بعید میدونم استقبالی بشه ولی باز هم جای تاسفخ
علی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷بهت نمیندازن عزیزم قیمتش ۲۴ هزار دلاره دلار ۱۲ تومنه تعرفه گمرک رو هم بزاری روش حدود همین قیمتا
این که شما نمیتونی بخری قرار نیست بگی گرونه
هادی نجفی
۱۸ بهمن ۱۳۹۷واقعا پیشرفت خودرو سازی چین قابل ستایش هست
ولی حتی اگر کیفیت بنز و مهندسی BMW هم داشته باشن
در بازار ایران اشتباهه خریدشون، از نظر قطعات بشدت ضعیف هستن
MVM 110 چیه دیگه شمعش رو دوست ما نتونست پیدا کنه البته در شهرستان
۱ ساله اچ سی کراس یکی از همسایه ها چراغ عقبش شکسته همین طور مونده…
چند هزار تا محدود وارد یا تولید میکنن خدمات هم هیچ…
ارشک
۱۸ بهمن ۱۳۹۷این چه حرف خنده داریه شمع خودروها مگه چند نوعه؟ اگر اشتباه نکنم شمعهای ام وی ام پایه بلنده که به وفور گیر میاد.
هادی نجفی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷دوست عزیز این ماشینی که گفتم تصادف داشته و فقط شمع ساده نبوده برای تعویض قطعات مربوطه به هم داشته، میخواستم با ریز جزییات بگم که چه قطعاتی عوض شده طولانی میشد متنم، یک سپر معمولی براش یک میلیون و دویست خرج برداشت….
در کل از نظر تامین قطعات همشون مشکل دارن یا نیست یا اگرم هست خیلی گرون قیمته
بازم ممنون از یاداوری شما?
Cadillac
۱۸ بهمن ۱۳۹۷خداوندا، تا چند سال پیش میشد با این پول x۴وnxخرید گذشته ازین،
این جور ماشینها هیچ پشتوانه خدمات پس از فروشی ندارند
رامتین
۱۸ بهمن ۱۳۹۷من نمیدونم چرا نمیتونم بپذیرم ماشین چینی رو! البته بر خلاف گذشته حالا که سنمون از 30 رفته بالا، دیگه به ماشین با این اوضاع کشور اصلا توجه نمیکنم. حتی اگر پولش هم باشه، شغلمون دیگه اجازه نمیده بالفرض ماشین مورد علاقم مثل بی ام و کروک سوار شیم.
نوید جهرمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷خود چینی ها بیشتر از ماشینهای مونتاژی استفاده میکنن تا چینی. ما که جای خود داریم.
ADAK
۲۰ بهمن ۱۳۹۷جدا رامتین خان 30 سال را رد کردی ؟
داداش ایشاله همیشه موفق و سلامت و خوشبخت باشی
اما تو کامنت های کَل کَل کردنت با دوستان سایت ، بهت میخوره 18- باشی آخه !
یه جای کار می لنگه ……………..
رامتین
۲۳ بهمن ۱۳۹۷آنچنان کل کل نمی کنیم!! شاید با رامین اشتباه گرفتی. اما اره دیگه چند ماه دیگه میریم سمت دهه چهارم زندگی…
مسعود
۱۸ بهمن ۱۳۹۷این خودروی بی نام و نشان چینی به اسم داماد x7 با این قیمت نه ارزش خرید داره و نه از لحاظ استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری حرفی واسه گفتن داره . واسه من جالبه که چرا توی این شرایط بد کشور که حتی یک دلار هم به سختی وارد کشور میشه اینها باید بروند این ماشین های بدردنخور چینی را با هزینه هنگفت بیارند. کمپانی رنو می خواست تو ایران ماشین های خوب و با کیفیت را بیاد تولید کنه انقدر دست دست کردند که به تحریم ها خوردیم و کاری نتونستند پیش ببرند فولکس واگن هم همینطور می خواست خودروی پلو را برای مونتاژ به ایران بیاره .اومد دید از بس فساد توی این صنعت خودروسازی ایران زیاده قید همکاری را زدش. همین ترکیه بغل دستمون داره خودروهای روز تویوتا و فورد و هیوندا و رنو و پژو را مونتاژ می کنه تازه به آمریکا ماشین هم صادر می کنه و درآمد ارزی هنگفتی نصیبش میشه. شما مدیرهای فاسد کی می خواید آدم بشید و این صنعت عقب افتاده خودروسازی را متحول کنید تازه از سال دیگه هم به لطف تحریم های عمو ترامپ تولید آفتابه لگن هاتون به صفر می رسه.
ADAK
۱۹ بهمن ۱۳۹۷دروغ چرا
قشنگ کار کرده خدایش
همین ماشین اگه یه آرمه خوب روش بود همه تعریف و تمجید میکردن !
Khosrow
۱۹ بهمن ۱۳۹۷افرین چین / ماشین هات فعلا شتاب نداره ولی شتاب خودت رقیب نداره ..
علی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷با این که ماشین چینیه واقعا خیلی خوبه و در حد یه ماشین خوب اقتصادی هست ولی روش یکم بده اسم لوکس بزارن !
واقعا نمیدونم این دوستانی که صبح تا شب میشنن پدال میگن ماشین چینی اشغاله چند ساله هستن ؟
یه چیزی میشنون از یه نفر چهار تا هم میزان روش تفت میدن میشه اش شعله قلم کار!
در مورد نظر adak جان اینکه اره دوست من همینایی که اینجا هستن اگه روی این ماشین لوگو فولکس و هوندا میزدن و قیمتشم ۳۰ ۴۰ هزار دلار میزاشتن همین دوستان اشغال نپرست پراید ساز بنز پرست چه چه میزدن که چه ماشینیه omg !!
(Saeed(peugeot
۱۹ بهمن ۱۳۹۷با سلام
راجع به صحبت های بالا من هم به شخصه عاشق سایت پدال هستم…..با وجود این آشفته بازار خودرویی باز هم مطالب خودرویی جذابی و منتشر میکنید و سایت های دیگه ای هم هستند چندین ساله که روز به روز در حال پسرفت هستند نه پیشرفت….. به عنوان مثال ( هفته ای ۱۰ تا مقاله راجع به وزارت صمت و خودروهای گمرک میذارن…..با مگه اخباره تلوزیونه) من به عنوان یکی از مخاطبان همیشگی پدال میخوام بگم اگه بتونید کناره کلیپ هاتون ،یه سری کلیپ از مقایسه ماشین ها حالا با زیر نویس فارسی بتونید ارائه بدید عالی میشه…..
جدا از همه من به شخصه عاشقه پژو و گروه psa هستم و مطالبتون فوق العادس ….و هر کسی یه سلیقه ای داره و کلیه عزیزانی که مثل من عاشق خودرو هستند پایه ثابت سایت های خودرویی علل الخصوص سایت پدال هستند و دوستتون داررم.
** ایشالا که پدال روز به روز بهتر و بهتر از قبل بشه **
Ford taurus
۱۹ بهمن ۱۳۹۷اردیبهشت امسال یه لیفان گرفتیم بجای طلبمون?تا اخر خرداد دستم بود به خانواده گفتم این لگن رو بفروشید من حاظرم کل تابستون رو بدون ماشین باشم پیاده برم و بیام ولی سوار این لگن نشم ?پدرم درجا ماشین رو فروخت و من تا مهر پیاده بودم با تاکسی مسیر ۶۰کیلومتری رو میرفتم سر کارو برمیگشتم و از این که دیگه سوار اون لگن نبودم خیلی شاد ?و راضی بودم??
من نظر شخصیم اینه که تو بازار ایران ماشینی مثه دنا خیلی بهتره تا یه اشغال چینی هم ردش
داستانه بدو بدتره ?
این ماشینم فقط یکم ظاهرش خوبه وگرنه درونش همون چیزیه که چینی های قبلی بودن