مدیرعامل پیشین شرکت سایپا سه هفته پیش از برکناری خود، در مصاحبه با یکی از نشریات چاپی اینچنین درباره خودروسازان چینی نظر داده بود:
ده سال پیش میگفتند خودروهای چینی بیکیفیت هستند اما بهتدریج کیفیت آنها بهتر شد. ۹۰ درصد بازار خودروسازان چینی در چین بود بهگونهای که از ۲۰ میلیون خودروی تولیدی در این کشور یک میلیون دستگاه صادر میشد و روند بهبود کیفی کند بود. با این حال در دو سه سال اخیر که بازار داخل چین اشباع شده، روی کیفیت سرمایهگذاری کردند.
چینیها الکی شعار نمیدهند برخلاف ما. اول به تولید انبوه میرسند بعد خودکفایی و بعد به کیفیت میپردازند. وقتی بازار را اشباع کردند با سرمایه بهدستآمده کیفیت را ارتقاء میدهند. البته کره از ابتدای کار هدفش صادرات بود. بنابراین از همان سالهای اول به صادرات پرداخت. محصولات کرهای لوگوی خودشان را دارند زیرا سیاستشان صادرات بوده است.
آنچه که در سطور فوق، آنهم از زبان یکی از بلندپایهترین متصدیان خودرویی کشور ذکر شد از هجوم فزاینده چینیها به اقصی نقاط دنیا حکایت میکند. شکی نیست که چینیها تمامی بازارهای عالم را نشانه گرفته و در پی فتحشان هستند، اما آینده نشان خواهد داد که تا چه اندازه در این امر توفیق خواهند یافت. مردمان این دیار بهخوبی میدانند که شکستشان در بازارهای صادراتی حذف دردناک آنها را در عرصه داخلی به دنبال دارد. پس مسئله خودروسازی برای چینیها در حکم مرگ و زندگی است و آنها مصمم هستند به هر قیمتی که شده در این وادی پیروز شوند.
ازجمله جدیدترین ساختههای سازندگان چینی که اخیراً روانه بازارهای دنیا شده، چانگان CS 75 نام دارد. پیشتر، قرار بر این بود که خودروی مذکور در ایران عرضه و یا تولید شود اما هنوز تولید آن در هالهای از ابهام قرار دارد. مدل CS75 از جدیدترین محصولات شرکت چانگان به شمار میآید و در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی، در بازار چین معرفی شد. طراحی این خودرو توسط طراحان ایتالیایی صورت پذیرفته و بیشتر مطابق سلایق بازارهای اروپایی تکوین و توسعه یافته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو و نیز ۲ لیتری بنزینی عرضه میشود که به ترتیب از توانی معادل ۱۷۵ و ۱۵۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۰۰ و ۲۳۰ نیوتنمتر برخوردارند. چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخهای از این خودرو را مورد ارزیابی مختصری قرار داد که برگردانش را در ذیل تقدیم شما عزیزان میکنم.
مسلماً هیچکس در امارات متحده عربی خودروهای چینی را جدی نمیگیرد، درست مثل یک دهه پیش که کسی به خودروهای کرهای اهمیت نمیداد. اما ملاحظه کنید که دومی از آن زمان تاکنون چگونه عمل نموده است، چینیها هم در زمان طولانیتری به این سمت خواهند رفت. ما هم بهنوبه خود آغاز به شناسایی نخستین نشانهها از این روند نمودیم، نشانههایی که حکایت از آن دارد که آنها بهزودی به بازیگرانی در کلاس جهانی مبدل میشوند و چانگان CS 75 هم مشاهدات ما را تقویت میکند.
طراحی معقولانه، طرحی که به هیچ یک از کپیهای جنجالی که اخیراً صورت پذیرفته شبیه نیست، عملی که بهعنوان رسمی متداول در دیگر برندهای چینی بدل مشاهده میشود. بیشک، برخی از المانهای موجود در این طرح از جایی دیگر الهام گرفته شدهاند، ولی روی هم رفته، این طرح خیلی خاص است و موجب رنجش کسی را هم فراهم نیاورده و از هیچ اصل (قانونی) نیز تخطی نکرده است.
در داخل کابین، پلاستیک سختی که در داشبورد این خودرو به کار رفته ما را به یاد نسل پیشین کراساوورهای ساخت هیوندای/کیا میاندازد، با این تفاوت که داشبورد (چانگان CS75) از طرح مدرنتری برخوردار است. با این حال، یک استراحتگاه دست در آن تعبیه شده و ازلحاظ تکنولوژی هم هیچ کمبودی در آن وجود ندارد. سیستمهایی در آن دیده میشوند، ازجمله کنترلرهای لمسی و یک سیستم استریو خوب و از این قبیل تجهیزات.
فضای موجود در کابین این خودرو در حد عالی است و میزان این فضا بیش از مدل پنج نفره لندروور دیسکاوری است و فضای صندوق عقب نیز بزرگتر است. هیچ گزینهای هم برای ردیف سوم صندلیها وجود ندارد که البته برای چنین کراساوور کوچکی مسئله بیربطی هست.
صرفنظر از مشاهده یکی دو مورد از موارد کیفی نازل و پست، کیفیت این خودرو همتراز با خودروهای آمریکایی است. در بیشتر مواقع، سطح کیفیت سواری و احساس استحکامی که در این خودرو وجود دارد ما را شگفتزده نمود و ضمن اینکه، هدایت آن هم بهخوبی یک خودروی کرهای صورت میپذیرفت. مطالب بیشتر هم در زمان تست کامل این خودرو درج خواهد شد.
حجم موتور: ۱۷۹۶ سیسی
توان: ۱۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۳۰ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ الی ۵۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: ۹ الی ۱۰ ثانیه
مصرف ترکیبی سوخت: ۸.۸ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۵۰/۱۸۵۰/۱۷۰۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۵۹۰ لیتر
حجم مخزن باک بنزین: ۵۸ لیتر
وزن: ۱۶۶۵ کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۹۰ میلیمتر
اندازه تایرهای جلو: ۲۲۵/۶۵ R 17
۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم کنترل لغزش (TRACTION CONTROL)
سیستم کمکی حرکت از روی تپهها (HILL ASSIST CONTROL)
سیستم هشداردهنده نقاط کور (BLIND SPOT WARNING)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (تیپ ELITE یا فول در بازار امارات)
سیستم ورود بدون کلید هوشمند با دکمه استارت
کروز کنترل
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
سانروف برقی
پوشش چرمی فرمان
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
دوربین دید عقب
سیستم نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS)
صندلیهای چرمی
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
کروز کنترل لامپهای چراغهای جلو از جنس HID
سنسورهای پارک
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB + AUX
سیستم صوتی با ۸ عدد بلندگو
شیشههای ضد اشعه ماوراءبنفش
شیشه عقب بخار زدا
رینگهای آلومینیمی
و…
در امارات: ۷۴,۹۹۵ درهم (تیپ FASHION) و ۸۴,۹۹۵ درهم (تیپ ELITE)
در چین: ۱۲۸,۸۰۰ الی ۱۴۳,۸۰۰ یوآن (نسخه ۱.۸ لیتری توربو)
منابع:
YALLAHMOTOR.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
كريم ح خطيبي
۲۶ دی ۱۳۹۵با سلام
ماشین خوبی به نظر میرسه قیمت چنده ؟ به نظر طراحی سانروف این ماشین نسبت به اندازه سقفش کوچک است سقف این ماشین می تونه سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف ۴ حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما باشه
امید
۲۸ دی ۱۳۹۵بازم هموطنان همیشه در صحنه اینبار از ارتفاع و … ایراد میگیرند این طراحی با صلیغه روز ایتالیا اینهمه مخ داریم تو مملکت اونوقت نمیدونم چرا فقط چند قرن عقبیم از صنعت خودرو سازی عزیزان خواهشن نظر کارشناسی ندید و اگه راهی پیدا کردید در جهت پیشرفت خودرو سازی با سایپا و ایران خودرو در میان بگذارید که اینهمه استعداد خاک نخوره و شکوفا بشود. به امید روزی که صنعت خودروسازی کشور مان حرفی برای گفتن داشته باشه . یا حق
احسان
۹ بهمن ۱۳۹۵جناب امید سلیقه رو اشتباه نوشتی برادر
روح اله معصومی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اعدام مدیران خودرو سازی تنها راه اصلاح و پیشرفت این صنعت هست
بهنام
۷ بهمن ۱۳۹۵صرفنظر از مشاهده یکی دو مورد از موارد کیفی نازل و پست، کیفیت این خودرو همتراز با خودروهای آمریکایی است
این یه جور بی احترامی به خودروهای امریکای حساب میشه
اینجا واقعا ضد امریکایی حرف زده
من سوار شوی اسپارک شدم ، یکی از ارزون ترین خودروهای شوی ! کیفیتش به نظر من از تیگو 5 که الان صد ملیون قیمت داره خیلی بهتره ! اصن این حرفی که زد واسه من معنی نداره ، هیچ جوره تو کتم نمیره
ناشناس
۹ بهمن ۱۳۹۵سلام.مهندس شما سلیقه را درست بنویس بعد کامنت بزار
علی
۲۸ بهمن ۱۳۹۶چی شد پس ؟؟؟؟؟