نمایشگاه اف.ب چین که اواخر سال میلادی گذشته در پکن برگزار شد و بهنوعی میتوان آن را سما (SEMA) ی چینی دانست میزبان غولهای زیادی بود که ازجمله میتوان به حضور یک وانت غولآسای فوتون تونلند در آن اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن میپردازیم.
اگر از آن دسته علاقهمندان به اخبار دنیای خودرو و نمایشگاههای پیرامون آن باشید حتماً با نمایشگاه SEMA آمریکا آشنایی دارید. نمایشگاهی که در آن خودروهای تا ته اسپرت و به قول آمریکاییها تراکهای غولآسا به نمایش گذاشته میشوند. حال چینیها هم طبق معمول دستبهکار شدهاند و این اواخر با نمایشگاهی چون اف.ب چین غولهای خود را عرضه کردهاند. غولهایی که بعضاً کپی همان خودروسازهای آمریکاییاند. یکی از این غولها، فوتون تونلند است که ایران خودروی خودمان هم آن نسخه معمولی آن را عرضه کرد. فوتون تونلند بهخودیخود یک وانت یا بهتر بگوییم کامیونت بزرگ است که حتی در ظاهر از هایلوکس تویوتا نیز بزرگتر مینماید! اما فوتون یک نسخه ویژه آن را در نمایشگاه اف. ب معرفی کرده است که موجب تعجب همگان شد.تعلیق آفرودی، چرخهای غولپیکر، دودکش براق، دیفرانسیل آشکار، رنگآمیزی تلفیقی خاص مشکی و قرمز بدنه و فنرها تنها موارد کمی بودند که آن را از بقیه متمایز میکردند. دودکشهای براق را شاید بتوان جذابترین قسمت این ابرخودرو دانست که تداعیکننده کامیونهای اینترنشنال و ماک آمریکایی است. چرخها و رینگ تورفته آن همراه با لوگوی فوتون ما را به یاد لودرهای غولپیکر میاندازند! کابین این کشتی نیز مانند نمونه معمولی چهار در است. قسمت بار خودرو نیز به یک فریم فلزی مقاوم همراه با سیستم بوق کامیونی مجهز شده است. برای سوار شدن این غول بزرگ، سیستم نردبان هواپیمایی با قابلیت کنترل از راه دور تعبیه شده است!! در تصویر یک نمونه پیکاپ معمولی تونلند را میبینید که سازنده آن، بایک موتورز چین یک موتور ۲.۸ چهار سیلندر توربودیزل ساخت کمپانی کامینز را برای آن در نظر گرفته که ۱۶۳ اسب بخار توان خروجی داشته و به جعبهدنده دستی ۵ سرعته مجهز است. در کمال تعجب و ناامیدی نمونه غولآسای این خودرو نیز به همین موتور مجهز است و تلاشی برای ارتقای آن صورت نگرفته است. باید چنین توانی برای این خودرو کافی میبوده که موتور آن را دستکاری نکرده است! فاصله محورها از ۳۱۰۰ به ۳۶۰۰ و ارتفاع از ۱۸۰۰ به ۲۸۰۰ و طول از ۵۳۰۰ به ۵۷۰۰ تغییر یافته تا یک برج دیدبانی مرتفع را داشته باشیم!
گفتنی است پروژه فوق تاکنون در حد نمایشگاهی بوده و در عمل حضور این خودرو در هیچ جا به ثبت نرسیده است. در چین مسابقات آفرودی بهصورت جدی برگزار نمیشود، اما قشر متمول گاهی از خودروهای مشابهی برای مسابقه در بیابانهای شمالی و شمال غرب استفاده میکنند.
فریم تقویت شده زیربندی خودرو، برای استحکام و همچنین افزایش وزن برای ایجاد تعادل بهتر در رانندگی مورد استفاده قرار گرفته است.
mohsen
۱۹ بهمن ۱۳۹۴بد نیست اما این که چینیه، به آدم حس خوبی دست نمیده!!
سامان اذری
۱۹ بهمن ۱۳۹۴من یه تایر هایلوکس رو با این عوض نمیکنم
البته نظر شخصیمه
Hitler
۱۹ بهمن ۱۳۹۴من اگزوز جی ام سی تو فلکه بارنج رو با کل خودروسازی چین عوض نمیکنم.
فلکه بارنج:جایی تو ولیعصر تبریز که یه سیرا سفید پارک میکنه و جزو اولین خودروهای وارد شده به منطقه هست که یه مدت دستشون باد کرده بود هیشکی نمیخرید.
سامان اذری
۲۰ بهمن ۱۳۹۴اره اون جی ام سی کنار وانت پراید واستاده بود
فیل و فنجان :)
فول و قودوخ
Xman
۱۹ بهمن ۱۳۹۴من یه سوال از دوستان چینی دارم. آیا گند زدن تو بازار ایران راضی تون نکرده ومیخاین این
کارو تو ماشینای افرود هم تکرار کنین ؟ حیف اسم افرود که رو این بی ریخت گزاشتین!
sina
۱۹ بهمن ۱۳۹۴داداش من و تو همینم نمیتونیم بسازیم
Xman
۱۹ بهمن ۱۳۹۴داداش! منو تو شاید اما ایرانی جماعت نشون داده اگه بخاد میتونه. منظورم این گاری سازای داخلی نیستن ! منظورم افرادی مثل کوروش منصوری که افتخار ایرانی هاست.
moein
۱۹ بهمن ۱۳۹۴آفرود که قیافه نیس تایر بزرگ نیست باید در عمل ثابت بشه
که من یه تایر ژاپنی و آمریکایی رو باین عوض نمی کنم هم چنین دیفندر
احسان(احسان)
۱۹ بهمن ۱۳۹۴مانستر تراک چینی ؟خدا بخیر کنه.
البته با توجه به موتور 163 اسب بخار و گیربکس عهد بوق و سنگینی در حد تانک مطمئنم حرکت نمی کنه واسه همین نیازی نیست نگران چیزی باشیم
tv
۱۹ بهمن ۱۳۹۴حق با معین ه . افرود رفتن فقط هیکل گنده داشتن که نیست … ماشین باید موتور با گشتاور بالا و همچنین قدرت بالا داشته باشه و گرنه باهمون موتور 4 سیلندر این صددرصد بخاطر وزن لاستیک و وزن کلی ماشین تو افرود یاتاق میزنه و از شیب بیشتر از 10 درصد بالا نمیره… 163 اسب واقعا کمه…
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۴اتاقش باهیکلش اصلاجورنیست…توساختش زیادی جوگیرشدن
احمد باقری
۱۹ بهمن ۱۳۹۴بالاخره تلاش می کنن، هر چی شد میزنن.
آق جبات
۱۹ بهمن ۱۳۹۴میگن سایپا این ماشینو دیده غیرتی شده…میخواد پراید وانت واسه آفرود بزنه…دروووود بر غیرت مهندسین سایپا..
yasin
۲۰ بهمن ۱۳۹۴خیلی خیطه، نه به اون پیک آپ با اون چرخ های ریزش نه به این . اون وقت موتوراش هم یکی!!!
فاتحه برای تمام خریداران این گاری گنده چرخ؟!؟!؟! کلا چین مث این که جوگیر شده.
parham
۲۰ بهمن ۱۳۹۴یعنی هیچ جوره نه با برنده این خودرو ساز ارتباط برقرار میکنم نه اون لوگو ضایع و خیتش رو چرخاش :)) نه با اسمش کلا اینا بیان آنرود درست و درمون بسازن آفرودش پیش کش.
البته پیشرفتشون خوب بوده.
روح الله معصومی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴در عرض هشت سال خودرو سازهای چین کاری کرده اند که خودروسازهای ما توهشتاد سال نکردن و این واقعا قابل تقدیر هست در عرض هشت سال واقعا دارن به خودروسازهای بزرگ اروپا و ژاپن دارن میرسن و در بعضی جاها هم از اونها جلو زدن مثلا شرکتBYD موفق شده قویترین خودروی هیبریدی دنیا رو بسازه که در همین سایت میتونید ببینید و دست کم گرفت چینیها این موجودات پیچیده و عجیب و پرکار و بااراده و مسخره کردن انها واقعا دور از انصاف هست
parviz
۱ اسفند ۱۳۹۴اولا شما که میگید چینی به درد نمی خوره اینو به اون تاجر های که وارد میکنند بگین چون اینا که وارد میکنن درجه 7 یا 8 میارن به طور مثال apple یه شرکت بزرگ توی ایالات متحده است که کل جهان اونو میشناسن اما هیچ کار خونهای توی امریکا نداره همه چینه
نیما
۱۲ فروردین ۱۳۹۵قضیه اپل و سامسونگ و شرکتهای غیر چینی که کارخونش تو چینه با مخصولات چینی فرق میکنه
اپل و سامسونگ و اینها مدیریتش چینی نیست فقط کارگراش چینی هستن ولی محصولات چینی مثل این ماشین ها کلا با مدیریت چینی هست
فورد موستانگ mach1
۸ مرداد ۱۳۹۵شما به جای اینکه چینو بالا پایین کنین و اونو با ژاپن مقایسه کنیین یه تاسفی به حال خودتون بخورین که ماشین اونارو مونتاژ میکنین
سیاست ژاپنم اوایل خودروسازیش همین بود الان شد این / چینم داره میره بالا چه شما بگین بدرد میخوره چه نمیخوره / بحرحال جا میافته
تازه اون دوستی گفت با فلان چیز ماشینو با خودرو سازی چین عوض نمیکنم تو کدوم قسمت طراحی اون ماشین ژاپنی نقش داشتن
اونا هر دو کشور چشم بادمین با ضریب هوشی پایین / پشتکار بالا و بجای مسخره کردن کنجکاوی میکنن