گرچه در دنیای امروز رسم بر آن است که بیشتر سران و سررشتهداران امور از “مرسدس بنز” بهعنوان مرکب تشریفات بهره جویند ولی در تمامی اقالیم هفتگانه این قاعده و روال برقرار نیست و بهویژه در کشورهایی که داعیه سروری بر عالم را دارند، نظم و سیاق دیگری حاکم است. در این دست از ممالک، سعی میشود که بهظاهر هم که شده از خودروی ملی ساخت آن خطه جهت این دست از امور استفاده گردد. مثلاً در آمریکا این وظیفه را کادیلاک عهدهدار است و در بریتانیا بنتلی و رولزرویس و ایضاً جگوار و در فرانسه پژو و… در این میان، چین هم بهعنوان یک قدرت نوظهور صنعتی، از سالها پیش برند خاصی را جهت این قضیه در نظر گرفته است که هونکی (HONGQI) نام دارد و در حال حاضر هم از اقمار شرکت فاو (FAW) به شمار میآید. این خودروساز چندی پیش یک مدل مخصوص رژه را رونمایی کرد که در سایت «CARNEWSCHINA» مختصراً به آن پرداخته شد. در اینجا برگردان آن متن را به همراه برخی اضافات، تقدیمتان میکنیم.
امروز، یعنی بیستم اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی، یک روز بسیار خاص در تاریخ خودروی چین است. خودرویی را هم که در تصویر ملاحظه میکنید یک مدل ویژه مراسم رژه و از نوع هونکی HQ3 است. خودروی مذکور بر اساس نمونه سدان HQ3 تکوین یافته است و خود نسخه سدان هم بر مبنای تویوتا کراون مجستا (CROWN MAJESTA) نسل چهارم (S180) ساخته و پرداخته شد. برای تبدیل فرم سدان به نسخه فعلی، در وهله نخست، سقف این خودرو حذف و سپس، به میزان ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده شد و یک عدد میله مخصوص رژه هم به آن اضافه و همچنین شیشه جلوی آن نیز تقویت گشت و درنهایت هم دو عدد پرچم بر روی گلگیرهای جلوی آن نصب شد. سری خودروهای هونکی HQ3 از سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ میلادی در مدار تولید جای داشتند. این خودروها در دو گونه متفاوت عرضه میشدند، نخستین مدل،HQ 300 نام داشت که از پیشرانهای ۶ سیلندر با حجم ۳ لیتر بهره میبرد، خروجی توان این پیشرانه معادل ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۳۰۰ نیوتن متر بود. آن دیگری نیز با نشان HQ 430 ارائه میشد. این مدل هم در مقابل، از پیشرانهای ۸ سیلندر وی شکل به حجم ۴.۳ لیتر بهره میبرد که از توانی معادل ۲۸۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۳۰ نیوتن متر برخوردار بود. در همان ایام، نسل چهارم کراون مجستا بهطور مشترک توسط شرکت فاو (FAW) و تویوتا تولید میشد. ناگفته نماند که در حال حاضر شرکت فاو مالک برند هونکی است. طبق پیمان جداگانهای که میان شرکت فاو با کمپانی تویوتا منعقد شد، هونکی این مجوز را دارد که از مدل کراون تویوتا جهت تکوین خودروهایش بهره برد. اساساً هونکی، میزان معدودی خودرو را در خط تولید خود نگه میدارد و طبق روال معمول با تغییر جلوپنجره و نیز تغییر آرم، عملیات تولیدی خود را بر رویشان اعمال مینماید. پیشرانههای به کار رفته در مدل HQ3 نیز از همان نوعی است که در تویوتا کراون ساخت چین نصب شده است. با پشتگرمیهای تویوتا، شرکت فاو هماکنون نسخه جدید هونکی H7 را عرضه میکند، این مدل بر مبنای نسل پنجم تویوتا کراون (S200) تولید میشود.بااینهمه، پروژه ساخت خودروی (رژه) هونکی HQ3 بدون اخذ هیچ نوعی دادهای از سوی تویوتا صورت پذیرفته است و این درست مشابه آن عملی است که پیشتر در مورد لیموزین تک – ساخت HQ 430 صورت پذیرفت. پروسه ساخت آن مدل از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز و تا اواسط سال ۲۰۰۹ میلادی استمرار یافت. به سبب مهم بودن این پروژه، مراحل ساخت و جزییات آن کاملاً سری بود. اساساً، لیموزین مورد اشاره، جهت جایگزینی مدل هونکی CA7202E 3-L در نظر گرفته شده بود، خودرویی که از ساختار ناشیانه و بیخردانهای بهره میبرد. با کمال تأسف، تنها یک عدد از این لیموزین (HQ 430) ساخته شد و فقط دو بار هم از آن استفاده گردید و پس از آن، خودروی مذکور روانه موزه فاو هونکی شد، جایی که تا به امروز در آن آرمیده است. این موزه نیز در نزدیکی کارخانه هونکی قرار دارد. در هونکی HQ3 مخصوص رژه، نوارهای کرومی ضخیم سرتاسر لبه دربها را پوشانده و دو عدد صندلی فرماندهی هم در بخش عقب آن جای گرفتهاند. میله مخصوص بازدید از رژه هم در میانه اتاق و پشت صندلیهای جلوی آن قرار دارد و دو عدد ستون کرومی در پیرامون این میله، آن را مهار میکنند. در بخش زیرین این میله یک پانل چوبی ضخیم نصب شده است. برخلاف دیگر خودروهای روباز، این خودرو دارای سقف برزنتی و یا فلزی نیست. پس چنانچه در هنگام مراسم رژه باران ببارد سرنشینان آن مجبورند که چتر با خود حمل نمایند! بهطور معمول سرنشینان ویژه (VIP) این خودرو به طرز ایستاده در آن استقرار مییابند و در هنگام اجرای مراسم هم برای حضار دست تکان میدهند. در مجموع، این خودرو شبیه به مدل هونکی L5 است که برای کشور بلاروس ساخته شده است. پشتسریهای صندلیهای جلو این خودرو خیلی نزدیک میله رژه قرار دارند و شاکله داشبورد هم با نمونه استاندارد آن تفاوتی ندارد. شیشه جلوی این خودرو تقویت و درعینحال، از همان رنگ اصلی برای پوشش دهی داخل اتاق استفاده شده است. بخش انتهایی این خودرو هم بسیار بلند بوده و یک پانل به رنگ بژ هم به پشت صندلیهای عقب آن اضافه گردیده است. این پانل، سرنشینان پشتی این خودرو را از گزند باد محافظت مینماید و برخلاف دیگر خودروهای مشابه، محفظه و پناهگاهی برای سقف آن نیست. پیشرانه این خودرو هم از نوع ۶ سیلندر و سه لیتری است و بر مبنای همان چیزی است که در مدل HQ300 استفاده گردید.
سامان اذری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴پشتش رو شبیه میباخ کردند :)
ولی بازم دمشون گرم که اینو میسازند
ماچی ؟؟
درگ
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من
دوست دارم کوپیت رو
دیوونم کردی
حس میکنم چراغ جلوش کوپی پورشه است
پس بگو
چراغ عقبش کوپی جگوار است
یه بار دیگه
کوپی کوپی
یه بار دیگه
کابینش کوپی هیوندا سوناتا نسل قبلی هست
(:
Pooya_SK
۲۳ بهمن ۱۳۹۴درگ جان برو رو شعر هایی که میسازی یه خورده کار کن که حداقل اگه بی معنی باشن قافیه داشته باشن.
احسان
۲۳ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم جنسش خوب بوده
تهمتن
۲۳ بهمن ۱۳۹۴با همین کپی یا به قول شما کوپی کم کم راهشون رو تو بازارهای جهانی باز میکنن ;
تو کشورهای جهان سوم آزمون و خطاشون رو انجام میدن.
وقتی فرمول موفقیتشون رو پیدا کردن به کشورهای پیشرفته ارائه میدن با قیمت رقابتی .
خلاصه, راهی که میرن شاید زیبا بنظر نرسه ولی قطعا به موفقیت ختم میشه.
0%
۲۳ بهمن ۱۳۹۴تا 7 ” 8 سال پیش کسی هیوندای و کیا رو نمیشناخت الان به حساب بعضیها هرچی ماشین جدید درست میشه کپی کیا و هیوندایی واقعا که . . .
Nima
۲۴ بهمن ۱۳۹۴خوبه که تونستن همچین چیزى بسازن.آفرین. پیشرفتشون خیلى خوبه.
جالب اینجاس: شرکت هنوکى زیر مجموعه فاو بعد خود فاو زیر مجموعه جنرال موتورز هست(میتونید توى سایت GM تحقیق کنید) و با تویوتا همکارى داشته(چى دراد ازش)
خوبه به نظرم رقیب جدى سریر و پارس لیموزین حساب میشه.خخخخخ
sunmartin
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ایران باید با عراق و افغانستان و نیجریه و اتیوپی و اقمار اتحاد جماهیر مقایسه کرد نه چین و کره و ترکیه البته کار چندان شاقی نکرده پلت فرم تویوتا جستا را گرفته سقفش بریده طولش اضافه کرده و چراغ ها عوض شدن حتی داشبورد همونه که بود اینکار تیونر های تازه کار آمریکایی و اتریشی در طی یک هفته و حتی با تغییر انجین و گیربکس و فنر بندی انجام میدن چین کارش کپی محضه و اجناسش از اون گرید یک بگیر تا این زباله هایی که وارد بازار ما شده و از جمله تخم مرغ های چینی همشون سروته یک کرباسن فرقی نداره گول الفاظی که برادران دلال استفاده میکنند از قبیل تحت لایسنس و غیره و ذالک نخورید که یک فریب عمومی هست
amir
۲۳ بهمن ۱۳۹۴سانمارتین از یه ور میگه چین کره و ترکیه خوبه بعد میگی چین اشغال میسازه بدرد نمیخوره.بالاخره چین خوبه یا بد .
Pooya_SK
۲۳ بهمن ۱۳۹۴جدیدا مطالب درباره ماشین های چینی در پدال زیاد شده. چرا؟
احسان(احسان)
۲۳ بهمن ۱۳۹۴چون واقعیت ایران خارج از دنیای مرسدس بنز و لکسوز و حتی تویوتاست.همین ماشین هم برای 90 درصد ایرانی ها خارج از دسترسه پس اصلا عجیب نیست در مورد ماشین های چینی مطالب زیادی در سایت دیده میشه
king 918
۲۳ بهمن ۱۳۹۴والا دمشون گرم قیافش زیاد جالب نیست اما داخلش خوبه هر چند شبیه لکسوس شده داخلش اما باز خوبه ماشین تشریفات چین اینه ماشین تشریفات ما هم سمن سریره اونوقت میگن جنس چینی بده ……………
RRTT
۲۳ بهمن ۱۳۹۴لطفا در مورد Toyota Century و Toyota Century Royal هم که مقامات ژاپن ازش استفاده میکنن، مطلب بذارید.
ارش
۲۳ بهمن ۱۳۹۴تیرهوو
سکوت
۲۳ بهمن ۱۳۹۴1میلیارد انسان با هزاران فرقه متفاوت در اوج آرامش زندگی میکنند و در حال پیشرفت هستن…ما 70میلیون به جون هم افتادیم و همین حسادت ها باعث عدم پیشرفتمون شده..آفرین به چین
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من واقعن از خلاقیتشون خوشم اومد!
پشتی صندلی جلو رو به عقب باز میشه که سرنشین عقب پاهاشو دراز کنه.
خیلی ایده جالبیه!
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴رسما برگرفته ازخودرو کیا اپیروس….
Hamid
۲۳ بهمن ۱۳۹۴با وجود اینهمه کپی کاری هنوز هم ظاهر بیرونی و درونیش در حد یک سدان معمولی ساخته شده توسط شرکتهای بزرگه. حالا دیگه از نظر فنی که احتمالن قابل قیاس با اونها هم نیست.
Zonda R
۲۳ بهمن ۱۳۹۴@.F
با سپاس از سام عزیز
مطلب جالبی بود
جلوش به بنز s class 2005 شبیه و عقبش به…
جالبه که تویوتا،کراون رو برای تغییرات به چین میده
و میشه ماشین تشریفات چین
یاد تلفن پاناسونیک تو دفتر رییس جمهور امریکا افتادم
سام
۲۳ بهمن ۱۳۹۴با سلام
لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.
ali
۲۳ بهمن ۱۳۹۴این حرفا رو نزنید بچه ها…! مگه یادتون نمیاد ایران خودرو با ماشینی مثل سمند سریر دنیا رو به تعجب واداشت..! آمیزه ای از صنعت و تکنولوژی و هنر… هی روزگار…
ИN
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ساعت لوکسش منو کشته ?
احمد باقری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴پس، خودروی لوکس چینی ها این بود.
moein
۲۳ بهمن ۱۳۹۴آفرین بهشون که حد اقل یه چیزی تولید کردن از هیچی بهتره
داخلش بسیار شبیه به سوناتا 2009
چراغ عقبش هم بسار شبیه به مایباخ
ولی حرکت رو به جلوی خوبیه
Nima
۲۴ بهمن ۱۳۹۴داداش داشبورد سوناتا 2009 رو دیدى اصلا؟
کجاش شبیه اونه
من دیشب دقیقا سوار سوناتا 2009 شدم
یه تحقیق توى اینترنت درباره داشبورد سوناتا بکن
http://www.dieselstation.com/wallpapers/albums/Hyundai/Sonata-2009/Hyundai%20Sonata%202009-06.jpg
moein
۲۵ بهمن ۱۳۹۴بهتره دقت کنی به نوشتم که شبیه نگفتم که با هم مو نمی زنن شما قت کن معلومه
حميد
۲۴ بهمن ۱۳۹۴تا یک چند سال دیگه همه شرکتهای خودرو سازی تعطیل میکنند و فقط چینی ها ماشین میسازند
همایون
۲۴ بهمن ۱۳۹۴واقعا دمشون گرم که انقدر تنوع تولیداتشون بالاست نه مثل ایران که یه فیس لیفت از سمند(دنا) ۳،۴ سال از رونمایی نمونه اولیه تا اومدنش به بازار طول کشید تازه اونم موتور توربو که قولشو داده بودن روش نزاشتن اونم ۲سال بعد با یه مراسم عظیم عرضه میکنن به مردم بدبخت
علیرضا
۲۴ بهمن ۱۳۹۴پشتش میباخو بنزه،جلوشم بنزه اس 500 سری اوله،ولی لوکسه کلا
بنده خدا
۲۵ بهمن ۱۳۹۴سلام.چرا همش چین رو مسخره میکنین.تا چن روز دیگه حسرت همین چینی ها رو باید بخورین.هوآوی اومد بازار ایران رو گرفت الانم نوبت فاو و جک و لیفان….
مهدی
۲۲ مهر ۱۳۹۵واقعا چه پیشرفتی داشتن موتور 8 سیلندر زدن . فقط یکم طراحی خارجیش زشته شایدم خیلی خخخخخ!