دیرزمانی نیست که چینیها به گرتهبرداری و شبیهسازی از ساختههای دیگر خودروسازان مشغول گشته و آنان را به فغان آوردهاند! اما این باره به نظر میآید که این امر از طراحی صرف فراتر رفته و مبحث نامگذاری را هم دربر گرفته است. بیشک و گمان، قیاس موقعیت فعلی جک با بامو بسی دور از ذهن است اما تنها کافی است که نیمنگاهی به اسامی کراساوورهای جدید این شرکت انداخته تا نکات چندی را دریابیم. کمی دقت بر پسوندهایی همچون S1 و S2 و S3 ناخودآگاه اذهان خودرودوستان را به یاد اسامی X1 ،X2 و X3 از شرکت بامو میاندازد! تنها تفاوت هم در این میان، جایگزینی حرف S بهجای X است.
اما گذشته از اینها، آیا روزی فرا خواهد رسید که جک دوشادوش بامو حرکت نموده و با آن به رقابت بپردازد؟ میدانم که بسیاری از شما این گفته را شوخی و مزاح فرض نموده و با خود میگویید جک کجا و بامو کجا؟! اما با یک بررسی کوتاه از سیر پیشرفت کرهایها میبینیم که آنها نیز در آغاز وضعی مشابه چینیها داشته و بسیاری از افراد هم درباره آنها آنگونه فکر میکردند که ما امروزه در مورد خودروهای چینی میاندیشیم اما بااینحال شاهدیم که بسیاری از آن معادلات غلط از آب در آمد و امروزه محصولات کرهای پابهپای رقبای ژاپنی و آلمانی خود تاخته و خاکریزهای بسیاری را هم فتح نمودند.برای آنکه این قضیه بیشتر شکافته شود توجه شما را به پارهای از این قسم از اظهارات جلب مینمایم. این نظرات مربوط به ۲۰ سال پیش بوده و در مجله صنعت حملونقل و در مردادماه سال ۱۳۷۴ شمسی انتشار یافت:
- برای نیل به این مقصود، سازندگان کرهای باید از موانع سترگی بگذرند. مهمترین این موانع شهرت کاملاً بهحق کرهایها در ساخت خودروهای با کیفیت پایین است و…
- کیم وو چونگ رئیس شرکت دوو: ماشینهای خود را در کشورهایی چون هندوستان، چین و روسیه که با افزایش تقاضا روبرو هستیم به فروش خواهیم رساند.
- کلر که یکی از تحلیل گران اتومبیلسازی است میگوید: به نظر میرسد که کرهایها به دنبال کشورهای کوچک روی زمیناند تا بتوانند اتومبیلهای خود را بفروشند. آنها هر نقطهای را که بتوانند اتومبیلهای خود را بفروشند مییابند و علیرغم این موضوع هنوز هم از سوی سازندگان غربی و ژاپنی نادیده گرفته میشوند.
بهخوبی شاهدیم که پس از دو دهه، کرهایها بر خیلی از این موانع غلبه نمودند، امروزه خودروهای کرهای دیگر بیکیفیت نیستند، بازار آنها محدود به کشورهای کوچک نیست و از سوی سازندگان غربی و ژاپنی هم جدی گرفته میشوند، ازآنجاییکه سرعت چینیها در برخی موارد حتی از کرهایها هم بیشتر است میتوان مشابه چنین وضعی را در آیندهای نهچندان دور، برای چینیها هم پیشبینی نمود، مگر آنکه اوضاع اقتصادی، اجتماعی و…. این کشور بهتمامی دگرگون شود و امور در مدار دیگری قرار گیرد. بگذریم!
از جدیدترین محصولات کمپانی جک مینی کراساوور S2 میباشد که کمتر از چند هفته است که به بازار عرضه شده است. به همین بهانه متن مختصری را از سایت «CARNEWSCHINA» گلچین نمودم که در اینجا خدمتتان ارائه میشود. نسخه نهایی و کاملاً جدید کراساوور کوچک جک S2 در ۳۱ ماه آگوست سال جاری (۲۰۱۵ میلادی) روانه بازار چین خواهد شد. بهای این خودرو از حول و حوش ۶۰ هزار یوآن (۹,۸۰۰ دلار) شروع شده و به ۸۰ هزار یوآن (۱۳,۰۰۰ دلار) ختم میگردد. این مبلغ ۱۰ هزار یوآن (۱,۶۵۰ دلار) بیش از آن چیزی است که پیش از این شنیده بودیم. بهترین بخش جک S2 کابین آن است که از نمایی بسیار هماهنگ و دلپذیر برخوردار بوده و یکی از بهترین نمونههایی است که تا به امروز توسط یک سازنده چینی ارائه شده است. عمده رنگ به کار رفته در آن کاملاً منطبق و هماهنگ با رنگ بدنه بوده و صندلیهای دو رنگ، دوخت قرمز و دستگیرههای کرومی مات در جایجای آن قابل مشاهده است. صفحه لمسی زیبا و درخوری در میانه داشبورد نصب شده است. جوانان چینی توجه و التفات زیادی به وجود این ابزار در خودروهایشان دارند اما به نظر میرسد که این موضوع از جمله مواردی است که هنوز هم برخی از خودروسازان غربی قادر به درک آن نیستند. بیشک خریداران خودروهای ارزانقیمت هم خواهان و طالب صفحه نمایشگر در خودروهای خود هستند و تمامی سازندگان چینی ابزار سرگرمی نیز قادرند که این تجهیز را با بهایی کمتر از ۵ هزار یوآن در اختیار خریدارانشان قرار دهند، پس چرا نباید این ابزار همین حالا در اختیار مشتریان قرار گیرد؟ این سیستم تمامی سامانههای پایهای را دارا میباشد که شامل مواردی همچون سیستم هدایت ناوبری، بلوتوث، اتصال USB و تلفن میگردد.
راد
۲۹ مهر ۱۳۹۴کمپانی جک نشون داده که میخواد دستش تودست مشتریش باشه ،نه مثل ایرانخورخور یا ضایعپا دستش پس گردن مشتریش.
پرگل
۱۵ خرداد ۱۳۹۵سلام ظاهر این خودرو زیباست ولی به نظر بنده این رنگارنگ بودن داشبورد مخصوصا با رنگ بدنه زیاد جالب نیست ویه یک جورای حس بی کیفیت بودن و رنگ ولعب کردن به مشتری میده به نظر من اگر یک دست مشکی باشه بسیار جذاب تر است
حسام
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ی نکته مهم
گیربکسش دستی هس
پس شتابش عالیه
مسعود رباني
۲۸ آذر ۱۳۹۵من میخوام یک ماشین ثبت نام کتم
آیا s2 پیش ثبت نام داره ؟
مسعود رباني
۲۸ آذر ۱۳۹۵اگه هم قیمت لیفان x50 باشه
عالیه
امیدوارم شرکت کرمان موتور بخاطر یک سانت بلندتر بودنش از x50 قیمتش رو از لیفان گرونتر نفروشند
وحید
۱۲ دی ۱۳۹۵آشغاله.سمتش نرید
Naser
۲۹ بهمن ۱۳۹۵مگ داری که میگی آشغاله؟ داداش من میخام بخرم ینی نخرم؟؟؟ چرا میگی آشغاله؟؟؟