آیا چینیها قادرند به بخشی از آمال و آرزوهایمان عینیت بخشند؟ آیا میتوان روزی را دید که در آن لوکسها و اسپرتیهای ساخته شده در این سرزمین، تمامی معادلات موجود در بازار دنیا را دگرگون کند؟ پاسخ به این پرسشها را به راحتی نمیتوان داد، زیرا که بشر و اعمال او پیشبینی ناپذیر است و هیچ احدی هم بهدرستی از آتیهاش آگاهی ندارد. تا به امروز، این ابرکارخانه شگفتانگیز دنیای خلقت توانسته است خدمات بسیاری را به بشریت ارزانی نماید و به بسیاری از خواستههای او هم جامه عمل بپوشاند. بسیاری از لوازم و اسباب ارزانقیمتی را که دوروبر خود میبینیم، مرهون تلاش مورچه وار و رقابت فزاینده این قوم است. اما به نظر میرسد که این پایان ماجرا نیست و بقول شاعر که میگوید چو صد آمد نود هم پیش ماست! این طریق تا به آخرش توسط این زردفامان کوبیده خواهد شد. پیشتر نیز گفته بودم که از این ایل و طایفه هیچ کاری بعید نیست و در تاریخ آنها را تنها میتوان با قوم یأجوجومأجوج قیاس نمود! با این تفاوت که آن جماعت مخوف فقط به فکر غارت و کشتن و… بودند و عملشان هم محدود به مناطق خاصی بود، در حالی که این قوم، تمامیت صنعت و تجارت را در سرتاسر عالم آماج حملات خویش قرار داده است.
تا پیش از این، تمامی سعی وهمت چینی جماعت بر آن بود که تا آنجایی که قادرند خودروهای متوسط و پایین اروپایی، ژاپنی و یا حتی کرهای را هدف مطامع خود قرار دهند و کمتر پیش میآمد که از خودروهای لوکس بازار کپی کنند. ولی اکنون به نظر میرسد که این رویه در حال تغییر است و این خودروهای تجملی و گرانقیمت هستند که نشانهگذاری شدهاند. مورد دیگری هم که در این میان بسیار قابلتأمل میباشد، پیشرفت شگرف چینیها در این عرصه است. مثلاً اگر در سالهای گذشته عمل کپی کاری به طرز ناشیانهای صورت میگرفت و کیفیت طرحها هم بسیار پایین بود، اما امروزه کپیها آنچنان به نمونههای اصلی خود نزدیک شده که تشخیص آن برای یک فرد عادی بسیار دشوار است. ازجمله مدلهایی که سخت موردپسند کمپانیهای ریزودرشت این سرزمین قرار گرفته خودروی رنجروور ایووک است، که چندین شرکت مختلف از طرح آن تقلید نمودند.
خودروی لندویند X7 یک کپی ژنتیک شرمآور چینی از خودروی هندی- بریتانیایی رنجروور ایووک است. اما رویهمرفته تا چه اندازه شبیه به آن است؟ ما درون و بیرون این دو خودرو را با هم مقایسه نموده و تصاویرشان را نیز به نمایش درآوردهایم. برخی دیگر از رسانههای چینی هم مشابه این عمل را انجام داده و این دو مدل را از تمامی جهات مورد مقایسه خود قرار دادند؛ و در پی آن این امر را ثابت نمودند که لندویند X7 یک کپی نسبتاً خوب از رنجروور ایووک است، اما به اندازه آن کامل نیست. اجازه بدهید که شروع کنیم:
رویهمرفته کل طرح خیلی مشابه با رنجروور ایووک تکوین یافته است. اما در لندویند X7 یک نوار باریک کرومی روی جلوپنجره قرار دارد که در رنجروور ایووک چنین موردی دیده نمیشود.
چراغهای جلو بهطور مبهمی شبیه به هم هستند. بهای فروش لندویند X7 از ۱۲۰/۰۰۰ یوآن یا ۱۹/۰۰۰ دلار شروع خواهد شد. پیشرانه بکار رفته در آن ۴ سیلندر توربوشارژ و دارای حجمی معادل ۲ لیتر است؛ منشأ آن نیز از شرکت میتسوبیشی میباشد. این موتور توانی معادل ۱۹۰ اسب بخار را به ارمغان میآورد و گشتاوری خروجی آن هم برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ دنده و یا ۸ دنده اتوماتیک عرضه میشود.
دریچههای جاگذاری شده بر روی گلگیرهای جلوی هر دو خودرو، وضع بدی دارند. اما در ایووک این دریچه تا روی دربهای خودرو امتداد یافته است. لندویند یک برند چینی است که تحت مالکیت مشترک GINGLING MOTORS و خودروسازی CHANGAN بوده است. این امر اتفاقی باشد یا نه، هر دو برند با فورد شراکت داشته و سرمایهگذاری مشترکی را با آن صورت داده بودند. این مسئله لازم به یادآوری است که کمپانی فورد تا سال ۲۰۰۸ میلادی، مالک برند لندروور- رنجروور بوده است تا اینکه کل شرکت را به مجموعه هندی تاتا واگذار نمود. بهای رنجروور ایووک وارداتی از ۵۲۸۰۰۰ یوآن (۸۶/۳۰۰ دلار) شروع شده و به ۶۶۸۰۰۰ یوآن (۱۰۹/۲۰۰ دلار) ختم میشود. قیمت مدلهایی از این خودرو که در چین ساخته میشود از ۴۰۰/۰۰۰ یوآن (۶۵/۲۵۰ دلار) شروع خواهد شد. ظاهراً این مبلغ ارزانتر از نمونههای وارداتی آن است ولی هنوز هم مقداری گرانتر از لندویند X7 است. ممکن است این قیمت خیلی از خریداران خودرو در چین را وسوسه کند تا یکبار هم که شده لندویند را امتحان کنند.
همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید:
- در لندویند X7 اطراف پنجرهها را نوار باریکی از کروم فرا گرفته است. در حالی که در رنجروور ایووک چنین موردی را نمیبینیم.
- در لندویند X7 باربند سقفی وجود دارد. درحالیکه در رنجروور ایووک این مورد وجود ندارد.
سپرها نزدیک به ۱۰۰ درصد و پنجره عقب نزدیک به ۹۰ درصد شبیه هم هستند. اما در لندویند X7 یک برفپاککن برای شیشه عقب وجود دارد درحالیکه این مورد را در رنجروور نمیبینیم.
همانطور که ملاحظه میکنید، چراغهای عقب این دو خودرو تااندازهای با هم متفاوت هستند.
لند ویاند X7 یکی از داغترین گزارشهای خبری ما در سال جاری میلادی بوده و سه جایگاه از ۱۰ جایگاه برتر خبری را اشغال نموده است. پیش از این، هر زمان که ما خبری را از یک همزاد یا کپی چینی منتشر مینمودیم؛ بیشتر واکنشها از طرف افراد جامعه منفی بود و اکثریت چین را متهم به عمل غیرقانونی مینمودند و خودروسازان هم در واکنش نسبت به این موضوع شروع به بدگویی میکردند. بااینهمه، در مورد لندویند X7، بیشتر واکنشها، کامنت ها و ایمیلها مثبت بود. بسیاری اینگونه اظهار نظر نمودند که رنجروور خودش مقصر است که برای ایووک خرجتراشی کرده و بهای گزافی را هم بابت آن مطالبه میکند و بسیاری دیگر هم اینطور گفتند که لندویند X7 خیلی بهتر از رنجروور ایووک به نظر میرسد. همچنین ما تعداد زیادی ایمیل از سراسر جهان دریافت کردیم که این پرسش را نزد ما مطرح مینمود، که در چه زمانی لندویند X7 به دست مشتریان در فلان کشور X و یا Y میرسد.
همچنین طرح صندلیها هم بهخوبی کپی شده است! ما هنوز تفاوت خاصی را در آن مشاهده ننمودیم. هرگز پیش از این در خودروهای چینی – که دست به عمل کپی میزدند- دیده نشده است که صندلیها عیناً از نمونه اصلی کپی شده باشد، این مسئله را برای نخستین بار در لندویند X7 است که مشاهده میکنیم. شکل اسپیکرها نمیتواند متفاوتتر از این باشد و حتی میتوان گفت که طراحان لندویند اقدام به خلق پیکره جدیدی برای آن نمودند.
طرح پشت صندلیهای جلو به طرز دقیقی مجدداً کپی شده است. نگهدارنده فنجانها در لندویند X7 خیلی بنجل به نظر میرسد.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید فضای موجود برای سر و پاها در هر دو خودرو مشابه هم میباشد. (منظور قسمت عقب خودروست)
با توجه به تصاویر، دستههای نصب شده بر روی درب این دو خودرو، کمی با هم مشابهت دارند.
همانگونه که در تصویر مشاهده میشود سانروف بزرگی در هر دو خودرو وجود دارد.
همانطور که در سطرهای پیشین هم گفته شد خودروی لندویند X7 از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو بهره میبرد که منبع آن از میتسوبیشی است. این موتور بنزینی ۴ سیلندر، معادل ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و ۲۵۰ نیوتن متر هم خروجی گشتاور آن است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ دنده و یا ۸ دنده اتوماتیک عرضه میشود. خودروی ایووک نیز با یک موتور بنزینی ۴ سیلندر و ۲ لیتری توربو شارژ عرضه میشود. توان این پیشرانه برابر با ۲۳۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۳۴۰ نیوتن متر است. این موتور به همراه یک گیربکس ۹ دنده اتوماتیک روانه بازار میشود.
خب پس، این دو مدل هنوز هم ۱۰۰ درصد شبیه به هم نیستند، بگذارید بگویم، بیش از ۹۰ درصد. فروش این خودرو از مارس ۲۰۱۵ میلادی شروع خواهد شد.
نوید (6*6)
۳۰ آذر ۱۳۹۳نامردا
در ضمن خیلی ممنون آقای کاویانی
MAFIA
۳۰ آذر ۱۳۹۳از خود رنجروور خوشگلتره
هه هه هه
saeed.shariati
۳۰ آذر ۱۳۹۳ای درود بر قلمت سام کاویانی
چینی ها چقدر پر رو هستنا
نظر سنجی
کدومو ترجیح میدی?
خودروی ایرانی++++++
خودروی وارداتی چینی—–
"Amir"
۳۰ آذر ۱۳۹۳باز حداقل اینو مطمئنم ک لاشه ی ماشین ایرانی (ایرانخودرو) شرف داره ب صدتای ماشین صفر چینی…
هادی
۳۰ آذر ۱۳۹۳206 جدید سوار نشده که ببینی صدا تراکتور میده همهچیزشم چینی شده از چراغ بگیر تا ecu
پس با خوده چینی زیاد تفاوت نداره
سام
۳۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری سعید عزیز، من هم از همین اینجا به شما درود می فرستم.
سام
۳۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم نوید عزیز، لطف داری شما
ASTON MARTin
۳۰ آذر ۱۳۹۳دوستانی که میدونن جون جدشون بگن من از نگرانی در بیام
چرا کمپانی های بزرگ از چین برا این کپی کاری ها شکایت نمیکنه؟
شاهین
۳۰ آذر ۱۳۹۳سلام
جناب کاویانی خیلی ممنون از شما.
استون جان تا اونجایی که من شنیدم،رنجروور اقدامات لازم برای شکایت از این کپی کاری رو داره انجام میده.
دو نسل قبل مرسدس سی کلاس رو هم قبلا مو به مو کپی کرده بودن!
ASTON MARTin
۱ دی ۱۳۹۳فدات شاهین جان
خبر نداری که سرنوشت اخرین شکایاتی که برای این کپی کاری ها از چین شد ، چه نتیجه ای داشت؟
سام
۱ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری شاهین عزیز،انجام وظیفه بود. خوشحالم که کامنتت رو اینجا می بینم.
saeed car
۱ دی ۱۳۹۳برادر عزیزم چین دومین قدرت اقتصادی حهان شومین قدرت نظامی حهانه کی زورش بهش میرسه ؟ حتی انگلیسم زورش بهش نمیرسه .
BOMB
۱ دی ۱۳۹۳باعث افتخار بود.
شایان
۱ دی ۱۳۹۳خدایش از روور خشکل تره
M Power///
۳۰ آذر ۱۳۹۳این دیگه زیاده روی در کپی کردن هست.
ASTON MARTin
۳۰ آذر ۱۳۹۳یاد دوران […] بخیر پر بود از امریکاییو انگلیسی … :)
Archi Khan
۳۰ آذر ۱۳۹۳شما اون دوران را یادت میاید ؟!!!
پس خیلی سال داری جناب ASON MARTin
(-:
amir
۳۰ آذر ۱۳۹۳بازم اونا کپی کردن بلدن ما که همونم بلد نیستیم فقط مونتاژ می کنیم
احسان آرسنالی
۳۰ آذر ۱۳۹۳حالا همینو ویرانخودرو میاره به قیمت 98765400000 تومان بانام پوتروس میفروشه :-)
مهدی
۳۰ آذر ۱۳۹۳فکر کنم تنها دلیل بقای میتسوبیشی همین فروش موتوراش به چینیاست!
"Amir"
۳۰ آذر ۱۳۹۳کپی برابر اصله لامصب،،،،کاش حداقل اسمشو عوض میکردن،،،دیگه این چینم داره شورشو در میاره
Lord Cezar
۳۰ آذر ۱۳۹۳لیاقت کپی کردن رو هر کسی نداره . تبریک به چینی ها .
نوید (6*6)
۳۰ آذر ۱۳۹۳اشباه نکن دوست عزیز همه چیز ظاهر نیست
ساختن ماشینی که یه سال هم عمر نکنه اصلا لیاقت نمیخوات
Lord Cezar
۴ دی ۱۳۹۳مگه خودرویی که ایران میسازه چند سال عمر داره ؟ 1 سال نشده موتور میذاره زمین چه برسه به بقیه ایراداتش . اینا از هیچی دارن اینو میسازن اونوقت ما 50 سال هست که خودرو سازی داریم و زمانی اگه بهترین نبودیم ولی باز جزو خوب ها بودیم . الان چی هستیم ؟ کدوم خودرومون ساخت داخل هست ؟ همه مونتاژ خودرو های 2 دهه پیش . اون از سایپا اونم از ایرانخودرو .
سپهر
۳۰ آذر ۱۳۹۳چین همیشه همین طوریه متقلبه مثل گوشیاش از رو یه همچین ماشین خوشگلیم کپی زده هیچوقتم نمیتونه عین خود مدل کپی کنه همه چیزاشم بی کیفیته.
4MATIC
۳۰ آذر ۱۳۹۳اینم مثل همون ماشین چینی که از بی ام وX5کپی کرده بود بعد 1سال زنگ می زنه وداعون می شه وصاحبش هم اونو اتیش می زنه(البته مطلبش هم تو همین سایت هست)
4MATIC
۳۰ آذر ۱۳۹۳از ماشین چینی به شدت متنفرم اخه مردم ما چه گناهی کردن که باید برای این اشغالا پول زیادبدن
جالب اینه که مردم چین ماشین ها ی چینی روقبول ندارن وبیشترالمانی سوارمی شن
4MATIC
۳۰ آذر ۱۳۹۳نرسنجی
ماشین ایرانی=لایک
ماشین چینی=دیسلایک
overvlock
۳۰ آذر ۱۳۹۳با اینکه کپی 100% کردن ولی خیلی اشغال وبی مصرف نیست موتورشمکه میتسوبیشی هست کلا در حد یه خودرو چینی خوبه نه بیشتر.در ضمن اقای کاویانی ممنون بابت قلمت .
سام
۱ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.
میثم
۳۰ آذر ۱۳۹۳وقتی کپی کاری و دغل بازی چینیا رو میبینم به مردم خودمون امیدوار میشم. بابا اینا دیگه چه قماشین که از ما رندترن!
حجت
۳۰ آذر ۱۳۹۳رنو فلوعنستو تحویل گرفتی یا نه.
ارش
۳۰ آذر ۱۳۹۳اونا خیلی خودروسازیشون باعرضه ترن از ما که تو پراید موندیم هرروز بدتر از دیروزسایپا مطمین
Chevo
۱ دی ۱۳۹۳اگه ایرانی ها کپی بلد بودن ۱٪ هم دریغ نمیکردند ،اما این کارو هم بلد نیستند، برای تغییر چراغ عقب ال۹۰ ء۵ سال پروژه درست مردن واسه خودشون
MOHSEN
۳۰ آذر ۱۳۹۳داخلش از رنج رور قشنگ تره خیلی خیلی قشنگ تره
نوید (6*6)
۳۰ آذر ۱۳۹۳چینی ها علاقه ی خاصی به خرکاری دارند
و اصلا ایده پرداز نیستند
فقط کار میکنن
sunmartin
۳۰ آذر ۱۳۹۳عجب مقاله ای بود تشکر از سام عزیز
سام
۳۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
یه پسر
۳۰ آذر ۱۳۹۳مطمئنا اگه اجازه ورود به بازار های اروپایی رو هم داشته فروش کمی داره
در عوض تو کشورهایی که خیلی از مردم عکس رنجروور رو ندیدن شاید مناسب باشه
مخصوصا که قیمت هاشون ه با هم یه دنیا فرق داره
به نظر من این دو تا خودرو چون وارد حریم هم دیگه نمیشن و محال می دونم یه جایی این دو تا اشتباها کنار هم قرار بگیرن میشه گفت کپی نیست فقط باعث تاسف
یه پسر
۳۰ آذر ۱۳۹۳رفیقم لیفان 620 داره بعد می خواست جلو پنجره بی ام و روش بذاره 300 هزار تومن هم براش آب می خورد
بعد از من پرسید منصرفش کردم
بهش گفتم الان ماشینت یه ماهیت مشخص داره واسه خودش
نسبتا هم می شناسنش مردم اما وقتی جلو پنجره بی ام و روش بذاری شاید خیلی شبیه بی ام و بشه اما بی هویت میشه تازه اونایی هم که می دونن 620 سواری آرم بی ام و روش زدی یاد پراید سوار هایی می افتن که ارم مزراتی ، پاگانی بی ام و و بنز رو با یه اعتماد بنفس بالا رو ماشینشون می چسبونن تازه باورشون هم میشه که همچین ماشینایی دارن
به نظر من سوار شدن یه ماشین کپی شده یا تغییر ارم داده شده از سواری تیبا هم …. تره
نوید (6*6)
۳۰ آذر ۱۳۹۳محسن جان فکر کنم عکس هارو اشتباه دیدی
البته شاید درست دیدی و نظر شخصیت باشه که در این صورت محترمه
ولی به نظر من رنجروور خیلی بهتره
هادی
۳۰ آذر ۱۳۹۳هر چی هست هم از سانتافه قشنگ تره هم متورش قوی تره
تنها دلیل این ارزونی هم کیفت گنده اونه که بعده 1 سال باید بره سطل اشغال
کاش یه ضمانت درست حسابی داشت اگه داشت از کره میزد جلو
هادی
۳۰ آذر ۱۳۹۳منظر کپی لامبرگینی میمونم کپی کنن یه دونه میخرم :D
فرید458
۳۰ آذر ۱۳۹۳تشکر از سام عزیز مطلب واقعا جامع و کامل بود ☺
سام
۳۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری فرید جان،انجام وظیفه بود.
datsun
۳۰ آذر ۱۳۹۳یلدا مبارک…
از این کار چینی ها اصلا خوشم نیومد
زیگما
۳۰ آذر ۱۳۹۳سام کاویانی عزیز
درود بر شما
بنده قلمتونو بسیار میپسندم و دوستش دارم
امیدوارم از اون دست مطالب(مثل فولکس های قدیمی و داستان کیفیتشون و داستان کیفیت ژاپنی ها) بیشتر برامون بذارید
یه نکته میخواستم بهتون یاداور بشم
ایووک برف پاکن داره منتها در بادگیر مخفی شده
مثل لکسس rx و تویوتا 4رانر
مثل شورلت تاهو و جمس یوکان و کادیلاک اسکالاد نسل جدید
مثل رنج روور جدید
و….
به عکس زیر دقت کنید میبینید که برفپاکن داره ولی زیر بادگیر مخفیه
تشکر
http://performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2012/05/2012-Range-Rover-Evoque-Coupe-Dynamic-Si4-on-dirt.jpg
سام
۳۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
از لطف و محبت جنابعالی نسبت به خودم بسیار سپاسگذارم.از آنجایی که مورد مذکور در متن انگلیسی آمده بود، من هم به لحاظ امانت در ترجمه تغییری در آن ندادم.با سپاس از نکته سنجی شما.
Rayan
۳۰ آذر ۱۳۹۳این که از هیوندای و کیا هم کپی کرده، سپر جلو از کیا اسپورتیج و پلاستیک های پایین در ماشین هم از هیوندا کپی رفته!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۰ آذر ۱۳۹۳درود .
از قدیم گفتن :
((( بزنی زمین ، هوا میره )))
هرکس قصد داشته برندی رو بزنی زمین یا بکوبه ، نه تنها زمین نمیخوره ،
بلکه بیشتر اوج میگیره .
اصولا موفقیت ها قابل دیدن نیستند .
شاهین
۳۰ آذر ۱۳۹۳بزنی زمین هوا میره نمیدونی تا کجا میره!!! :D
میلاد عجب شعری بود! بردیمون به اون قدیما!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۰ آذر ۱۳۹۳درود .
بله شاهین جان اتفاقا این تیکه از همون شعر گرفته شده و در قالب یک
ضرب المثل در امده .
با کوبیدن یک برند ، هیچ اتفاقی در فروش اون برند اتفاق نمیفته .
البته من هم در جواب این بی منطقی ها ساکت نشستم .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۰ آذر ۱۳۹۳درود .
من اون شرکت هایی که با خودروساز های بزرگ همکاری میکنند و با کمک انها
خودرویی جدید و با نام و نشان تجاری خودشون عرضه میکنند ، بیشتر قبول
دارم . مثل جیلی و ….
این کپی کاری چند وقتی بود که از کله ی چینی ها بیرون امده بود ، اما
مثل اینکه دوباره شاهد این مسائل هستیم .
یادمه چندین سال پیش ، زمانیکه ام وی ام 110 تازه وارد بازار شد ،
مجله ماشین مطلبی رو چاک کرده بود با عنوان اینکه تکنولوژی و ایمنی
قابل کپی کردن نیستند و تست تصادف ماتیز و ام وی ام رو گذاشته بود .
یک سوال دارم ، اگر کسی میدونه بهم بگه :
اینکه چرا چینی ها بیشتر از موتورهای میتسوبیشی استفاده میکنند ؟
مگر شرکت های هوندا و تویوتا و مزدا و …. نیستند ؟؟؟
mahdi
۳۰ آذر ۱۳۹۳درود میلادجان
سوالت تا حدودی سخته
اما چندتا نکته
1 تیراژ تولید ماشینهای چینی
2 تیراژ تولید خودرو میتسوبیشی
حالا رابطه رو پیدا کنید
میتسوبیش تقریبا داره شخصیت قطعه ساز محض پیدا میکنه
البته شاید برای میتسوبیشی امتیاز خوبی باشه که بدون دردسر موتورهای تولیدی رو میفروشه
و خدمات و قطعاتش
اما در کل کار میتسوبیشی فوق العاده با کیفیت هست اگر چینی نباشه
اما توی صنعت خودروی ژاپن فعلا حرف اول رو تویوتا میزنه میتسو ردهای پایینتر محسوب میشه پس اونقدر حساسیت سر تکنولوژی و انتقالش نداره
نتیجه :
میتسو به این فکر میکنه
هرچی میتونی بفروش تا پول دربیاریم
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
حسام
۳۰ آذر ۱۳۹۳آقا تو چین هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری. پول خوب بده قطعات خوب تحویل میگیری،متاسفانه ما فقط دنبال یود بیشتریم
MjM
۳۰ آذر ۱۳۹۳ای کاش همین کپی کاریم بلد بودن ایرانیا….البته بلدن نمیخوان! بهتر بگم نمیذارن!
erfan
۱ دی ۱۳۹۳این کجا و آن کجا
سامان از تبریر
۱ دی ۱۳۹۳خودرو های چینی هم مثل کره ای ها اولش رو با کپی کاری و قیمت بسیار مناسب شروع میکنند ولی بعد این که حسابی فروختن سود کردند با هزینه های کلان طراح های معروف رو واسه طراحی مدلهاشون میارن و نتیجه کار میشه : شاخ و شونه کشیدن به برند های معتبر
و صد البته فروش باور نکردنی
جالبه بدونید سامسونگ و سونی اعلام کرده که تولید گوشی موبایلشون رو حدود 25 درصد میارن پایین
علتش هم طوفان گوشی های چینی :)
شیائومی یه برند چینی هست که مثل ایفون بدنش از فلز ساخته میشه مثل اون قدرتمند ولی ا قیمت یک سوم ایفون
فروشش هم از ایفون رفته بالا :)
تا ده سال دیگه به ماشینهای چینی هم با حسرت نگاه میکنیم
ولی ما همچنان در پراید و سمند گیر کرده ا
یم
من الله توفیق
Milad
۱ دی ۱۳۹۳الان یکی از زیرمجموعه های کرمان خودرو میاد مونتاژش میکنه با قیمت فضایی میده دست ملت بیچاره