کمتر پیش میآید که کسی اخبار مربوط به خودروسازان چینی را در طی سالهای اخیر دنبال کرده باشد و از رشد کمی و کیفی این خودروسازان متعجب نشده باشد. چینیها که در چند سال گذشته حرفی برای گفتن در برابر غولهای خودروسازی بینالمللی نداشتند، هماکنون با ارائه محصولات جدید که درزمینهٔ تکنولوژی و کیفیت اختلاف فاحشی با اسلاف خود دارند، خود را برای مواجه با این رقبا آماده میکنند. در این میان، اگر نگاهی به مدلهای چینی که در یکی دو سال اخیر رونمایی شدهاند داشته باشیم، کاملاً متوجه میشویم که تا چه حد فاصله بین برندهای چینی و رقبایشان کمتر از قبل شده است.
در نمایشگاه خودروی پکن که اخیراً برگزار شده بود، از خودرویی رونمایی شد که میتوان از آن بهعنوان یکی از نمادهای پیشرفت چینیها در صنعت خودروسازی یاد کرد. این خودرو یک کراس اور جمع جور است که Roewe RX5 نام دارد. Roewe یکی از برندهای زیرمجموعه بزرگترین خودروساز چین، یعنی سایک موتور است و خواهرخوانده MG محسوب میگردد. کلمه Roewe تغییر شکل یافته نام برند انگلیسی Rover است که پس از ورشکستگی اتحاد MG-Rover، حق امتیاز استفاده از محصولات و اختراعات آن به سایک موتور چین واگذار گردید. در حال حاضر نیز مهندسی و طراحی محصولات برندهای MG و Roewe کاملاً یکسان است و مدلهای Roewe در خارج از چین تحت برند MG به فروش میرسند که ازجمله این مدلها میتوان به Roewe 550 (MG 550) و Roewo 350 (MG 350) اشاره کرد که در سالهای اخیر به کشور ما نیز وارد شدند. Roewe RX5 دومین شاسیبلند برند Roewe است که بر پایه پلتفرم SSA سایک موتور ساخته شده است و از این نظر با MG GS مشترک است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که اولین شاسیبلند ساخت Roewe نیز Roewe W5 نام دارد که بر پایه سانگ یانگ کایرون ساخته شده است (در آن زمان سانگ یانگ از زیرمجموعههای سایک موتور بوده است). طراحی Roewe RX5 بدون شک یکی از بهترین طراحیهایی بوده است که در بین خودروهای چینی دیدهایم. هرچند که هنوز هم بعضی از زوایای آن شباهتهایی به برخی خودروهای دیگر دارد، اما در مجموع میتوان نمره بالایی به طراحان این خودرو داد. طراحی کلی Roewe RX5 هماهنگ و چشمنواز است و المانهای طراحی یک کراس اور با ویژگیهای اسپرت و کمی لوکس در آن رعایت شده است.
در نمای جلوی خودرو، تأثیراتی از طراحی فولکسواگن تیگوان دیده میشود، اما این به این معنی نیست که در این بخش با یک کپی صرف مواجه باشیم. Roewe RX5 از یک جلوپنجره عریض و خطوط کرومی موازی در آن بهره میبرد که حالتی لوکس و جذاب دارد که به همراه آرم Roewe در مرکز آن، امضای طراحی مدلهای جدید Roewe را تشکیل میدهند. در زیر آرم این خودرو میتوان دوربین دید جلو را مشاهده کرد. ضمناً خطوط کرومی به جلوپنجره محدود نشدهاند، بلکه وارد چراغ شده و خطوط بستهای تشکیل میدهند که نکته بسیار خوبی در طراحی این خودرو است. چراغهای Roewe RX5 نیز با بهرهگیری از LED به زیبایی طراحی شدهاند.
خطوط و منحنیها در نمای جانبی خودرو نیز ادامه مییابند. نکته خوب در این بخش نیز این است که تمامی خطوط دارای مبدأ و مقصد میباشند و هیچ خطی بیهدف رها نشده است. رینگهای Roewe RX5 از طراحی و ابعاد خوبی بهره برده و شباهت زیادی به رینگهای MG GS دارند.
اما عقب خودرو جایی است که تا حدودی ما را به یاد هیوندای سانتافه میاندازد. چراغها بهصورت عرضی قرار گرفته و توسط یک نوار کرومی به دو بخش تقسیم شدهاند. Roewe قطعاً میتواند به طراحی این چراغها افتخار کند، چراکه وقتی که چراغهای عقب روشن میشوند، با فرم خطی و قرینه خود، نمایی بسیار جذاب به عقب این خودرو میبخشند.
داخل کابین Roewe RX5 با فضایی مطبوع و لوکس مواجه میشویم که حقیقتاً انتظار آن را یک از خودروساز چینی نداشتیم! هرچند که چینیها باز هم عادت کپیکاری را رها نکردهاند و کنسول و صفحه نمایش این خودرو بسیار شبیه به ولوو Volvo S90 درآمده است، اما باز هم جنس متریال و کیفیت ساخت آن بسیار فراتر از انتظار است.
یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ در مرکز داشبورد قرار دارد که وظیفه نمایش اطلاعات و کنترل بسیاری از امور خودرو ازجمله تهویه مطبوع و سیستم صوتی را بر عهده دارد. دریچههای کولر در اطراف این صفحه نمایش شباهت زیادی به ولوو S90 دارند و به همان سبک باز و بسته میشوند.
آنچه که در مورد کابین خودرو ما را به وجد میآورد، کیفیت متریال کار شده بر در داخل اتاق است. بهشخصه هرگز از یک خودروی چینی انتظار نداشتم که داشبورد خودرو را با چرمی با دوخت عالی تزئین کرده و قطعات را به این خوبی در کنار یکدیگر قرار دهد. اصول ارگونومی در کابین بهخوبی رعایت گردیده است و سقف پانوراما نیز به جذابیت اتاق Roewe RX5 میافزاید.
صفحه کیلومتر Roewe RX5 نیز حالتی خلاقانه و جذاب دارد. یک LCD بزرگ در مرکز قرار داشته و نمایشگرهای سرعت و دور موتور بهصورت نیمدایره در دو طرف آن قرار گرفتهاند. این مانیتور بزرگ که از گرافیک خوبی نیز بهره میبرد، اطلاعات مربوط به موسیقی در حال پخش، هشدارهای خودرو و بسیاری دیگر از اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار میدهد.
مشخصات فنی رووی RX5:
همانطور که پیشتر ذکر کردیم، Roewe RX5 بر پایه پلتفرمی مشترک با MG GS ساخته شده است؛ بنابراین درزمینهٔ فنی نیز اشتراکات بسیاری با MG GS دارد. برای این خودرو دو گزینه پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و ۲ لیتری توربو با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت موجود هستند که از خانواده موتورهای SGE و MGE جنرالموتورز میباشند و از محصولات مشترک جنرالموتورز و سایک موتور هستند. این دو پیشرانه به ترتیب ۱۶۰ و ۲۱۵ اسب بخار توان تولید کرده و باز هم به ترتیب توانایی تولید ۲۵۰ و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارند.
جعبهدندههای ۶ دنده دستی، ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه و ۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه که مورد آخری باز هم از محصولات مشترک جنرالموتورز و سایک موتور است، گزینههای انتقال قدرت برای این شاسیبلند جمعوجور هستند که قدرت را به چرخهای جلو در نسخه پایه و هر چهار چرخ در نسخههای کاملتر ارسال میکنند. انتقال قدرت Roewe RX5 از نوع AWD میباشد و این خودرو مجهز به قفل دیفرانسیل میباشد.
یک نسخه هیبریدی نیز از این خودرو با نام Roewe eRX5 در آینده در دسترس خواهد بود.
سخن پایانی:
میتوانیم Roewe RX5 را یک نسخه لوکس از MG GS بنامیم. هرچند که طراحی منحصر به فرد MG در Roewe RX5 به چشم نمیخورد و برخی از زوایایی آن از خودروهای دیگری الهام گرفته شده است، اما در نهایت طراحی این خودرو نیز بسیار جذاب و هماهنگ است و یک گام بزرگ رو به جلو برای خودروسازان چینی به شمار میرود. همچنین، برخی از نقاط ضعف MG GS مانند جنس نهچندان عالی متریال داشبورد و نبود سقف پانوراما در Roewe RX5 رفع شده و به نقاط قوت این خودرو تبدیل شده است. این خودرو در زمره پیشتازان صنعت خودروی چین قرار میگیرد و قطعاً در آینده از این خودرو و این برند بیشتر خواهیم شنید.
continental
۴ تیر ۱۳۹۵واقعا ظاهرش قشنگه چین واقعا تو صنعت خودرو سازی خیلی پیشرفت کرده و به نظرم تا چند سال دیگه به راحتی کره رو پشت سر می زاره چون خیلی سریع پیشرفت کرده ولی نمی دونم چرا بعضی یا هستن که هر چه ماشین چینی خوب باشه باز ماشین چینی رو قبول ندارن؟ با این حال چین خیلی پیشرفت کرده و تو ایران هم این پیشرفت قابل رویت است.
سیاوش
۴ تیر ۱۳۹۵چینی ها تا به امروز هیچ خلاقیتی تو صنعت خودرو بکار نبردن…اشتباه نشه منظورم از خلاقیت بکار بردن یک تکنولوژی حیرت انگیز نیست که همه رو انگشت به دهن بزاره.
حداقل انتظاری که میره اینه که دست از کپی کردن بردارن.به نظر من چینی ها امروز خوب میدونن کدوم قسمت ماشین رو باید از کدوم خودرو کپی کنن.چین از یه کپی کننده ی ناشی تبدیل شده به یه کپی کننده ی ماهر.تنها قسمت خوب ماجرا همینه
رامتین
۴ تیر ۱۳۹۵جالبه حرفت!!! الان در ساخت گوشی هم همه دارن کپی میکنن. اصلا کپی کردن کار بسیار خوبیه. دوستان میگن پیشرفت چین عالی بوده، شما داری میگی فقط کپی کردنشون عالی بوده!!!
اصلا شک نکنید چین 5 سال دیگه از کره جلو میوفته و در ادامه به ژاپن میرسه. مطمئن باش با کپی کردن یک کشور پیشرفت نمیکنه. از نظر تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده.
ایمان
۵ تیر ۱۳۹۵رامتین جوون
یعنی تو 5 سال آینده کره ای ها و ژاپنی ها میرن مرخصی و فقط میشینن ببینن چطوری چین بهشون میرسه؟؟؟؟؟؟
Iman
۵ تیر ۱۳۹۵اینقدر کره رو به ژاپن نچسبون حاجی جان
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵سیاوش عزیز سریعترین ابرکامپیوتر جهان جدیدا چین ساخته.
امریکا شدید ابراز نگرانی کرده
محمدرضا
۵ تیر ۱۳۹۵شروع کار طراحی از کپی برداری شروع میشه ، نمیشه یک جا نشست و “خلق” کرد ، نمونه این کار میشه ساینا .
امروز ساینا رو دیدم ، شبیه اسباب بازی بچه هاست که زیر پا له شده
Mohammadreza
۴ تیر ۱۳۹۵از اینکه بعضا هستن اشخاصی که سوار نمیشن و به هیچ عنوان ماشین چینی رو قبول ندارن دلایل کاملا مشخصی داره. خیلی کوتاه بخوام بگم اولین دلیل اینه که خودروی چینی برای خیلی ها خودرویی به اصطلاح بی پرستیژ هست. دومین دلیل کیفیت اونهاست که به تازگی بهتر شده اما زوده که مردم بخوان اعتماد کنن. سومین دلیل خدمات پس از فروش شرکت های وارد کنندس که هنوز در خیلی از شهرها نه تنها نمایندگی نیست بلکه ممکنه قطعاتشم پیدا نشه اصلا. چهارمین دلیل که مهم ترین دلیل و متعصبانه ترین دلیل هم هست اینه که کلا این کلمه ساخت چین و رو که میشنویم حتما اون جنس یا وسیله باید بی کیفیت ترین، زشت ترین، بدترین چیز دنیا باشه فرق هم نمیکنه خودرو باشه کفش باشه یا هرچی باشه و این قضیه در ما ایرانی ها کاملا نهادینه شده. مثلا همین جا ما دوستانی داریم که ژاپن رو خدای کیفیت میدونن و اصلا تو کتشون نمیره که این کشور میتونه ماشین بی کیفیتی هم بسازه و همین افراد میگن کره امکان نداره تو کیفیت به ژاپن برسه (چین که دیگه کلا به عنوان خودرو ساز قبول ندارن) یا دوستانی که آلمان رو لوکس ساز قدر و بهترین مهندسی دنیا میدونن که هیچ کس به پاش نمیرسه و … که در ضمینه ی خودرو متعصبانه با هر قضیه ای برخورد میکنن اما بازم تنها خودرو نیست ما ایرانی ها تو سیاست (مثلا در قبال آمریکا) متعصبانه ی برخورد میکنیم با تو دین متعصبانه برخورد میکنیم روی همچیزمون تعصب داریم جز کار کردنمون و پیشرفت خودمون
مهران
۴ تیر ۱۳۹۵سلام با عرض احترام
دوست عزیز به مردم حق بدید که این تفکر رو داشته باشند
به قول گفتنی خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج…
وقتی هیوندای به بازار آمریکا وارد شد به دلیل همین پیش زمینه فکری که خودرو های کره ای بی کیفیت هستند مجبور شد گارانتی با سال های طولانی رو ارائه کنه …
حالا هم درست یا غلط چین ورود بدی به بازار جهانی داشته …. تفکر ها رو خراب کرد
اگر هم مردم به چین و مخصوصا خودرو های چینی اعتماد نکنند حق دارن
این اسمش تعصب نیست برندسازی است که چین نکرده و ایران اصلا!
مهمان
۵ تیر ۱۳۹۵اولا که کشور چین هیچ وقت نماد کیفیت نبوده که مردم بخوان چشم بسته به محصولاتش اطمینان کنن
دوما هرچقدر هم که کار یک شرکت خوی و درست باشه به زمان نیاز داره تا خودشو نشون بده. به نظر من همین الان هم بعضی خودروساز های چینی خودشون رو از بقیه چدا کردند اما چون ایران بازار انواع ماشین های درجه 3 چین هست خودم هم هنوز به این برند ها اعتماد ندارم
سوما اینکه خودرو به خصوص در ایران کالای فوق العاده گرون و سرمایه ای هست و نمیشه به کسی خرده گرفت که چرا به یه شرکت که تا 5 سال پیش موتور گازی میساخته اعتماد نمیکنه و پولشو نمیده تا یه مدشین از اون شرکت بگیره
Mohammadreza
۵ تیر ۱۳۹۵آقای مهران دقیقا شما نحوه ورود چین به بازار جهانی رو درست میگید و در پس حرفای من مخصوصا دومین دلیلی که گفتم هم همیچنین منظوری مشهوده
کاوه آهنگر
۴ تیر ۱۳۹۵درود بر شما محمد رضا. من از اون دسته آدمهایی نیستم که اصلا چین رو قبول نداشته باشم، من گوشی سونی مونتاژ چین دارم خیلی هم خوبه، اما دوست گرامی ژاپن در واقع خدای کیفیته نه تنها ما بر این نظریم بلکه تمام دنیا به کیفیت ژاپن ایمان دارن. ژاپن تبدیل شده به اسطوره ی کیفیت و دقت
Mohammadreza
۵ تیر ۱۳۹۵درود آقای کاوه آهنگر
شما درست میگید اما من منظورم اینه که همیشه همه چیز ۱۰۰٪ نیست.
مثلا چین ۱۰۰٪ اجناس بی کیفیت نمیسازه
مثلا تمام آلمانی ها پیشرفته نیستن از نظر فنی
تمام آمریکایی ها ماشین های به اصطلاح استخون داری نیستن
هرچند این درصد ها ممکنه کم و ناچیز باشه اما به هر حال وجود داره
محمدرضا
۵ تیر ۱۳۹۵کاملا با نظرتون موافقم . یه اخلاق بده اکثریت مردم مطالعه نداشتن و بهانه جوییه و اینکه اگر حرفشون غلط باشه با علم به اینکه اشتباه می کنن بازم روی حرفشون پافشاری می کنن
یو اس اس اینترپرایز
۴ تیر ۱۳۹۵به نظر منم زیبا
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵دوستانی که میگن چین پیشرفته نداشته بیان ببینن سریعترین و قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان به تازگی چین ساخته.بی بی سی اعلام کرده.فک امریکا خورده زمین
سرعت این کامپیوتر وحشتناک بالاست
خسته شده
۵ تیر ۱۳۹۵بی بی سی ماست خورد من نمیدونم چرا ایرانی ها دشمن واقعی خودشونو و نمیشاسن آره فک آمریکا خورد زمین بیچاره آمریکا الان نابود میشه بی بی سی کی راست میگه کی به نفع مردم حرف میزنه اون بنگاه سخن پراکنی انگلیس فقط به فکر منافعه انگلیسه
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵خسته شده عزیز واقعا خودت نمیدونی دنبال چی.
فقط جبهه گیری بلدی. اصلا با منطق و دلیل حرف نمیزنی بخدا
برو مطالعه بالا ببر بخون توجیح میشی.
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵هم اکنون سریعترین و قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان متعلق به چین است
منبع:وب سایت علمی بیگ بنگ
Mohammadreza
۵ تیر ۱۳۹۵یو اس اس اینترپرایز چین فضا نورد فرستاده هوا اینم در نظر بگیرید
به قول برخی منابع دومین قدرت نظامی دنیاست
البته هواپیماهاشون الان کپی هست اما نسل ۵ جنگندهاشون ببینی خیلی خفنه. شاید به اندازه روسیه و آمریکا و اروپایی ها نباشه چون اونا تجربه بیشتری دارن و البته علمشون واسه خودشونه اما این چین هم بد عمل نکرده
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵افرین به محمدرضا عزیز.اتفاقا من پیشرفت چین نادیده نگرفتم.من میگم چین یواش یواش بلاخره بجایی میرسه
سعید
۵ تیر ۱۳۹۵بر خلاف توضیح متن عقیبش اصلا منو متوجه سانتافه نکرد، بر عکس بی ام دبلیو و مخصوصا آئودی رو تداعی کرد.
جلوش رو هم تا حدودی هوندا مانند شده
محمد
۴ تیر ۱۳۹۵فقط میتونم تحسن کنم این تلاش چینیها رو … 3 یا 4 سال دیگه تقریبا فاصله شون با خودروسازهای روز دنیا صفر میشه …
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵آره بابا. دو سال دیگه merecdes و bmw رو ضربه فنی میکنن. کمر فولکس واگن و تویوتا رو هم میشکنن. منتها بدیش اینه وقتی این شرکتا نباشن کسی دیگه نیست تا ازش کپی کنن.
سامان اذری
۴ تیر ۱۳۹۵چینی ها هم دارن داقعا پیشرفت میکنن ولی یه چیزی این وسط هست که با افزایش کیفیت خودروهای چینی قیمتشون هم به شدت بالا میره
و همین یه نقطه منفی برا چینی هاست چون هرچقدر هم ماشین چینی با کیفیت و زیبا باشه هیچ وقت یه ادم عاقل با همین قیمت یه خودرو ژاپنی کره ای و امریکایی رو ول نمیکنه بجاش چینی بخره
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵سامان عزیز تعرفه های گمرکی ما هم بالاست.این هم درنظر داشته باش
سامان اذری
۷ تیر ۱۳۹۵داش تعرفه گمرک تو ایران یه چیز خیلی خنده داریه
اینجا نگاه میکنن به قیافه ماشین قیمت میزارن
بعضی از ماشینها با دلار 10 هزار تومنی تعرفه میخورن
احسان(احسان سابق)
۴ تیر ۱۳۹۵چراغاش واقعا بی نظیره
امیر
۲۸ تیر ۱۳۹۶متاسفانه ما ایرانی ها مردم دهن بین و بی منطق و از خود راضی هستیم که میریم پشت میشینیم میگیم لنگش کن و خودمونو از همه برتر میدونیم. یکی میاد میگه جلوش کپی فلان ماشینه عقبش فلانه ،داخلش کپی رایته، ما ۳۰ ساله یه ماشینو تولید میکنیم یبار پلاک عقب پژو رو میاریم بالاتر و چراغ جلوشو عوض میکنیم میشه پرشیا، میایم سپر و داشبورد سمند رو عوض میکنیم میشه دنا، رو پژو موتور پیکان میزاریم میشه روآ حالا عقبشو میبریم میشه اریسان، و تیبا و ساینا و… بماند بعد میگیم این ماشین کپیه حالا اگه ارم mg رو روش میزاشتن میگفتیم عالیه، در اصل انگلیسیه؛ داشبورد تلیسمان هم LCD بزرگ داره میشه گفت اونم کپی ولووه؟! بسه دیگه به خودمون بیایم، همه دارن پیشرفت میکنن ما این پشت داریم مسخره میکنیم و ایراد میگیریم، بابا بهترین طراح های جهان دارن واسه اینا طراحی میکنن دارن واسه شرکتشون کشورشون تلاش میکنن اونوقت ما اینجا کارشناس از اب در میایم میگیم کپیه(البته گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بومیده) اگه کپی اسونه چرا ما نمیکنیم؟ ۵تا کشورو دور هم جمع کردن که تا چند سال دیگه یه پلتفرم با موتور ۱/۲ لیتری واسمون طراحی کنن(تا صد سال دیگه هم جایی نمیرسیم) داریم تو رویا هامون سیر میکنیم، یکی میاد میگه اگه یه ماشین ژاپنی و چینی رو بهت بدن کدومو انتخاب میکنی؟ اخه مرد حسابی اصلا امکانش هست یکی همچین چیزیو بهت مجانی بده که تو ژاپنی انتخاب کنی؟؟ همچین ماشینی با این مشخصات اگه تو ژاپن تولید بشه کمتر از ۲۵۰ تومن عمرا باشه(تازه اون موقع میگن بهترین تو کلاس خودش و همه به به چهچه میکنن) اما تو چین بعلت هزینه های پایین تولید با قیمت خیییییلی پایینتر امکانات بالایی رو ارائه میدن، والا این ماشین از تماااامی جهات از سانتافه برتره که قراره با ۱۵۰ تومن(اونطورکه گفتن) تو ایران عرضه بشه که ۱۰۰% من همینو انتخاب میکنم همه ماشینای چینی که لیفان نیستن، iphone هم تو چین تولید میشه. هیچکی به تمدن ما نگاه نمیکنه که بهش مینازیم به علم و عقله که نگاه میکنن. ایرانی ها باهوش ترین ادم ها اما در عین حال تنبل ترینشون هستن؛ همش که نباید بقیه واسه ما کاری بکنن!!! ماهم جزو بقیه هستیم، از نسل های قدیم یاد بگیریم. یکم غرور کاذب رو بزاریم کنار واسه خودمون و کشورمون تلاش کنیم.
ادمین جان بچاب
Ali
۴ تیر ۱۳۹۵تو پیشرفت چین که بحثی نیست و اینجوری که دارن پیش میرن چیزی فراتر از فوق العاده هست نه خودرو تو همه زمینه از فضا و کامپیوتر و …. تا خودرو
محصولات رور طبق ویکی از تکنولوژی های ام جی و شرکت ام جی رور استفاده میکنه و برند لوکس محسوب میشه مثلا همین ام جی جی اس تغییر شکل یافته هست ولی خوب طراحی هاش کپی نیستند و انتقال تکنولوژی از ام جی روی محصولات اینده اتفاق میوفته تا اینکه کاملا خودکفا بشن و واقعا انتقال تکنولوژی تنها راه پیشرفت تو زمینه خودرو هست، کاری که هیوندای و کیا با فورد کردند و ایران خودرو هم قدمت و قدمت بیشتر از کره نتونست انجام بده بعد از انقلاب
me84
۴ تیر ۱۳۹۵آرم ماشین رو اگه اشتباه نکنم از پورشه الهام گرفتند.
ولی در مجموع دمشون گرم.
Mohammadreza
۴ تیر ۱۳۹۵http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_8buBvoz69VSnSi3klqkdaK5cWueqvHu0.jpg
اشکان
۴ تیر ۱۳۹۵فاصلمون با چینی ها کمتر از یک دهه بود!!!
الان یواش یواش داره یک قرن رو رد میکنه!
ارمان
۴ تیر ۱۳۹۵خدا خیرشون نده ????
داشبور ولوو چراغ عقب audi a7 جلو پنجره فولوکس نمیدونم چطور به خودشونم مینازن
بیشتر سر در گمیم از سر تیتر مطلبه که یکم به نظرم ترویج فرهنگ تقلب احترام نگذاشتن به حق کپی رایت و کلا مخلص کلام دزدی به خوشرویی برخورد میکنه. و این خوب نیست
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵چینی ها اکثرا از volkswagen کپی میکنن. فولکس هم شکایت نمیکنه. مهم هم نیست براش. چون قیمت محصولات فولکس هم نسبتا ارزونه و با این چینی ها برابره و هیچ آدم عاقل یا حتی غیر عاقلی ماشین های ساخت VW رو با کپی شده ی چینیش عوض نمیکنه. فقط تو کشور ما که محصولات vw وارد نمیشن قضیه یکم فرق میکنه.
hvypnzr
۴ تیر ۱۳۹۵چراغای جلوش که کپی هونداست
Nima
۴ تیر ۱۳۹۵دقیقا اسم ۳ ماشینى که توى کپى این ماشین تو ذهنم بود رو توى مقاله آورد?
ولى در کل خیلى پیشرفت کردن ولى خوب اسم جنرال موتورز کنارشه و کمکشون کرده قطعا براى همین به این درجه رسیده این ماشین.
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵هقبش بیشتر کپی شده از کیا سورنتوی نسل جدیده که تازه اومده ایران.
پارسا
۴ تیر ۱۳۹۵.به این که مثه نور دارن پیش میرن کاری ندارم
.به این که خیلی زود هرجای دنیا پر از ماشین چینی میشه هم کاری ندارم
.درباره این که طراحی داخلیش مثه ولوو هست یا کلا طراحیش مثه فلان ماشینه هم نمیخوام نظر بدم
*ولی من میگم مقام و منزلت یه ماشین به ارتباطیه که مردم باهاش برقرار میکنن و چینی ها تو اینجور زمینه ها که عاطفیه اصلا موفق نیستن
بحث قیمت و کیفیتم نیست. یه چینی 300میلیونی پر آپشن هم هنوز یه چینیه ولی مثلا زانتیا…
حسين
۴ تیر ۱۳۹۵دیگه حالی به آدم میمونه نه والا
احوالی به آدم میمونه نه بلا
حالا کی میاد ایران ؟!
تمدن عرب
۴ تیر ۱۳۹۵نمای خارجی برگرفته از هوندا
نمای داخلی ، داشبورد برگرفته از ولوو
maha
۵ تیر ۱۳۹۵خوب شد یاد آوری کردی!!
خسته شده
۵ تیر ۱۳۹۵یه کپی از ماشین های جهان فقط همین اونایی که چین چین میکنن اگر یه جنسه ژاپنی و یا حتی کره ای کنارشون باشه کدومو و میگیرن حتی 10 سال بعد بازم کدومو و میگیرن اگر جوابشونو و گرفتن خواهشا از یه چیز موهوم دفاع نکنن و بادش نکنن اینقدر خودتونو و کوچیک نکنین لیاقته ایرانی جنس چینی نیست گول این حرفارو هم نخورید چین تا ابد چینه و بنجل این طرز فکر خیلی هم درسته تا وقتی چینی ها یاد بگیرن بنجل نسازن وقتی ایرانی جنس چینی نخره اونا میفهمن نباید بنجل بندازن به مردم از آلمان و آمریکا رسیدیم به ژاپن گفتیم عالیه رسیدیم فرانسه گفتیم عالیه رسیدیم کره گفتیم عالیه الانم چین مکزیک در کشورش سایت مونتاژ ب ام و میزنه اونوقت ایرانی برای یه جنس چینی به به میکنه درسته ایران پیشرفت نکرده و پسرفت هم کره ولی چرا غرورمون باید له بشه آخه
Erfan
۵ تیر ۱۳۹۵چقدر زیبا گفتی. این ماشین هر قسمتش از یه ماشین دیگه کپی شده، داخلش که ولوو، چراغاش هوندا و الی آخر. اما واقعیت میدونی چیه؟ ما خودمون باعث شدیم که به این روز بیفتیم و خوار بشیم. یه زمانی جزو ابر قدرت های جهان بودیم، نبودیم؟ یه زمانی کل جهان به پاسپورت ایران احترام میذاشتن، نمیذاشتن؟ یه زمانی از سران کل دنیا میومدن ایران که جشنی رو ببینن که تمدن ایران رو نشون میداد. یه زمانی ایران در مسیر توسعه بود، مسیری که اگر ادامه پیدا میکرد الآن هر کدوم از ما عزت و جایگاهی داشتیم. یه زمانی ما خودروهای آلمانی، آمریکایی، ژاپنی، انگلیسی و…. مونتاژ میکردیم. یه زمانی قرار بود کارخونه تولید هواپیمای جنگنده در ایران راه اندازی بشه. یه زمانی……
بالاخره تقصیر خودمونه که کاری کردیم یه عده اومدن روی کار و عزت و افتخار ما رو به تاراج بردن . رو راست باشیم، ایرانی الآن در جهان هیچ جایگاهی نداره، همه به چشم تروریست دارن به ما نگاه میکنن. از چپ و راست برامون بدبختی میباره. دیگه بسه، دیگه نباید غرور خودمون رو زیر پا بذاریم و اجازه ندیم هر عربی که روی کار اومد برای ما تصمیم بگیره. دوستان، همیشه به دنبال بهترینا باشید چون شما لیاقت بهترینا رو دارید نه این آشغال های چینی رو…..
سعید
۵ تیر ۱۳۹۵آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری ای چین و ماچین
مقدار 2 پیمانه سی آر وی هوندا فولکس واگن یک قاشق چایخوری آئودی به مقدار لازم ولوو یک عدد کمی هم پورشه خب حالا خوب تفت داده و میذاریم توی ماکرویو تا خودروی ما آماده شود بفرمایید صنعت خودروسازی پیشرفته چین
adel
۵ تیر ۱۳۹۵محصولاتی که در چین تولید میشه از سه رده کیفی برخوردار هست رده AوBوC
متاسفانه کسانی که این محصولات رو وارد ایران میکنند فقط به فکر سودآوری بیشتر اهستند و اجناس بی کیفیت دست مردم میرسه به همین دلیل هست که وقتی اسم چینی میاد وسط همه مردم بی کیفیتی به ذهنشون میخوره
اجناس سری َA محصولات چینی بسیار با کیفیت هست که به اروپا و امریکا صادر میشه
اما در مورد این خودرو به نظرم چینی ها پیشرفت قابل ملاحضه ای رو داشتن و طراحی های اونها بسیار پخته تر شده ، این نشون میده کسوری که بخواد پیشرفت کنه هیچ چیز نمیتونه مانع اون بشه …. کاش یکروز دولت مردان ماهم به این فکربیوفتن و همیشه تا نوک بینی شونو نبینن و فکر بلند مدت داشته باشن …
احمد باقری
۵ تیر ۱۳۹۵طراحی خیلی خوبی داره، از نظر پیشرانه و گیربکس هم که با جنرال موتورز مشترک هست و از این نظر هم نگرانی وجود نداره.
genius
۵ تیر ۱۳۹۵همه بسرعت نور راهی مسیر پیشرفت اند اونوقت ما ایرانی ها که فکر کنم تنها ملتی هستیم که داریم با مخ میریم بسمت قهقرا فقط یاد گرفتیم بشینیم و این و اون رو مسخره کنیم!!هی میگید این ماشین فلان جاش از بهمان کمپانی تقلید شده خوب هموطن ایرانی مگه کسی دست تو یا صنعتگران پرتوانمان در ویران خودرو رو گرفته پس چرا عرضه انجام همین باصطلاح کپی کاری یا چینیزاسیون رو نداریم؟؟؟!!!صنعت در هر بعدی از تولید یک تشتک نوشابه تا شاتل فضایی کاری بسیار خطیر و صعب است که نیاز به درست کنار هم قرار گرفتن المانهای متعددی دارد و اگر امروز چینیها با برند هواوی بزعم شما از اپل الگوبرداری میکنند یا در خودروسازی کلکسیونی از نکات مثبت بهترین های این عرصه را باسم برندهای ملی خودشان معرفی میکنند خود هنری است بغایت بزرگ و ارزشمند که متاسفانه ما ایرانیهای از خود ممنون با این دست فرمانی که در پیش گرفته ایم تا ده قرن آینده هم از آن بی بهره خواهیم ماند!
درود بر شرف کلیه صنعتگران و متخصصان سخت کوش آسیای شرقی از ژاپن گرفته تا کره و این روزها چین که با تلاش و ممارست خویش پایه های صنعتی ممالک خویش را آنچنان مستحکم بنا کرده اند که بحق باید این شعار را بعنوان یک حقیقت پذیرفت:
“The future is Asia”
خسته شده
۵ تیر ۱۳۹۵کسی نمیگه اینا پیشرفت نکردن و یا اگر هم پیشرفت کردن برای خودشون بوده مشکل اینجاست که چرا مارو باید احمق فرض کنن شما خودت اگر یه ماشین اروپایی و یا آمریکایی بهت میدادن قبول میکردی یا کره ای و چینی این یه واقعیته که ایرانی و میخوان پست کنن و داره تلاششون نتیجه میده حرف زیاده و جای این حرفا اینجا نیست که اگر بود میدونستم باید چه چیزهایی و بگم تا همین الان بیان و سربه نیستم کنن چون خودشونم میدونن چقدر حق با منه خسته شدیم از این وضع ایرانی تا حالا اینقدر خار و ذلیل نشده بود اینم بهار بهشتی و اسلام عزیز(که هرکی میگه اسلام اصلی این نیست یه بی سواده محضه) اسلام و آخوند مملکتو و نابود کرد گرچه ایرانی هم به این موضوع دامن زد و همیشه ترسو بود و درشون خائن فراوون بود متاسفانه
هموطن
۵ تیر ۱۳۹۵بالاخره دارن توی سرعت پیشرفت به ما میرسن .!!! باید سرعتمون رو بیشتر کنیم .
محمدرضا
۵ تیر ۱۳۹۵من این شاهکار صنعت خودروسازی چین رو تحسین میکنم.
تا حالا به جز تنفر کورکورانه حسی نداشتم ولی حالا متوجه میشم که کپی کردن هم عرضه میخواد!!!
مهران
۵ تیر ۱۳۹۵شک ندارم ما عقب مانده ترین کشور دنیا هستیم.نه تنها تو صنعت و اقتصاد و تکنولوژی بلکه تو اطلاعات و تمدن.(البته کاری به کشورهایی مثل افغانستان یا نامیبیا ندارم که از هیچ لحاظی با کشور بزرگی مثل ایران قابل مقایسه نیستن).
کافیه نگاهی به نقطه نظرات آبکی تو همین مطلب بیندازی تا به همین نتیجه برسی. اظهار نظرهای بدون اطلاعات و متعصبانه و سرشار از کل کل های بچگانه.
بیشترین نظرات منفی در مورد ماشینهای چینی رو کسانی میدن که یه بار هم سوارش نشده اند یا حتا هیچ اطلاعات درستی از اون خودرو ندارند.حتا نظر کسی رو که سالها از اون خودرو استفاده کرده نمیپذیرند. حتا نمیدونن در دنیایی قرار داریم که اگه یه شرکت سود دهی نداشته باشه به سرعت نابود میشه.
یا مثلا نمیدونیم که شرکتهای چینی اغلب طراحی شون توسط شرکتهای معتر اروپایی یا توسط طراحان مطرح دنیا انجام میشه و بلافاصله با یه شباهت واژه کپی رو استفاده می کنیم در حالی که شباهت گریز ناپذیر خودرو های امروز دنیا مقوله ی جدا از کپی کاریست.
به جای نقد علمی و تخصصی(چون تخصصی نداریم) فقط می کوبیم. جز کوبیدن کار بهتری بلد نیستیم.
آنکه می داند کمتر حرف می زند.
تمام حرف من اینه…. تعصب را کنار بزاریم و به جای حرف زدن بی منطق با اطلاعات درست اظهار نظر کنیم.تا آینده ی بهتری برای کشورمون بسازیم.به جای اخ و پیف ببینیم چه می کنند که به سرعت دنیا رو تسخیر کرده اند.هر کسی تو کار و صنف خودش مطالعه ی درست انجام بده. نقد درست برای پیشرفت ضروریه ولی نقد متعصبانه و اظهار نظر بی منطق موجب عقب ماندگی.
mojtaba
۵ تیر ۱۳۹۵من موندم یکی تو چین پیدا نمیشه به اینا بگه بابا جون لاستیک ماشیناتون چرا کوچیکه؟”:»«
moein
۵ تیر ۱۳۹۵طراحیش که واقعا منو میخ کوب کرد ولی باید کار کنه و ببینیم واقعا ارزش داره یانه
مهدی
۵ تیر ۱۳۹۵جولوش با چراغش شبیه هوندا crv داخلشم شبیه ولوو
محمد
۵ تیر ۱۳۹۵عجبه رینگا به هیکیل ماشین میخوره ومثل همیشه کوچیک نیستن
مدلشمRXهم که باید میگفتید از رو لکسوس گرفتن
ارمشم تونگاه اول واقعا خیلی شبیه پورشه هست
ظاهرو امکاناتشم خوب خوبه..اما توی کیفیت و…هنوز خیلی راه داره تا به بزرگان جهان برسه
ولی….ای ول پیشرفتشون قابل تحسینه
soroush
۶ تیر ۱۳۹۵کلا کپیه..
کسایی که میگن کپی نیست هیچی از ماشین حالیشون نیست..
چین یه کلاه برداره بزرگه که داره گند میزنه به اقتصاد دنیا
Amir
۶ تیر ۱۳۹۵با سلام همه دوستان میبینم که افتادن داخل دو جبهه یکی چین خوبه و به تمام دنیا میرسه یکی نه بد اشغال کره ای و ژاپنی خوبن اونا خدای کیفیت و غیره ان
بیاید یه بار تعصبات را کنار بذاریم چینی ها خوب پیشرفت میکنن و به سرعت هم این اتفاق داره میوفته اما بقیه جهان هم بی کار ننشستن پس نتیجه میگیریم چین داره خیلی سریع با کیفیت میشه اما بقیه جهان هم اینکار داره انجام میده پس هنوز واسه رسیدن به به بقیه خیلی زود
کلام دوم جا این حرفا چرا ما نمیایم بحث کنیم که چرا ما اینقدر عقب افتادیم از همین چین چاره ای پیدا کنیم پیشرفت کنیم نه این بحث هایی که هیچ سودی واسمون نداره
Sardar
۶ تیر ۱۳۹۵در این که کپی زیادداره شکی نیست
اما ما عادت کردیم هر زمان یه ماشین چینی دیدیم بگردیمدنبال کپی هاش ببینیم کجاشو از کی دزدیده . به باور من داخلش از ولوو کپی زدن اما قشنگ ساختن و چراغ جلوش شبیه فولکس واگنه.بقیه جاهاش رو قبول ندارم کهکپیه می تونم بگم شبیه. درکل باید تحسینش کرد
حمیدرضا
۶ تیر ۱۳۹۵موتورش برا من جالب بود که نوشته با همکاری جنرال موتورز احتمالا برای طراحی باقی قسمت هاشم از اونا کمک یا شاید مشورت گرفته باشن به نظر من طراحیش هرچند شبیه به باقی ماشین های روز دنیاست ولی دلیل نداره یه خودروسازی که تازه شکل گرفته نماد والمان داشته باشه ولی جهش خوبی انجام دادن به نظرم باید از خواب بیدار بشیم و به این فکر کنیم ما که خیلی زودتر کارمونو شروع کردیم کجاییم نه اینکه همش بگیم چین آشغال سازه هند مزخرف سازه
رضا
۶ تیر ۱۳۹۵سلام.
به نظر من کالاهای ساخت چین هیچ مشکلی ندارند. مشکل مدیران و بازرگانان ایرانی هستند که همیشه جهت منافع شخصی سفارش کالای ارزان قیمت و بی کیفیت میدهند. تشریف ببرید کشورهای دیگه و کیفیت کالاهای چینی را ببینید.