موج چینی همه جا را فرا گرفته و بازارهای خودرو نیز از این یورش در امان نمانده اند. گرچه هنوز بیشتر تولیدات خودروسازان چینی، کپی نامفهومی از خودروهای مشهور دنیاست، اما کم کم این محصولات نیز در حال جدا کردن این انگ از خود بوده و به سمت استقلال در طراحی پیش می روند. خودروسازان چینی زیادی وجود دارند که طیف وسیعی از محصولات با کیفیت نازل تا خوب را تولید می کنند و البته امیدواریم اگر محصولی از این خودروسازان وارد کشور ما می شود، از نوع با کیفیت خوب آن باشد.
شرکت گریت وال یکی از بزرگترین شرکتهای چینی تولید کننده خودرو است که از سال ۱۹۷۶ به ساخت خودرو مشغول است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ بزرگترین تولید کننده خودروهای شاسی بلند SUV در چین بود. اما با وجود تخصص بیشتر در تولیدات SUV سایر کلاسهای خودرو نیز در سبد تولیدات این شرکت قرار دارند. از جمله ولکس C30 که یک سدان کوچک فامیلی است. این خودرو با موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به تکنولوژی VVT که زمانبندی هوشمند سوپاپ است، و توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر را تولید می کند، به بازار ارائه می شود.
سیستم گیربکس آن بین دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب می باشد. ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل و ضد لغزش می باشد. مصرف سوخت C30 بطور متوسط ۶.۵ لیتر برای نمونه های دنده دستی و ۶.۸ لیتر برای انواع اتومات اعلام گردیده است. میزان آلایندگی آن نیز مطابق استانداردهای یورو ۴ می باشد.
این خودرو با طول ۴۴۵ سانتی متر و عرض ۱۷۰ و ارتفاع ۱۴۸ و فاصله بین دو محور ۲۶۱ می تواند بعنوان یک سدان خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد. گنجایش صندوق بار ۵۱۰ لیتر است که فضای مناسبی می باشد. وزن خودرو نیز ۱۱۲۵ کیلوگرم برای نمونه های منوآل و ۱۱۴۵ کیلو برای انواع اتومات می باشد.
تجهیزات استاندارد برای مدل پایه شامل لامپهای هالوژن، پنجره های الکتریکی، ۴ اسپیکر، دو ایربگ جلو، ABS+EBD، سیستم ضد سرقت موتور، و ریموت و تجهیزاتی از این قبیل می باشد. در مدل لوکس علاوه بر گیربکس اتومات، تغییری در تجهیزات به چشم نمی آید. اما مدل Elite که بالاترین مدل C30 می باشد، به تجهیزاتی نظیر صندلیهای چرمی و اسپیکر های ۶ تایی و گرم کن صندلیها و رادار مجهز است. سیستم GPS هم برای نقشه خوانی و راهیابی ماهواره ای جزو تجهیزات آپشن و قابل انتخاب می باشد.
قرار است کرمان خودرو از اردیبهشت ۱۳۹۱ این مدل را جایگزین هیوندای ورنا نماید. قیمت این خودرو در مدل پایه و با گیربکس دستی حدود ۱۰ هزار دلار و در مدل لوکس با گیربکس اتوماتیک ۱۲ هزار دلار و در گرانترین مدل با تمام امکانات آپشن ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار است. بنابراین با احتساب عوارض ۶۰ درصدی واردات CKD و سود مثلا ۴۰ درصدی مونتاژ کننده داخلی، قیمت این خودرو در بازار داخلی حدود ۲۴ تا ۲۸ میلیون تومان برآورد می شود.
حامد.س.61
۲۲ خرداد ۱۳۹۴دوستانی که مالک ولیکس هستند و تمایل دارن در تلگرام به این نام کاربری درخواست بدن تا پس از پر کردن فرم عضویت به عضویت گروه تخصصی غیر انتفاعی دارندگان ولیکس دربیان اونجا مشکلات، تجربیات و راه حل ها به اشتراک گذاشته میشه
HamedSat@
حامد.س.61
۲۳ خرداد ۱۳۹۴این دیسلایک دو تا معنی میده…یکیش مهم نیست ولی اون یکی اگه باشه واقعاً متاسفم…
jocar.ir
۲۵ خرداد ۱۳۹۴سلام من این ماشین رو دارم واقعا محشره پیشنهاد میکنم بخرید
,وفس
۲۶ خرداد ۱۳۹۴سلام خدمت اقای جعفری
میخواستم درمورد محصول جدید راین که عکسشو تو نمایشگاه شیراز با لوگو ی پرستوی ابی بو دکمی توضیح درباره خودش وقیمتش بدید
درضمن شرکت قصد تولید مدل دیگری از گریت وال را ندارد مثل C20که بسیار زیباست
علیرضا
۳۰ خرداد ۱۳۹۴سلام به همه ولیکس سواران و دوستداران ولیکس در ایران زمین
دوستانی که ولیکس دارند باید به ماشین خودمون افتخار کنیم چون به نظر من که حدود 10ماه هست دارم بهاش زندگی میکنم تو این رنج قیمت بهترین انتخاب میباشد من دیروز حدود 1000کیلومتر رو با این ماشین طی کردم شروع مسیر شهرستان ازادشهر در استان گلستان و خاتمه سفر شهرستان رفسنجان از استان کرمان
ساعت 10صبح از مبدا حرکت کردم در ابتدای مسیر از گردنه خوش ییلاق که نسبتا گردنه تندی هست مثل شیر تمام مسیر رو طی کرد و اصلا هم کم نیاورد و تمام این مسیر با سربالایی تند رو با دنده 3و4طی نمودم بفیر چند پیچ تند که مجبور شدم با دنده 2 حرکت کنم که مسافتی نبود کشش عالی تعادل در سر پیچ عالی
سپس از شاهرود و دامغان گذشتم و وارد کویر مرکزی ایران شدم ساعت حدود 13از گردنه قبل معلمان براحتی گذر کردم و در دمای فکر کنم بیش از 50درجه به مسیر خود ادامه دادم و بدون هیچ مشکلی از جندق و چوپانان گذشته و از اردکان رد شدم و به یزد رسیدم و سپس راه خود را ادامه داده و ساعت 20:30به پایان مسیر رسیدم با طی مسافت 1000مصرف سوخت حدود 2/6واقعا مسافرت شیرین و راحتی با ولیکس داشتم و به وجودش افتخار میکنم و بدون هیچ دغدغه و استرسی مسیر رو طی کردم
یوسف
۳۰ خرداد ۱۳۹۴با سلام
اقای جعفری چند بار ایمیل زدم متاسفانه جوابگو نبودین
بنده ماشین رو 40 روز پیش تحویل گرفتم و نمایندگی موقع ثبت نام به ما قول یکماهه برای تحویل پلاک داده بودن ولی الان با وجود گذشت 40 روز نه نمایندگی جوابگوی ماست نه شرکت محترم شما.
قبلا از دوستان بدقولی های شرکت شما رو زیاد شنیده بودم ولی با این وجود باور نمی کردم که الان عینا دارم به چشم می بینم که حتی یک نفر نه در نمایندگی ها و نه در خود شرکت پاسخگوی ما نیست.
واقعا از خرید خودروی ولکس جدا از کیفیت خودرو که فعلا برای ما مشخص نیست بسیار پشیمانم چون شرکتی که برای مشکل به این کوچکی پاسخ قانع کننده ای نداشته باشد در اینده برای مشکلات بعدی و بزرگتری که پیش اید قطعا پاسخگو نخواهد بود
جعفری
۳۱ خرداد ۱۳۹۴جناب آقای یوسف عزیز سلام و عرض ادب ضمن عذر خواهی از حضرتعالی باور بفرمائید بنده ائمیلی دریافت نکردم چون معمولا 6/5 صبح دفتر هستم و مرتباً ائمیل های خودم و خدمات را چک می کنم و خدمات را نیز همکارانم کنترل می کنند آیا ائمیل را به آدرس خدمات پس از فروش ارسال فرمودید؟ در هر حال استدعا دارم شماره تماس خودتان را برام ارسال فرمائید تا ببینم اشکال کجاست چون خودرو داریم دلیلی برای تاخیر وجود ندارد.
aftersales@pac.ir
احمد
۳۰ خرداد ۱۳۹۴با سلام
خواهشمند است نسبت به گسترش خدمات پس از فروش مخصوصا در غرب تهران اقدام نمایید. در حال حاضر تعمیرگاه محمدی(مرکزی کرمان خودرو) با نوبت دهی اینترنتی اقدام به پذیرش میکند . متاسفانه امکان رزرو اینترنتی برای ولکس در این تعمیرگاه وجود ندارد. و مشتریان حضوری پس از مشتریان اینترنتی با صرف وقت بسیار زیاد و در صورت وجود ظرفیت پذیرش می شوند.
بابک
۳۰ خرداد ۱۳۹۴سلام منم ماشینو امروز تحویل گرفتم.از کیلومتر 15 جاده مخصوص
1.واقعا تشکر میکنم که طبق قرار داد و به موقع تحویل دادین
2.ماشین واقعا زیباست و نرم فکرش رو نمیکردم اینقدر نرم باشه (ماشین قبلیم ریو)
3.ماشین خیلی کثیف بود و خاکی واقعا حیف این شرکت که ماشینشو اینقدر کثیف و خاکی به مشتری تحویل میده
4.به میدون ازادی نرسیده بنزین تموم کرد و من یک ساعتی تو افتاب گرم الاف شدم .بازم جای تاسف است که یک شرکت به این بزرگی 51 میلیون پول میگیره 10 لیتر بنزین تو ماشین نمیریزه
5.رفتم بنزین سوپر زدم پلاکشو نصب کردم و رفتم کارواش .چشمتون روز بد نبینه صندوق و بعضی جاهای ماشین پر از خط و خش.اونی که ماشینو میشست میگفت خیلی زبره گویا واقعا کیفیت رنگ این ماشین خوب نیست به یک نقاش نشون دادم گفت باید مواظب باشی چون خیلی خطو خش میفته.حالا به نظر شما اگه ماشین صفر بخری و خطو خش داشته باشه چه حالی میشی.کی مقصره؟ایا اونایی که تو انبار از این ماشینا نگهداری میکنن نباید یه پارچه رو اینا بکشن؟یک شرکت به این بزرگی نباید افرادی را استخدام کنه که دلسوز باشن؟
6.کیلومتر ماشینو که نگاه کردم 45 تا رفته بود چرا؟مگه ما ماشین صفر نمیخریم
7.شتاب اولیه ماشین فعلا تعریفی نداشت منتظر میمونم تا به گفته خودتون 5000 تا بشه
8.توی ماشینم پره سنگ ریزه بود چرا؟چرا اینقدر کثیف
برای این خطو خش حتما مزاحمتون میشم ولی از اینکه به موقع تحویل دادین ممنونم راستی گارانتی باطریش تموم شده بود معلومه که 14 ماه ماشین تو انبار زیره افتابو خاک لالا میکرده
علیرضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۴سلام به همه ولیکس سواران ایران زمین
جناب یوسف عزیز اگر امکان داره مدارک ثبت نام و کد ثبت نام تونو برای من ایمیل کنید تا از طریق گروه ولیکس سواران جوان پیگیری لازمم صورت گیرد alit_sanadgol@yahoo.com
جناب بابک عزیز شما هم اگر تمایل دارید جهت رفع مشکلات با واحد فروش شرکت تماس بگیرید واگر تمایل دارید به عضویت گروه ولیکس سواران جوان در ایید و از این طریق پیگیری کنیدبه من ایمیل بزنید و در صورت امکان تلگرام نصب نمایید و شماره تونو در صورت صلاحدید برای من ایمیل کنید
با تشکر علیرضا سندگل
حامد.س.61
۳۱ خرداد ۱۳۹۴سلام، یوسف جان ناراحت شدم مشکل شما رو شنیدم ولی واقعاً مشکل دارن روی این مسئله، من به شما یه راهکار میدم اولا جناب جعفری مسئول خدمات پس از فروش هست شما با شماره تلفن های شرکت تماس بگیر و در قسمت ارتباط با مدیریت به شماره فکس مربوطه مستقیماً به مدیریت محترم خودروسازان راین فکس بزن زیر یک هفته جواب میده اونم شخصا…
بابک عزیز خوشحالم شما مشکل یوسف رو ندارین ولی باقی مسایلی که عنوان فرمودید باعث تاسف هست یکی از دوستان من یه پژو پارس تحویل گرفت یه درش رنگ بود با بدبختی تونست 150 هزار تومن غرامت بگیره…کلا دوستان خودروساز مشتری مدار تشریف دارن…
در پایان اگه تمایل داشتین با نام کاربری HamedSat@ در تلگرام تماس بگیرین و عضو خانواده ولیکس سواران بشین تا از مزایای راهنمایی و موافقت دوستان بهره مند بشین.
بابک
۳۱ خرداد ۱۳۹۴سلام امروز رفتم نمایندگی اساطوری میخواستم کفی بخرم گفت ما دیگه ولیکس قبول نمیکنیم برو مرکزی .یعنی واسه یه روغن باید بریم کیلومتر 15 ؟
حامد.س.61
۳۱ خرداد ۱۳۹۴شما که خوبی من فعلاً باید 175 کیلومتر برم تا ببینم کی نمایندگی کرمانشاه فعال میشه؟؟؟؟
رضا
۳ تیر ۱۳۹۴سیستم گارانتیشون و خدماتشون اصلا خوب نیست
علی
۱ تیر ۱۳۹۴سلام
من واقعا تو کار این ماشین موندم آخه خیلی کم بنزین میسوزونه آفرین به این ماشین صدی 5.5 میسوزونه . حالا شما بگید ببینم درست حساب کردم یانه ؟
ماشین 360 کیلومتر رفته و 20 لیتر سوزونده .
Hamid
۲ تیر ۱۳۹۴حتما خیلی جاها با دنده خلاص رفتید! چون زیر 6 نمیسوزونه و تو جاده رنج 6.5 میخوره . البته بسیار هم تنبله و شتاب نداره و پراید راحت میگیرتش و سربالایی هم که کلا افتضاحه و اگر کولرش تو سربالایی روشن باشه که باید هلش داد!
رضا
۳ تیر ۱۳۹۴سلام. درسته اقا hamid.این voleex C30 ماشین بسیار بسیار کند و بی شتاب هستش .کولرش هم ضعیفه مخصوصا تو مناطق خیلی گرم جنوب و مرطوب و اگر کولرو روشن کنیم موتور ضعیفش رو ضعیفتر میکنه .سربالایی اگر سرنشین و یا بار صندوق یا حتی تک سرنشین باشه که داغونه و کولر هم گرفت که هیچی و راه نمیره ، چندبار خواستم پراید رو تو شتاب بگیرم نتونستم که این دو سه برابر پراید قیمتشه ولی از پس اون هم برنمیاد
مصرفش هم حدودا 6.5 جاده و شهری حدودا 8.5 هست که ان چنان فرقی با بقیه نداره
کفش هم اینقدر پایینه همش به زمین میگیره و مجاری بنزین و فکر کنم ترمز کف ماشین حفاظی نداره که ایراد بزرگیه ، وسایلش هم پیدا نمیشه
نمایندگی و خدماتش هم که چیزی ازش ندارند
من چند ماه قبل و به بدبختی و با کلی ضرر فروختمش و مدت زیادی دنبال فروش بودم و هیچکس نمیخرید تا یک نفر کلی زیر قیمت قبولش کرد .
دیگه سمت ماشین چینی نمیام !
حامد.س.61
۳ تیر ۱۳۹۴ع.ر.ش از گرگان دیگه ما هم که نمیشناسی؟؟؟
شیطون
حامد.س.61
۳ تیر ۱۳۹۴من با ولیکس گردنه اسد آباد و بید سرخ رو با 90 بالا رفتم کولر روشن و از بید سرخ با 110 پایین اومدم.بله اندکی کنده اما شما که ایرادی رو بدین و گویا دارین یا داشتین از خوبیها هم بگین اینکه کیفیتش فوق العاده هست و پایداری بسیار بالایی در پیچ ها داره…
بزرگترین ایراد شبکه خدماتش هست که عین آسان موتور و اطلس خودرو هست
علی
۴ تیر ۱۳۹۴این اولین باری نیست که دارم مصرف بنزینشو آزمایش میکنم در ضمن معمولا با دور موتور 4000 دور در دقیقه حرکت میکنم
حالا من که با ماشین خلاص نمیرم ولی اگه تو بلدی با ماشین از سر بالایی خلاص بری خوبه
هر دفعه مصرف ماشین رو آزمایش کردم صدی 5.5میسوزونه
مهدی
۵ بهمن ۱۳۹۹چیزی که شما سوار شدی که نشدی احتمالا شنیدی یا نظر ایرانی وار گونه دادی ولکس نبوده موتور سه چرخه های قدیمی بوده چون خودم دارم اصلا حرفتون درست که جای خود حتی نزدیک واقعیت هم نیست
بابک
۱ تیر ۱۳۹۴با تمام حرفای منفی که بعضیا میزنن ولی واقعا ماشین شیک و با حالیه از اینکه خریدم خیلی راضیم نباید سخت گرفت حالا خطو خشم بیخیال رنگشم اونقدرا که بعضیا میگن بد نیست چون تو انبار اینا رو نگه میدارن کلی خاک میگیره و بعد میان دستمال میکشن تا به مشتری بدن خط میفته .بیخیال اینو میزارم پای خوبیای اقای مهندس جعفری که خیلی تعریفشو شنیدم.فقط امیدوارم اگه مشگلی پیش اومد جوابگو باشند.ممنون از همه
بابک
۱ تیر ۱۳۹۴سلام به غیر از اون سند سفید و پرینتی که شرکت میده .اون سند سبز رنگ را باید از کی بگیریم ایا میاد دره خونه؟ یا فقط همون سفیده شرکتیست
حامد.س.61
۳ تیر ۱۳۹۴با پست میاد بعد از کارت ماشین و کارت سوخت
علی
۱ تیر ۱۳۹۴جناب اقا ی جعفری سلام
من حدود 4 ماه است که خودرو ولکس از نمایندگی کاشان تحویل گرفتم و در ابتدا هم نمایندگی قول شروع به کار خدمات پس از فروش را دادند با وجود این قولشان محقق نشد
واز روی اجبار با صرف وقت وهزینه زیاد ومسافت بیش از 200 کیلومتری به نمایندگی قم رفتم که انروز برق نبود وعملا هیچ کاری روی ماشین ما انجام نگرفت حال برای سرویس
ادواری نیز مجبورم این پروسه را طی کنم یا قید گارانتی را بزنم
ولی توصیهام به تمام عزیزانی که مانند من به دلیل مشغله کاری نمی توانند دنبال تبلیغات تو خالی نمایندگیهای فر وش و بد قولیهای مسولین این شرکت وترشروییهای خدمات پس از فروش بروند قید این خورو را بزنند
محمد
۳ تیر ۱۳۹۴سلام
مصرف بنزین ماشین من صدی 8 هستش
آیا درسته یا مشکل داره؟
جناب آقای جعفری لطفا راهنمایی بفرمایید.
ضمنا نمایندگی کاشان چه زمانی راهاندازی میشود؟
اگر اطلاع دارید لطفا بفرمایید چون به ما گفتند که باید از شرکت بیان و راه اندازی کنند ما حتی جامون هم آماده هستش
میخواستم ببینم کوتاهی از طرف کی هست؟
با تشکر
حامد.س.61
۳ تیر ۱۳۹۴اولش جاده 6.5 تا 7 و شهر از 8 تا 10 هست وای بعدش میاد پایین
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۴سلام
من الان تقریبا 11000 کیلومتر باهاش راه رفتم
الان با کولر 8.5 هست
بدون کولر 8 هستش
محمد
۳ تیر ۱۳۹۴با سلام
مصرف ماشین من صدی هشت هستش به طور میانگین آیا درست هست یا نه؟
با تشکر
محمد ع - تهران
۳ تیر ۱۳۹۴سلام
جناب جعفری این نمایندگی آساطوری تا کی خدمات ولیکس انجام نمیده؟
در ضمن منم دو بار ایمیل زدم پاسخی ندادید
علیرضا
۳ تیر ۱۳۹۴سلام به همه ولیکس سواران ایران زمین
جناب حمید و رضا عرض ادب واحترام خدمت شما دو بزرگوار
سوال من از شما دوستان اینه که شما ولیکس دارید و کارکرد ولیکس شما چون فرمایشات شما دو بزرگوار زیاد با ولیکس جور در نمیاد من ولیکس مدل 93 تحویل مرداد با کارکرد فعلی 28000تا دارم و هیچ مشکلی تو موارد عنوان شده شما نداشته ام مصرف تو جاده بدون کولر 6.2با سرعت میانگین 110و با کولر 6.5
شتاب اولیه بله کمی ضعیف هست ولی تو دنده 3عالی میشه تعادل سر پیچ عالی دور موتور تعویض دنده باید 4000باشه تا به گشتاور نهایی برسه ارزوی روزهای خوش برای همه
حامد.س.61
۳ تیر ۱۳۹۴خوش به حال بعضیا لا اقل دیسلایک میزنی بگو چرا آخه عجیبه این کار شما بنده خدا دو تا مطلب نوشته یکیش آرزوی بهروزی و دومی یه سوال هست که میتونی جواب بدی… دیسلایک چه معنی میده؟؟؟
علی
۳ تیر ۱۳۹۴با سلام خدمت تمام عزیزان
درباره شتاب ماشین موارد بالا تا حدودی صحیح است ولی اینقدر هم افتضاح نیست در کل میشود با این موارد کنار امد وبه انها عادت کرد اشکال اصلی به نظر من عدم باور مسولین این شرکت به این ماشین است و در کنار ان خدمات پس از فروش ضعیف است این مقوله راحتی مشتری را به دنبال دارد وراحتی هم بالطبع رضایت بدنبال خود دارد دلیل خرید پراید یا حتی پیکان از طرف بعضی متمولین هم دسترسی راحت به مکانیک این ماشینهاست چیزی که حداقل برای من قابل درک نیست که بعد از خرید این رخش برای یک تعویض روغن یک روز وقت بگذارم وطی مسافت بیش از 200 کیلومتر
محمد ع - تهران
۴ تیر ۱۳۹۴اشتباهاتی که در رانندگی مرتکب می شویم :
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن : کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
4- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابل اطمینان تر است.
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
12-سنگین کردن بیش از حد خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
13-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
15-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
16-خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
17-تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
18-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد
19-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
20-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری: این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.
21-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودروی خود را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خودرویی با شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
22-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود
ALi
۴ تیر ۱۳۹۴مطلب بسیار خوبی بود . ممنون از شما
بابک
۴ تیر ۱۳۹۴سلام.ممنونم از مطالب بسیار اموزنده که مطرح کردین.ماشینه من 200 تا کار کرده 1.صبحها که میخوام روشنش کنم یه صدای پت پت میده و بد روشن میشه ولی بعد از یک دقیقه درست میشه .راه حلی دارین؟
2.ضبطش همش از USB میره رو رادیو و پیغام TRAFFIC میده
3.در ابتدای حرکت یه صدایی از سمت چرخ راست میاد انگار ترمز با دیسک درگیره
4.با کولر شتابش خیلی کمه تو سر بالایی جون میکنه
ممنون میشم دوستان راه نماییم کنن
علی
۴ تیر ۱۳۹۴سلام آقا بابک
صدای پت پت رو حتما با نمایندگی درمیون بذار باید درستش کنن چون ماشین ما که اینجور نیست
ضبط رو نمیدونم ولی ماشین ما روی USB میمونه
بله قبول دارم با کولر شتاب ماشین کم میشه که این عادیه ولی خدایش کولرش از نظر سرما خوبه چون ما از کولر استفاده میکردیم روی LOW بود ولی دست و پاهامون یخ کرده بود حتی سرنشین عقب هم به راحتی خنک میشه ولی بعضیا ایراد هایی از ماشین میگیرن که هیچ کدوم از این ایرادها رو من نداشتم نمیدونم این ایراد ها رو خودروی خودشون داره یا همین جوری یه چیزی از خودشون میگن .
به هر حال از ماشین که چه عرض کنم از گاری های ایرانخوردو خیلی بهتره و همچنین خیلی نرم کار میکنه حتی وقتی تا دور موتور 5 بهش گاز بدی صدایی داخل اتاق نمیا . قبول دارم که خدمات پس از فروشش خوب نیست ولی جدیدا راین داره نمایندگی های جدیدی باز میکنه که فقط مال ولیکس C30 هست
حامد.س.61
۷ تیر ۱۳۹۴سلام بابک جان برای ضبط خودرو سر باطری رو بکش چند لحظه بعد دوباره وصل کن ریست میشه و مشکل حله
حسین مولوی
۲۳ شهریور ۱۴۰۰با سلام برای مشگل ضبط داخل تنضیمات ضبط گزینهta را روحالت off تنضیم کنید مشگل 100% حل میشود این حالت در واقع یکی از آبشن های سیستم رادیو میباشد که در زمان ترافیک شمارا به موج رادیو ترافیک انجا وصل میکند تا مسیر بدون ترافیک را انتخاب کنید
علی
۴ تیر ۱۳۹۴سلام جناب آقای مهندس جعفری
شنیدم در شهر ملایر دارن نمایندگی ولیکس میزنن
میخواستم بدونم درسته یا شایعس ؟
ALi
۴ تیر ۱۳۹۴سلام اقا بابک ,
1-در مورد اون صدا ها بهتره تشریف ببرید نمایندگی حل میکنند چون برای ما هم چرخ سمت راستش صدای فلز مانند میداد که 5 دقیقه ای حلش کردند
2-با یک فلش مموری دیگه هم تست کنید شاید فلش مموریتون مشکل داره چون سیستم پخش خوبی داره
3-در مورد شتابش که بعید میدونم بشه کاری کرد و باید باهاش کنار بیاید چون حداقل مصرفش خوبه
بابک
۴ تیر ۱۳۹۴علی اقا تشکر میکنم که دیدگاهتون رو مطرح کردین.اون پیغام ترافیک را که ضبط میداد با تحقیق تو سایتای ضبط خودرو حل کردم باید TF را خاموش کنیم TRAFFIC ANOUNCEMENT
بقیشم حل میشه .مشگل اینجاست که ماشین قبل من ریو بوده واگه صفر ریو 35 میلیون باشه با اون شتاب و نرمی .خوب 51 میلیون قطعا انتظاراتو بالا میبره.کاش میشد یه توربو شارژی چیزی بهش اضافه میکردیم تا با کولر اینقدر کم نیاره
علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۴سلام به همه دوستان
جناب بابک این نکته رو مد نظر داشته باشید که این خودرو وقتی به کیلومتر 5000میرسه واقعا تغییر میکنه (منظورم قدرت موتورو شتاب )شما نگران نباشید با کارکرد بیشتر موتور به موردی که من اشاره کردم خواهید رسید ضمنا دوستی که فرموده بودند کولر داری سرمایش مناسب نیست شاید حق با شما باشه حتما گاز کولر رو چک کنید چون اینمورد وجود داشته و با تزریق گاز برطرف شده و در پایان جناب محمد ع تشکر از بابت مطلب بسیار خوبتون با ارزوی بهروزی وپیروزی برای همه
علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۴من6ماه ولکس دارم تا حلا شیش هفت بار به راحتی کیلومتر ربه 200رسوندم خیلی عالیه روی هینودا رو زده
بابک
۵ تیر ۱۳۹۴سلام 1.کولرش که محشره واقعا یخ میکنی.2.از لحاظ زیبایی که هیچ چی کم نداره 3 نرم نرم فکر میکنی تو لکسوس نشستی4.بی صدا اصلا صدای موتورو نداری بر خلاف ماشین قبلیم ریو.5.ضبطشم خوبه 6.من وقتی فهمیدم باید تا 4 گاز بدی شتابشم قابل قبول شد 7.تو سر بالایی با کولر تنبله و سنگین البته اگه رو دورافتاده باشی میره ولی فشار میاد به ماشین .باید تو سر بالایی مدارا کنی البته من 200 تا راه رفتم هنوز منتظر باید باشم تا ببینم تو 5000 چطور میشه .اگه خوب بشه چه شود در سطح النترا و اکسنت میشه با 50 میلیون.این ماشین اگه شتابش خوب بشه واقعا هر کی پول پای النترا و اکسنت و این ماشینای 100 تومنی بده کلاه سرش رفته میتونی 50 بدی ولیکس 50 هم یه ویلا تو چمستان جاده چالوس با سان روف و…
محمد ع - تهران
۶ تیر ۱۳۹۴سلام دوست عزیز با 200 تا اصلا قضاوت نکن
هیچ وقت یادم نمیره روز های اول که تحویل گرفته بودم بدجوری ترسیده بودم و همش می گفتم ای وای این که از پراید هم ضعیف تره اما رفته رفته بهتر شد و به قول خودتون از کیلومتر 5000 به اون ور دیگه محشر شد
محمد ع - تهران
۶ تیر ۱۳۹۴مواردی که یک راننده حرفه ای باید بداند :
برنیا تیگنو و دختر سه ساله اش میراندا در یک بعدازظهر ماه سپتامبر در یکى از بزرگراه هاى اوکلاهما رانندگى مى کردند که ناگهان به جاده اى که در اثر توفان عظیمى درهم کوبیده شده بود رسیدند. باران بند آمده بود و خورشید مى درخشید اما حفره هاى پیاده روها از آب گل آلود پر بود. تیگنو با احساس خطرى بزرگ و جدى سرعتش را کاهش داد. اما خیلى دیر شده بود و تویوتاى Suv او در جاده لغزید و وقتى خواست آن را به مسیر مستقیم هدایت کند دوباره لغزید. در این حال او فکر کرد تعلیمات رانندگى در مورد جاده هاى لغزنده به ما چه آموزشى داده است؟ با ترس و وحشت به چپ و راست مى چرخید که این عمل باعث چرخش او به طرف اتومبیل هاى مقابلش شده و با اتومبیل دیگرى تصادف کرد. خوشبختانه هیچ کس در دو اتومبیل آسیب زیادى ندید، اما این تصادف باعث شد که او فکر کند مهارت هاى رانندگى اش براى حفاظت از خانواده کافى نیست. مایک داناهو مى گوید بیشتر رانندگان هنگامى که در جاده با مشکلى روبه رو مى شوند راه چاره را نمى دانند، مایک مسئول امنیت ترافیک و نیز تعلیم قوانین رانندگى به نام انجمن اتومبیل آمریکایى یا (AAA) در شمال نیوانگلند است.
در این گزارش هفت موقعیت خطرناک و راهکارهاى مقابله با آنها در مواقع لازم براى شما آمده است.
• از دست دادن کنترل هنگام لغزیدن
شما براى گذراندن یک بعدازظهر بارانى به طرف کیمبورى در حرکت هستید در حالى که مى خواهید از پیچ جاده عبور کنید اتومبیل شما در سطح خیس جاده مى لغزد و شروع به چرخش غیرقابل کنترلى مى کند.
•چه باید کرد
بیشتر صاحب نظران، نظریه چرخش و لغزیدن را نادیده مى گیرند زیرا بر این عقیده اند که گرچه این استراتژى موثر است ولى بیش از آنکه به انسان کمک کند او را گیج و سردرگم مى کند. با بى لور مى گوید: در عوض هنگامى که اتومبیل شما در حالت لغزندگى قرار مى گیرد سریعاً پاى خود را از پدال گاز بردارید، سپس نقطه اى از جاده را دقیقاً در نظر گرفته، آهسته اتومبیل خود را به آن سمت هدایت کرده و مهمترین مسئله این است که به طور مستقیم حرکت کنید و به چپ و راست منحرف نشوید، بازى با چرخ ها سبب واژگون شدن اتومبیل مى شود و به خصوص در مورد وسایط نقلیه سنگین با ارتفاع زیاد، هر کار مى کنید فقط ترمز نگیرید که باعث چرخش و لغزیدن بیشتر اتومبیل مى شود. اگر به نقطه اى که مورد نظرتان است چشم دوخته و آهسته به طرف مسیر خود حرکت کنید مسئله اى پیش نخواهد آمد و در اینجا کنترل را به دست آورده و مى توانید ترمز کنید. (او در آموزشگاه آموزش رانندگى افسران کاناریلو کالیفرنیا کار مى کند.)
•پنچر کردن در بزرگراه ها
هنگام رفتن به یک مسابقه فوتبال ناگهان صداى بلند «بوم» را مى شنوید و سپس تامپ، تامپ، تامپ مثل اینکه به سرعت گیر برخورد کرده یا به دست انداز انداخته باشید.اما به زودى متوجه پنچرى اتومبیل خود مى شوید.
•چه باید کرد
کنترل ماشین خود را با تمرکز حفظ کرده و اصلاً به مسئله پنچرى فکر نکنید. رانندگان به خصوص سرشان را از پنجره خارج کرده و تصور مى کنند که ضربه خورده اند و به طور دقیق چرخ ها را بررسى مى کنند. اور مى گوید: «اشتباه دیگر ترمز شدید گرفتن است که باعث مى شود کنترل اتومبیل یا وسیله نقلیه خود را از دست بدهید. در عوض با دو دست فرمان را محکم گرفته پا را از روى گاز بردارید تا سرعت اتومبیل به طور طبیعى کم شود.» اور مى گوید: چراغ هاى اتومبیل را روشن کرده و ببینید وضعیت ترافیک چگونه است و به آرامى تا سرحدامکان اتومبیل را به نقطه امنى دور از جاده هدایت کنید و به آرامى ترمز کرده وقتى که هنگام توقف رسید پیاده شده و موقعیت را ارزیابى کرده و کمک بخواهید. تعویض چرخ نزدیک اتوبان شلوغ خطرناک است به خصوص هنگامى که بچه ها نیز در اتومبیل باشند.
•عوامل بازدارنده
مراقب پرتاب اشیایى که ممکن است از روى کامیون یا اتومبیل دیگرى بریزند باشید که یکى از دلایل عادى پنچرى است. همیشه در داشبورد اتومبیل خود یک دستگاه اندازه گیرى باد چرخ را داشته باشید و ماهى یک بار لاستیک هاى خود را چک کنید؛ به این ترتیب که یک سکه یک پنى را از قسمت سر لینکلن که در روى سکه نقش بسته به میان شیارها یا عاج هاى لاستیک فرو برید، اگر عاج ها تا موهاى لینکلن رسید لاستیک شما سالم است و حتى بهتر است یک دستگاه مخصوص این کار خریده و در اتومبیل خود داشته باشید.
•فرو رفتن یا افتادن اتومبیل به دریاچه
در یک تعطیل خانوادگى به طرف یک جاده ساحلى باریک مى رانید که ناگهان به منظور خوددارى (جلوگیرى) از برخورد با شیئى اتومبیل را به شانه جاده هدایت مى کنید که ناگهان اتومبیل شما به نقطه عمیقى از آب فرو مى رود.
•چه باید کرد
پیش از هرچیز آرامش خود را حفظ کنید و به محض اینکه اتومبیل بى حرکت ایستاد کمربند خود را باز کنید، به عقب اتومبیل خم شده کمربند بچه ها را نیز باز کنید. در اینجا شما نیاز به زمان دارید و باید منتظر شوید تا آن قدر آب وارد اتومبیل شما بشود که فشار آب درون اتومبیل و بیرون آن مساوى شود.اور توضیح مى دهد: اگر سعى کنید قبل از این مرحله از اتومبیل خارج شوید، فشار آبى که به طرف اتومبیل مى آید به شما فرصت فرار نمى دهد. هنگامى که ورود آب به داخل اتومبیل متوقف شد که نشان دهنده تعادل فشار آب درون و بیرون اتومبیل است مى توانید بگریزید. اگر پنجره شما با دستگیره باز مى شود یکى از آنها را باز کنید و اگر پنجره ها برقى هستند آن را بشکنید.اور مى گوید: سعى نکنید که شیشه جلوى اتومبیل را بشکنید که احتمالاً ضدضربه هستند. در عوض یکى از پنجره هاى کنارى را با یک شىء محکم بشکنید و از اتومبیل خارج شده به سطح آب شنا کنید (بهتر است از یک پانچ فنرى پنج اینچى که نجارها و مکانیک ها به کار مى برند استفاده کنید و آن را در داشبورد اتومبیل خود داشته باشید
منبع : مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ
محمد ع - تهران
۶ تیر ۱۳۹۴مهمترین نکات برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب در فصل گرما :
۱– خودرو یک وقت تشنه نماند
اگر سیستم خنککننده خودروها دچارمشکل شود، حتی در سوز و سرمای زمستان هم جوش میآورند، چه برسد به این روزهای گرم. پیستونهای موتور خودرو، با سرعت سرسامآوری در حرکت هستند و حرارت فراوانی تولید میکنند. سیستم خنککننده موتور برای کاهش این حرارت، آب را در اطراف سیلندرها به جریان میاندازد. زمانیکه حجم این آب کاهش پیدا کند یا به هر دلیلی جریانش متوقف شود، موتور بلافاصله جوش میآورد. برای بازدید از سطح آب رادیاتور، ابتدا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و ببینید که آیا شرکت سازنده، اجازه باز کردن در رادیاتور را داده یا خیر. در خودروهای جدید، با هر بار باز کردن در رادیاتور، سیستم خنککننده به هواگیری نیاز پیدا میکند. اما اگر خودرو چندان جدید نیست و این اطوارها را ندارد، در رادیاتور را باز کنید و مطمئن شوید که سطح سیال، حدود یکسانتیمتر بالاتر از لوله رادیاتور است. اگر اینطور بود، حجم آب داخل موتور کافی است. فقط به یاد داشته باشید که این کار را در مواقع گرم یا روشن بودن خودرو انجام ندهید چون ممکن است آب جوش بهدست و صورتتان بپاشد.
۲– نوشیدنیهای مطبوع خودرو
لایههای ضخیم و سختی که در جداره داخلی سماورها شکل میگیرد، ناشی از رسوب ذراتی است که درآب لولهکشی وجود دارند. این ذرات ممکن است در مجاری باریک رادیاتور خودرو هم رسوب کنند و باعث انسداد آنها شوند. بنابراین گفته شده که بهتر است از آب لولهکشی خالی برای پرکردن رادیاتور استفاده نشود و حتما آن را با محلولهایی مثل مایع ضدجوش یا اتیلن گلیکول ترکیب کرد. استفاده از محلولهای رسوبزدا در رادیاتور نیز چندان توصیه نمیشود چون جداره داخل رادیاتور را دچار خوردگی میکند. مایع خنککننده باید هر ۲ سال یا پس از طی ۵هزار کیلومتر، کاملا تخلیه و دوباره پر شود. معمولا دلیل موجهی برای کاهش چشمگیر این مایع وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی افتاد، باید بهوجود نشتی در سیستم خنککننده مشکوک شد. برای اطمینان از عدمنشتی آب، باید با دقت بررسی شود که شلنگها ترک خوردگی نداشته باشند. این بررسی را درحالیکه موتور روشن و آب در جریان است، انجام دهید. شلنگهای ترک خورده، دیر یا زود دچار ترکیدگی میشوند، پس بهتر است منتظر آن زمان نمانید.
۳– بازیگران اصلی در خنکشدن
فن و ترموستات، بازیگرانی تأثیرگذار در روند خنکشدن موتور هستند. برای بررسی سلامت ترموستات باید ابتدا موتور را روشن کرد و چند لحظهای منتظر ماند. اگر گرم شدن موتور یا رسیدن هوای گرم به بخاری بیش از حد معمول طول کشید، احتمالا ترموستات باز مانده است. بعد از آنکه موتور گرم شد، آن را خاموش کنید و به ۲شلنگ بزرگی که از موتور به رادیاتور میروند، نگاهی بیندازید. اگر یکی از آنها داغ و دیگری سرد بود، احتمالا ترموستات بسته باقی مانده است. اگر ترموستات یکی از این ۲ مشکل را داشت، وقتش رسیده که تعویض شود. فن خودرو هم یکی از اصلیترین وظیفهها را در سیستم خنککننده دارد. بسته به دمای موتور، فن در ۲ حالت کند و تند کار میکند و مرز بین این ۲ حالت، معمولا دمای ۹۰درجه است. یکی از اصلیترین دلایل جوشآوردن خودرو، عملکرد نادرست فن است، به همین دلیل گفته شده که اگر خودرویی جوش آورد، قبل از هر چیز مطمئن شوید فن به درستی کار میکند یا نه.
۴– کولر؛ همراه دوستداشتنی گرما
در این روزهای گرم، فقط خودروهایی دلچسب هستند که کولری آماده و قبراق داشته باشند. برای حفظ سلامت کولر، توصیهشده که در فصل زمستان، آن را هر ۲ هفته یکبار روشن کنیم تا قطعاتش دچار فرسایش نشوند. گاز کولر باید هر ۲ سال یکبار شارژ شود و پیش از آغاز فصل گرما، لازم است سلامت موتور کولر مورد بررسی قرار گیرد. معمولا تسمه کولر را هر سال عوض میکنند و فیلتر اتاق نیز همزمان با آغاز فصل استفاده از کولر باید تعویض شود. اگر کولر سرمایش لازم را تولید نمیکند، باید به باتریساز مراجعه کرد تا سلامت موتور کولر را بررسی کند. هیچگاه بلافاصله بعد از ورود بهخودرو، کولر را روشن نکنید چون داخل خودرویی که مدتی در آفتاب پارک بوده، گازهایی تولید میشود که برای ریه آسیبرسان است. از آنجا که پایین بودن شیشهها همزمان با روشن بودن کولر، اشتباه است، بهتر است در لحظات ابتدایی حرکت خودرو در روزهای گرم، شیشهها ۲ تا ۳دقیقه پایین باشند تا این گازهای مضر دفع شوند. در زمان روشن کردن کولر، بهتر است کلاچ را بگیرید و پایتان را از روی گاز بردارید. وقتی کولر روشن شد، باید شیشهها بالا باشند وگرنه مصرف سوخت بسیار افزایش مییابد.
۵– روغن موتور در گرما اهمیت دارد
روغن موتور در گرمای تابستان، شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد. بد نیست بدانیم که روغن در خنککاری و کارکرد بهینه موتور نقش مهمی دارد. در فصل گرم، باید از روغنهایی با گرانروی بالا استفاده کرد و برای تشخیص روغن مناسب، باید به حداکثر دمای منطقه توجه داشت. انواع روغن موتور براساس طبقهبندی SAE (انجمن مهندسی خودرو) به ۲گروه ۴۰w10 و ۵۰w20 تقسیم میشوند. عدد قبل از w نشانگر گرانروی روغن در دمای پایین است و هرچه این عدد پایینتر باشد، در دمای کمتر بهتر عمل میکند. عدد بعد از w هم گرانروی در دمای بالا را نشان میدهد و هرچه بزرگتر باشد، روغن در دمای بالا، چسبندهتر خواهد بود. مطابق با این قواعد، باید روغن مناسب برای تابستان و زمستان را انتخاب کرد و البته از مکانیکهای کارآزموده مشاوره گرفت. توصیه شده که در فصل تابستان، روغن در فاصلههای کمتری تعویض شود. روغنهای ۴فصل که در سالهای اخیر در بازار رواج یافتهاند، انتخابهای بدی نیستند. اما بهتر است مطابق با نوع خودرو و شرایط جوی منطقه مناسبترین نوع روغن انتخاب و استفاده شود.
۶– حواستان به باتریها هم باشد
باتری از آن قطعاتی است که اغلب فقط در سرما و پس از آنکه از کار افتاد، مورد توجه قرار میگیرد. اما واقعیت این است که باتری در گرمای زیاد هم آسیب میبیند و نیاز به توجه دارد. داخل باتری، صفحهها و شبکههایی وجود دارد که در معرض حرارت زیاد، صدمه میبینند و باعث کاهش رسانایی الکتریکی میشوند و همین باعث میشود که عمر باتری خیلی کوتاهتر از حد انتظار شود. برای حفظ سلامت باتری باید تا جای ممکن از پارک کردن خودرو در تابش مستقیم آفتاب خودداری کرد. پاک کردن آلودگیها و اکسیداسیون شکل گرفته روی قطبهای باتری هم در حفظ سلامتی آن تأثیر دارد. اتصالات کثیف، شارژ باتری را کاهش میدهد و بد نیست که به سرباتریها، اندکی گریس مالیده شود تا این آلودگیها پدید نیایند. در باتریهای تر، سطح آب الکترولیت باید مدام بررسی شود و اگر کاهش داشت، باید آب مقطر به آن افزوده شود.
درمان به موقع خودروها :
خودروها هم مثل انسانها در معرض تهدید انواع بیماریها قرار دارند. این را امیر قاضی میرسعید دانشآموخته مهندسی مکانیک و تعمیرکار خودرو میگوید و ادامه میدهد که اگر نگهداری از خودرو صحیح نباشد و بیماریهایش به موقع درمان نشود، ممکن است بیماری لاعلاج از راه برسد. دانش و تجربیات او را در نگارش این متن مورد استفاده قرار دادهایم.
باکها و تایرها در تابستان
گرمای هوا به تبخیر بنزین سرعت میدهد و باعث میشود که مقداری از بنزین داخل باک هدر برود. به همین دلیل در روزهای گرم، گاهی بوی بنزین در اتاق خودرو پخش میشود. پارککردن خودرو در سایه، کمک مهمی به کاهش تبخیر بنزین میکند. نکته مؤثر دیگر، این است که از خالی شدن باک خودرو جلوگیری شود و زمانیکه باک به نیمه رسیده، سوختگیری صورت گیرد. به این ترتیب، هوای کمتری در داخل باک وجود خواهد داشت و تبخیر بنزین با سرعت کمتری روی خواهد داد.
میگویند که بهترین زمان برای سوختگیری در تابستان، ساعتهای ابتدایی صبح است. مخزن بنزین در تمامی جایگاههای سوخترسانی، زیر زمین است و هرچه زمین گرمتر باشد، از تراکم بنزین توی مخزن کاسته میشود و احتمالا یک لیتر بنزین، با اندکی هوا همراه است و دقیقا یک لیتر نیست.
تابش مستقیم آفتاب تابستانی، برای تمامی بخشهای خودرو، از بدنه و جلوی داشبورد گرفته تا موتور و تایرها، ضرر جدی دارد. بنابراین پارک کردن خودرو در سایه حتی اگر ناچار به مقداری پیادهروی شویم، کاملا بهصرفه است.
فشار باد تایرها اگر زیاد باشد، خودرو را دچار گیجی میکند و اگر کم باشد، فرمان کمی سفت میشود و مصرف سوخت بالا میرود. در گرمای تابستان، امکان بههم خوردن میزان فشار تایرها خیلی بیشتر میشود؛ بنابراین لازم است هر ۳ هفته یکبار، فشار باد تایرها اندازهگیری و تنظیم شود
منبع : خودرو کده
محمد ع - تهران
۶ تیر ۱۳۹۴نکاتی که هر راننده باید پیش از استارت بداند :
اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتور ماشین الات با دادن گاز شدید ان را خاموش می کنند . این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژر می شود زیرا با خاموش کردن ناگهانی دستگاه ، توربو شارژر که دارای دور بسیار بالایی است ( به طور متوسط صد هزار دور در دقیقه ) نسبت به دور موتور ( دوهزار تا حداکثر سه هزار دور در دقیقه ) می باشد ، ناگهان روغن ان که از موتور تغذیه می شود قطع شده و به علت دمای زیاد توربو شارژر ، روغن خروجی ان که هنوز در مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک شده و مجرای خروجی را می بندد . سپس با روشن شدن بعدی و مجدد موتور ، روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربوشارژر فشار اورده و باعث لرزش شدید ان و انتقال ذغال ها به درون پوسته کمپرسور و شکستن پره ان و خراش پوسته می شود . برای رفع این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردن دستگاه بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور ارام و در جا کار کرده و سپس انرا خاموش کنند .
درجه حرارت بالای موتور و رابطه ان با کاهش مصرف سوخت :
ذهنیتی که از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از هشتاد درجه سانتی گراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد .
این ذهنیت باعث شده رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود ( از سمند و پژو به بالا ) در فصل گرما و استفاده از کولر و به تبع بالا رفتن سریع دمای موتور به بالای نود درجه ، متوسل به انجام راههایی برای کاهش این دما شوند .
متاسفانه تعمیر کاران نیز به مضرات ان توجه نمی کنند و با انجام روشهایی نظیر حذف ترموستات از مدار سیستم خنک کاری ، اضافه کردن سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای هفتادو پنج و یا یکسره کردن دور فن ها برای دور بالا ، سری کردن یک مقاومت نزدیک به صد اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود ده درجه پایینتر فعال شوند باعث می گردند موتور در دمای پایین مشغول به کار شوند و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچ سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور و در دراز مدت مصرف سوخت را بالا می برد .
خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرمادوست معروف هستند .موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص به کار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای صد درجه را دارند . با این طراحی علاوه بر جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور ، باعث کم شدن مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه ای می گردد .
Ecu های نصب شده در این خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت و انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد .لذا توصیه میشود برای این خودروها بر اساس درجه نشان دهنده درجه اب توجه نمایید که تا دمای صدوده درجه موتور در دمای عادی خود فعال است .
جالب اینجاست در این خودروها تا دمای هشتادو پنج درجه ترموستات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند .
تا دمای حدود نود درجه فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع به کار می کنند و تا دمای نزدیک صدوپنج درجه موتور با فن پایین خنک می شود .از دمای ما بین صد تا صدوبیست درجه موتور با دور فن بالا خنک میشود و بعد از این دماست که کلیه هشدارهای سیستم ایمنی فعال می شوند و لامپ stop روشن می شود .
در زمان هایی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می شود . در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست .
دلایل سوختن ECU :
عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیر ECU نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوکهای متعدد به این قطعات است . در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند ، تعمیر کاران از روشهای سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده می کردند که راهگشا نیز بود ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات می شود .
تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی میبایست بوسیله دستگاههای عیب یابی کامپیوتری انجام گیرد .ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاهها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیر کاران و عدم اطلاع و اموزش کافی ، متاسفانه از همان روشهای قدیمی استفاده می کنند که به دلیل عدم اطلاع راننده از این روشها باعث خرابی این قطعات حساس می شوند .
روشهای نادرست جهت تست قطعات برقی خودرو :
-در زمان روشن بودن موتور هیچ کدام از بست های باتری نباید از روی قطب باتری جدا شوند . متاسفانه برقکارهای خودرو جهت تست اولیه خرابی دینام از این روش استفاده می کنند .
-جدا کردن وایر شمع ها در زمان روشن بودن خودرو جهت تست سیستم جرقه زنی نیز باعث ایجاد نوسان ولتاژ شده و صدمه جدی را به دنبال خواهد داشت .
-خرابی و ضعیف بودن باطری به خصوص در زمان استارت زدن خودرو ولتاژ زیادی را از باطری کشیده و سایر قطعات الکترونیکی با نوسان ولتاژ شدیدی مواجه می شوند .