طی چند هفته اخیر، کمپانی کارمانیا خودرو حسابی روی ارائه BYD E6 بهعنوان اولین خودروی برقی ایران مانور میداد و انواع تیزرها و تصاویر مختلف را در فضای مجازی پخش میکرد. سرانجام هم روز گذشته، به تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۵ از آن رونمایی کرد و یک نمونه نقرهای رنگش را در معرض نمایش قرار داد.
جالبترین و موردتوجهترین نکته درمورد E6، همانطور که شرح آن برفت، قوای فنی تمام برقی و عدم استفاده از هرگونه واحد درونسوزِ سوختی است. همین ویژگی باعث شده تا بین تمامی خودروهای وارداتی کشور تنها و خاص باشد و توجه عده زیادی را به خود جلب کند. کارمانیا هم از همین نکته استفاده کرده و بهشدت در حال تلاش برای شناساندن نام خود در جوامع خودرویی و اذهان مردم است. درواقع چیزی که بدان تکیه کرده و حتی افتخار میکنند(!) همین آوردن اولین خودروی تمام برقی به کشور است؛ بدون اینکه به جوانب دیگر آن (که مخصوصاً در مورد خودروهای برقی و هایبرید چهبسا بسیار مهمتر از واردات، مونتاژ و فروش خودِ خودرو میباشند) نیز بپردازند.
این MPV/کراساوور چینی اولین بار سال ۲۰۰۹ میلادی وارد بازار شد و بین ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ بیش از ۲۳.۰۰۰ دستگاه از آن به فروش رفت. طبق منابع وطنی و کارمانیا خودرو، نمونه موجود در کشور از برد مسافت ۴۰۰ کیلومتری (که عملا کمی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر است) و قابلیت شارژ سریع بهره میبرد. این ویژگی شاید بتواند تسکینی بر قدیمی و پیر بودن آن باشد.
E6 با حداکثر قدرت ۱۲۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور قابلتوجه ۴۵۰ نیوتونمتر نسبت به برقی بودنش بازدهی فنی خوبی دارد؛ البته سقف سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت شاید به مذاق همگان خوش نیاید. از طرفی فهرست امکاناتش ضعیف بوده و اکثراً موارد معمول را ارائه میکند که هیچکدام چنگی به دل نمیزنند.
شارژ کامل باطری ۶۱.۴ کیلووات ساعتی آن در حالت عادی ۸ الی ۹ ساعت طول میکشد. با استفاده از شارژر سریع این زمان کمتر شده و طی تنها ۲ ساعت نزدیک به نصف ظرفیت باطری (۳۰ کیلووات ساعت) شارژ میشود.
در جریان مراسم رونمایی اتفاق خاصی رخ نداد که قابلذکر باشد. به همین دلیل سخن را کوتاه کرده و توجه شما را به مشخصات کامل خودروی BYD E6 جلب میکنم.
مشخصات فنی BYD e6
نوع باطری: LifePo4
ظرفیت باطری: ۶۱.۴ کیلووات ساعت
زمان شارژ کامل: ۸-۹ ساعت
شارژ سریع: ۳۰ کیلووات ساعت – ۲ ساعت
میزان مصرف: ۱۹.۵ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
برد مسافت کلی: حدود ۴۰۰ کیلومتر (با شارژ کامل)
حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
بیشینه قدرت: ۱۲۱ اسب بخار
سقف گشتاور: ۴۵۰ نیوتونمتر
سامانه فرمان: هیدرولیک
ترمزها: دیسکی بادی
سامانه تعلیق (جلو و عقب): جناغی دوبل
ابعاد و وزن
طول / عرض/ ارتفاع (میلیمتر): ۴۵۶۰ / ۱۸۲۲ / ۱۶۴۵
فاصله بین دو محور: ۲۸۳۰ میلیمتر
وزن خالص (کیلوگرم): ۲۳۸۰
رینگ و لاستیک: ۶۵/۲۲۵، رینگ ۱۷ اینچی
امکانات و تجهیزات
چراغ روشنایی در روز – باله عقب همرنگ بدنه – سامانه عیبیاب خودکار – استفاده از نیروی ترمز جهت شارژ باطری – مدیریت توزیع یکنواخت ولتاژ باطری – چراغ راهنما طرفین و عقب مجهز به بازتابدهنده – چراغ های جلو از نوع هالوژن – سامانه کنترلی مقدار شارژ روزانه – صفحه نشاندهنده سامانه ترمز و شارژ باطری خودرو – تهویه مطبوع خودکار دیجیتال – برف پاکنهای جلو با قابلیت تنظیم سرعت – کلید هوشمند – ترمزدستی برقی – فرمان هیدرولیک برقی – دنده الکتریکی – عایقبندی کامل اتاق در مقابل ورود صدا – شیشه عقب مجهز به سامانه یخزدا و مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش – چرخ زاپاس باریک – آینه های جانبی برقی و تاشونده به همراه گرمکن.
امکانات اتاق
خروجی شارژر تلفن همراه – تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت و صندلی راننده در ۶ جهت – پوشش چرم صندلیها و فرمان – چراغ مطالعه جلو و عقب – پدال گاز الکتریکی – قفل کننده روی حالت پارک – تنظیم ارتفاع فرمان – دو عدد جا لیوانی – خروجی برق ۱۲ ولتی.
موارد ایمنی
هشدار باز بودن دربها – ۶ عدد حسگر پارک – سامانه ضد سرقت (ایموبیلایزر) مجهز به آژیر – کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع – ۲ عدد کیسه هوا در جلو – ترمز کمکی هیدرولیکی – سامانه جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالایی – سامانه کنترل پایداری خودرو.
مهران
۸ مهر ۱۳۹۵خیلیا فکر میکنن این خودروی برقی هیچ گونه آلایندگی نداره در صورتی مخصوصا تو کشوری مثل ایران که برقش از سوخت فسیلی تامین میشه شاید آلایندگیشم بیشتر باشه در کل به نظر من این خودرو های صرفا برقی هیچ گونه فایده ای برای کشور نداره اما اگه خودرو های هیبرید و هیدروژنی رو بتونن بیارن و گسترش بدن بیشتر به آلودگی هوا میتونه کمک کنه
امیرحسین ق.
۸ مهر ۱۳۹۵کاش اولین ماشین الکتریکی مون رو خودمون واسه خودمون میساختیم.
آرش
۸ مهر ۱۳۹۵ساختیم …
نه تنها اآلین خودرو برقی کشور بلکه اولین خودرو برقی جهان رو ساختیم …
ولی طرفو زدن ورشکسته کردن .. تیمشو فراری دادن … انگیزه و مالشو ازش گرفتن … الا نشسته تو خونه تا ی سری از خدا بیخبر خودرو برقی چینی وارد کنن …
برای اطلاعت بیشتر میتونین جمله اولین خودرو برقی جهان یا اسم جمشید آرین رو تو اینترنت سرچ کنید همه اطلاعات موجوده ….
محمد حسین
۸ مهر ۱۳۹۵آقا ببخشید ها این هم از اون اولین هایی هست که ما برای نشون دادن برترین ملت دنیا بودن بهش می نازیم ولی صحت نداره
شما به جای اینکه فارسی جستجو کنی اولین خودرو برقی جهان ، انگلیسی جستجو کن تا ببینی اولین خودرو مال اواخر 2 قرن قبل بوده و الان مخترعین و سازندهاش زیر خاک 7 تا کفن پوسوندن درحالیکه اولین مخترع جهانی ما (به نقل از شما) هنوز زنده است !!!!!
جهت اطلاع یکی از اولین نمونه های خودروهای برقی در کلکسیون جی لنو موجوده با همون قیافه خودروهای اولیه
آرش
۹ مهر ۱۳۹۵حرف شما درست … اصلا اولی نبود … دهمی بود … نه صدمی بود … ولی حرچی که بود بد تر از این آشغال های چینی بود ؟ که با منت بدن … پولشم صد برابر از حلقوم مردم بکشن بیرون
کورش
۹ مهر ۱۳۹۵ساختند اما تحویلش نگرفتند.
علی آقا
۸ مهر ۱۳۹۵آلودگی هوا رو میشه از جنبه های مختلف بررسی کرد.
کارخونه های تولید برق تو شهرها نیستن اما خودروها تو شهرها رفت و آمد میکنن، پس حداثل میتونه تو کاهش آلودگی شهرها کمک کنه.
این چیزی گه شما میگی در مورد گلوبال وارمینگ درسته.
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵افرین علی اقا عزیز
فرامرز
۸ مهر ۱۳۹۵خب بالاخره باید از یه جایی شروع کرد. وقتی خودروی برقی رایج بشه ایستگاه های شارژ خورشیدی هم تو اتوبان ها و بعد تو شهرها راه میافته و اون موقع هم آلایندگی کم میشه و هم تو هزینه ها صرفه جویی میشه
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵افرین به فرامرز.
واقعا بعضی دوستان معلومات عالی دارن
میخونم لذت میبرم
آرش
۹ مهر ۱۳۹۵خورشیدی ؟ برادر من تو خیالاتی ها … همین الان کجارو دیدی آبگرم کن خورشیدی استفاده کنه ؟ بجز چند تا چراغ راهنمایی و رانندگی کجا باطری های خورشیدی دیدی … چیزی که شما میگی مربوط به آینده اروپا و آمریکاست … نه ایران اینجا ما تا ته نفت و گاز رو در نیاریم و از تموم شدنشون اطمینان حاصل نکنیم و به معضل نبودشون دچار نشیم سراغ چیز دیگه ای نمیریم
محمد حسین
۸ مهر ۱۳۹۵به نکته خوبی اشاره کردین در مورد آلایندگی
البته اولا با توجه به سیکل ترکیبی بودن خیلی از نیروگاه های کشور راندمان تولید انرژی در نیروگاه بالاتر از موتور ماشین ها مون هست و حتی با منظور کردن تلفات انتقال برق باز هم آلایندگی تولید برق در نیروگاه کمتر از آلایندگی موتور خودروها میشه
دوما نیروگاه ها با توجه به گستردگی ایران عموما با فاصله زیاد از شهرها ساخته شدند و آلودگی شون مزاحتمتی برای مردم شهرها نداره ولی تجمع خودروهای فسیلی درون شهرها موجب آلودگی شدید هوای شهر میشه
بنابراین اتفاقا این خودروها مناسب شهرهای بزرگ ایران هست ولی به شرطی که به جوانب دیگه ش مثل ایستگاه های شارژ و بازیافت باتری ها توجه بشه
فری
۹ مهر ۱۳۹۵گفتوگو در یک خانواده:بیاید بریم با ماشین برقیمون بیرون ی دوری بزنیم هوا عوض کنیم
اخ اخ ببخشید شارژ نداره
هشت نه ساعت دگ بریم
محمدرضا
۹ مهر ۱۳۹۵شما احیانا از اونایی نیستین که حتما باید چراغ بنزین روشن بشه تا ماشین بدبختو ببرید پمپ بنزین؟چون سر هر 250 کیلومتر یه شب ماشین رو بزنید برق،همیشه شارژ کافی خواهید داشت. البته فکر کنم منظورتون از این کامنت صرفا جوک بود ولی اگر جدی گفتین،جز مشکل خود کاربر،آن چنان ضعف جدی ای نیست
YAS
۸ مهر ۱۳۹۵اینکه به فکر اوردن ماشین های تمام برقی افتادن و دارن زیر ساخت هاش هم میارن(مشارکت ایران خودرو و ال جی)خیلی خوبه اما این ماشین شروع خوبی نبود.چون نه ظاهر چنان جالبی داره و نه اپشن های خوبی و از همه بدتر هم این که استیشن هست و هیچوقت استیشن با هر برندی هم که اومد تو ایران فروش نکرد.و با شرایط الان که هنوز زیر ساخت های این ماشین ها کامل نشده پلاگین هایبرید اگر میاوردن بهتر بود(هایبرید باشه و کابل هم داشته باشه که بشه شارژ کرد)
مانی
۸ مهر ۱۳۹۵کاملا با شما موافقم.
همچنین جای بسی تأسف هستش که تو قراردادهای جدید خودروسازها هیچ خودروی هیبردی نبود،امیدوارم در آینده نزدیک خودروهای هیبردی و الکتریکی در داخل تولید بشن و برای عموم مردم هم قابل خرید باشن.البته نه از نوع چینی
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵افرین به توضیحات دوستان
بهنام
۸ مهر ۱۳۹۵خیلی دوست دارم با اولین نفری که این ماشین رو توی ایران میخره گفت و گو کنم
میخوام ببینم طرز فکرش چه جوریه ! با خودش چند چند حساب کرده
REVENTоN ?
۸ مهر ۱۳۹۵بهترین ماشین برا ناوگان تاکسی رانیه!
با توجه به قیمت بسیار پایین برق ایران
بهنام
۸ مهر ۱۳۹۵به حرف اره
اما این ماشین قیمتش بالاس مثلا 100 ملیون باشه کی داره که بخره ! اونم تاکسی دار ها که درامد زیادی ندارن !!!
حالا تعمیرات و قطعاتش به کنار
این ماشین هرکی بگیری خدای نکرده مشکلی واسش پیش بیاد حالا حالا ها باید نمایندگی بره و بیاد تا قطعه مورد نظر پیدا بشه
بازار ازاد هم نه قطعه ش گیرت میاد نه کسی که تعیمرات این نوع ماشین بلد باشه
این نوع ماشین اونم از نوع چینی تو ایران با این قیمت بزرگ ترین اشتباهی که یه نفر میتونی برای خرید ماشین انجام بده هست
بهنام
۸ مهر ۱۳۹۵بزرگ ترین اشتباه بخاطر این که هنوز هیچ زیر ساختی برای این نوع ماشین نداریم مثل مکز خدمات و تعمیرات
و از همه مهم تر ایستگاه شارژ
با برق خونگی بخواد شارژ بشه خیلی طول میکشه دقیق نمیدونم اما 4 ساعت به بالاس
مثلا شما با این ماشین به هیچ وج نمیتونی مسافرت با برد زیادی بری چون جایی برای شارژش نداریم جز خونه
only bmw m series
۸ مهر ۱۳۹۵اتفاقا واسه ایران خوبه با این وضع هوا
بهنام
۱۸ مهر ۱۳۹۵وقتی چند نفر خریدین و متوجه شدین من چی میگم به حرفم میرسین
این ماشین چون زیر ساختی تو ایران نداره اینجا جواب نمیده
اول مشکل قطعات دوم دانش ى تکنولوژی تعمیرش رو نداریم سوم جایی واسه شارژ کردنش تو سطح شهر و جاده ها نداریم
بازار فروششم احتمالا جالب نیست
رضا پ
۸ مهر ۱۳۹۵جلوش آدمو یاد سمند میندازه
مجید
۸ مهر ۱۳۹۵خواستن بگن ما هم هستیم البته از نوع ویران فرقونی و از سیستم چینی !!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!!!!!!!باحال بود!من پیشنهادم خرید و ترویج فرهنگ دوچرخه سواریه تا این ماشین ها!!!!!!!!
محمد۲۰
۸ مهر ۱۳۹۵2380 کیلوگرم؟! خیلی سنگینه!
راستی، گفتید توی نیم ساعت، نصف باطری (30 کیلو وات ساعت) شارژ میشه. از طرفی مصرفش حدود 20 کیلو وات ساعت در هر صد کیلومتر هست. پس با یک حساب سر انگشتی میشه گفت دامنه حرکتیش با هر بار شارژ کامل حدود 300 کیلومتر هست، نه 400 کیلومتر!
فرامرز
۸ مهر ۱۳۹۵ماشین تمام برقی کلاْ سنگینه چون باتری های زیادی لازمه. به نظر این ماشین تکنولوژی باتری هاش خیلی بالا نباشه ولی برای مقایسه باید گفت که مدل پایه تسلا مدل اس با همین میزان باتری حدود ۲ تن وزن داره
امیر
۸ مهر ۱۳۹۵ماشین چینی آوردن بنام ایران این دیگه نوبرشه
Ahmadreza
۸ مهر ۱۳۹۵چقدر قیافش ضایع هست انگاراز ماشیناست که مردم تو گراژشون تولید میکنن
حامد
۸ مهر ۱۳۹۵من نمیفهمم !!! این کامنت : ( ماشین چینی آوردن بنام ایران این دیگه نوبرشه) یا این یکی: (کاش اولین ماشین الکتریکی مون رو خودمون واسه خودمون میساختیم.) کجاش دیسلایک داره!!! یعنی طرف ماشین چینی دوس داره؟! یا دوست نداره خودمون ماشین بسازیم؟!!
بعضیا میان کامنت تشکر از نویسنده رو دیسلایک میکنن! هرکی فهمید داستان چیه بگه منو از این ظلمت جهل و نادانی نجات بده!
محمد۲۰
۱۱ مهر ۱۳۹۵داداش وقتی من چند تا کامنت بالاتر گفتم وزنش (2380 کیلوگرم) زیاده و منفی گرفتم! دیگه خودت حساب بقیه جاهاشو بکن…
وقتی بصورت علمی میگم دامنه حرکتیش 300 کیلومتره، نه 400 کیلومتر و منفی میگیرم، دیگه خودت بهتر میدونی با کیا طرفیم!
موفق باشی دوست عزیز
GOD BLESS AMERICA
۸ مهر ۱۳۹۵ماشین آشغالی باید باشه ولی اونجا که نوشته بو 450 نیوتون متر گشتاور من وسوسه شدم ولی خوب خیالتان راحت باشه چون پول ندارم.
ماسل
۸ مهر ۱۳۹۵شتابش باید خوب باشه ۴۵۰ نیوتون متر
البته درباره برقیها باتری بیشترین تاثیر رو روی شتاب داره
کسی میدونه حداکثر شتابش چقدره؟مثل تسلا یکدنده س؟
فرامرز
۸ مهر ۱۳۹۵ویکی پدیا انگلیسی نوشته شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر زیر ۸ ثانیه که خیلی خوبه. حداکثر سرعت هم ۱۶۰ کیلومتر و برد واقعی هم ۳۰۰ کیلومتر (به لخاظ تئوری با حداقل مصرف ۱۹.۵ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر با یه باتری ۶۱.۴ کیلووات ساعتی نهایتاْ ۳۱۰ کیلومتر مسافت رو میشه طی کرد). خوبیه موتور برقی اینه که تو سرعت های پایین که جریان کمتری از باتری کشیده میشه و باتری داغ نمیشه اتلاف انرژی خیلی کمه و برای همین استفاده داخل شهری کاربرداصلی این خودرو هست. به نظرم اگه ناوگان تاکسی شهرهای بزرگ رو به این خودرو مجهز کنیم تاثیر به سزایی در کاهش آلایندگی داشته باشه
فرامرز
۸ مهر ۱۳۹۵نکته جالب اینه که باتری های این خودرو ۱۰ سال گارانتی دارن. امیدوارم وارد کننده این حق مشتری رو رعایت کنه
muscle cars
۸ مهر ۱۳۹۵به امید روزی که مکلارن و 918 و تسلا هم وارد کنن
علی
۸ مهر ۱۳۹۵تیتر اشتباه……… ماشین وارداتی چینی برقی
ali
۹ مهر ۱۳۹۵من شخصا حاضرم بخرم اگه قیمتش خوب باشه ! اگه تا 70.80 تومن باشه ارزش خرید بالای داره . مزایایی ماشنایی برقی رو حساب کنید میبینید کارایش هم خوبه… ولی برای مسافرت اصلا نمیشه روش حساب کرد ! نهایتا فقط برای شهرای تا 100 کیلومتر فاصله… مزایاش : بدون الایندگی بودن. بی صدا بودن موتورش. ترمز قوی و قابلیت شارژ باتری از ترمز. کم مصرف شدن لنت ترمز(بخاطر همون کسب انرژی از ترمز). کیفیتش هم byd داره تو کشواری دیگه همین مدل رو میفروشه پس کیفیت مطمعننا خوبه. خلاصه بدور از همه نظرای منفی فکر میکنم جایه ماشینای برقی و حتی این مدل تو ایران خالیه و زودتر باید تولید و وارد بشن…
حمیدرضا
۹ مهر ۱۳۹۵این خودرو مدتها در امریکا تست شده البته اولین خودروی چینی الکتریکی نیست و اولین رو در ایران بایک سنوا با مدل صندوقدار سنوا و موتور الکتریکی وارد کرد ولی اگر قرار باشه این خودرو در ایران مونتاژ بشه احتمالال قیمت کمتری خواهد داشت ولی مردم ما و مسولین ما تا بیان به فکر بیفتن که ماشین برقی برای شهرها فعلا جایگزین خوبی هست احتمالا مقوله تردد با خودرو در جهان دگرگون میشه