اصلاً قانونی در مورد احترام به حقوق مولف هم در چین وجود دارد؟ قانون به کنار، اصلاً روحیهی برخورد حرفهای چطور؟ من که اینطور فکر نمیکنم! حداقل نه در تمام موارد…
این روزها دیگر محال است که محصولی نمونهی چینی نداشته باشد؛ حال تفاوتی ندارد که این محصول یک دمپایی باشد یا یک خودرو! دیگر آیفون چینی، پیچومهرهی چینی و لوازم خانگی چینی کاملاً طبیعی و عادی به نظر میرسد، به همین دلیل این بار چینیها به سراغ لقمهای بیش از حد بزرگتر از دهانشان رفتند؛ کلون SUV لوکس انگلیسی، رنج روور محبوب! این خودرو که ۹۹٪ آن تقلید ناشیانه و غیرحرفهای از لندروور- رنجروور انگلیسی به شمار میرود، قیمتی حدود ۱۳۴ تا ۱۴۹ هزار یوآن چین خواهد داشت؛ چیزی حدود ۷۲ تا ۸۰ میلیون تومان. حال نگاهی به نسخهی اصلی رنجروور میاندازیم:
بیایید رو راست باشیم، اگر جای آرمها عوض میشد و قبلاً تصویر هیچکدام را ندیده بودیم، مطمئناً در تشخیص نسخهی اصلی و قلابی دچار مشکل میشدیم! البته تصویری که در بالا هم میبینید در چین توسط Cherry-JLR تولید شده است؛ سازندهای که طی قراردادی با جگوار-لندروور به تولید و مونتاژ خودروهای این ابرکمپانی در چین و باقیمت پایینتر میپردازد. قیمت فعلی این خودرو در چین چیزی حدود ۳۹۸ تا ۵۵۲ هزار یوآن چین (۲۱۴ تا ۳۰۰ میلیون تومان) تعیین شده است که تقریباً ۳ تا ۴ برابر نسخهی کلون شده قیمت دارد.
حال کمی به Landwind و گذشتهاش بپردازیم. همانطور که مطمئناً میدانید، قبل از تصاحب لندروور در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی TATA ی هند، فورد مالکیت این برند را بر عهده داشت. داستان زمانی جالب میشود که سهامداران عمدهی Landwind دو کمپانی خودروسازی Jiangling Motors و Changan Auto هستند؛ شرکای فورد موتورز در چین!تصویر بالا متعلق به لندویند چینی است و بد نیست که با هم مقایسهای حول اندازههای این دو خودرو داشته باشیم:
رنجروور تحت لیسانس ۵ در:
- طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برحسب میلیمتر: ۴۳۶۵، ۱۹۰۰ و ۱۶۳۵
- فاصلهی دو محور برحسب میلیمتر: ۲۶۶۰
- وزن برحسب کیلوگرم: ۱۸۵۰
لندویند اکس ۷:
- طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برحسب میلیمتر: ۴۴۲۰، ۱۹۱۰ و ۱۶۳۰
- فاصلهی دو محور برحسب میلیمتر: ۲۶۷۰
- وزن برحسب کیلوگرم: ۱۷۷۵
از نظر اندازه که این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ مگر چند میلیمتر را تفاوت به شمار میآوریم؟ جالب است که حتی رنجروور تحت لیسانس ۷۵ کیلوگرم سنگینتر از نسخهی کلونی باسکول شده است! در پایین تصویر نسخهی تحت لیسانس را میبینیم:
چرخهای X7 «بیکیفیتتر» به نظر میرسد. البته این کاملاً مشخص است که هرچند از نظر طراحی این دو خودرو شباهت ۹۹ درصدی به هم دارند اما حداقل از نظر کیفی ۲۰۰٪ تفاوت بین این دو SUV وجود دارد! منبع (که خود نیز اهل چین است!) چرخهای X7 را «زیباتر» دانسته، ولی به نظر من که این چرخها بههیچوجه ابهت رنج روور را ندارند و فریاد «من چینی هستم!» را سر میدهند! نوبت به مسائل فنیتر میرسد:
رنجروور تحت لیسانس ۵ در:
مطمئناً موتور فوردی که در این خودرو بکار رفته است حرفی برای خودروی چینی باقی نخواهد گذاشت. رنجروور تحت لیسانس از یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ با ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. همچنین تعداد اسبهای بخار این خودرو AWD (تمام چرخها متحرک) برابر ۲۴۰ واحد است. مصرف سوخت رنجروور حدود ۱۰/۸ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
البته موتور این SUV چینی نیز چندان ضعیف نیست؛ به هر حال میتسوبیشی هم یکی از بهترین خودروسازان دنیا است! این موتور توربوشارژ با حجمی معادل ۲ لیتر از گشتاوری معادل ۲۵۰ نیوتنمتر و همینطور ۱۹۰ اسببخار بهره میبرد. قابل ذکر است که برخلاف رنجروور، لندویند اکس۷ تنها از محور جلوی متحرک بهره میبرد و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰/۴ لیتر سوخت مصرف میکند. به هر حال قرار نیست که هر کمپانی چینی توانایی کپی کردن مشخصات فنی را نیز در کنار ظاهر داشته باشد!
تفاوت در دیدگاه و فلسفهی شرق و غرب اینجاست که بیداد میکند! اصلاً چین را فراموش کنید، کابین هیوندای را مثال با پژو مقایسه کنید، آیفون ۶ را با پرچمداران سامسونگ مقایسه کنید؛ عمده تمرکز غرب بر روی اضافه کردن امکاناتی است که «کارایی» لازم را داشته باشد و هیچ موردی بدون اثبات کارایی و مفید بودن آن به اغلب محصولات غربی اضافه نمیشود. اما حال به شرق بازگردیم، اغلب محصولات شرقی مملو از امکانات کارآمد و صد البته غیر کارآمد است. من هم به هر حال ایرانی هستم و سلیقهام بیشتر به سمت طراحی شرقی تمایل دارد، به همین دلیل طراحی داخلی لندویند اکس ۷ چینی را بیشتر میپسندم و از کنسول وسطی خودرو نیز بسیار لذت میبرم، اما این صرفاً دلیل برتری این طراحی نیست! همانطور که میبینید، طراحی داخلی رنجروور بیشتر بر روی سادگی تمرکز دارد؛ ممکن است که صفحهنمایش لمسی کنسول وسط خودرو از لحاظ اینچی مغلوب خودروی چینی باشد، ام مطمئن باشید که این صفحهنمایش پس از مدتی از کار نمیافتد، مطمئن باشید که حساسیت آن به فشار دست بسیار بسیار بیشتر از نمونهی چینی است! فکر هم نکنم که اتاق این خودرو پس از مدتی به صدا درآید و چرمهای صندلیاش پوستهپوسته شود؛ هرچند که به زیبایی نسخهی چینی نیستند! از نظر من که طراحی پشتی نسخهی چینی افتضاح است! کاش اینجا هم چینیها بیشتر «کپی/پیست» میکردند! در ضمن، به نظر میرسد که استحکام بدنهی این خودرو بهمراتب کمتر از نسخهی اصلی باشد؛ چشمبسته غیب میگوییم! رنجروور فوقالعاده است… چینیها حتی مدل اگزوز این خودرو را نیز دقیقاً کپی برابر اصل کلون کردهاند! منبع (سایت CNC) از نظر خودش سؤال خیلی مهمی را مطرح کرده است:سؤال ۱ زیلیون دلاری: آیا این خودرو موفق میشود؟
معلوم است که میشود! چینیها فرهنگشان همین است! محصولات بیکیفیت درجهی چند کلونشده را میخرند و لذت میبرند! داد تمام مردم چین از قیمتهای رنجروور تحت لیسانس که زیر نظر Tata-JLR توسط Cherry-JLR ساخته میشود، به آسمان رسیده است! آنها دوست دارند که سوار یکی از بهترین و لوکسترین SUV های جهان (یا حداقل شبیهاش) شوند، اما نه به هر قیمتی، بلکه به پایینترین قیمت ممکن!
البته باز هم وضعیت چین خوب است، خودشان تولید میکنند، خودشان استفاده میکنند و خودشان هم پشتیبانی! تأسف را باید به حال کشورهایی خورد که بیکیفیتترین خودروهای چینی را برای استفادهی مردم وارد میکنند؛ کشورهایی که مردم باید بین یک کیا پراید -که همان ۲۰ سال پیش پروندهاش در دنیا بسته شد- و یا کلونهای چینی انتخاب کنند. خوشحالیم که حداقل در ایران غیر از پراید و خودروهای چینی، کلونهای پژو ۴۰۵ را نیز میتوان انتخاب کرد!منبع: CNC
Vorsteiner
۱۸ مرداد ۱۳۹۴واقعا بایستی گفت دهن این چینی ها سرویس با این کپی کاریاشون …
amir ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴حد اقل اونا از روی ماشین های امروزی کپی می کنن. اما ما چی رانا ، تیبا ، روآ ، ار دی و …
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴حد اقل چین خوب کپی میکنه ما که تو کپی کردن هم ناموفقیم!
فرید
۱۹ مرداد ۱۳۹۴مثل فرق بین فرش ماشینی وفرش دست بافه.
ashkan
۲۰ مرداد ۱۳۹۴“این روزها دیگر محال است که محصولی نمونهی چینی نداشته باشد؛ حال تفاوتی ندارد که این محصول یک دمپایی باشد یا یک خودرو! ”
یعنی میخوای بگی سمند از دمپای پایین تره؟
Archi KHAN
۱۸ مرداد ۱۳۹۴همچین ناشیانه هم کپی نکردن ها !!!
یه جمله ای هست که میگه : “یه تقلید خوب بهتر از یه نوآوری بده”
چینی ها انگار خیلی جدیش گرفتن…
میلاد
۱۸ مرداد ۱۳۹۴داداشمون از اوناست که منتظره این بیاد ایران یه نون و خاویاری از توش واسه خودش دربیاره
ها :lol:
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۴میدونید چیش آزارم میده همشه خوندیم آدم با درستکاری پیشرفت میکنه
ولی خیلی کارها یه این چینی ها رو میبینی با دزدی و نامردی و خوردن حق بقیه پیشرفت میکنند یه نمونش هم این
Hitler
۱۸ مرداد ۱۳۹۴دزدی و نامردی و خوردن حق بقیه؟
کپی کاری چندان هم آسان نیست محمد
اگر می توانید،بهترش را بسازید.
با صداقت در معامله ده نفری،همه راضی هستند،بدون صداقت ،یک نفر بسیار راضی و بقیه ناراضی هستند.(سان تزو)
Nissan...Japan
۱۹ مرداد ۱۳۹۴خب موفقیت به چه قیمتی؟حرفاتونو قبول دارم ولی اینکه بخوای زحمتیو که یه کمپانی دهه ها براش زحمت کشیده و به اینجا رسیده رو یه شبه ازش بدزدی و با کیفیت صد برابر پایین تر فقط بخاطر اینکه ظاهرش مثل اون شده بتونی زیاد بفروشی بنظرم کار کثیفیه که چینی ها دیگه با پررویی تمام از عهدش بر میان.موتور این ماشین هرچقدرم که مناسب باشه من به چینیا اعتماد ندارم!!
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴آره کپی کردن همچین هم کار ساده ای نیست ولی هزاران برابر از تولید اصل و نو آوری آسون تر و کم هزینه تر هست. این چینی ها ***ترین ادهای روی زمینند! دزدیه تکنولوژی که سالهای سال براش زحمت کشیده شده و پاش عرق ریخته شده جزو پست ترین و کثیف ترین کارهاست.
Hamid...Audi
۱۸ مرداد ۱۳۹۴خخخخخخخخ کپی رو ببین!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان اگه ایران خودرو اینو تولید کنه بعد از 30 سال تو چراغ عقب یه منحنی میزاره اسمشو میزاره LX
:D
Infinite
۱۸ مرداد ۱۳۹۴@ Hamid…Audi
دوست من ایران خودرو این نمونه رو تولید کنه!!!؟؟؟
ایران خودرو چرخ این رو هم نمی تونه تولید کنه :))
Hamid...Audi
۱۸ مرداد ۱۳۹۴صد البته که نمیتونه :)))
بر فرض محال که یه روزی بتونه با 100% واردات قطعه ش از چین بزنه!!!!!!
امیر
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ایران به خودش زحمت فکر کردن اینکار رو به خودش نمیده چه برسه به انجامش
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چرخ که خوبه قالپاق رو هم نمیتونه تولید کنه!!!!!!!!!!!!!!
سامان از تبریز
۱۸ مرداد ۱۳۹۴قیمت پرسیدم
گفتند 19 هزار دلاره ولی تا بیاد منطقه ازاد ارس 23 هزار دلار خرج بر میداره
اخر این سال ماشینمو عوض میکنم
این ماشین نسبت به قیمتش خیلیدعالیه
کیفیتش هم تو مقالات خارجی خوندم زیاد افتضاح نیست نسبت به قیمتش خیلی هم خوبه
فقط یه چیزی هست که الان با 23 هزار دلار میشه یه کامارو ماستنگ یا چلنجر کم کارکرد خرید
خودم عاشق چلنجرم
ولی این ماشینم اگه بیاد تکه یه ذره دسکاریش بکنی راحت میشه اووک
تویوتاکریسیدا
۱۸ مرداد ۱۳۹۴اگه به دقت وباهوشمندی کامل بهشون توجه کنید میتونیدتفاوتشون روتوکیفیت ببینید درواقع زمین تااسمان فرقشونه.. فک کنیدلیفان اx60درلباس رنجروور
ارش
۱۸ مرداد ۱۳۹۴فک کنم چین یه رشته دانشگاهی خاص داره به نام کپی کاری!سال بعد چین کپی پراید رو خواهد ساخت با قیمت کمتر از 10میلیون !!!
شایان
۱۹ مرداد ۱۳۹۴خب داشته باشن مگه بده؟ خب اگه فروش بره خیلی هم خوبه اقتصادشون قوی تر میشه تزریق سرمایه بیشتر زندگی بهتر شما بلدی این کارو بکن بلد نیستی بگو بلد نیستم!!!!!
ahmad
۱۸ مرداد ۱۳۹۴اه. این چینی ها اصلا شخصیت ندارن
از شاخصه ای به نام اصالت توی فرهنگ صنعتشون محروم هستن!
هر چند که خودروساز های داخلی ما همینم بلد نیستن!
sunmartin
۱۸ مرداد ۱۳۹۴این مقاله 8 ماه پیش هم در همین سایت خوانده بودم عجب دنیایی شده ..
Archi KHAN
۱۹ مرداد ۱۳۹۴دقیقا ،
فقدان نبود مقاله جدید ببین چه میکنه…
پوری پوریا!
۱۸ مرداد ۱۳۹۴معمولا کپی از شرکت های بزرگ برای پیشرفت چیز خوبیه اما این چینیا دیگه …
رضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۴انصافا خوب کپی کردن. من که تو نگاه اول به صفحه اصلی سایت متوجه نشدم و فک کردم یه رنجروور تیون شدست!!!
الان تو ایران لندمارک با قیافه ای کاملا زشت بفروش میره و اگه این لندویند وارد بشه مطمئن باشین خیلی خوب میفروشه…
ولی در زشت بودن کار چینی ها هیچ شکی نیست
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴واقعا ؟؟؟
توی منطقه ازاد باشی و چینی بخری؟؟
اقا سامان از شما که توی منطقه هستی و ماشین های زیادی رو از نزدیک دیدی بعیده.
شایان
۱۸ مرداد ۱۳۹۴خیلی هم خوب انسان از ابولبشر تا حالا داره تقلید میکنه اگه تقلید نمیکرد حتی حرف زدن و راه رفتن و غذا خوردن هم بلد نبود حتی نمیتونست زنده باشه همه تکنولوژی ها همه فناوری ها سیستم ها اختراعات اکتشافات از تقلیده همین تقلیدم خیلی ها بلد نیستن چین به جایی میرسه که دیگه کسی دیگه نمیگه رنجرور میگه لندویند حالا یه روز به حرفم میرسید
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴در جوابت هیجی نمیگم
سارا
۱۸ مرداد ۱۳۹۴بابا مگه بده ؟ با پول یه لیفان ماشین آرزوهاتو سوار میشی ؟ درسته کیفیت ماشین اصلی بهتره اما بقیه یه جوری میگن ماشین چینی انگار یادشون رفته تو کشور خودشون چه ماشینهایی تولید میشه …
AHMADREZA
۱۸ مرداد ۱۳۹۴انگار با پرینتر سه بعدی رنجرور رو چاپ کردن
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴پس پرینترت خیلی مزخرف بوده! الان امریکا با پرینتر سه بعدی سوپر اسپرت میده بیرون! میگی نه خبرش توی اخبار هم اعلام شد.
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴سلام.
این اصلا عجیب نیست .چینه دیگه باید بهش عادت کنیم .
البته به نظر من کره ای ها هم همین رویه رو برای افزایش قروش خودشون پیش گرفتن.
اما یه خورده با گستاخی کمتر و عاقلانه تر.
برای مثال پشت کیا سید رو با پورشه کاین مقایسه کنید.
یا لینکلن mkc رو با سانتافه یا کیا سورنتو با جیپ و یا بیشتر طراحی های کیا که تقلیدی از مدل های بی ام و هستند رو با هم مقایسه کنید.
متین
۱۹ مرداد ۱۳۹۴سلام …
یعنی واقعا برای خودم متاسفم که شرکت های خودروسازی ما در این حد هم نیستن که از یه خودرو کپی کنن … بعدش به خیال خودشون فک میکنن برترین خودروساز غرب آسیان!!!!!
شب خوش …
تحریم خودروی ایرانی جهاد درراه خداست
۱۹ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز شما و خیلی از افرادی که این حرفو میزنید بهتره موضع خودتون رو مشخص کنید .از یه طرف میگین کار چین بده که مسلما بد که نه افتضاحه واز یه طرف هم میگین شرکت های ایرانی همینم بلد نیستند همون بهتر که بلد نباشن در ثانی شما چرا متاسفین ؟ خودروسازهای ما که ارزش تاسف خوردن ندارند چون هیچ وقت خودروساز نخواهد شد اصلن فکر کنید وجود ندارند .
متین
۲۰ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز که معلوم نیست اسم شما چی هست … اولا من هنوز میگم چین خودروسازی در خوری نداره و فقط تا به اینجای کار با کپی کاری تونسته زنده بمونه … دوما من برای خودم متاسفم چون تو کشوری زندگی میکنم که سابقه خودروسازی درخشانی داشته (توی اون زمان البته) و حالا با مافیا و یه سری چیزای دیگه که نمیخوام مسئله رو باز کنم به سمتی رفته که باید از خودرو ساز های چینی که قدمتشون از سن من و شما کمتره ماشین وارد کنن و مونتاژ کنن …
محمد
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ایران اگه بخاد میتونه بهتر از این چیزارو تولید کنه باقیمت مناسب…میتونه کیفیت خیلی خوبی هم داشته باشه…مطمعن باشید…چراایران توبسیاری اززمینهای علمی وتکنولوزی ویامثلا توصنعت تسلیهات جنگی و….یه چیزایی میسازن توپ توپ …بعدنمیتونن یه ماشین بسازن؟؟؟اونم پنجاه سالهصنعتشو داره؟؟؟
مطمعن باشید میتونن بسازن طوری که دنیا رو شگفت زده کنن اما نمیخان بسازن…متاسفانه مسولان به فکرجیب خود هستند وبس هیچ چیز دیگه براشون مهم نیست
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چه ربطی داره ؟ تولید ماشین کار هر کسی نیست و اینکه ایران تو همهی زمینه ها داره پیشرفت میکنه ربطی به صنعت خودرو سازی نداره! در مورد اون 50 سال تجربه که گفتی ایران داره باید بهت بگم که تمام این 50 سال رو مشغول سرهم کردن قطعات خودرو کردند!
متین
۲۰ مرداد ۱۳۹۴محمد جان من نگفتم توانایی شو نداره منظورم این بود که به دلیل یک سری مسائل مثه مافیا و باند بازی نمیتونن ماشین جدید خودشون رو عملی کنن … نمیدونم واقعا کی داره از ساخته شدن پراید و پژو هنوز که هنوزه منفعت میبره اما همین قدر رو میدونم که تا وقتی باند بازی و مافیا هست نه اقتصاد ما نه صنعت خودروسازی ما و نه هیچ چیز دیگه پیشرفتی نمیکنه هیچ، پس رفت هم میکنه …
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴حالا یکی مثل zippo هرچی میخواد بیاد بگه اینده از ان هیوندایی است کیا زبان طراحی داره .
تا یه خبر از کره ای ها میشه بیاد بگه کره ای ها یکی یکی تمام المانی ها و ژاپنی و امریکایی ها رو پشت سر میزاره .خخخخخخخخخ
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چه ربطی به مطلب داشت؟
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴واقعا خیلی جو بد شده تمام سایت شده جر و بحث و تعصب یکی از اینور بوم افتاده یکی از اونور بوم یه سریا میان یه سری حرف های بچه گانه میزنه یه سریا ی دیگه هم نمیدونن که دارن دستشون میندازن میان جوابشونو میدن.
نمونش پستی که در مورد صدر نشین شدن فولکس بود که طرف اومده میگه تویوتا سوسک شد خوب یکی مثل منم از این حرف اعصابش به هم میریزه.
یا اونی که در مورد بنتلی بود طرف اومده میگه میباخ در مقابل بنتلی گاریه .
یا اون که میگفتن رندره لکسوس ال ایکس کپی از بی ام و هست خوب ادم از این حرفا ناراحت میشه.
و البته از بعضی ها که فقط وقتی برندی که بهش تعصب دارن رو مسخره میکنن میاد واکنش نشون میده و در مورد برند های دیگه حق رو به بقیه میدن.
یه سریا هم که فقط میخوان فاز محبت بردارن وقتی یکی حرف الکی میزنه و ما بهش میکوبیم میان میگن یه نظر بقیه کار نداشته باشید و فاز میگیرن .
, بعد بعضی ها هم قهر میکنن و میگن دیگه کامنت نمیذارن…
شایان
۲۰ مرداد ۱۳۹۴اون کسی که بگه میباخ جلوی بنتلی گاریه چیزی از تاریخ و اصالت اتومبیل نمیدنه مایباخ خود تاریخ اتومبیله بنتلی یه برند تازه به دوران رسیدست
mojtaba..designer
۱۹ مرداد ۱۳۹۴من با دیدن این پست یا دست از طراحی میکشم یا طراح مشهوری میشم حالا میبینید.
واقعا این چینیا آدمای دنیارو چی فرض کردن ؟؟
اصلا اسم اینو میذارن پروسه تولید و طراحی.
واقعا حالم بد شد.
من که طراحم میدونم یه کپی اونم این شکلی یعنی چی.
وای به حال این انگلیسیا………
و بد تر از این هم یارو یاور همیشگی این برادران کپی کار یه عده تو مملکت خودمونن.
یعنی تو پدال من این همه حالم بد نشده بود
ali
۱۹ مرداد ۱۳۹۴اصالت تغییرناپذیره
نمونه اش roa و 405 کدومش بهتره؟هر چی هم تقلید و تقلب کنی آخرش باید از یه جا کم کنی تا ارزونتر در بیاد
شاسی
۱۹ مرداد ۱۳۹۴خیلی خوبه که همه فهمیدن کپی کار زشتیه ولی اگه یادتون باشه ده سال پیش کره همین کارو با دنیا کرد و الان خودش شده یکی از بهترینا… حتی کسانی که سن سال بیشتری دارن اگه یادشون باشه هجده سال پیش تویوتا هم همچنین سابقه ای داشت.
من شک ندارم که این ها مسیر پیشرفت چینی ها در خودرو سازیه و آینده در دست امروزی های کپی کار یا به اصطلاح ما ایرانیا مهندسی معکوس هست. شما هم شک نکنید چینی ها دارن پیشرفت میکنن
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴پس باش تا پیشرفت کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کیانوش
۱۹ مرداد ۱۳۹۴والا دارم کم کم فکر میکنم از نظر سایت پدال این یه دونه ماشین یکی از مهمترین ماشین های تولید شده در تاریخ خودرو سازیه چون اگه اشتباه نکنم این سومین باریه که دارم راجع بهش و مقایسه اون با رنج روور توی این سایت مقاله میبینم. به خدا یه همچین ماشینایی ارزش انقدر پرداختن بهش و اعصاب داغون کردن نداره. این ماشین حتی توی کشور سازندش هم خیلی مهم نیست. ماشالا همه هم توی کامنتا چه رنج نامه هایی دارن برای این ماشین مینویسن
ARASH
۱۹ مرداد ۱۳۹۴آی خاک تو سر آمریکا الاغ بمب اتم اشتباه انداختی تو ژاپن باید مینداختی چین شایدم ترسیدن کپیشو بزنن خدایا به من قول بده چینیا اون دنیا نباشن چون باید از فیک شما استفاده کنیم …
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چه میدونست بنده ی خدا ! امریکا اگه میدونست چین قراره این همه کپی کنه 20-30 تا بمب اتم مینداخت روسرشون!!!!!!!!!!!!!!!!!
حامد
۱۹ مرداد ۱۳۹۴عالی بود کامنتت! یه دل سیر خندیدم! دمت گرم!
علیرضا
۱۹ مرداد ۱۳۹۴یه سئوال مهم :
آیا این خودرو در ایران ، تهران توسط شرکتی قراره وارد بشه یا نه؟ من میخوام بخرمش!!
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴احتمالش کمه .شما اگه خیلی مشتاقی میتونی بری از خود کار خونه بگیریش. پول دلالم نمیدی.
امیر
۱۹ مرداد ۱۳۹۴الان ایران خودرو اینو تولید می کرد زیر 300میلیون نمی فروخت!
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴خوب قیمت گفتی ها!
بیژن
۱۹ مرداد ۱۳۹۴تورو خدا یکی به این وارد کنندها بگه جای لندمارک وx33 و…اینو بیارن .
پاره شدم زبس پژو سوار شدم…##
Msv
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چینی ها دارن به جایگاه خوبی در خودرو میرسن حالا هرچی هم بخوایم بگیم کار بدی کردن یا خوب بالاخره دارن پیشرفت میکنن.
و باز هم 10 سر و گردن از خودرو ساز ایرانی جلو هستن. که اصلا هیچ تکونی به خودشون نمیدن.
حامد
۱۹ مرداد ۱۳۹۴چقدر لحن این مقاله با مطالب استاد سام کاویانی متفاوت بود.
Amin-ayaz
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ای خدا این چینو از زمین بردار،واقعا دنیارو به هم ریخته
شایان
۲۰ مرداد ۱۳۹۴خب مردمش چی کار کنن دارن از کمیت به کیفیت میرسن میانگین درآمد مردمشون کمتر از هفت هزار دلار در ساله اصلا قابل قیاس با کشورهایه اروپائی و آمریکا نیست که همشون از 45 هزار به بالان خب بیان واست رنجرور بخرن یا پورشه بخرن میرن اینو میخرن طراحی بهتر خوشکل تر تازه ذوق هنری هم بکار رفته که تو رنجرور نیست