سام کاویانی: حضور محسوس یک کراساوور خوشسیما در گالریهای نورانی پایتخت و برخی دیگر کلانشهرهای کشور، پرسشهای متعددی را برای برخی از مشتریان مشتاق پدید آورده است. در واقع، این کراساوور محصولی از شرکت ریگان خودروست که با نام کوپا T210 عرضه میشود.
ریگان خودرو، چنانکه از نامش برمیآید در دیار پهناور کرمان واقع است، در شهری که ریگان نام دارد و گو اینکه، حرفه اصلی آن طی این سالها ساخت انواع و اقسام قطعه و ادوات خودرویی برای کرمان موتور بود اما این مجموعه صنعتی مدتی است که وارد وادی خودروسازی شده و بهقرار معلوم نخستین محصول آن کوپا T210 نام دارد؛ خودرویی که خود بر مبنای زوتی T600 تکوین و توسعه یافته است.
زوتی T600 یک کراساوور میانسایز است که نخستین بار، ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی پای به عرصه وجود نهاد. نکته شایان توجه در این خودرو به بخش طراحی آن برمیگردد؛ طرحی که تشابه بسیاری به نسلهای پیشین آئودی Q5 و فولکسواگن توآرگ دارد. زوتی T600 در آغاز تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو بنزینی به بازار عرضه شد اما از سال ۲۰۱۵ میلادی، پیشرانه توربو بنزینی دیگری به حجم ۲ لیتر در دسترس مشتریان آن قرار گرفت.
طی این سالها زوتی T600 با دو گونه متفاوت دیگر نیز در بازار چین ارائه شد که این دو عبارتاند از: T600 اسپرت و T600 کوپه. خودروی مقاله ما در اصل همان زوتی T600 کوپه است که در سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شد و در قیاس با نسخه اولیه زوتی T600 از چراغهای جدید، جلوپنجرهای جدید و ستون D بازطراحی شده سود برده و در عین حال، داخل کابین آن نیز دستخوش طراحی مجدد شد.
همانطور که در سطور بالا عرض شد، زوتی T600 کوپه که در ایران با نام کوپا T210 عرضه میشود از طرحی بسیار شبیه به نسلهای پیشین فولکسواگن توآرگ و آئودی Q5 قدیمی بهره میبرد و سیر این شباهت ابتدا از ناحیه پیشانی این خودرو آغاز میشود و چهبسا یک چشم ناآشنا این خودرو را حتی با نسخههای اصل ژرمنی آن اشتباه بگیرد! بااینحال، فرم هماهنگ بخش جلویی آن با مه شکنهای نازک کمانی شکل و گرافیک جذاب داخل چراغها، از همان شروع ملاقات، نگاه کنجکاو بیننده را سخت به خود معطوف میکند.
نمای جانبی کوپا نیز با خطوطی نرم و ملایم و فرم کوپه مانندی که به ستون D آن ختم میشود، لااقل حس یک کراس اروپایی را برای پیکره این بلندقامت گمنام شرقی به ارمغان آورده است؛ اما بخش عقب کوپا T210 را شاید بتوان جذابترین بخش از تمامیت فرم ظاهری این خودروی بلندقامت دانست، جایی که شباهت آن با ژرمنها به اوج خود میرسد! در اینجا در میانه صندوق عقب، با آرمی مواجهیم که حتی حالت فونت نوشتاری آن از پورشه کاین تقلید شده و چراغها نیز ترکیبی از آئودی Q5 و پورشه کاین را به یاد بیننده میآورند به ویژه در اوقات شب و در زمان روشن بودن چراغهای خطر خودرو.
در این میان، اگزوزهای دوگانه ذوزنقهای که در زیر سپر عقب جای گرفتهاند خوشبختانه واقعی بوده و برخلاف آنچه این روزها در میان خودروسازان حتی اروپایی نیز مد شده، فیک و جعلی نیستند. در مجموع، ایراد چندانی به ظاهر کوپا وارد نیست و شاید این خودرو را بتوان از دیدگاهی زیباترین چینی بازار امروز ایران دانست.
در داخل کابین کوپا T210 میتوان عناصر نام آشنایی از خودروهای کیا و پورشه را همزمان پیدا کرد، مثلاً قالب میانی کنسول تا حدی به خودرویی همچون کیا اپتیما شبیه است و فرمان هم شباهتی غریب به انواع به کار رفته در پورشه دارد، هرچند نه با کیفیتی همسان با نمونه اصلی خود؛ اما در کل، شاید این کابین از جذابترین و شاید هم کیفیترین کابینهایی باشد که در میان چینیهای موجود در ایران میبینیم، چون همانطور که بارها هم گفتهایم هنوز اکثر سازندگان چینی درزمینهٔ طراحی کابین و کیفیت متریال مصرفی در آن به بلوغ کامل نرسیدهاند و کماکان، شکافی شایان توجه میان آنها و رقبای معتبر اروپایی و آسیاییشان وجود دارد؛ اما خوشبختانه، شرکت زوتی برای کوپا T210 کابینی زیبا و آبرومند را تدارک دیده که به احتمال زیاد بتواند هموطنان مشکلپسندمان را تا حدودی راضی نگه دارد.
از این مبحث که بگذریم، صندلیها کوپا T210 نسبتاً راحت بوده و پیرامون بدن سرنشینان را بهخوبی دربر میگیرند و در عین حال، دسترسی به ادوات داخل کابین هم برای راننده سهل و راحت است. درنهایت، تجهیزات رفاهی موجود در کابین نسخه فول کوپا T210 چندان کم و کسری نسبت به رقبای کرهای و ژاپنی خود ندارد که در جلوتر به نوع و میزان این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.
6 عدد کیسه هوا، سقف پانوراما برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، صفحه نمایش تمام لمسی به سایز ۹ اینچ مجهز به MP5 و ۸ عدد بلندگو، صندلیهای چرمی با ۲ عدد گرمکن صندلی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه + نمایشگر میدان دید عقب، رادار کنترل رانندگی بین خطوط، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب و نقطه کور، تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به یونایزر و دریچه سرنشینان عقب، فرمان برقی EPS، باز و بسته شدن درب صندوق عقب به صورت برقی و با سنسور پایی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و صندلی سرنشین در ۴ جهت، چراغهای جلو اتوماتیک با تنظیم ارتفاع، چراغ مشایعت تا منزل در تاریکی، شارژ بیسیم باطری تلفن همراه، نمایشگر فشار باد لاستیک (TPMS) با کامپیوتر سفری و GPS، برفپاککن ژلهای با سنسور باران، چراغ جلو از نوع پروژکتوری زنون به همراه دی لایت، آینههای جانبی برقی جمع شونده مجهز به گرمکن و راهنما، قابلیت خودکار بالابرها شیشهها و سیستم هوشمند CAN-BUS، تنظیمات ضد انعکاس نور آیینه داخل وسط، فرمان چرمی چندمنظوره با کنترل روی فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت، در قسمت خروجی بار، امکان انتخاب حالتهای متفاوت برای نشاندهندههای پشت فرمان و…
بهعنوان نخستین ساخته شرکت ریگان خودرو، کوپا T210 راه بس درازی را پیش رو دارد تا در بازار خودروی ایران کمی بیش از این جا بیفتد. در حال حاضر، مهمترین مشکل برای خریداران این خودرو فقدان نمایندگی منظم فروش در سطح کشور و همچنین، برچسب گران و غیرمنطقی قیمت برای تیپهای متفاوت آن است؛ قیمتی که در تیپ فول آن (FLAGSHIP) مرزهای کهکشانی ۴۰۰ میلیون تومانی را هم درنوردیده است و چهبسا پرداخت چنین بهای گزافی برای یک خودروی ناشناس، نزد بسیاری از مشتریان وطنی توجیهپذیر نباشد. شاید با رفع این معضلات از سوی ریگان خودرو شاهد حضور تعداد هر چه بیشتری از این کراساوور نوظهور شرقی در خیابانها و گذرگاههای شهر و دیارمان باشیم.
مشخصات فنی کوپا T210
نوع پیشرانه: ۴ سیلندر خطی مجهز به سامانه توربو شارژ
حجم موتور: ۱۵۰۲ سیسی
توان: ۱۵۶ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۱۰ نیوتنمتر در ۲۱۰۰ الی ۳۶۰۰ دور در دقیقه
طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۵۴/۱۸۹۳/۱۶۹۴ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلیمتر
حجم مخزن سوخت: ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر
وزن خالص: ۱۶۶۱ کیلوگرم
سایز لاستیکهای جلو و عقب: ۲۳۵/۶۰ R 18
نکات مثبت خودرو: طراحی شیک و جوانپسند، عایقبندی نسبتاً مناسب کابین، آپشن های متنوع رفاهی، ترمزهای نسبتاً قوی، هندلینگ و پایداری خوب، شتاب مناسب
نکات منفی خودرو: عدم ارائه نسخه دو دیفرانسیل، برند ناشناخته در بازار، فقدان نمایندگی منظم در سطح کشور، بهای گران و نجومی، کیفیت مبهم خودرو برای استفاده در درازمدت، ارزش خرید پایین در قیاس با نسخههای رقیب کرهای و ژاپنی
قیمت در بازار: ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان (تیپ فلگ شیپ)
Cadillac
۲۶ دی ۱۳۹۷وضعیت بد خرابه
امیدوارم ماملت ایران به درک و فهمی برسیم
که خودمونو ازین وضع پیش اومده تا اونجایی که دست خودمون هست نجات بدیم
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۳۹۷من که میگم معجزه ای باید بشه تا بلکه روزهای خوش برگرده ، ولی بلاخره خدا را چه دیدین ، یکدفعه اومدیم شد دلار۱۰۰۰ ، مشکل خشکسالی هم برطرف شد .کی به کیه ، هیچی بعید نیست ، اما اینو مطمئن باشین ، فرهنگ این کشور تا ۱۰۰سال عقب افتاده و با معجزه هم کارساز نیست .
فقط میخوام بدونم کدوم آدم عاقلی کارکرده تویوتا و میتسوبیشی و کره ایها رو وِل میکنه ، این عجیبو الخِلقه چینی را ۴۰۰تا ۴۵۰ پول میده .
یعنی قشنگ کاری کردن که بگیم آقا تیگو۷ با همون ۳۵۰ میلیون مفته ?
Sina
۲۶ دی ۱۳۹۷الان اپتیما نیو فیس 2016 یا 17 با کارکرد زیر 30 رو میشه با 430 خرید که تقریبا نو به حساب میاد
سوناتا 2015 بنزینی 3500
سوناتا نیو فیس 2018 تیپ 1 الان زیر حدود 400 کمی بیشتر
توسان و asx کم کار تمیز بین 400 تا 450
و…
حسین
۲۶ دی ۱۳۹۷یکی از راهکار ها نخریدن هست!
لکسوس nx و فولکس تیگوان ۳۰۰ میلیون اختلاف دارن ، در حالی که در خارج اختلاف کمی دارند!
کسی هم که مجبوره بخره سعی کن دست دوم بخره که قیمتش الکی بالا نیس! (البته نسبت به بقیه)
مزدا
۲۶ دی ۱۳۹۷این چینی ها هم دیگه فهمیدن در ایران خر تو خر هست مردم برا خرید فرغون ها با قیمت نجومی صف میکشن چینی ها هم دل زدن به دریا
حسین
۲۶ دی ۱۳۹۷حیف 4wd نیست و خیلی گرانه!
دامای x7 مشکی هم قشنگه اما اونم گران و دف جلو هس!
پیکان جوانان گوجه ای
۲۶ دی ۱۳۹۷100 میلیون برای تیپ فول قیمت میذاشتن شاید بهش فکر میکردم چه خبره یه چیز شنیدن از این چینی ها با قیمت فضایی زیاد اومدن که اتفاقاهمه هم شکست خوردن
F.A
۲۶ دی ۱۳۹۷درود بر ایرانیان
بدون تردید ۴۰۰ میلیون تومان برای تویوتا راو۴ ۲۰۱۳ و یا ۲۰۱۴ پرداخت می کنم و هرگز ۴۰۰ میلیون تومان برای این چینی تازه وارد پرداخت نمی کنم.
شک نکنید که کارکرده راو۴ به مراتب به این چینی ترجیح داره!
با سپاس
af.1024
۲۶ دی ۱۳۹۷راو 4 2013????
با 450 میلیون میشه نیسان ایکس تریل 2016 با 12 هزارتا کارکرد خرید -_-
SS
۲۷ دی ۱۳۹۷الان افتخار میکنید برای ماشینی که با دلار ساختگی صفر کیلومترش 300 میلیون هست 400 500 میلیون پول میدید؟
خب پس شاید اوضاع باید همینطور باشه و جای اعتراضی نیست
emad1990
۲۶ دی ۱۳۹۷هوا هوای نخریدنه
علی
۲۷ دی ۱۳۹۷این مردم غیور وهمیشه در صحنه ای که من دیدم تو هر هوایی که باشه می خرن اونم با این توجیه که بخر تا گرونتر نشده
Divergence
۲۶ دی ۱۳۹۷یادش به خیر بی ام و سری 7 جدید 600 تومن بود. این ته تهش 80 تومن بیشتر نمیارزه
حمیدرضا
۲۷ دی ۱۳۹۷زوتی تی 600 تا چهار سال پیش یکی از پرفروشترین کراس اورها در داخل چین بود اگر اشتباه نکنم بعد از هاوال دوم بود ولی الان انقدر افت فروش داشته که فکرنکنم جزو ده خودروی برتر باشه برای ما که خیلی فولکس و ائودی ندیدیم شاید جالب باشه ولی قیمتش خیلی بالاست نه تنها این خودرو کلا ماشین در ایران خیلی داره گرون میشه
Mad.z.Max
۲۷ دی ۱۳۹۷“داره” ؟؟؟
داره گرون میشه؟؟؟
ببخشید، دقیقا قیمت یه دنا پلاس آشغال باید از 110-20 میلیون فعلی به چندصد میلیون برسه که قبول کنین قیمت گرون “شده” ؟؟
پژمان
۲۷ دی ۱۳۹۷جا عینکی رو نگفتین توی آپشن ها ، دنا پلاس داره این نداره
حمید
۱۲ فروردین ۱۳۹۸به صرف اینکه یه ماشین ساخت چین باشه بد نیست یه راو فور با صدهزار کارکرد اونم تصادفی حدود 500 میلیونه چجوری آدم راضی بشه یه ماشین با این مقدار کارکرد اونم تصادفی رئ به یک ماشین چینی که تنها عیبش ناشناخته بودنش هست ترجیح داد.
باید گفت برند تویوتا اونقدر برای بعضی مقدس شده که چیزهای دیگه رو نمیبینن و الا اونها که ماشین چینی مثل جک که داشتن تو این چند سال ازش تعریف میکنن در صورتیکه برند زوتی بسیار با کیفیت تر از جک هست پس بیخود انرژی برای یه ماشین بدون اپشن و پر کارکرد و تصادفی نذاریم.بله اگر کسی قدرت خرید داره بره پورش ب ام دبلیو بخره یا حتی همین راو فور صفر که حتما از کوپا بهتره