صنعت خودروی چین به خاطر کپی کاری محصولات شناخته شده غربی شناخته شده است. لیست بلندبالایی از خودروهای کپی شده چینی وجود دارد اما شاید مشهورترین آنها رنجروور اووک باشد. لندروور از کمپانی جیانگ لینگ موتور به خاطر تولید لندویند X7 که کپی اووک بود شکایت کرد.
اما علیرغم این اقدامات قانونی، خودروهای کپی هنوز هم در چین دیده میشوند. اخیراً خبر کپی چینی تویوتا لندکروزر تقدیم شما شد و حالا نوبت به کپی از کادیلاک XT6 رسیده است.
این خودرو Haue Yu نام داشته و توسط یکی از مشهورترین کمپانیهای چینی یعنی جیلی تولید شده است. در نگاه اول شاید با دیدن خودرو فکر کنید که به کادیلاک XT6 نگاه میکنید. اساس طراحی خودرو به شدت مشابه شاسیبلند میان سایز کادیلاک بوده اما برخی تغییرات نیز وجود دارد. جلوپنجره این خودرو کوچکتر بوده و دیلایت ها نیز در جایگاه متفاوتی قرار گرفتهاند. چراغهای عقب نیز طراحی متفاوتی به خود گرفته اما با این وجود نمیتوان کپی کاری Haue Yu از XT6 را رد کرد.
البته در داخل کابین به نظر میرسد وضعیت متفاوتی وجود داشته و کپی XT6 کمی پیشرفتهتر از کادیلاک واقعی است زیرا شاهد پشت آمپرهای دیجیتالی و صفحهنمایش بزرگ چسبیده به داشبورد هستیم.
دو پیشرانه برای جیلی Haue Yu در دسترس است که یکی از نوع ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی ۱۷۷ اسبی و دیگری هم از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوی ۱۸۴ اسب بخاری میباشد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه یا ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل میشود.
در مقام مقایسه باید گفت کادیلاک XT6 از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۳۱۰ اسبی و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده میکند. جالب اینکه XT6 واقعی هم در چین عرضه میشود و بنابراین خود کادیلاک از چنین وضعیتی خشنود نخواهد بود.
Amir
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹این لعنتی ها چی پیش خودشون فکر کردن آخه!هی میخوام یه حرفی نزنم که نژادپرستانه برداشت نشه ولی نمی تونم نفرتمو از این بلایی که سر دنیا آوردن(کرونا) و این کپی کاری های مسخره ابراز نکنم.خوشبختانه دست چین و حزب حاکمش برای دنیا رو شده و خبرهای خوبی داره میاد حاکی از این که شرکت های بزرگ میخوان کارخونه هاشون رو در چین تعطیل کنن.امیدوارم به زودی این مصیبت عامدانه از سر دنیا کم بشه و عاملانش محاکمه بشن.
جواد خطر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ماشین چینی نخرین برین بجاش داخلیا رو بخرین سنگینتره
Zonda R
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹اول اینکه صنعت نوپا باید کپی برداری کنه البته این بیشتر شبیه الگو برداریه
چه ایرادی داره الگوبرداری از پیشروها از فرمول های موفقیت قطعی کپی کاری قطعا عمل غلطی هست چون میلیون ها دلار هزینه ی توسعه ی یک محصول میشه ولی الگو برداری نه
من خوشحال میشم تو ایران هم الگو نه برن یه کپی کامل از یه کراس اور امریکایی لوکس رو بسازن بدن بیرون
من از کار چینی ها حمایت نمیکنم ولی حداقل عرضه ی کپی رو دارن درهاشونو برای همه ی جهان باز کردن و ازشون یادگرفتن ساختن 10 هزار قطعه منفصله کار راحتیه؟ بابا این احمقا نمیتونن یه چینی رو مونتاژ کنن تو گروه یه خودروی چینی میگفت هر دونه ای ک تولید میشه به طور میانگین 8 ایراد مونتاژی داره
جواد خطر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹والا داداش هرکسی یه نظری داره و تو هم نظرت اینه ولی درکُل مردم دید خوبی رو ماشین چینی ندارن
امیر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹اصلا کپی کاری نیست
اسم چینیا بد در رفته بابا همه رو اینا زوم کردن
خیلی برند های دنیا ماشیناشون شبیه هم شده یا حتی کپی کاری میکنن ولی کسی چیزی نمیگه
اصلا کپی کرده به من چه به شما چه هر برندی محصول بهتر با قیمت بهتر داد من اونو میگیرم
نمیفهمم این تعصبات رو این چیزا یعنی چی
بریم فکر خودمون باشیم پراید نود میلیونی و ثبت نام ماشین برا ۱۴۰۰ ما کجا و اونا کجاسال۲۰۱۲ جیلی امگرند اومد ایران هنوز بهترین محصول ایرانی که دنا باشه در حد اون نیست تو این ۸۰ سال که اندازه ۸۰ سال خودروسازی ما پیشرفت کردن…
حسن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹شما احیانا دلال نیستی.چون خرید ماشین چینی هم دیگه تو ایران با این قیمتها ممکن نیست ولی من هیچ جای دفاع و تشویقی برای خودروسازان ایرانی نمی بینم. به قول یک دوست ((بگو بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست؟))
Zonda R
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹حسن عزیز
ایرانیا همه ذاتا دلال هستن چون تو این اشفته بازار یهو به خودت میای میبینی دستت به جایی بند نیست
من عاشق خودروام چینی ها با کف قیمت 200 تومن تا 800 تومن دارن وارد محدوده ی بالایی میشن و از دسترس اقشار مختلف خارج
روزگاری چری ویانا بود اما الان پیشرفت کردن تو همه ی زمینه ها
مهدی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹چراغ پشت این شاسی بلند ایران خودرو همین چراغ پشت جیلی ه
یعنی با کفش اسکیت برای رو اسنو برد #اسکی
ارش
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹نژاد پرستی چیه ؟! به گند کشاندن دنیا رو دیگه فاجعه از این بیشتر ؟!!
Zonda R
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ارش عزیز
اینها اونور دنیا بودن
قطعا میشد با مدیریت و عدم ورود چینی ها و افراد ناقل جلوگیری کرد از فوت عزیزانی ک در بین ما نیستند
لعنت به کسانی ک این مریضی رو بوجود اوردن و لعنت به کسانی ک نادیدش گرفتن
رامتین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹بنظرم همین چین میتونه به ما کمک کنه که گریبان پراید 100 میلیونی نشیم. اوضاع مردم کشورمون بشدت وخیمه…
Farzad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹خوب دیگه اینم زبان طراحی شرم آور چینی هاست …
باز خوبه اونا کپی کارهای خوبی هستن ، فرغون سازی های داخلی حتی مونتاژ کارهای خوبی هم نیستن .
Farzad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹این هم گوشه ی خیلی خیلی کوچکی از هنرنمایی چینی ها در عرصه ی کپی !!!
هایما SG00 کپی از هیوندای سانتافه
چانگان CS95 کپی از لندروور دیسکاوری
چانا X70A کپی از لندروور دیسکاوری
جک V7 کپی از تویوتا هایلوکس
چانا CX70 کپی از فورد اکسپلورر
جینبی دیازی کپی از آکورا MDX
کاوِی K1 کپی از فورد F150
لندویند X7 کپی از رنجروور اووک
لندویند Xiaoyao کپی از مرسدس بنز GLA
لیفان 330 کپی از مینی کوپر
ترام Meet 3 کپی از مرسدس بنز GLC
یِما F12 کپی از کیا اسپرتیج
زوتی SR9 کپی از پورشه ماکان
ferrari_lvr
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹cs 85 هم خییلی شبیه x6 هست بنظرم…
هم فرم بدتش و هم طراخیش از پشت
Sajjad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹بازم من موندم چرا به عقیده بعضیا چین تا چند سال دیگه چطوری از همه خودروسازا قراره بهتر بشه
هرچی ما دیدیم یه اسکی و کپی فاجعه و ترکیبی از همه برندای دنیا بود با یه موتور 1.6 لیتری توربو
استفاده از چرم و چوب و ظرافت توی ساخت کابین و ظاهر کپی شده با جزئیات بالا نشونه پیشرفت در صنعت خودروسازی نیست.
مسائل فنی ماشین خیلی مهم تر از ظاهر ماشینه
راهی که یه برندی مثل پورشه با اون مهندسی خارق العاده رفته رو چینیا هیچوقت نمیتونن طی کنن
هروقت به یک سوم مهندسی های پورشه یا فراری توی ساخت ماشین رسیدن اونوقت بگید که دارن پیشرفت میکنن.
Saeed
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹منظورشون این نیست که در آینده خودرویی بی نقص و بدون کپی کاری ساخته بشه
هرگز!تو خوابشون هم نخواهند دید!
اما همین شرکت ها دارن مثل زامبی تموم سهام های شرکت های خودروسازی کشور های مختلف رو دارن میخرن
مثل حکایت زیرمجموعه شدن ولوو توسط جیلی
واقعا حیف ولوو(خدای امنیت ماشین ها)
JDM
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹چین خیره سرت اقتصاد دوم جهانی برا خودت شان و منزلت نداری که از بقیه کپی کاری میکنی!!یخورده به خودتون متکی باشید ازین کپی کاری بکشید بیرون.هر چی که دورش میرید،گند میزنید توش
مهدی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹من متوجه نشدم چه کپی ای شده؟ صرفا اسباب خنده ی خلایق شده به نظرم
کادیلاکه به وضوح،با وقار و به قاعده ست و جیلیه به وضوح چینیه!!
ارش
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹هنوز خیلی کار داری به کادیلاک برسی عمو !!! زوده برات این ….ا.برید ویروستون رو پخش کنید شما رو چه به ماشین سازی.
نامجو
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹بی شرمانه و مضحکه و از اون مضحکتر کسایی هستن که این ماشین رو میخرن
جت100
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹چه ایرادی داره قشر متوسط یا ضعیف مگه دل ندارن وقتی نمی تونیم 700000 دلار پول بدیم فیکشو میخرم عین یه کتونی اورجنیال 700 دلار پولشه میریم منیریه فیکشو میخریم 150هزارتومن هم اونیکه اورجیناش خریده شاد هم ما
بیژن
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ایرادش اینجاست که شما با حمایت از محصولات تقلبی باعث رونق کار افراد کلاشی میشی که با سود حاصل از این کارشون با خیال راحت از امکانات اوریجینال استفاده میکنن و به ریش همون قشر ضعیف یا متوسط مدنظر شما میخندن. ازطرفی با این کار شرکت های اصلی توان سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه رو از دست میدن( درخصوص اقلام با قیمت پایین تر و دزدی اطلاعاتی که توسط کپی کارا از شرکت های خلاق و نوآور میشه این موضوع خیلی مصداق داره) و درنتیجه آهنگ رشد علم و تکنولوژی در دنیا کند میشه.
af.1024
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹من که شخصا تنها شباهتی که بین این دوتا ماشین میبینم تعداد در ها و چرخ هاست. خیلی دوست دارم تعریف نویسنده از کپی رو بدونم. جلو پنجرش که مال خود جیلیه. سپرش به کیا شبیه تره تا به کادیلاک. عقبشم که یه دنیای متفاوته. از نمای جانبی هم نهایتا بشه به شباهت طراحی پنجره ها اشاره کرد.
Mohsen. G
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹من ام باهات موافقم… انگار نویسنده خواسته ببینه چقدر میتونیم از چینی ها متنفر باشیم اونم بدون دلیل…
سید علیرضا
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹.
می خوام بدونم شما اگه خودتون ماشینی طراحی کنید می تونید جوری طراحی کنید که شبیه هیچ کدوم از ماشین های دنیا نباشه ؟؟
بعد از چینی ها ایراد بگیرید.
Behrouz. anzali
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹همینم گیر ما نمیاد تو ایران چه برسه به کادیلاک معلوم نیست به کدوم سو داریم میریم؟؟ صد برابر چینی بهتر از اشغالهای ایرانی هستش. اگه کسی خلافشو بگه تجربه یه ماشین خوب چینی رو نداره شرمنده