خودروهای چینی

بایک BJ90، شاسی‌بلندی چینی با قلبی مرسدسی!

سرانجام شاسی‌بلند بیجینگ اتو (بایک) BJ90 به فرم تولید انبوه خود دیده شد. این خودرو از ماه سپتامبر در بازار خودروی چین عرضه خواهد شد.


این شاسی‌بلند بر پایه مرسدس بنز GLS کلاس نسل قبل بنا شده است. بایک توانسته از شاسی‌بلند لوکس مرسدس برای توسعه محصول خود استفاده نماید و این انتقال تکنولوژی با موافقت مرسدس بنز صورت گرفته است.


بایک و دایملر رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. آن‌ها جوینت ونچر موفق بیجینگ-بنز را راه‌اندازی کرده‌اند و خود دایملر مالک ۱۲ درصد سهام بایک موتور است.


البته این رابطه همیشه خوب نبوده است! ظاهراً مرسدس بنز از بیجینگ اتو به خاطر ساخت BJ80 کاملاً دلخور است زیرا این خودرو یک کپی دقیق از G کلاس اسطوره‌ای بوده و البته این کار بدون اجازه یا حمایت ژرمن‌ها صورت گرفته است.


مرسدس بنز GLS کلاس هم‌اکنون به‌صورت وارداتی در چین عرضه می‌شود و بهای آن از ۱.۰۷ تا ۱.۵۸ میلیون یوان متغیر می باشد. پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای بازار چین شامل نسخه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی ۲۷۲ اسب بخاری، ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۳۳۳ اسبی و نهایتاً ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ۴۲۲ اسب بخاری می‌باشند.

BJ90 تنها با پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی مرسدس عرضه خواهد شد. این پیشرانه همان‌گونه که گفته شد مستقیماً از مرسدس گرفته شده و با کد ۲۷۶۸۲۱ شناخته می‌شود. بنا به مشخصات رسمی منتشر شده توسط بیجینگ اتو، این پیشرانه قدرت ۳۲۸ اسب بخاری دارد. حداکثر سرعت BJ90 برابر با ۲۴۵ کیلومتر در ساعت که باعث می‌شود آن را سریع‌ترین خودروی تاریخ این برند چینی دانیم.

پیش‌تر تصاویری از این شاسی‌بلند چینی با نشان ۴ لیتری توربو هم دیده شود بود اما تولید این خودرو با پیشرانه یاد شده هنوز به‌صورت رسمی تأیید نشده است.


شباهت‌های مرسدس GLS و بایک BJ90 از ابعاد آن‌ها نیز مشخص است به گونه‌ای که مرسدس طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۱۲۰/۱۹۳۴/۱۸۵۰ میلی‌متری داشته و ابعاد بایک نیز به ترتیب برابر با ۵۱۷۱/۱۹۹۵/۱۹۰۲ میلی‌متر می باشد.

قیمت BJ90 در چین از حدود ۸۰۰ هزار یوان یا به عبارتی ۱۲۵ هزار دلار آمریکا آغاز می‌شود.


از جمله عناصر جالب‌توجه طراحی این شاسی‌بلند می‌توان به ستون C پهن‌تر از مرسدس اشاره کرد که در واقعیت این‌گونه نبوده و بخش پهن‌تر یاد شده تنها شیشه‌ای با رنگ متفاوت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Just bentley continental

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (563 ديدگاه)

    ۱۲۵ هزار دلار???????

  2. حسین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    کاش ما هم به جای اینکه 800 میلیون دلار روی پلتفرم 405 سرمایه گذاری کنیم ، 4 تا پلتفرم در کلاس b , c ، کراس اور های کوچک و وانت های شهری از برند های معروف میخریدیم و دوتا موتور از میتسوبیشی!

    1. حسین دهمرد

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      آدم باید خیلی خوش خیال باشه که فکر کنه این ۸۰۰ میلیون دلار واقعا تو خودروسازی هزینه شده.عزیز فقط فاکتور کردن ۹۰ درصدش رو دادن نکبت زاده هاشون برن اروپا عشق و حال کنن و به ریش ما بخندن.اصلا پژو واسه توسعه ی خود ۴۰۵ اونهمه پول(۳۵۰ میلیون دلار)خرج نکرده اونوقت اینا میگن واسه یه پالون جدید که انداختن رو پژو اینهمه پول خرج کردیم که آخرشم شده سمند بخدا دروغ میگن مثل سگ

      1. شایان

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (191 ديدگاه)

        دقیقا اینکارشون پولشوییه برای اینکه دلارو از کشور خارج کنن

  3. سام

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    قیمت این خودرو خیلی بالا و احتمال موفقیت آن بسیار کم است.

  4. شهرون

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طبق اعلام معاون وزیر صنعت در یک مستند که از تلویزیون میلی پخش شد ایران خودرو یک میلیارد دلار برای تولید سمند خرج کرده.
    این یکی از جنایات بزرگه تاریخی در حق مردم بینوای ایرانه. در همان زمان با این مبلغ کل یک کمپانی خودرو سازی معامله شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا