آیا چینیها قادرند به بخشی از آمال و آرزوهایمان عینیت بخشند؟ آیا میتوان روزی را دید که در آن لوکسها و اسپرتیهای ساخته شده در این سرزمین، تمامی معادلات موجود در بازار دنیا را دگرگون کند؟ پاسخ به این پرسشها را به راحتی نمیتوان داد، زیرا که بشر و اعمال او پیشبینی ناپذیر است و هیچ احدی هم بهدرستی از آتیهاش آگاهی ندارد. تا به امروز، این ابرکارخانه شگفتانگیز دنیای خلقت توانسته است خدمات بسیاری را به بشریت ارزانی نماید و به بسیاری از خواستههای او هم جامه عمل بپوشاند. بسیاری از لوازم و اسباب ارزانقیمتی را که دوروبر خود میبینیم، مرهون تلاش مورچه وار و رقابت فزاینده این قوم است. اما به نظر میرسد که این پایان ماجرا نیست و بقول شاعر که میگوید چو صد آمد نود هم پیش ماست! این طریق تا به آخرش توسط این زردفامان کوبیده خواهد شد. پیشتر نیز گفته بودم که از این ایل و طایفه هیچ کاری بعید نیست و در تاریخ آنها را تنها میتوان با قوم یأجوجومأجوج قیاس نمود! با این تفاوت که آن جماعت مخوف فقط به فکر غارت و کشتن و… بودند و عملشان هم محدود به مناطق خاصی بود، در حالی که این قوم، تمامیت صنعت و تجارت را در سرتاسر عالم آماج حملات خویش قرار داده است.
تا پیش از این، تمامی سعی وهمت چینی جماعت بر آن بود که تا آنجایی که قادرند خودروهای متوسط و پایین اروپایی، ژاپنی و یا حتی کرهای را هدف مطامع خود قرار دهند و کمتر پیش میآمد که از خودروهای لوکس بازار کپی کنند. ولی اکنون به نظر میرسد که این رویه در حال تغییر است و این خودروهای تجملی و گرانقیمت هستند که نشانهگذاری شدهاند. مورد دیگری هم که در این میان بسیار قابلتأمل میباشد، پیشرفت شگرف چینیها در این عرصه است. مثلاً اگر در سالهای گذشته عمل کپی کاری به طرز ناشیانهای صورت میگرفت و کیفیت طرحها هم بسیار پایین بود، اما امروزه کپیها آنچنان به نمونههای اصلی خود نزدیک شده که تشخیص آن برای یک فرد عادی بسیار دشوار است. ازجمله مدلهایی که سخت موردپسند کمپانیهای ریزودرشت این سرزمین قرار گرفته خودروی رنجروور ایووک است، که چندین شرکت مختلف از طرح آن تقلید نمودند.
خودروی لندویند X7 یک کپی ژنتیک شرمآور چینی از خودروی هندی- بریتانیایی رنجروور ایووک است. اما رویهمرفته تا چه اندازه شبیه به آن است؟ ما درون و بیرون این دو خودرو را با هم مقایسه نموده و تصاویرشان را نیز به نمایش درآوردهایم. برخی دیگر از رسانههای چینی هم مشابه این عمل را انجام داده و این دو مدل را از تمامی جهات مورد مقایسه خود قرار دادند؛ و در پی آن این امر را ثابت نمودند که لندویند X7 یک کپی نسبتاً خوب از رنجروور ایووک است، اما به اندازه آن کامل نیست. اجازه بدهید که شروع کنیم:
رویهمرفته کل طرح خیلی مشابه با رنجروور ایووک تکوین یافته است. اما در لندویند X7 یک نوار باریک کرومی روی جلوپنجره قرار دارد که در رنجروور ایووک چنین موردی دیده نمیشود.
چراغهای جلو بهطور مبهمی شبیه به هم هستند. بهای فروش لندویند X7 از ۱۲۰/۰۰۰ یوآن یا ۱۹/۰۰۰ دلار شروع خواهد شد. پیشرانه بکار رفته در آن ۴ سیلندر توربوشارژ و دارای حجمی معادل ۲ لیتر است؛ منشأ آن نیز از شرکت میتسوبیشی میباشد. این موتور توانی معادل ۱۹۰ اسب بخار را به ارمغان میآورد و گشتاوری خروجی آن هم برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ دنده و یا ۸ دنده اتوماتیک عرضه میشود.
دریچههای جاگذاری شده بر روی گلگیرهای جلوی هر دو خودرو، وضع بدی دارند. اما در ایووک این دریچه تا روی دربهای خودرو امتداد یافته است. لندویند یک برند چینی است که تحت مالکیت مشترک GINGLING MOTORS و خودروسازی CHANGAN بوده است. این امر اتفاقی باشد یا نه، هر دو برند با فورد شراکت داشته و سرمایهگذاری مشترکی را با آن صورت داده بودند. این مسئله لازم به یادآوری است که کمپانی فورد تا سال ۲۰۰۸ میلادی، مالک برند لندروور- رنجروور بوده است تا اینکه کل شرکت را به مجموعه هندی تاتا واگذار نمود. بهای رنجروور ایووک وارداتی از ۵۲۸۰۰۰ یوآن (۸۶/۳۰۰ دلار) شروع شده و به ۶۶۸۰۰۰ یوآن (۱۰۹/۲۰۰ دلار) ختم میشود. قیمت مدلهایی از این خودرو که در چین ساخته میشود از ۴۰۰/۰۰۰ یوآن (۶۵/۲۵۰ دلار) شروع خواهد شد. ظاهراً این مبلغ ارزانتر از نمونههای وارداتی آن است ولی هنوز هم مقداری گرانتر از لندویند X7 است. ممکن است این قیمت خیلی از خریداران خودرو در چین را وسوسه کند تا یکبار هم که شده لندویند را امتحان کنند.
همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید:
- در لندویند X7 اطراف پنجرهها را نوار باریکی از کروم فرا گرفته است. در حالی که در رنجروور ایووک چنین موردی را نمیبینیم.
- در لندویند X7 باربند سقفی وجود دارد. درحالیکه در رنجروور ایووک این مورد وجود ندارد.
سپرها نزدیک به ۱۰۰ درصد و پنجره عقب نزدیک به ۹۰ درصد شبیه هم هستند. اما در لندویند X7 یک برفپاککن برای شیشه عقب وجود دارد درحالیکه این مورد را در رنجروور نمیبینیم.
همانطور که ملاحظه میکنید، چراغهای عقب این دو خودرو تااندازهای با هم متفاوت هستند.
لند ویاند X7 یکی از داغترین گزارشهای خبری ما در سال جاری میلادی بوده و سه جایگاه از ۱۰ جایگاه برتر خبری را اشغال نموده است. پیش از این، هر زمان که ما خبری را از یک همزاد یا کپی چینی منتشر مینمودیم؛ بیشتر واکنشها از طرف افراد جامعه منفی بود و اکثریت چین را متهم به عمل غیرقانونی مینمودند و خودروسازان هم در واکنش نسبت به این موضوع شروع به بدگویی میکردند. بااینهمه، در مورد لندویند X7، بیشتر واکنشها، کامنت ها و ایمیلها مثبت بود. بسیاری اینگونه اظهار نظر نمودند که رنجروور خودش مقصر است که برای ایووک خرجتراشی کرده و بهای گزافی را هم بابت آن مطالبه میکند و بسیاری دیگر هم اینطور گفتند که لندویند X7 خیلی بهتر از رنجروور ایووک به نظر میرسد. همچنین ما تعداد زیادی ایمیل از سراسر جهان دریافت کردیم که این پرسش را نزد ما مطرح مینمود، که در چه زمانی لندویند X7 به دست مشتریان در فلان کشور X و یا Y میرسد.
همچنین طرح صندلیها هم بهخوبی کپی شده است! ما هنوز تفاوت خاصی را در آن مشاهده ننمودیم. هرگز پیش از این در خودروهای چینی – که دست به عمل کپی میزدند- دیده نشده است که صندلیها عیناً از نمونه اصلی کپی شده باشد، این مسئله را برای نخستین بار در لندویند X7 است که مشاهده میکنیم. شکل اسپیکرها نمیتواند متفاوتتر از این باشد و حتی میتوان گفت که طراحان لندویند اقدام به خلق پیکره جدیدی برای آن نمودند.
طرح پشت صندلیهای جلو به طرز دقیقی مجدداً کپی شده است. نگهدارنده فنجانها در لندویند X7 خیلی بنجل به نظر میرسد.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید فضای موجود برای سر و پاها در هر دو خودرو مشابه هم میباشد. (منظور قسمت عقب خودروست)
با توجه به تصاویر، دستههای نصب شده بر روی درب این دو خودرو، کمی با هم مشابهت دارند.
همانگونه که در تصویر مشاهده میشود سانروف بزرگی در هر دو خودرو وجود دارد.
همانطور که در سطرهای پیشین هم گفته شد خودروی لندویند X7 از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو بهره میبرد که منبع آن از میتسوبیشی است. این موتور بنزینی ۴ سیلندر، معادل ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و ۲۵۰ نیوتن متر هم خروجی گشتاور آن است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ دنده و یا ۸ دنده اتوماتیک عرضه میشود. خودروی ایووک نیز با یک موتور بنزینی ۴ سیلندر و ۲ لیتری توربو شارژ عرضه میشود. توان این پیشرانه برابر با ۲۳۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل ۳۴۰ نیوتن متر است. این موتور به همراه یک گیربکس ۹ دنده اتوماتیک روانه بازار میشود.
خب پس، این دو مدل هنوز هم ۱۰۰ درصد شبیه به هم نیستند، بگذارید بگویم، بیش از ۹۰ درصد. فروش این خودرو از مارس ۲۰۱۵ میلادی شروع خواهد شد.
محمد
۱ دی ۱۳۹۳سلام . میشه لطفا یک مقاله در مورد نحوه استفاده از تجهیزات داخل خودرو معرفی کنید مثلا نحوه کار کردن این دستگیره چرخان و مثل این ها چطوری هست ؟
در رنجروور ایووک برمبنای مد روز از دستگیره چرخان استفاده شده است
خیلی ممنون
behzad
۱ دی ۱۳۹۳با حسام موافقم.تو چین هر چی پول بدی همون قدر کیفیت گیرت میاد.مثلا گوشی هاس هووای که فوق العاده شدن.
بنده ایران نیستم.یکسال پیش بنا به شرایط خوب گارانتی -قسط-مالیاتی و ….یه ماشین چینی که قراره ایران بیاد و مطمئنم بچه های ماشین باز اینجا میشناسن خریداری کردم . چانگان سی اس 35.
امروز یکسال و بک ماه گدشته و هنوز کوچکترین تفاوتی نکرده.صدای موتور و گیربکس .اتاق ماشین .کیفیت تودوزی و زنگ بدنه و ….
بعد از 45000 کار کرد و رانندگی خرکی من.
هزینه ها تو گرمای 50 درجه اینجا :
یکدست لنت کامل 50 دلار
5 تا تعویض روغن
یک لیوان آب
ELDORADO
۱ دی ۱۳۹۳من عاشق ایووکم چند دقیقه پیش هم یکیشو ملاقات کردم0(ساکن شیراز)ولی دزدی چجوری اخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Ahmad..F12
۱ دی ۱۳۹۳با تشکر فراوان از سام عزیز
ممنون از مطالب غنی و پربارت داداش
واقعاً نمیدونم چی بگم
هم میشه چینیا رو تحسین کرد هم میشه محکوم کرد
هم میشه ازشون ایران گرفت و هم میشه ازشون خرده گرفت
سام
۱ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری احمد جان،واقعا همینطور است که شما گفتی.فقط باید منتظر بود و دید که عاقبت این جماعت به کجا ختم می شه.
مک میسل
۱ دی ۱۳۹۳سام عزیز دستت واقعا درد نکنه.
واقعا از این جور مطلبا حوصله ی حضرت فیل رو میخواد!
مک میسل
۱ دی ۱۳۹۳نمیدونم.
به نظر من این جماعت چینی المان هم در اخر پشت سر میذارن
سام
۱ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری کسری جان،از چینی جماعت هیچ چیز بعید نیست! شاید هم روزی به ژرمن ها هم برسن،ولی این کار خیلی زمان می بره.آلمانی ها همین جور بیکار نمی شینن تا چینی ها تمام بازارها رو اشغال کنند.باید منتظر حوادث آینده بود تا ببینیم چی می شه.الان از لحاظ تکنولوژی چین وابستگی زیادی به آلمان داره.
علی
۱ دی ۱۳۹۳نگران نباشیم فقط نگاه کنیم که بقیه چی کار میکنند.خوب ماهم یادبگیریم و کپی کاری کنیم بهرحال ماشین چینی به نظر من خیلی ناامیدکنندن ولی از ماشینای خودمون جذابتره
parseh net30
۱ دی ۱۳۹۳حالا ب نظرتون میاد ایران؟؟؟
علیرضا
۱ دی ۱۳۹۳این مسیر رو خودروسازاس چینی به طور متناوب طی میکنن. اول مونتاژ محصولات معتبر خارجی، بعد کپی کاری محض، بعد از اون ساختن نمونه های مشابه پر از عیب و ایراد و در آخر ساختن مدل هایی با کیفیت قابل قبول و طراحی خوب.
مرتضی
۲ دی ۱۳۹۳یه غمر ژاپنی ها از آلملنی ها تقلید کردند! حالا چینی ها از بقیه چیز تازه ایه؟؟؟
سام
۳ دی ۱۳۹۳به طور حتم مسئله تازه ای است.چون کمتر سابقه داشته که یک کمپانی مو به مو و بدون اجازه قانونی و یا داشتن حق امتیاز از مدل های دیگر کمپانی ها کپی برداری کند.پیش از این کدام کشور را سراغ داری که این همه کپی کاری در آن صورت گرفته باشد؟
علی
۲ دی ۱۳۹۳باز چینی ه عرضه کپی رو دارن، خودروسازان وطنی اگر میخواستن همین ایووک رو کپی کنن توش یا 206 بود یا پراید
نوید (6*6)
۲ دی ۱۳۹۳یه بار گفتم که چقدر طرفدار های بنز و تویوتا زیاده
ولی حالا فهمیدم که اشتباه کردم
طرفدارای ماشین های چینی n برابر اوناست
فرید
۲ دی ۱۳۹۳معماچون حل گرددآسان شود
چینی ها فقط کپی بلدن وگرنه هیچ پخی درزمینه خودروسازی نیستند.
E 36
۳ دی ۱۳۹۳چین متقلب آشغال ساز
مجید
۴ دی ۱۳۹۳چندین سال قبل ژاپنی ها و کره ای ها هم از این کارا میکردند