معمولاً در کشور ما زمانی که صحبت از ساخت خودرویی با برند ملی میشود، روال مشخصی در ذهن مخاطب نقش میبندد. خودروسازان ما با استفاده از پلتفرم خودروهای خارجی و استفاده از طراحان خارجی و بهکارگیری قطعات خارجی خودروهایی را بهعنوان “خودروی ملی” معرفی میکنند و پس از مدتی جهت کاهش قیمت از قطعات چینی و هندی زیادی در آن استفاده میکنند و به عبارتی درصد “چینیسازی” در خودروها را افزایش میدهند. اما اخیراً نشانههایی از یک حرکت جدید و جالب در خودروسازی کشور ما مشاهده شده است. به نظر میرسد که خودروسازان ما به این نتیجه رسیدهاند که بهتر است بهجای صرف وقت و هزینه برای طراحی خودروهای جدید با برند داخلی، خودرویی ناشناخته از کشور چین را وارد کنند و آرمهای خود را بر روی بخشهای مختلف آن بچسبانند و بدین ترتیب خودرویی با برند خودشان داشته باشند! نمونه این روال را میتوان در آریو (Zotye Z300) سایپا و پیکاپ ریچ و برلیانس H330 و H320 پارسخودرو مشاهده کرد. جدیدترین نمونه از این روند را میتوان راین ویتا V5 محصول خودروسازان راین دانست.
کلیات:
فاو V5 یا با نام کامل FAW Vita V5، محصولی ارزانقیمت از کمپانی فاو است. فاو که همانطور که از اسمش پیداست (FAW:First Automotive Works) جزو اولین خودروسازان چین بوده است، در حال حاضر به همراه سایک موتور، دانگ فنگ و چانگان بزرگترین خودروسازان چین به شمار میروند. کمپانی فاو علاوه بر اینکه با فولکس واگن، مزدا، جنرال موتورز، آئودی و تویوتا همکاری دارد و مونتاژ خودروهای این برندها در چین را انجام میدهد، مالک برندهای هونگ کی، بستورن، هایما، Tianjin Xiali و چند برند دیگر میباشد.
V5 محصولی ارزانقیمتی از کمپانی فاو میباشد که تاکنون به روسیه، مصر و کشورهای آمریکای جنوبی صادر شده و بهزودی به بازار ما نیز وارد خواهد شد. این خودرو در کشورهای ذکر شده رقبایی چون رنو لوگان، هیوندای سولاریس (اکسنت)، کیا ریو، فولکسواگن پولو سدان و شورولت aveo دارد.ظاهر و طراحی:
ظاهر این خودرو بههیچعنوان چیزی نیست که بتوانید به آن لقب “زیبا” بدهید. درواقع این خودرو همانند رقبایش با هدف هرچه ارزانتر بودن ساخته شده و جذابیت زیادی در آن به چشم نمیخورد. در نگاه اول در طراحی این خودرو شباهتهایی به فولکس واگن پولو، فیات Albea و رنو لوگان به چشم میخورد.
در نمای جلو میتوان با کمی ارفاق به آن نمره قبولی داد. هرچند که نکته خیلی خاص و بارزی هم در این نما وجود ندارد که بتوان به آن اشاره کرد. در نمای جانبی شباهتهای آن به تندر ۹۰ آنقدر زیاد است که حتی ممکن است آن را با تندر اشتباه بگیرید! علاوه بر این مطابق رسم خودروهای چینی، رینگهای ۱۴ اینچی که در زیر خودرو قرار دارند کوچکتر از چیزی هستند که باید باشند! در نمای پشت طراحی چراغها و صندوقعقب کمی عجیب است و کمی از سادگی کلی خودرو میکاهد. در مجموع طراحی کلی خودرو جزو بهترینها نیست. اما میتوان آن را قابل قبول دانست.در داخل خودرو نیز با طراحی ساده و سرشار از پلاستیک خشک مواجه هستیم. با این وجود طراحی داخلی آن نسبت به تندر ۹۰ قابل تحمل تر است و میتوان نمره بالاتری به آن داد. محل قرارگیری کلیدهای تهویه و سیستم صوتی مناسب است و رنگ مشکی داشبورد به خوبی با یک نوار کرومی همراه شده تا جلوه بهتری به کابین خودرو بدهد. با نشستن در پشت فرمان این خودرو با فرمانی سه پره که از دو رنگ تشکیل شده مواجه خواهید شد. صفحه کیلومتر این خودرو نیز نسبتاً جذاب و مدرن به نظر میرسد.
پیشرانه و سیستم انتقال قدرت:
یک موتور ۱.۵ لیتری با کد CA4GA5 و حجم دقیق ۱۴۹۷ سیسی وظیفه به حرکت درآوردن V5 را بر عهده دارد. این موتور که بهینهشده یکی موتورهای قدیمی تویوتاست، توانایی تولید توان ۷۵ کیلووات (۱۰۰ اسب بخار) در دور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در دور موتور ۴۴۰۰ را دارد. همچنین ضریب تراکم این موتور ۱۰:۱ بوده و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی میکند. لازم به یادآوری است که این موتور صدای نسبتاً زیادی تولید میکند و صدای آن کاملاً در کابین به گوش میرسد. همچنین نفوذ صدای باد و صدای لاستیکها نیز به همراه صدای موتور در کابین خودرو شرایطی را ایجاد میکنند که حتی روشن کردن پخش خودرو نیز چارهساز نخواهد بود!
بدین ترتیب این خودروی ۹۹۵ کیلوگرمی میتواند حداکثر به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برسد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز به ۱۱ ثانیه دارد که با توجه به کلاس و قیمت آن عدد خوبی است. مصرف سوخت این خودرو در شهر حدود ۷ لیتر، در جاده ۵.۲ لیتر و در سیکل ترکیبی ۶.۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر اعلام گردیده و ظرفیت باک آن ۴۵ لیتر است.
ایمنی:
این خودرو از موسسه ارزیابی خودروهای جدید چین (CNCAP) امتیاز ۲ ستاره را کسب کرده که آن را در رده ضعیفترین خودروهای چینی از نظر ایمنی قرار میدهد. قطعاً این سطح از ایمنی برای یک خودروی مدرن و امروزی قابلقبول نیست، اما این بدین معنی نیست که ایمنی این خودرو از خودروهای پرفروش بازار ما یعنی خانواده پراید و خانواده پژو ۴۰۵ و فرزندان و نوههایش ضعیفتر است!
لازم به ذکر است که این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو میباشد و ترمزهای جلو این خودرو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب آن کاسهای میباشند. همچنین این خودرو مجهز به سیستمهای ترمز ABS+EBD و BOS میباشد.تجهیزات و امکانات:
این خودرو مجهز به تجهیزات خیرهکنندهای نیست. رینگ آلومینیومی، آنتن کوسهای، آینههای بغل برقی، پاور ویندوز، صندلیهای چرمی، سیستم صوتی با پخش MP3 و دارای USB به همراه ۴ بلندگو، سیستم کنترل باد تایرها و سنسور پارک عقب بخش اعظم امکانات این خودرو را تشکیل میدهند.
شاید قابلتوجهترین نکته در تجهیزات این خودرو فرمان این خودرو است که از نوع برقی میباشد. این بدان معناست که توان بسیار کمتری نسبت به فرمانهای هیدرولیک استفاده میکند و میتواند در مصرف سوخت نیز اندکی صرفهجویی کند.
قیمت و شرایط بازار:
خودروسازان راین قیمت این خودرو را زیر ۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به این قیمت، راین V5 باید با رقبای قدری مثل تندر ۹۰ مدل E1، پژو ۲۰۶ صندوقدار و رقبای هموطنش ازجمله امویام ۳۱۵ سدان و برلیانس H230 رقابت کند. همچنین با این مبلغ میتوان خودروهایی مانند سمند سورن و پژو پرشیا را نیز خریداری کرد. درنتیجه به نظر میرسد در صورتی که قیمت این خودرو بالای ۳۵ میلیون تومان باشد، کار بسیار دشواری برای موفقیت در این بخش پرترافیک بازار خواهد داشت.
نقاط ضعف: ایمنی ضعیف، فضای کوچک، نفوذ صداهای اضافی به کابین، کیفیت نه چندان خوب قطعات پلاستیکی
javad
۲۸ تیر ۱۳۹۴حرفی برای گفتن باقی نگداشتن!!!
فقط به فکر منافع خودشان هستند.
لگن از چین وارد می کردند بهتر از این بود.
Hilter
۲۸ تیر ۱۳۹۴من نمیدونم چرا رفتن دست گذاشتن رو آشغال ترین ماشین فاو؟
من با فاو بسترن بی 50اف رانندگی کردم.واقعا ماشین خوبی هس.از هر لحاظ.
ون فاو هم هر روز سوار میشم.ماشینای خوبی هستن ولی دیگه چرا این لگن؟
مردم جون هر کی دوس دارین نخرین،خواهش میکنم نخرین.
با دوستاره ی ایمنی و موتوری که تویوتا چهل سال پیش زده و الان بهینه سازی شده،بیشتر از یک سواری، یک قوطی حلبی میاد دستتون.
حالا میپرسین چاره چیه؟اون همه خودروی فوق العاده دهه هفتاد و هشتاد آمریکایی،نود آلمانی وژاپنی هست.از اونا بخرین پشیمون شدین بر عهده من.
***
وقتی موندن و رفتن فرقی نداره،برو.
سیاوش
۵ مرداد ۱۳۹۴کمترین هزینه بیشترین سود شعار مونتاژ کاران ایرانی
mohammad 7
۲۸ تیر ۱۳۹۴واقعا جای تاسفه، اگه خودروسازای بزرگمون سی سال به یه ماشین گیر نمیدادن، هیچ شرکتی جرات نمیکرد از این ماشین اسباب بازیا وارد کنه
رضا
۲۸ تیر ۱۳۹۴نمای کنارش شبیه فرزند نامشروع ال90 و تیبا هستش!
البته از یه چیز مطمئنم اینکه این ماشین کاملا در بازار شکست میخوره چون یه آشغال به تمام معناست.
Hilter
۲۹ تیر ۱۳۹۴رضا سر چی شرط میبندی این ماشین یکی از موفق ترین های ایران خواهد بود؟
حتی بسیار بهتر از ماشینای ویران خودرو
اولین دلیلم اینه:نسبت به رقیباش چهره ی جدید تر(دقت کنید جدید تر نه جذاب تر)داره.
مصرفش فریبندس و نگاه مردم اینه که خب در شرایط مساوی کم مصرف تر بهتره.(در حالی که قطعه و بازارو در نظر نمیگیرن)
فضای داخلیش نسبت به رقبا به مراتب قابل قبول تره.
از نمای کناری منو یاد فیات سیه نا میندازه.درسته فیات شکست بزرگی در ایران خورد ولی خب من مطمئنم اگه این ماشین خوب تبلیغ بشه میشه تجربه ی لیفان و ام وی ام رو تکرار کنه.
اگه یادتون باشه اولا چن تا لیفان میدیدیم؟الان چند تا؟دید مردم نسبت به چینی ها عوض شده.
همه می بینن یکی لیفان خریده و شرافتا بد ماشینی هم نیس نسبت به ماشینای ایران خودرو میگن چرا ما نخریم.
ولی یادمون باشه ما(ببخشید گذشتگان نه ما)کادیلاک سویل و بیوک و نوا و رامبلر میزدن.خدایا شکرت با احتمال یک در چهل میلیارد جایی افتادیم که از ماشین بازی فقط عکساش میاد به دستمون.
نوید جهرمی
۲۹ تیر ۱۳۹۴منم با رضا موافقم
این ماشین محکوم ب شکسته و شک ندارم که شکست هم میخوره.
اگه ده سال پیش این ماشین وارد بازار شده بود میشد بهش امیدی داشت اما الان شک نکن ک موفقیتی ب دست نمیاره.
علی
۲۹ تیر ۱۳۹۴آقا رضا تازه مث که از پراید هم بدترهD: پس یعنی چینی ها توانایی ساخت چیزی بدتر از پراید رو هم دارن
فرهاد کرمستجی
۲۸ تیر ۱۳۹۴مهندس رحیقی بسیار عالی گفتین، فرزندان و نوه های پراید و خانواده پژو:)))
AHMADREZA
۲۸ تیر ۱۳۹۴خوراکه ایران خودرو
هادی حسنی
۲۸ تیر ۱۳۹۴فقط از شکست خوردن فروشش اطمینان دارم،که حق اونهاست.
در ضمن دوست دارم بدونم کی این اشغال رو بهشون توصیه کرده
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴تندر 90 کجا و این آشغالای چینی کجا؟ با کیفیت ترین ماشین تولید داخل(مونتاژ) فعلا که تندر90 و پارس تندره
milad
۲۸ تیر ۱۳۹۴چیزی که مهم نیست جان گران مردم ایران هست
لانتا
۲۸ تیر ۱۳۹۴من هر جور فکر مىکنم این ماشىن با این قىافش و با اون موتور اصلا قابل مقایسه با ال 90 یا 206 نىست شاید اگه. قىمتش از 405 بهتر باشه باید خرید وگرنه نه اصلا نمىتونم فک کنم یکى ال 90 یا 206 یا حتى رانا رو ول کنه بعد بره اىن بخره یه خرده. به نظرم یکم…
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴خودروسازی راین یه ماشین دیگه بنام ویلکس 30داره بدک نیست یه جورایی هم خوبه ولی این یکی ازقیافش اشغال بودنش دادمیزنه هرچندهمه چینیااشغالن
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴تیبا میخرم ولی پول پای اشغالای بی کیفیت وبدون ایمنی ازجمله این وام وی ام ولیفان و…نمیدم
اگه ماشینای چینی ماشین بودن جاشون تو ایران نبود میرفتن اروپا وامریکا..حتی کشورا ی بدبخت دوروبرماهم نگاه به اینانمیندازن…ماازبدبختیمون هست
soltan abs
۲۸ تیر ۱۳۹۴در بد بودن این ماشین شکی نیست ولی یه تا نکته هست که باید بگم کاش دوستمون یه ماشین بهتر مثال میزد آخه فکر میکنم تیبا هر چقدر خوب باشه نمیتونه همه ی برندهای چینی قورت بده(مگه بنزه)
نه به این شوری شور نه به این کم نمکی
mohsen
۲۹ تیر ۱۳۹۴خدایا برسان روزی رو که ببینم ماشینای اروپایی با قیمت واقعیشون فروخته میشن اونوقت این چینیا 3 تا 2000تومن به شرط چاقو میدن
Danial
۲۹ تیر ۱۳۹۴حالا که تحریم ها برداشته شده میخوام ببینم ایرانخودرو و سایپا دلیلشون برای گرون کردن ماشین های تولیدیشون چی میتونه باشه قیمت تندر رو 2 برابر کردم بخاطر کیسه هوا و پولوس ک اونم دیدیم چگندی زدن تو پولوس ها پراید رفت بالا بخاطر تحریم پلاستیک 206 رفت بالا برای تحریم قطعات برقیش حالا که تحریم ها برداشته شدن چی نباید قیمت ها بیان پایین …
دو ماه دیگه ک آمریکا رسماً به ایران دلار بده اون وقت چی میشه نباید قیمت ها بیاد پایین…
محمد
۳۰ تیر ۱۳۹۴نه تحریمها برداشته میشه و نه فرقی میکنه وضعیت خودرو ، تا وقتی مردم هرچی بذارن جلوشون با کله بخرن و پیش خرید کنن وضع همینه ، جامعه ما بیشتر نیاز به فرهنگ داره تا ماشین خوب !
حامد MASERATI GT
۲۹ تیر ۱۳۹۴بنداز سطل اشغال اینو 405 خودمون صد شرف به این داره
ALiHidden
۲۹ تیر ۱۳۹۴آقا اینجا ایرانه جایی که وقتی یه ماشینی هنوز تست نشده و کل شرکت تولید کنندش عمرش از 5 سال بیشتر نیس میرن با یه پول گزاف میخرن
حاضرم شرط ببندم همین فردا پس فردا یه عده میرن برا همین صف میکشن برای ثبت نام:|
جالبه که این حتی از خود چین هم از نظر ایمنی فقط 2 ستاره اورده:|
من دیگه حرفی ندارم….
ولی ببینید اینو کی گفتم….
امیر
۲۹ تیر ۱۳۹۴با اینکه تحریم ها لغو شده بازم میرن از چین آشغال میارن،یکم خجالت بکشید با خودرو آوردنتون،لیاقت ایرانی این خودرو ها نیست،از همه میخوایم که همینطور تحریم خرید خودرو از ایرانخودرو و سایپا و چینی ها رو حفظ کنن تا مسئولین مجبور بشوند خودرو های درست حسابی بیارند.
امیر007
۳۰ تیر ۱۳۹۴من بودم به جای این اسباب بازی می رفتم ال نود و یا لیفان ۶۲۰ می خریدم
Alireza
۱ مرداد ۱۳۹۴یک کلام:
“آشغال” !
سید
۱ مرداد ۱۳۹۴دوستان یک واقعیت وجود داره و اون هم اینه که خودروسازی های چین مثل FAW, SAIC ,CHERY ,و… دارند با خودروسازی های بزرگ جهان مثل بنز و بی ام و و تویوتا و هیوندا و فولکس واگن و جگوار و جنرال موتور و ….تولید مشترک میکنند و در بازار خودشان و دیگر بازارهایی جهانی به اسم همون برند ها میفروشند اما خودرو سازان ما اون هم در گذشته فقط چند تا برند فرانسوی مثل پژو و سیتروئن رو در بازار آوردند که الان هم تعطیل شده و کیفیت به شدت پایینه. پس چین از ما در خودرو جلوتره. اکثر خودروسازی های چین تازه کار هستند مثلا همین چری فقط 18 سال هست که شروع کرده و الان اینجاست . پس مطمئن باشید چینی ها با این سرعت هم تا ده سال دیگه بازار اروپا و آمریکا رو هم در دست میگیرند. ایران خودرو و سایپا هم با این وضعیت دیگه کاری از پیش نمی برند. شاهدش هم اینکه هر روز چینی های بیشتری در خیابان میبینید.چینی ها هم تازه بازار ایران رو پیدا کردند و دیگه بیرون نمیروند. اگر هم تحریم برداشته بشه و گمرکی هم کم بشه. مطمئن باشید همراه با ارزان شدن خودروهای تویوتا و هیوندا خودروهای چینی هم به همان نسبت کاهش قیمت پیدا میکنند و باز هم در بازار جایگاه خواهند داشت.
حسين
۳ مرداد ۱۳۹۴موتور کم مصرف
ایمنی بیشتر از محصولات داخلی
ظاهر جدید
فضای بار مناسب و کلا مناسب برای خانواده ۴نفره!
طراحی داخلی به روز
قیمت رقابتی!
امکانات جدید نسبت به داخلی ها!!
۱۰۰درصد اگر با دنده atm و قیمت زیر ۴۰ میلیون عرضه شه + تبلیغ کافی + خدمات پس از فروش گسترده + یاداوری محصولات قبلی شرکت راین = فروش خوبی رو تجربه میکنه!!
حسين
۳ مرداد ۱۳۹۴http://www.khorasannews.com/OnlineNews.aspx?newsid=1861450
قیمتش مشخص شد!!
علی
۴ مرداد ۱۳۹۴من پشت این ماشین نشستم باید بگم خیلی عالیه شتابش خیلی خوبه تا باهاش رانندگی نکنی نمیفهمی اصلا نباید با ماشینای داخلی مقایسش کرد
نیما
۴ مرداد ۱۳۹۴واقعا دارن با اعصاب ادم بازی میکنن باید اسمه اینو گذاشت عزرائیل چینی کم با جون مردم بیچاره بازی کنن
کورش
۵ مرداد ۱۳۹۴خب قبلا هم اینکار با پیکان انجام شده بود
zahra
۵ مرداد ۱۳۹۴دوستان عزیز دور از انصاف است در مورد خودرویی که هنوز به بازار نیومده اینقدر بد بگید شما که نیمه ی خالی لیوان رو میبینید و مرتب از راین خودرو بد میگید درست نیست اینقدر بی منطق باشید.راین ،خودروسازی نیس که بخواهیم به این راحتی اونو سرزنش کنیم. در حال حاضر خودروی ولیکسc30 تولید میکنه که کیفیتش عالی است اصلا قابل مقایسه با بقیه خودروهای چینی نیس.به نظر من خودرویی عالی است وتنها شعاری که خودروساز در مورد محصولش گفته و صحت داره شعار خودروسازان راین است.اینکه کیفیت را گران نخرید واقعا نسبت به پولی که میدی ماشینش کیفیت داره.من که یک مصرف کننده ی ولکسم خیلی راضیم.
علی
۷ مرداد ۱۳۹۴نباید اینو از یاد برد که خودروسازان راین همون شرکتیه که دوو سیلو رو آورد تو ایران بعد هیوندای آوانته ورنا رو آورد و حالا هم خودرو های چینی رو وارد کرده همیشه ماشین های خوبی آورده نویسنده هم اصلا یبارم ماشینو از نزدیک ندیده وگرنه همچین حرفی نمیزد
سهراب
۱۳ مرداد ۱۳۹۴این خودرو هرچقدر که آشغال باشه، محصولات سمند و ممند و روا و اینا از این آشغال ترند. شک نکنید. ایران فقط سرو ته ماشین ها رو دست کاری میکنه ماشین تولید میکنه . خخخخ
solat
۲۰ مرداد ۱۳۹۴حالم از دیدن اینا بهم خورد
سواره
۸ شهریور ۱۳۹۴باسلام توروخدا این دیگه چیه یا خدا به دادمون برس طراحی عقبشو دقت کردین چراغای روجعبش اوج ظرافته!!!!!از طراحی جلو وداخل کابین که کلن باید گذشت .من نمیدونم باچه رویی اینو رونمایی کردن به خدا لگنای ما ازاین بهترن.اینو از کجا گیرآورده راین …باید گفت ای خاککککککککککک…..