در این مطلب مقایسهای کوتاه بین چری تیگو ۵ و هایما S7 توربو داشتهایم. برای کسب اطلاعات تکمیلی میتوانید مقالهی جامع هایما S۷ و اس ۷ پلاس ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و هرچه لازم است بدانید را مطالعه کنید.
این روزها همه درباره خودروهای شاسیبلند و کراس اوور صحبت میکنند اما بازار خودروی کشور با کل دنیا متفاوت بوده و خودروهای وارداتی را باید به چند برابر قیمت جهانی خریداری کرد. اگر شما شیفته شاسی بلندها باشید اما بودجه کافی برای خرید محصولات معتبر جهانی و البته لوکس را نداشته باشید دو راه بیشتر ندارید: یا اینکه نمونههای کارکرده را در نظر بگیرید و یا اینکه شاسی بلندهای چینی را بخرید!
به نظر میرسد خرید خودرویی صفر ولو اینکه چینی باشد گزینهای معقولتر است! البته باید گزینه افت قیمت را فاکتور بگیرید! در بازه قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان چند شاسیبلند چینی حضور دارند که اتفاق رقابت مهمی با یکدیگر داشته و در این قسمت از سری نوشتارهای “دوراهی” دو نمونه از مشهورترین آنها را روبروی یکدیگر قرار دادهایم.
چری تیگو ۵ حدود ۲ سال است که در بازار حضور داشته و این برند ادعا میکند با فروش بیش از ۲۵ هزار دستگاهی تیگو ۵ پرفروشترین شاسیبلند کشور است. در طرف دیگر خودروساز نه چندان نامآشنای هایما قرار دارد که شاسیبلند S7 آن با اقبال خوبی مواجه شده و هایما قصد دارد با مدل S5 جای پای خود در بازار کشور را محکم کند.
چری تیگو ۵ که تأکید زیادی روی گارانتی ۵ ساله خود دارد پیشرانهای ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری داشته و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی به چرخهای جلو انتقال میدهد. در طرف دیگر هایما S7 قرار دارد که قلب تپنده ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن با تکیه بر توربو خروجی ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری را ارائه میکند. اگرچه S7 با پیشرانهای کمحجمتر قدرت بیشتری داشته اما باید حواستان به بنزین نه چندان با کیفیت و کیفیت توربوی این خودرو نیز باشد.
با وزن بیشتر از ۱.۵ تن و پیشرانهای نه چندان پرقدرت نباید انتظار شتاب بالایی از تیگو ۵ را داشته باشید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو حدود ۱۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت میرسد. رقیب این خودرو یعنی هایما S7 پرشتابتر بوده و در ۱۱.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و سقف سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
به نظر نمیرسد هر دو خودرو در بحث مصرف سوخت درخشش چندانی داشته باشند. مصرف تیگو ۵ برابر با ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده درحالیکه هایما S7 مصرف ۹.۶ لیتری دارد. البته در دنیای واقعی مصرف خودروها بیشتر از این میزان خواهد بود.
نهایتاً به بحث قیمتگذاری میرسیم. چری تیگو ۵ اخیراً چند میلیونی گرانتر شده و بهای آن هماکنون حدود ۸۰۰ میلیون تومان میباشد. در طرف دیگر قیمت هایما S7 با برچسب قیمت ۹۰۰ میلیون تومانی در بازار آزاد معامله میشود. هر دو خودروی هایما S7 و تیگو ۵ توسط شرکتهای مادر تغییر و یا فیسلیفت کرده اند اما متاسفانه هنوز خبری از مدلهای جدید آنها در بازار ایران نیست.
خب نظر شما چیست؟ کدامیک از این دو خودرو را انتخاب میکنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
مقایسه مشخصات فنی | ||
هایما S7 توربو | چری تیگو ۵ | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۲ لیتری |
قدرت | ۱۷۰ | ۱۳۹ |
گشتاور | ۲۳۰ | ۱۸۲ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک CVT |
طول | ۴۵۳۰ | ۴۵۰۶ |
عرض | ۱۸۳۰ | ۱۸۴۱ |
ارتفاع | ۱۷۳۰ | ۱۷۴۰ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۱۹ | ۲۶۱۰ |
وزن | ۱۵۴۵ | ۱۵۳۷ |
مصرف سوخت | ۹.۶ | ۸.۴ |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ | ۳۷۰ |
شتاب صفر تا صد | حدود ۱۱.۵ ثانیه | حدود ۱۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ | ۱۷۵ |
قیمت | حدود ۹۶ | ۱۰۷ فول/۱۰۲ نیمهفول |
[polldaddy poll=9941220]
حامد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶باز این دوراهی های مسخره و خسته کننده ماشینای ایرانی چینی شروع شد /:
بهزاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶داداش گلم اگر از این مطالب خوشت نمیاد ازش رد شو و نخون. مجبور نیستى حتما بیاى کامنت بذارى و غر بزنى. انتظار دارى فقط اس کلاس ببینى اینجا؟ خوب یا بد عده ى زیادى همینارو میخرن و هر روز تو خیابون میبینیمشون. باید در موردشون اطلاعات داشته باشیم.
حامد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶بله حق با شماست من عذر میخوام
بهزاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶چاکرم حامد جون
aston martin
۲۹ بهمن ۱۳۹۶بنظرم این دوستانم حق دارن نظرشون رو بگن
بوی عادت کردن به شرایط موجود میاد
متاسفانه ایران همینطوریه بقول دوستان یه موجی راه میوفته و بعد هم عادی میشه و میپذیرنش حتی همون پراید رو
محمدرضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۶چندین سال برای خواندن مطالب وارد سایت پدال می شم ، اون وقت ها کامنت ها به خودی خود بار داشتن تا اینکه موج جدیدی از افراد وارد سایت شدن که اولش با کامنت ” … پراید …” شروع کردن و حالا با این چینی ِ و اون کپی ِ و فلان ِ دارن ادامه میدن . جو سایت رو تو قسمت نظرات خراب کردین . منظورم به اشخاصی با این تیپ نظرات اینستاگرمی هست .
هر چند همه آزادن .
CNA
۲۹ بهمن ۱۳۹۶خدا چری ۱۰۷ میلیون ?????
ناصر خان
۲۹ بهمن ۱۳۹۶نه عزیزم 110 میلیون شده
ALI
۲۹ بهمن ۱۳۹۶نود درصد کسایی که نظر منفی میدن این ماشینارو سوار نشدن و فقط صرف چینی بودن میگن بده حالا شاید وارداتی دارن مثل لکسوس که ما مخلص اونا هستیم میگیم اره اینا واقعا اشغال هستن .
من هر دو تای این خودرو هارو سوار شدم و با شاسی بلند های وارداتی هم رانندگی کردم واقعا بین توسان و این خودرو ها بخصوص تیگو 5 بجز شتاب تفاوت فاحشی نیست.
کیفیت متریال و قطعات تیگو 5 یک سر و گردن از هایما بالاتر هست به طوری که حتی روی برف پاکن های تیگو ارم بوش حک شده.
در بحث شتاب هم تیگو برای رانندگی عادی بسیار مناسب هست و از خودرو هایی مثل دنا و تندر … پرشتاب تر هست خصوصا شتاب ثانویه
power active
۲۹ بهمن ۱۳۹۶شما هایما رو هم ببینی برف پاکناش مارک بوش
بابک
۲۹ بهمن ۱۳۹۶تیگو 5 با کیفیت تر و زیباتر هست از هایما بخوصص اینکه کمپانی چری معتبر تر هست و در همین سایت پدال چری جزو 25 خودروساز بزرگ جهان معرفی شد از نظر فروش خودرو.
تیگو 5 واقعا خیلی نزدیک به خودروهای کره ای هست و تمام قطعات خودرو از شرکت های معتبر تامین شده.
موتور این خودرو هم برای استفاده عادی خیلی هم خوب هست و در شتاب ثانویه با ماشین های توربو برابری میکنه و عالی عمل میکنه
بابک
۲۹ بهمن ۱۳۹۶من خیلی دوست دارم بدونم کسایی که به اینا میگن اشغال ماشین خودشون چی هست که این طوری میگن یعنی واقعا همه تویوتا دارن؟
ولی فکر کنم اینا همونایی هستن که ساندرو استپ وی داچیا رومانی رو با اون ریخت به اسم رنو بهشون میندازن و فقط مفهوم کیفیت رو توی اون میبینن و بالاتر سوار نشدن.
شما برین توسان 2017 موتور 2000 سی سی سوار بشید میفهمید که واقعا اختلاف بین تیگو 5 و هایما با توسان 150 ملیون نیست و خیلی کم تر هست.
توسان 2017 شتابش 16 ثانیه هست ولی چون برند هست همه میگن خیلی پرشتاب و عالی هست .
واقعا باید این طرز فکر رو عوض کنیم و کیفیت جنس رو از روی برند قضاوت نکنیم
Muty
۳۰ بهمن ۱۳۹۶دوست عزیز
بهرحال خوشمون بیاد یا نه ، دنیا و بیزینس روی برندینگ داره میچرخه …
Abadan
۲۹ بهمن ۱۳۹۶5 سال گارانتی مدیران خودرو 5 سال خوابیدن تو تعمیرگاه مدیران خودرو
ali
۲۹ بهمن ۱۳۹۶کافی هست برین نمایندگی چری حتی یک تیگو 5 هم با نقص فنی مشاهده نمیکنید و فقط برای سرویس دوره ای مراجعه میکنن به طوری که دو سال از ورود به بازار میگذره.
سروش
۲۹ بهمن ۱۳۹۶از نظر موتور و گیربکس برتری کامل با هایما است. به نظر کیفیت ساخت چری بهتره اما فشاری که به موتور چری با این بدنه میاد فرقی با استهلاک و خرج توربو نداره! بهترین موتور برای این کلاس در ایران ۲۴۰۰ یا ۲۵۰۰ سی سی تنفس طبیعیه و BYD S6 انتخاب منطقی تریه.
ناصر خان
۲۹ بهمن ۱۳۹۶فیس قدیمی – نمایندگی های بسیار کم – بزرگترین مشکل بی وای دی هست
علی
۲۹ بهمن ۱۳۹۶شتاب هایما و تیگو فقط سه ثانیه با هم فاصله داره هایما 10 هست و تیگو 13 ثانیه در صورتی که هایما توربو داره ولی اختلاف 3 ثانیه برای رانندگی عادی بسیار ناچیز هست.
بی وای دی که با موتور 2400 شتاب 14 داره که واقعا نامید کننده هست.
انتخاب منطقی از لحاظ کیفی و دوام برای مصرف کننده تیگو 5 هست که ظاهر بهتری هم از بی وای دی داره.
سروش
۳۰ بهمن ۱۳۹۶دوست عزیز ۳ ثانیه اختلاف شتاب تندر ۹۰ و پرایده! چطور ناچیزه؟ در ضمن مطمئن باشید شتاب اعلام شده توسط کارخانه با واقعیت و شرایط استفاده فرق داره! BYD S6 هم ابعادش بزرگ تره هم وزنش بیشتره و کراس اور متوسط به حساب میاد
پرسپولیس
۲۹ بهمن ۱۳۹۶این قسمت انتخاب ایرانیان بیچاره هست این دوئل راعده ی شاید حس اش بکنند این هم سال آینده لوکس میشه ابتدای مطلب هم اشاره کرده کارکرده یا چینی ….؟؟؟.؟….؟
M
۲۹ بهمن ۱۳۹۶گاری یا فرغون مسءله اینست. ……..
عارف
۲۹ بهمن ۱۳۹۶کدام یک از این خودرو ها را میپسندید؟
-هیچ کدام
ما ایرانی جماعت چقدر بدبختیم.دیروز یه تریلی ماشین خارجی سوار کرده بود میبرد کردستان عراق یه فورد موستانگ آجری روش بود از دور چه ابهتی داشت.چقدر زیبا و با حال بود.ما هم پارس و سمند یا فوقش اینا ):
بهراد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هایما همونی که تو ماشین آزمایشیش
شفت جلو سمت شاگرد برید و سر آزمون گیرنده رو کوبوند به شیشه!! تایرشم پاره شد
حقشه کسی که این همه آشغالو تایید می کنه یبار طعم تصادفو بچشه نوش جونش،ایشالا همه ی مدیرای مجسمه تو ماشین های ساخت خودشون با مرگ رو به رو بشن انصاف که ندارن لااقل کمتر اکسیژن مصرف کنن
ژان وال ژان
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هیچ کدوم هیچ جذابیتی برام ندارند
mazaher
۲۹ بهمن ۱۳۹۶خاک بر سر خودرو سازان داخلی با این دو راهی.
ارشیا
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هر دوشون چرتن و برای من جذابیت ندارن مخوصا تیگو ۵ با اون گیربکسش
فرزاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۶من تیگو دارم و خیلی راضیم خداییش اونای که میگن پیف پیف فک کنم تا حالا از نزدیکم ندیدنش نبست به سانتافه یی که شده 300 و خرده یی فک کنم خیلی بیشتر از انتظارمم هست .من که باهاش راحتم و من و راضی میکنه نسبت به پولی که دادم
نیکا
۲ اسفند ۱۳۹۶دقیقا
آرش
۲۹ بهمن ۱۳۹۶تیگو ۵ خیلی با ابهت تر و با کیفیت تره ، هایما مثل اسباب بازی میمونه
ali a
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هیچکدام…بعضی ها هم با یه ژستی پشت این ماشینای چینی میشینن انگار پشت کاین یا x6 نشستن….
امین
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هیچ کدام هردوشون حال منو بهم میزنند
سعید سریری
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ما انتخابی بین خوب و بهتر نداریم،انتخابهای ما خصوصا در مورد اتومبیلهای چینی و ایرانی،بین بدو بدتره!!!!!
عليرضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۶تیگو کیفیت مونتاژ. کیفیت داشبورد و طراحیش خیلی به روزه. در عوض استهلاک بالا و مونتاژ هایما مثل بقیه ماشینهای ایران خودروست. این دو ماشین اصلا ربطی به هم ندارند. فریب تبلیغات ایران خودرو رو نخورید
ناصر خان
۲۹ بهمن ۱۳۹۶تیگو خودرویی قابل احترام برای خانواده هست – در این دوسالی که آمده شرکت چری به خوبی سعی در رفع معضلات آن داشته – البته کماکان بعضی از مشکلات نظیر مانتیور برقرار است – لیکن متاسفانه ایران خودرو به پشتوانه دولنی بودن هر کاری دلش بخواهد میکند – ضمنا آدمین جان قیمت خودرو ها رو به روز کن نه هایما الان 96 تومن هست و نه تیگو 107 تومن – بیایید نقد منصفانه داشته باشیم تا اگر شخصی واقعا تمایل به خرید داشت سردرگم نشود
مسعود
۲۹ بهمن ۱۳۹۶آخه تو این روزگار که پول حتی از زیر سنگ هم در نمیاد چرا آدم باید این همه پولو (شاید واسه ما پول زیادی باشه) بابت ماشین چینی بده؟؟
دیگه نمیدونن چجوری باید این مردمو سر کیسه کنن.(البته همش تقصیر خودمونه….)
الان خیلی ها میان میگن چین خیلی پیشرفت کرده و از ماشین ایرانی بهتره و…. ولی اینا دلیل نمیشه داداچ
بابک
۳۰ بهمن ۱۳۹۶خوب منظورت اینه دنا پلاس بخریم که همون سمنده یا استپ وی که همون تندر هست اینا پول دور ریختن نیست؟ منظور شما از پول دور ریختن چیه تو این مملکت سانتافه که 100 ملیون ارزش واقعی داره رو دارن 350 میدن. یعنی چون چینی نیست پس پول دور ریختن نیست؟ لطفا حرف های بی منطق نزنید هر وقت پول داشتی پولتو دور نریز شما برو رنو سیمبل بخر با 100 ملیون حالشو ببر
m.m
۲۹ بهمن ۱۳۹۶اینکه مقایسه نیست
کیفیت کابین ایمنی امکانات اینا رو بررسی کنین خب
امیرخان
۲۹ بهمن ۱۳۹۶من هفت ماهه که تیگو خریدم و در مجموع از خریدم راضیم. البته از نظر قیمت، با تورم شدیدی که حاکمه و با شرایط اقساطی که شرکت گذاشته و همچنین تحویل فوری که داشت بنده ۴۰ میلیون دادم و ماشینو تحویل گرفتم و سودی که روی الباقی مبلغش اومد با این افزایش قیمت که تو این مدت رخ داده تقریبا هیچی شده. یعنی ماشین صد میلیونی را با چهل میلیون میخری و الباقیش با اقساط بدون بهره!!!
نمیگم خودرویی بی عیب هست اما با تحقیقی که کردم به این نتیجه رسیدم که توربو با بنزین کیفیت پایین زود به مشکل میخوره.
در ضمن به لحاظ جاداری فضای داخلی و طراحی به روز قابل قبوله.
Vahid
۲۹ بهمن ۱۳۹۶مقایسه ی ماشین توربو با یه ماشین اتمسفری
????
خب ۱۱و ۱۴ چه فرقی میکنه درحالی که این عدد ها نیس وهردو شتابشون پایین تره ولی بهتر بود کیفیت ساخت اصول طراحی اصالت برند میزان خرابی ورضایت مصرف کننده ها قید میشد کاش یه سر به نمایندگی های ایرانخودرو و چری بزنین یا نه اصلا گروه های دارندگان و ببینین ایراد هایی که عنوان میشه چی هست؟؟
ایراد اساسی یا مشکلات کوچک که در هر خودرویی ممکن هست دیده بشه
اون چه که مشخصه پدال هم داره سرکلافو گم میکنه و کارش شده عین سایات های متفرقه که پول میگیرن و تبلیغ میکنن
مسوولان ویران خودرو هم که مثل همیشه بجای ساخت خودروی با کیفیت دنبال مدیریت ذهن مردم هستن (بخونین کلاه گداشتن سر مردم)
اصغرترابی
۲۹ بهمن ۱۳۹۶باعرض سلام به همه دوستان خوب بنده می خواستم ماشینمو عوض کنم شاستی بگیرم دوماه تحقیق کردم تقریبا تمام ماشینهای این رنج قیمت راازنزدیک دیدم وتیگو۵ فول را انتخاب کردم الان ۳ماه دارم وراضیم خوبه درضمن خودم هم تعمیرکار ماشینم.
کیوان
۳۰ بهمن ۱۳۹۶تعرفه ها وحشتناک بالا رفته سانتافه بالای ۳۰۰میلیون شده اما چینی های شاسی فقط چند میلیون بالا رفتند اقتصادی فکر کنی خرید چینی منطقی تره بالای ۲۰۰میلیون اختلاف پس چینی بخرید
مازیار
۳۰ بهمن ۱۳۹۶واقعا تمام بررسی هاتون به این شکل انجام میشه؟!! رفتید کاتالوگ دانلود کردید بعد مقایسه نوشتید؟! نویسنده عزیز حداقل لطف میکردی غیر از سایت ویران خودرو از 2 تا منبع دیگه اطلاعات هایما رو چک میکردی…شتاب 8.5-9.5 هایما و قدرت موتور 183-8 درسته عزیز دل برادر… گیربکس مهم نبود که اصلا اشاره ای نداشتید؟! دوکی شکل بودن تیگو و عرض و ارتفاع غیر استاندار هم که هیچی… آپشن ها چطور؟ واقعا خسته نباشید !
علیرضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۶من تیگو 5 را بیشتر قبول دارم چون موتورش تنفس طبیعیه. ضمنا با توجه به افزایش بیش از حد قیمت خودروهای وارداتی، انتخابی در این رنج قیمن نمیمونه جز همین خودروهای چینی.
ضمناتیگو 5 در مقایسه با هایما از کابین با کیفیت تری بهره منده.
مهران
۳۰ بهمن ۱۳۹۶دوستان سلام
نزدیک به 3 سال دنبال کننده مطالب سایت خوب پدال هستم ولی بیشتر مواقع از خوندن نظرات دوستان که حالت بچگانه داره خسته میشم لطفا نظرات تون در مورد همون تیتر و همون ماشین مورد بحث مقاله باشه تا بتونیم چندتا مطلب جدید از هم یاد بگیریم . با عرض پوزش این اولین و اخرین حرف و سخن من خارج از موضوع بود
موفق باشید
رضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۶دوستان عزیزم من ی ساله تیگو 5 رو اتفاقی خریدم تا قبل خرید این ماشین ذهنیت بدی واسه ماشینای چینی داشتم البته از نظر پولی محدودیت نداشتم سانتافه میخواستم بگیرم 240 ولی هر چی فکر کردم زورم اومد نمی ارزید به قیمتش با قیمتهای جدید هم که اصلا.. تو ی سالی که این ماشینو دارم ازش راضیم فرق ماشین چینی با کره ای ها فقط تو پز دادنه اگه میخوای با ماشینت قیافه بگیری برو کره ای بخر… خوددانی
علیرضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۶من خودم تیگو 5 را سوار شدم و به نسبت قیمت قطعات داخلی باکیفیت تری نسبت به هایما داره. گیربکس خوب و شتاب نسبتا خوب. متاسفانه اینقدر قمیتهای خودروهای وارداتی بالا رفته که با این پول گزینه بهتری از این دو خودرو نیست.
حسن
۳۰ بهمن ۱۳۹۶با 90 تا 110 تومن میشه اسپورتیج 2010- سورنتو2008- توسان 2010-نیسان مورانو2008-سانتافه2008خرید .
اما ملاک نباید مبلغ پرداختی برای ماشین باشه. موقع خرید باید در نظر داشت که من خریدار توان تعمیر و نگهداری کدام ماشین صفر موجود در بازار را دارم درسته سورنتو میخرم 100 تومن اما موقع تعمیر و نگهداری بایداز عهده ی خرج ماشین 400 تومانی بربیام.و در نظر نگرفتن این مساله موجب ضرر هنگفت میشه .
عرف بازار اینه که کسی که 100تومن داره بهترین گزینه براش اینه که دست دوم کم کار کرد و تمیز ماشینی را بخره که قیمت صفرش بین 80 تا 140 تومنه که افت قیمت اولیه را هم طی کرده.
یعنی من اگه 100 داشته باشم وقراره از بین این دوتا انتخاب کنم بازهم صفر این دو تا را نمیخرم هر کدوم را انتخاب کردم بهتره دست دوم با کارکرد10 تا20 هزار را بخرم.
نرگس
۳۰ بهمن ۱۳۹۶تیگو ۵ درسته یه خودروی چینی هستش و نمشه آن را تو رده ی خودروهای کرهای قرار داد ولی جزء خودروهای با کیفیت چینی موجود توی کشور محسوب میشه که هم از نظر ظاهر هم امنیت هم آپشن کیفیت قابل قبولی داره و قیمتشم مناسبه .شاید با این پول بشه خودروی کره ای مدل پایینم خرید ولی خب دیگه خدمات پس از فروش نداره.
جدای از سلیقه ای نگاه کردن با توجه به تجربه ی اطرافیانم به نظرم تیگو 5 انتخاب مناسبتریه.
دانیال
۳۰ بهمن ۱۳۹۶شتاب ها به قطعا غلطه.