سفر به شرق برای آزمایش کراساوور چانگان CS55، جدیدترین رقیب چینی نیسان قشقایی
چانگان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا محسوب میشود. این شرکت که بیش از صدسال سابقه دارد، در سال ۲۰۱۶ نزدیک به سه میلیون دستگاه خودرو شامل سواری، ون و کراساوور تولید کرده است. بخش عمدهای از این خودروها در بازار داخلی چین فروخته شدهاند اما این شرکت در ۶۰ کشور جهان بیش از ۶ هزار خودرو به فروش رسانده است و حضور گستردهای در آمریکای جنوبی، خاورمیانه و روسیه دارد.
علاوه بر این، چانگان با تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در ایتالیا، ایالاتمتحده و حتی بریتانیا آمادۀ برداشتن گامهای بعدی است. همچنین مقامات این شرکت گفتهاند که حضور چانگان در اروپا یک دهۀ دیگر انجام خواهد گرفت؛ اما حالا برای فهمیدن اینکه آیا چانگان آمادگی رقابت با برندهای معتبری چون رنو، کیا، سیتروئن و هیوندای را دارد یا نه، برای انجام آزمایشی با جدیدترین کراساوور این شرکت یعنی CS55، به مقر آن در چین یعنی شهر Chongqing سفری داشتهایم.
این کراساوور چینی با ۴.۵ متر طول و حدود ۱.۸۶ متر عرض، کوچکتر از نیسان قشقایی است و صرفاً با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی عرضه میشود که نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. قیمت تیپ پایۀ این خودرو در بازار چین از نزدیک به ۸۴ هزار یوآن معادل حدود ۱۰ هزار پوند آغاز میشود درحالیکه تیپ بالا ردۀ آن که نمونه مورد آزمایش ما هم از همین تیپ است قیمتی زیر ۱۷ هزار پوند دارد.
اگر نشان چانگان روی دماغه را در نظر نگیریم، CS55 استایلی متناسب و اروپایی دارد. در نمای جلویی، الهام گیری از لندروور دیسکاوری کاملاً مشهود است درحالیکه خطوط برجسته و دیلایتهای تیز آن نیز تا حدودی یادآور رنو کاجار هستند. همچنین رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی و آپشن سفارشی رنگ متضاد سقف نیز ویژگیهای شخصی را در اختیار خریداران قرار میدهد. عمده خریداران این خودرو چینیها هستند و این ویژگیهای مُد روز برای آنها بسیار اهمیت دارد.
با گام نهادن به داخل CS55 با کابینی لوکستر و مجهزتری مواجه میشویم که هرگز انتظار آنرا از یک کراساوور ارزانقیمت چینی نداشتیم. در اینجا CS55 بیش از هر چیز صفحهنمایش لمسی هشت اینچی جلبتوجه میکند و هرچند کیفیت کلی کابین آن توانایی توانای رقابت با آئودی یا مرسدس بنز را ندارد اما کاملاً با برندهای کرهای قابلمقایسه است. گوگل در چین مسدود است و بنابراین هیچیک از سیستمهای اندروید اتو و کارپلی اپل در خودروهای چینی وجود ندارد؛ اما در این خودرو سیستمی بنام BaiduCarlife ارائه میگردد که گوشی تلفن همراه را به خودرو متصل کرده و امکان دسترسی به نقشهها، مخاطبین و موسیقیها را فراهم میکند.
همچنین این سیستم به اینترنت هم دسترسی دارد که میتواند جهت بررسی اطلاعات ترافیکی لحظهای مورداستفاده قرار گیرد. البته اگر چانگان قصد گسترش بازار خود به حوزه اروپا را داشته باشد مطمئناً باید راهحلی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودروهای خود پیدا کند. در عقب CS55 فضاسازی هوشمندانهای انجام نگرفته و بهعنوانمثال پژو ۳۰۰۸ فضای بیشتری دارد اما بااینحال در اینجا فضای زانوی مناسبی وجود دارد و نبود تونل گاردان نیز به معنای برخورداری از کف مسطحی است؛ بنابراین در سفرهای کوتاه امکان نشستن سه نفر در عقب وجود دارد. چانگان بهطور رسمی فضای صندوق بار CS55 را اعلام نکرده است ولی ما حدس میزنیم که احتمالاً قشقایی صندوق بار بزرگتری داشته باشد.
در جاده بلافاصله مشخص میشود که اولویت این کراساوور چینی بیشتر راحتی است تا هندلینگ. همچنین هرچند CS55 سریعتر از مدل بزرگتر CS95 است اما نرمی کمکفنرها و گیربکس تنبل، شتاب گیری سریع با آنرا دشوار میکند. فرمان نیز هرچند حتی در تنظیمان اسپرت نیز احساس چندانی ندارد اما عملکرد دقیقی داشته و بهاندازهٔ کافی تیز است. بااینحال وارد آوردن فشار سخت به خودرو کمی موجب آشفتگی آن میشود تا جایی که برای مقایسه سئات آتکا قطعاً احساس پایدارتر، قابلکنترلتر و سرگرمکنندهتری دارد.
اما از طرف دیگر، چانگان CS55 خودروی کاملاً راحتی است و کمکفنرهای نرم آن با دستاندازهای شدید مقابله میکند تا جایی که بهندرت متوجه لرزش درون کابین میشویم. همچنین پیشرانهٔ توربوی کوچک این کراساوور چینی نیز ساکت است ولی بزرگترین مشکل آن هنگام حرکت با سرعتهای بالا، صدای زیاد تماس چرخهای بزرگ آن با جاده است.
این در حالی است که به نظر نمیرسد CS55 یک خودروی ارزانقیمت چینی باشد چراکه به طیف مناسبی از سیستمهای ایمنی شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، شش ایربگ و ترمز اضطراری خودکار مجهز شده است. در این خودرو همچنین سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار برخورد عقب، نظارت بر فشار باد تایرها و دوربین دید ۳۶۰ درجه نیز وجود دارد که بهآسانی با رقبای اروپایی برابری میکند. همچنین چانگان برای CS55 گارانتی ۱۰ ساله یا ۲۶۰ هزار کیلومتری را در نظر گرفته که بسیار چشمگیر است و اعتمادبهنفس این شرکت چینی را در رابطه با محصولاتش نشان میدهد.
نتیجه
چانگان CS55 کراساوور ارزانقیمت و نسبتاً مناسبی است و درواقع رقیب شایستهای برای خودروهایی محسوب میشود که دو برابر آن قیمت دارند. مقامات این شرکت میگویند در ابتدا پیش از عرضهٔ محصولات آیندهٔ خود در اروپا و ایالاتمتحده، بازار داخلی را اولویت خود قرار دادهاند اما بازخوردهای اولیه نشان میدهند که ایجاد چند تغییر موجب خواهد شد که خریداران بریتانیایی هم به این خودرو توجه نشان دهند. چانگان با ارائهٔ کیفیت، راحتی، فضای داخلی و استایل بیرونی مناسب، حداقل بیشتر از نصف راه رسیدن به اروپا را پیموده است.
مشخصات فنی
Changan CS55 2017 | |
قیمت | حدود ۱۷ هزار پوند |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر |
تولید آلایندگی | ۱۷۱ گرم در هر کیلومتر |
منبع: AutoExpress
فرشاد
۱۴ شهریور ۱۳۹۶واقعا طراحی بی نقص و جذابی داره?
آفرین به این کمپانی که سلیقه به خرج داده.
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۱۴ شهریور ۱۳۹۶چینی و رینگ 18 اینچی مگه داریم مگه میشه ولی جدا از شوخی فکر نمیکردم چانگان همچین شرکت بزرگی باشه که تولید 3 میلیونی داشته باشه حالا این امار مال خوده چانگان هست یا با زیر مجموعه اون دوستان که میدونن اطلاع رسانی کنن
SERIAL WINNER
۱۴ شهریور ۱۳۹۶.
گارانتی 10 ساله یا 260/000 کیلومتری ???
اگر این گارانتی شرایط خاص و تبصره های الکی نداشته باشه که خیلی عالیه.
گارانتی مادام العمر حساب میشه .
Mehdi
۱۴ شهریور ۱۳۹۶تازه با قیمت ۱۷ هزار پوند،ماشینتم گارانتی ده ساله داره
SERIAL WINNER
۱۴ شهریور ۱۳۹۶.
آره ،
رقابت بین خودروسازان برای جلب نظر مشتری چقدر خوبه و چه قدر به نفع مشتریه.
یه زمان تویوتا 5 سال گارانتی میکرد. کیا آمد کردش 7 سال. الان چانگان 10 سال گارانتی میده.
MAHDI . TUNING
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ایران خودرو و سایپا صفر
Mehdi
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ای کاش اینارا وارد میکردند،واقعن خوبه،ن کپی نرده ک بش بگیم کپی فلام ماشین،شباهتایی داره اما کپی نیس،کیفیتشم خوب به نظر میاد.
تا جایی که برای مقایسه سئات آتکا قطعاً احساس پایدارتر، قابلکنترلتر و سرگرمکنندهتری دارد.
این یعنی پیشرفت چشم گیر،امکاناتم دوربین ۳۶۰،اینترنت و… واقعن عالیه
سینا
۱۵ شهریور ۱۳۹۶وارد شده تو نمایشگاه رشت دیدم حدود 120 میخوان بدن…..واقعا از تمام شاسی بلند های چینی بهتره
MAHDI . TUNING
۱۴ شهریور ۱۳۹۶چانگان با ارائهٔ کیفیت، راحتی، فضای داخلی و استایل بیرونی مناسب، حداقل بیشتر از نصف راه رسیدن به اروپا را پیموده است.
تا چند وقت دیگه کسی نمیتونه به کیفیت چینی ها گیر بده میدونید چرا؟ چون پیشرفت کردن و رقایب میکنن
اون زمان وطنی ها پسرفت نکرده باشن هنره
الان پیشرفت صنعت خودروسازی ایران و کره رو با هم مقایسه میکنن ولی اونوقت باید با چین مقایسش کنن
حمیدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۶خبرنویس اتو اکسپرس میگه رشد کرده یعنی حتما کرده انقدر بازار چین رقابتی هست خواه نا خواه همه مجبور به پیشرفتن برعکس کشورهای با بازار بسته مثل کشور ما
محسن
۱۵ شهریور ۱۳۹۶دیگه کم کم وقت اون داره میرسه که نباید به خودرهای چینی هم دیدگاه تعصبی داشت.
چینیها دارن در هر نسل از خودروهاشون عیبهای نسل قبلی را برطرف میکنن.
شما اولین چری که وارد ایران شد را با چری اریزو و چری ۷ مقایسه کنید در عرض ده سال تفاوت از زمین تا اسمان هستش.
چینیها دارن مسیر خودروساز شدن را طی میکنن و تا یک دهه دیگه بسیاری از بازارهای خودروسازی دنیا را تصاحب میکنن و خودروسازان وطنی دارن جیب مردم فلک زده ایران را کیسه میکنن و هر روز دارن به قیمت خودروهای چندین نسل قبل اضافه میکنن و هر روز کیفیت را دارن پایین میارن و دولت وسیستم هم کامل پشت سرشون ایستادن تا مردم را کیسه کنن و هر روز ده ها کشته و زخمی و قطع عضو و قطع نخاع نصیب مرم کنن.
مهدی
۱۵ شهریور ۱۳۹۶سنگ بزرگ علامت نزدنه 10 سال گارانتی منظورش تامین قطعاته
با توربو 155 قدرت داره ضعیف ضعیفه
سربالایی بشدت افت تداوم گشتاور داره
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶روی کاغذ واسه موتور 1500 توربو قدرت 155 کم نیست
موتور thp پژو چندین سال متوالی موتور سال بوده حجمش 1600 و قدرتش فقط ده تا بیشتر از موتور این ماشینه
البته این مقایسه روی کاغذه در عمل مسلما فاصله این دو تا موتور از زمین تا اسمونه
معین
۱۵ شهریور ۱۳۹۶جای هموطن های نابغه و کارشناس مون اینجا خالیه
بیان بگن چینی آشغاله و بنجل
ادعامون از همه دنیا بیشتره
چین هم که این چند سال پیش استارت خودروسازی زد عین موشک داره خودشو به بقیه میرسونه
واقعا ماشین چینی بخریم بهتر از این که با خرید ماشین های ایرانی ازشون حمایت کنیم
محمد
۷ آذر ۱۳۹۶ماشین چینی هم بخریم بازم پولش میره تو جیب سایپا و ایران خودرو.اینجوری بازم ازشون حمایت میکنیم
ali
۱۵ شهریور ۱۳۹۶چیزی که هیچ منتقدی نمیتونه اونو منکر بشه پیشرفت سریع چینی هاست
دادن گارانتی 10ساله یا 260هزاریش نشان از کیفیت و استهلاک پایین ماشین رو داره و این یعنی حمله به قلمرو بزرگان
حسن
۱۵ شهریور ۱۳۹۶خودروی جالبی ولی قیمتش هم گرونه،با 17 هزار پوند خودروهای کره ای و ژاپنی و… هم رده اش رو هم در اروپا می شه خرید.
مهران
۱۹ شهریور ۱۳۹۶آخرش من نفهمیدم بزرگترین و پرفروش ترین شرکت چینی کدوم شرکته یکی میگه دانگ فانگه یکی میگه چانگانه یکی میگه بی وای دی هستش کدوم؟؟؟؟
کیوان
۲۷ شهریور ۱۳۹۶قبلن کامنت ها تمام فحش بود اما الان دوستان منطقی برخورد میکنند ۱۷ هزار پوند تقریبن ۸۰میلیون میشه از فرانسوی ها گرونتره
ناپو
۲۲ مهر ۱۳۹۶سلام ، این ماشینای چینی یکی از مهمترین خصایصی که دارن اینه که دزدی تو این ماشینا نیست ، همونی رو که میبینی میخری اینجوری دارن پیشرفت میکنن ، عیوب رو از مردم میخان تو تولید بعدی رفع عیب میکنن که این جور ماشین رو میسازن و10 سال با شهامت و جسارت گارانتی میکنن ، ما هم طبقه ضعیف اجبارا باید محصولات ایرانی بخریم و میدونیم که چیزی رو که داریم میخریم با دردسر همراهه ولی چه کنیم ، پولدار که نمیاد اینارو بخره
شهرام ص
۷ دی ۱۳۹۶من چندوقته رو محصولات چانگان تحقیق کردم حتی اون مدلی که تو کاشان سایپا قرار بود 21درصد داخلی سازی کنه بدلیل عدم تایید قطعات توسط کمپانی فورد از چین میاد یعنی کیفیتش از بقیه چینی ها بهتره چون یه حداقل استانداردهایی رو داره که تحت نظر فورد کنترل میشه و طی دو سال گذشته هم بشترین رضایت رو بین خودروهای تولید داخل داشته حتی بالاتر از سراتو به نسبت قیمت و میفیت و امکانات هم خوبه یعنی به اندازه ای پول دادی آش میخوری نمیگم به اندازه توسان 250میلیونی
امیر ش
۱۴ بهمن ۱۳۹۶با سلام ، چانگان توی چهل کمپانی چینی رتبه چهارم را داره و اینطور که داره پیشرفت میکنه تا چند سال دیگه یکی از بهترین کمپانیهای چین میشه و احتمالا تو دنیا هم حرفی برای زدن پیدا میکنه اما قیمت cs55 تو ایران اگه ۸۰ میلیون بفروشند بهتون قول میدم که همه خریدارش بشند و مثل cs35 بیشترین فروش را داشته باشه و چون سایپا داره این خودروها را میاره احتمالا خدمات پس از فروش خوبی داره و کسی دیگه نه هایما و نه mvm و نه جک را میخره و چانگان رو دست همه میزنه .
حسن
۲۳ فروردین ۱۳۹۷با اعمال قیمت نامناسب روی این محصول توسط سایپا قطعا شکست خواهد خورد و سایپا از اپشنها هم خواهد دزدید
سیاوش
۲۱ تیر ۱۳۹۷سلام خدمت دوستان من تونمایشگاه اصفهان سال۹۵ دیدم قیمتش۸۷میلیون بودالان میشه بگید سال ۹۷قیمتش چند شده وثبت نامش از کی شروع میشه
ahmad433
۱۰ شهریور ۱۳۹۷خودرو بروز واسپرتی است اخیرا”در نمایشگاه کرمانشاه در معرض دید عموم بود امکانات وقابلیتهای خوب وقابل قبولی نسبت به خودروهای موجود در داخل دارد مواد به کار رفته در داخل اطاق بهتر از سایرخودروهای هم ردیف خود بودجنس داشبورد و صندلیها از چرم نسبتا”مرغوبی بود از ویژگیهای این خودرو میتوان به امکاناتی مانند سقف پانوراما ،سیستم رادار ،سیستم پایداری ،رینگ شکیل 18اینچی و…اشاره کرد بنظرم تنها نقطه ضعیف این خودرو با وجود دارابودن سیستم “توربو ” عدم برخورداری از یک پیشرانه قوی میباشد والبته قیمت بالای آن(ظاهرا،250میلیون ) هم قدرت رقابتش را با سایر چینیهای هم وطنش کاهش میدهد.