این روزها خریداران وطنی همگام با خریداران خارجی علاقه شدیدی به خودروهای کراس اوور و شاسیبلند نشان میدهند. متاسفانه در ایران برای خرید شاسی بلندهای اسم و رسم دار که در سراسر دنیا نیز شناخته شده باشند باید بودجه هنگفتی داشته باشید. شاید هم به خرید نمونههای کارکرده فکر کنید اما این کار همیشه ریسکی بوده است؛ در عوض همواره جایگزینهایی وجود داشته که اگرچه نمیتوانند همان کیفیت و لذت را ارائه دهند اما شما را صاحب یک شاسیبلند کرده و البته طعم سواری در ارتفاع بالا را به شما خواهند چشاند.
دو نمونه از پرطرفدارترین شاسی بلندهای ۱۰۰ میلیونی کشور چری تیگو ۵ و جک S5 هستند که در این مرحله از سری نوشتارهای “دوراهی” باید به مصاف هم بروند.
چری تیگو ۵ که عنوان پرفروشترین شاسیبلند کشور را یدک میکشد از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی سود میبرد که قدرت ۱۳۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری داشته و به یک گیربکس ۷ سرعته CVT متصل شده است؛ اما در طرف مقابل جک S5 قرار دارد که یکی از نقطه قوتهای پررنگ آن پیشرانه قوی توربو است. قلب تپنده این چینی که در طراحیاش نیم نگاهی به مدلهایی از آئودی وجود داشته از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری القای اجباری بوده که خروجی آن به ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۶۵ نیوتون متر میرسد. این پیشرانه پرتوان نیروی خود را تحویل یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک میدهد؛ بنابراین در این بخش شاهد برتری محسوس جک S5 هستیم.
یکی از نکات جالب این مقایسه به مصرف سوخت هر دو خودرو مربوط میشود. چری تیگو ۵ علیرغم اینکه از پیشرانهای کمتوانتر استفاده میکند اما بنا به ادعای سازنده در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ۸.۴ لیتری دارد درحالیکه جک S5 هرچند قدرت و گشتاور بسیار بیشتری داشته اما مصرف سوخت آن ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر ذکر شده و البته قطعاً مصرف سوخت این خودروها بسیار بیشتر از اعداد ادعایی است.
در بحث قیمتگذاری شاهد رقابت نزدیک این قدبلند مدعی هستیم. هماکنون چری تیگو ۵ در دو تیپ عرضه میشود که تفاوتهای آنها در تعداد کیسه هوا و وجود یا عدم وجود سیستم مدیریت پایداری خلاصه شده و به ترتیب بهای حدود ۱۰۰ و ۱۰۴.۵ میلیون تومانی دارند. در مقابل جک S5 اتوماتیک با بهای حدود ۱۰۰ تا ۱۰۳ میلیون تومانی در دسترس است که از این نظر هر دو خودرو شرایط تقریباً مشابهی را نشان میدهند.
مقایسه مشخصات فنی | ||
جک S5 | چری تیگو ۵ | |
موتور | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۲ لیتری |
قدرت | ۱۷۴ | ۱۳۹ |
گشتاور | ۲۶۵ | ۱۸۲ |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک CVT |
طول | ۴۴۷۵ | ۴۵۰۶ |
عرض | ۱۸۴۰ | ۱۸۴۱ |
ارتفاع | ۱۶۸۰ | ۱۷۴۰ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۴۵ | ۲۶۱۰ |
وزن | ۱۵۸۰ | ۱۵۳۷ |
مصرف سوخت | ۷.۸ | ۸.۴ |
حجم صندوق بار | ۵۰۵ | ۳۷۰ |
شتاب صفر تا صد | حدود ۱۱ ثانیه | حدود ۱۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ | ۱۷۵ |
قیمت | حدود ۱۰۰ تا ۱۰۳ | حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴.۵ |
[polldaddy poll=9919484]
علي
۲ آبان ۱۳۹۷اسلام
امروز که این نظر و مینویسم هم جک اس۵ و هم چری تیگو ۵ قیمتشون بالای ۲۰۰میلیون تومان وجه رایج مملکت شده ، قیمت ارز با نوسان بسیار شدید تا مرز ۲۰ هزار تومن رسید و حالا چند روزی میشه قیمت شده ۱۵تومن ،در زمان ایجاد این پست توسط مجله پدال قیمت سانتافه ۲۰۱۴ سفارش عمان حدود ۲۰۰ میلیون بود و امروز مدل ۲۰۱۷ سانتافه ۶۶۰ میلیون تومنه و همچنان حقوق کارمند و کارگر و بقال و چقال طبق سنوات گذشته هیچ تغییری نکرده
حال باید ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰تومان پول بیزبان که خدا میداند با چه رنج ها و خون جگر خوردنها جمع کردیم بدیم این لگن و بگیریم ؟؟
راستی یادم رفت بگم همین پراید خودمون شده ۴۲میلیون?
یا علی
aliHOZA
۹ آبان ۱۴۰۱الان که من به شما جواب میدهم ۹ آبان ۱۴۰۱ قیمت جک شده ۹۸۰ میلیون تومان و پراید هاچبک بالای ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد!!!!!!!!!
رهگذر
۱۱ بهمن ۱۴۰۱الان که من به شما جواب میدم ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
فقط دو ماه بعد از پیام قبلی پراید بالای ۳۱۰ میلیون قیمت داره و دلار ۴۵ هزار هستش
رضا پهلوانی
۱۹ مرداد ۱۴۰۲قیمتهایی که نوشتید سال97 دیگه خاطره شدن منم الان مرداد 1402 بگم اون تیگو 200میلیونی شده 1.400.000.000 تومان اونم مدل 2سال کارکردش اون دلار 15 تومنی هم از 50رد کرد دیگه خود مردم هم گویا اینطوری دوست دارن حالا نوش کنند . :))
سجاد
۱۰ آذر ۱۳۹۷با سلام به همه خوانندگان این مطلب
در تمام سایتهای خودروی داخلی بحث بین انتخاب تیگو5،جک S5 و هایما S7 داغ و تاحدودی بیش از حد میباشد.به نظر بنده :
1.هرکسی هر خودرویی میخرد در وهله اول خرید ایشون قابل احترام است و حق نداریم به خریدش توهین کنیم و القاب زشتی مثل لگن و خز و .. بکار ببریم.
2.انتخاب و خرید خودرو سلیقه ای است و به معیارهای ظاهری و بررسی اقتصادی هر خریداری برمیگردد.پس این هم قابل نقد کردن نیست.
3.جک ،تیگو و هایما هر سه خودروهای چینی هستند که بنا به شرایط بد کشور و مطالبی که همگی میدانیم مجبور به خرید آنها با مبلغ بالایی هستیم.
4.به دور از غرض ورزی و با بیان صادقانه به نظر من تیگو 5 به خصوص نمونه نیوفیس آن انتخاب معقول تری است زیرا :
A.چری خودروسازی است که بیش از ده سال است با مدیران خودرو همکاری میکند در حالی که جک درحدود پنج سال و هایما هم دوسال است بطور جدی وارد عرصه خودروی کشور شده اند و تضمینی هم برای تداوم همکاری آنها وجود ندارد.کرمان خودرو به بی وفایی مشهور است و ناگهان بدون اطلاع رسانی تولید یک خودرو را متوقف میکند و مشتری گرفتار قطعات و خدمات میشود مثل کاری که با جک J5 کرد.چری قدمت بیشتری دارد و متعاقبا نمایندگی ها و خدمات گسترده تخصصی دارد وگرنه نمایندگی های ایران خودرو بیشمار است ولی خدمات هایما محدود است و آینده حضورش در ایران نامعلوم..
B.در چین تولید جک S5 متوقف شده است و هایما هم در برابر چری بازار چین را از دست داده است.در مقایسه قیمتی در بازار چین هم تیگو 5 قیمت بالاتری از هایما دارد لذا ارزش خرید بیشتری دارد.
C.خودروی توربوشارژ دردسرهای خودش را دارد و با این کیفیت بنزین و ناآشنایی تعمیرکاران حتی در نمایندگی ها، ریسک خرید بالایی دارد لذا برای چندثانیه شتاب بهتر است تیگو تنفس طبیعی را انتخاب کنیم.
D.تیگو دارای پنج سال گارانتی است ولی جک و هایما گارانتی سه ساله دارند و در بحث مشتری مداری هم مدیران خودرو بهتر از دو شرکت دیگر خدمات ارائه میدهد.
E.فضای داخل اتاق در تیگو 5 به خصوص در مقایسه با جک بازتر و جادارتر است.سرنشینان عقب جک سرشان با سقف در دست اندازها برخورد میکند و سقف در قسمت عقب کوتاه است ولی در تیگو کوتاهی سقف،حس خفگی و تنگی اصلا وجود ندارد.
F.طراحی تیگو5 کپی نیست و توسط تیم طراحی اروپایی چری انجام شده است و قابل تایید است و از لحاظ ابعادی از جک کمی بزرگتر و در حد هایما است ولی در نگاه ما تیگو 5 بلندتر و باریک تر جلوه می کند که شاید بعضی ها دوست نداشته باشند ولی از نظر بسیاری تیگو 5 جذابیت خودش را دارد.از نمای کناری جذابیت خاصی در هایما و جک وجود ندارد و ورق فلزی کاملا ساده و یکنواخت رنگ شده جلوه گر است ولی تیگو 5 انصافا زیباتر است.از نمای جلو و عقب هم در یک حد هستند و شاید هایما در نمای جلو کمی مغرورتر و پرادعا تر باشد ولی حالت کلی هایما بنده حقیر را یاد نیسان پاترول نیروی انتظامی می اندازد.
G.از لحاظ آپشن تیگو 5 کاملتر از هایما و جک است و در مقاله به آنها اشاره نشده است و قابل لیست کردن نمیباشد خودتان بررسی و مطالعه بفرمایید به نتیجه میرسید.
H.به لطف دلالان و افراد متعصب تیگو 5 را کمی بد جلوه میدهند در حالی که دارندگان آن عموما از آن رضایت دارند و انتخابشان را بهتر از جک و هایما می دانند و قصد تعویض آن را با جک و هایما ندارند.
I.تیگو 5 خودروی خانواده و مسافرت است با چهار ایربگ،ترمز پیشرفته،جادار بودن،کروز کنترل،GPS و نویگیشن،راحتی صندلی ها و حس خوب سرنشینان و … شاید با خودروهای اروپایی و ژاپنی فاصله داشته باشد ولی با یک سوم قیمت خودروهای فوق تاحدود زیادی شما را راضی میکند و در بازاری که خودرو ساندرو 135 میلیون معامله میشود 198 میلیون به تیگو 5 دادن انصافا می ارزد.
*هرکسی هر ماشینی دارد چرخش به شادی بچرخد.
*هرکسی قصد خرید دارد باز تحقیق کند و به نظرات بنده اکتفا نکند.
عاقبت بخیر باشید و موفق.التماس دعا
Mahdi
۷ دی ۱۳۹۷با سلام و احترام، جهت اطلاع خودروی جک s5 دارای پنج سال گارانتی است.
حجتى
۱۱ خرداد ۱۳۹۸با عرض سلام
حدود یک ماه است که تیگو 5 مدل۹۷ خریدم ، با اینکه بعضیها میگفتن خوب نیست و مسخره میکردن ولى حالا که دارم سوار میشم ازش راضیم و باید بگم که در حد خودش ماشین خوب و راحتیه کابینش هم دلبازه جاداره
الان که دارم این نظر رو مینویسم برلیانس ۳۳۰ اتومات ۱۸۰ میلیون جک اس۵ اتومات ۳۸۰. میلیون و تیگو ۵ ۲۷۰. میلیون و سانتافه ۹۵۰ میلیون میباشد که با وضع موجود کاملا ارزش خرید داره
البته یه کم شتابش کمه مخصوصا تو سربالایی ولى باز هم خوب و راضى کننده هست برام و بنده براى خرید توصیه میکنم
و در پایان امیدوارم. هرکى هر چى داره به شادى استفاده کنه
Pouya
۱۷ آبان ۱۳۹۸من خودم تیگو مدل 97 دارم و باید بگم از نظر آپشن خیلی کاملتر از جک s5 هست و همچنین مانیتور بزرگتر و خصوصا با کیفیت تری نسبت به جکs5 دارد و همچنین فضای داخلی بزرگتر وجا باز تری دارد صندلی های با کیفیت تر نسبت به جک s5 دارد و همین طور دارا بودن 5 سال گارانتی نقطه قوت این ماشین است ولی اکثر دلالان سعی میکنند این خودرو را بی کیفت جلوه دهند به نظر من از کسانی که این ماشینو دارند بپرسید و در کل به حرف سایت ها اعتنایی نکنید.
دانیال
۳۰ آذر ۱۳۹۸ببخشید چطور آپشن هاش از جک بیشتره؟ مموری صندلی نداره ، ترمز پارک اش دستیه جک برقیه و کنترل سراشیبی رو نداره
البته من بر طبق چیزی که توی سایتشون نوشته خوندم. ولی به نظرم از نظر آپشنی تقریبا در یک سطح هستن جک یکم شاید بالاتر
فرید
۱۹ بهمن ۱۳۹۸با تجربه یکساله تیگو پنج برای خریدارن مصرفی … توربو تو یه خودرو مثل ۲۰۰۸ ۱۲۰۰ سی سی رو نباید با توربوی چینی مقایسه کرد نبود بنزین با اکتان مناسب در کشور و هزینه بیش از دوبرابری ۳۵۰۰ تومن بعلاوه خرابی شایع و مکرر سوپر شارجر توربو جک و مصرف سوخت بسیار بالاتر از ارقام اعلامی شرکت مادر باعث میشه حداقل تو ایران عطای شتاب و توربو رو به لقاش بخشید تیگو ۵ حتا از تیگو ۷ هم ارزنده تره کم استهلاک ساده کم مصرفه اتاق بزرگتر و سقف بلندتر هندلینگ عالی طراحی بروزتر مخصوصا نمای جلو و جانبی اپشنالتر مانیتور ده اینچی کروزکنترل و در اخر فروش بروز و منظم و امکان اقساط .ال نود شاسی چینیاس بدونه اغراق اما اگر ۳ ثانیه شتاب بیشتر ارزشمندتره براتون و هزینه های بنزین و استهلاک بیشتر توربو مهم نیست جک تو شتاب فقط برتری داره البته بلطف توربو.